Scouttråd för 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Scouttråd för 12/13

Post by King Kong »

Tänkte vi kunde ha en tråd med lite funderingar kring spelare som ev. kan vara av intresse till kommande säsong..
Spelare vars kontrakt går ut efter denna säsong, spelare folk lagt på minnet och som man ser som intressanta eller spelare som gör succe någon annanstans detta år och som pga det kan anses intressanta kommande silly..

Jag kan ju själv börja med 1 för mig intressanta pjäs..
En som jag varit starkt intresserad av tidigare år också, som jag tror skulle kunna göra en "Bellemare" hos oss..

Nichlas Hardt (Forward)
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15201
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Scouttråd för 12/13

Post by groenahulken »

Jag ser gärna en back som kan tillföra offensivt men samtidigt vara defensivt pålitlig i nästa års upplaga av AIK.
Letade runt lite och hittade den här killen, från Sverige och med ett kontrakt som går ut efter denna säsong.

Nicklas Lidström
http://eliteprospects.com/player.php?player=722

Kan det vara nått?
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Scouttråd för 12/13

Post by don_tomassso »

groenahulken wrote:Jag ser gärna en back som kan tillföra offensivt men samtidigt vara defensivt pålitlig i nästa års upplaga av AIK.
Letade runt lite och hittade den här killen, från Sverige och med ett kontrakt som går ut efter denna säsong.

Nicklas Lidström
http://eliteprospects.com/player.php?player=722

Kan det vara nått?
ha ha ha poäng på den.
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Trollet »

groenahulken wrote:Jag ser gärna en back som kan tillföra offensivt men samtidigt vara defensivt pålitlig i nästa års upplaga av AIK.
Letade runt lite och hittade den här killen, från Sverige och med ett kontrakt som går ut efter denna säsong.

Nicklas Lidström
http://eliteprospects.com/player.php?player=722

Kan det vara nått?
Han verkar duktig. I och för sig rätt gammal men det kanske funkar ändå. Kan vi ordna ett jobb åt hans fru så att familjens ekonomi inte äventyras så hjälper det nog till.
Sen ser jag att han har ett förflutet i Västerås och det kan ju passa bra. Skulle han inte riktigt platsa hos oss kan vi alltid låna ut honom dit så att han får speltid.
Enda nackdelen är hans kriminella förflutna. Vart fjärde år verkar han vara med i Swedish OG, alltså Original Gangsters. Den biten måste Lasse Johansson styra upp för vi kan inte ha banditer i laget.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Scouttråd för 12/13

Post by svartgulsubkultur »

Trollet wrote:Han verkar duktig. I och för sig rätt gammal men det kanske funkar ändå. Kan vi ordna ett jobb åt hans fru så att familjens ekonomi inte äventyras så hjälper det nog till.
Sen ser jag att han har ett förflutet i Västerås och det kan ju passa bra. Skulle han inte riktigt platsa hos oss kan vi alltid låna ut honom dit så att han får speltid.
Enda nackdelen är hans kriminella förflutna. Vart fjärde år verkar han vara med i Swedish OG, alltså Original Gangsters. Den biten måste Lasse Johansson styra upp för vi kan inte ha banditer i laget.
:D :D :lol: :lol:
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Scouttråd för 12/13

Post by marre »

Du är ju underbar Trollet!! :D :lol:
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Scouttråd för 12/13

Post by King Kong »

Mathias Porseland var ju riktigt bra i Rögle, hur ser hans form ut idag, någon som vet?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Lappmössan »

Hur mycket behöver man "scouta" egentligen?
Kollar man på de forwards vi har under kontrakt:

Ericsson-Bellemare-Möller
Pettersson-Forssell-Hynning
Lindberg-Lundberg-Karlsson
Sörensen-Mustonen-Forsberg
Emanuelsson-Lindholm-Lindström
+killar som Arvidsson som borde kunnas få en hel del speltid.

Nu finns det en del man inte vet än (Möller, Lindberg), en del man vill förlänga med (Goren), en del man kanske borde men inte kommer bryta med (Forsberg) och en del killar som inte håller för ES än eller har en brunkar-stil vars plats i laget redan är fylld, men det är fortfarande ganska fullt.

XXX-Bellemare-Goren
Jimmie-Forssell-Möller
Hynning/Pettersson-Mustonen-Forsberg
Lindberg-Lundberg-Karlsson
Arvidsson-Wallmark-Sörensen

Backarna:

XXX/Pikkarainen-Lindgren
Burström-Skogs
XXX/Styrman-Granberg
Alm-Edström
Pudas
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Fdskebo »

En till center skulle inte sitta fel till nästa säsong och jag såg att Andreas Falks kontrakt med HV går ut i vår.
Det skulle vara en kalasvärvning enligt mig!

Om vi dessutom kan behålla Goren så skulle 1a och 2a kunna se ut så här

Goren-Falk-Möller
Ericsson-Forssell-Bellemare

Sen så får Lindberg & Lundberg centra 3e och 4e.

Skulle kännas helt ok.
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Trollet »

Fdskebo wrote:En till center skulle inte sitta fel till nästa säsong och jag såg att Andreas Falks kontrakt med HV går ut i vår.
Det skulle vara en kalasvärvning enligt mig!

Om vi dessutom kan behålla Goren så skulle 1a och 2a kunna se ut så här

Goren-Falk-Möller
Ericsson-Forssell-Bellemare

Sen så får Lindberg & Lundberg centra 3e och 4e.

Skulle kännas helt ok.
Tror det är lika stor risk att Möller drar över Atlanten som att Bud gör det faktiskt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Zimme »

Är inte otroligt att både Warg och Jocke återvänder till nästa säsong, och skulle Möller stanna så är ju kedjan given.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Scouttråd för 12/13

Post by 374 »

Falk är habil men knappast en förstacenter.
rubzz
Posts: 102
Joined: 15 Jun 2011, 17:07

Re: Scouttråd för 12/13

Post by rubzz »

Zimme wrote:Är inte otroligt att både Warg och Jocke återvänder till nästa säsong, och skulle Möller stanna så är ju kedjan given.
Precis, känns ju absolut inte som någon större skräll att Lindström kommer tillbaka nästa säsong! Skrev Warg bara på för ett år?
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Chippen »

Spontant så känns det som om Jocke är den som är närmast att återvända till Skellefteå nästa säsong. Warg tror jag inte återkommer då han har huset kvar i Övik och närmast till hands ligger nog en återkomst i Timrå för honom faktiskt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Zimme »

Om Timrå finns kvar i ES kanske...
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Chippen »

Sant...men jag hoppas att det håller sig kvar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Hank »

All in på Jocke och skit i Warg.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3095
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Foppas skridskocoach »

Jocke Lindström är det enda förvärvet vi behöver på forwardssidan. Gällande backarna så utgår jag från att vi kommer att byta ut Alavaara och Pikkarainen såvida de inte tar sig rejält i kragen. Det borde innebära att vi behöver värva minst en spetsback.
Tigerränderna går aldrig ur.
Rollie
Posts: 2057
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Rollie »

Foppas skridskocoach wrote:Jocke Lindström är det enda förvärvet vi behöver på forwardssidan. Gällande backarna så utgår jag från att vi kommer att byta ut Alavaara och Pikkarainen såvida de inte tar sig rejält i kragen. Det borde innebära att vi behöver värva minst en spetsback.
Då förutsätter du -antar jag- att i pricip alla spelare stannar !? Har själv väldigt svårt att tro att det blir kvar mer än kanske max två ur kvintetten Antos, Crippe, Goren, Möller och Holloway. Att ersätta 3-4 av dessa med Jocke skulle bli en häftig "egna produkter" satsning men med väldigt lågt ställda sportsliga målsättningar, och knappast realistisk för den delen heller.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3095
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Foppas skridskocoach »

Rollie wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Jocke Lindström är det enda förvärvet vi behöver på forwardssidan. Gällande backarna så utgår jag från att vi kommer att byta ut Alavaara och Pikkarainen såvida de inte tar sig rejält i kragen. Det borde innebära att vi behöver värva minst en spetsback.
Då förutsätter du -antar jag- att i pricip alla spelare stannar !? Har själv väldigt svårt att tro att det blir kvar mer än kanske max två ur kvintetten Antos, Crippe, Goren, Möller och Holloway. Att ersätta 3-4 av dessa med Jocke skulle bli en häftig "egna produkter" satsning men med väldigt lågt ställda sportsliga målsättningar, och knappast realistisk för den delen heller.
Jag kanske skulle ha nämnt att jag förutsatte att Möller fullföljer sitt kontrakt samt att vi skriver nytt med Goren vilket iofs inte är 100% säkert. Jag tror att Antos/Crippe/Holloway lämnar men med tanke på den uppsjö av unga forwards vi har så lär vi inte behöva ersätta någon av dessa externt (frånsett då Holloway som vi ersätter med Jocke).

Men du har nog ändå rätt i att det kanske behövs ytterligare någon spetsvärvning på forwardsfronten när jag tänker lite mer på saken.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Scouttråd för 12/13

Post by smogz »

Nämnde det i FD-AIKare tråden.

Gurra Lindvall var väl utlånad till Sundsvall ifjol och är deras spelare iår. Han har gjort en bra säsong hittills i ett väldigt utsatt läge i seriens sämsta lag.

Kanske är det redan nästa år dax för Hadelöv att gå i pension eller lämna AIK (jag vet inte om det är så men) och då kanske rätt riktning för Gurra är att ta steget till AIK som andremålvakt och få några matcher men med Jocke E som klart uttalad förstemålis. Kan tänka mig att utvecklingen går helt åt rätt håll för Gurra då med stabil speltid iår och nästa år i ett lag med en dedikerad målvaktstränare men med lite färre matcher.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
krajsy
Posts: 14
Joined: 24 Oct 2011, 17:29

Re: Scouttråd för 12/13

Post by krajsy »

Hadelöv har tidigare varit given vid första spaden, Jocke är numer nr1.
Pikkarainen..vad fan gör han hos oss?? Hynning? Likaså han, bort bort!!
Jag blir famnimig bedrövad när jag ser dom spela..Ersättare till dom får jag återkomma med dock..
Mitt svar är egentligen inget bra svar då jag inte kan tillföra tråden nya förslag på spelare.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Scouttråd för 12/13

Post by King Kong »

Joacim Eriksson
Johan Backlund


Fredrik Lindgren
Nicklas Burström
Rasmus Edström
Fredrik Styrman
Tomas Skogs
Petter Granberg
Johan Alm

Nils Andersson ( http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10516" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hannu Pikkarainen

Jimmie Ericsson
Pierre-Edouard Bellemare
Oscar Möller
Bud Holloway
Erik Forssell
Oscar Lindberg
Melker Karlsson
Martin Lundberg
Johan Forsberg
Fredrik Hynning
Joel Mustonen

Nichlas Hardt ( http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15201" onclick="window.open(this.href);return false; )
Joakim Lindström
Nicklas Persson ( http://www.eliteprospects.com/player.php?player=356" onclick="window.open(this.href);return false; )

Ut:
Anders Söderberg
Christian Söderström
Lee Goren
Jan-Axel Alavaara
Andreas Hadelöv


In:
Joakim Lindström
Nicklas Persson
Nichlas Hardt
Nils Andersson
Johan Backlund


Skulle vi klara en sån här trupp med vår budget tro?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Markman »

Får vi in Jocke och Persson samt får behålla alla som har kontrakt över nästa säsong så är jag helnöjd med forwardssidan..
På backsidan ser jag hellre att vi plockar in någon som Pierre Johnsson (http://eliteprospects.com/player.php?player=539" onclick="window.open(this.href);return false;) och låter Edström och Burström utveckla sin offensiv ännu mer.. Annars skulle jag gärna byta Pikkarainen mot Seikola eller motsvarande..

Ser inte riktigt vitsen med att värva Hardt och Andersson, då det är mycket bättre både lång- och kortsiktigt att ge våra egna unga chansen istället.. Det vi ska värva på backsidan ska vara spets (offensiv eller defensiv), inte bredd, samma sak på forwardssidan..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Scouttråd för 12/13

Post by VonCheese »

King Kong wrote:Joacim Eriksson
Johan Backlund


Fredrik Lindgren
Nicklas Burström
Rasmus Edström
Fredrik Styrman
Tomas Skogs
Petter Granberg
Johan Alm

Nils Andersson ( http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10516" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hannu Pikkarainen

Jimmie Ericsson
Pierre-Edouard Bellemare
Oscar Möller
Bud Holloway
Erik Forssell
Oscar Lindberg
Melker Karlsson
Martin Lundberg
Johan Forsberg
Fredrik Hynning
Joel Mustonen

Nichlas Hardt ( http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15201" onclick="window.open(this.href);return false; )
Joakim Lindström
Nicklas Persson ( http://www.eliteprospects.com/player.php?player=356" onclick="window.open(this.href);return false; )

Ut:
Anders Söderberg
Christian Söderström
Lee Goren
Jan-Axel Alavaara
Andreas Hadelöv


In:
Joakim Lindström
Nicklas Persson
Nichlas Hardt
Nils Andersson
Johan Backlund


Skulle vi klara en sån här trupp med vår budget tro?
Och vad säger att vi ens skulle ha en realistisk chans att värva Nicklas Persson?
User avatar
schteffe
Posts: 1924
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Scouttråd för 12/13

Post by schteffe »

Persson är en drömspelare men det stannar nog vid en dröm.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Scouttråd för 12/13

Post by King Kong »

VonCheese wrote:Och vad säger att vi ens skulle ha en realistisk chans att värva Nicklas Persson?
Det är väl såklart upp till Persson själv..
Men vi har en bra organisation, det är ett bra klimat för en hockeyspelare att spela i här, Skellefteå AIK är ett topplag som spelar en positiv hockey, han skulle få bra pröjs..
Är det bara och endast pengar han vill ha så kan han såklart göra större pengar på annat håll, tex kan han isf stanna i KHL..
Men skall han tillbaka till ES kan jag fasen tycka att vi iaf bör och kan vara en kandidat helt klart!

Markman
Köper helt klart ditt resonemang och jag är till 110% FÖR att släppa fram och satsa på eget!
Pierre Johnsson tar jag också gärna, i stället för Alavaara tex.
Pikkarainen är jag inte positiv till alls, men en offensiv back av rang vore fint, om det sen är en pånyttför Pikken eller någon annan skiter jag i..
Edström kanske dominerar nästa vinter och är vår lösning där, vem vet!?

Jag tror att Hardt skulle tillföra i vår trupp och han skulle faktiskt kunna göra en hyffsat liknande resa som Bellemare tror jag, även om man absolut inte skall jämföra dom på det sättet..

Andersson passar lixom in i profilen, norrläning, och av det jag sett så har han spelat riktigt bra i Växjö..
Sen kan jag väl hålla med om att det kanske ändå vore onödigt med tanke på vad vi har i de egna leden, så visst, här finns det vissa frågetecken!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Markman »

Det resonemanget köper jag King Kong, men jag ser inte riktigt var platsen i truppen finns.. Vi har trots allt rätt gott om forwards på kontrakt, och likaså på backsidan.. Därav känner jag att det inte riktigt går att motivera den typen av värvningar som Hardt och Andersson just nu.. :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Chippen »

Vi bör nog inte räkna in Bud till nästa år. Känns som om det är större chans att han inte får nytt kontrakt än att Goren får det.
Goren är mera användbar ute på isen, än vad Holloway är och jag gissar helt vilt, men jag tror att det är billigare för oss att förlänga med Goren än med Holloway. Sedan så står Goren för ett spel som vi behöver i laget, och jag skulle nog vilja säga att det är lättare att ersätta Holloway än Goren faktiskt.

Som en parantes så känns det just nu fruktansvärt onödigt att vi har Foppa på ett så långt kontrakt som vi har..
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Scouttråd för 12/13

Post by Zimme »

Framförallt är Holloway inställd på att slå sig in i NHL, Goren har lämnat det bakom sig.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Locked