Kvalserien 2013

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvalserien 2013

Post by Chippen »

Hade missat helt att HockeyAllsvenskan har ett pris på 200 K till seriesegraren och det var inte helt klart att Leksand skulle få det priset i år iom säsongen turbulens och rekonstruktion, men nu har det beslutats att de ska få in de pengarna.
Så med prispengarna där och med pengarna som de erhåller för Filip Forsbergs Guldgaller utmärkelse så får de 300 K på ett bräde. Kan väl iofs tycka att en del av de 100 K som priset är för Forsberg borde gå till honom oxå.

Såg även detta intressanta:
Leksands rekonstruktion betyder att den anrika föreningen slipper skulder på 50 miljoner kronor och att man har ett beting över sig att dra in 15 miljoner kronor under våren – annars är det konkurs som gäller.
Är inte våren slut snart? :lol:
I vilket fall så skulle det fan känns märkligt att få upp ett lag i ES som fått stryka över 50 miljoner i skulder för att ens överleva och som någon skrev. Om de nu går upp i ES, så skulle det vara högt komiskt om de missade pga att de inte fått ihop 15 mille innan ett visst datum, men jag antar att det inte lär hända för går de upp lär det väl helt plötsligt dyka upp en jävla pengar från alla konstiga håll.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Kvalserien 2013

Post by schteffe »

Inte konstigt om vi skulle få upp två allsvenska lag till nästa år med tanke på hur ojämn ES varit denna säsong och hur långt efter Rögle och Timrå har varit. De lag som går upp har slagit de med marginal sämsta elitserielagen och kommer sannolikt få det väldigt tufft att undvika kvalserien kommande säsong.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Kvalserien 2013

Post by don_tomassso »

Ser ju ut att bli Leksand ändå.Vill inte ha upp dom,Men e väl bra med publik på deras matcher.
Sen så örebro,ska bli kul o se gamle Conny!!!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Kvalserien 2013

Post by Foppas skridskocoach »

Örebro stör mig. Det räcker väl med LHC/Växjö? Vi behöver inte ännu ett poplag.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Special Brew
Posts: 10088
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Kvalserien 2013

Post by Special Brew »

Foppas skridskocoach wrote:Örebro stör mig. Det räcker väl med LHC/Växjö? Vi behöver inte ännu ett poplag.
Vad är ett "poplag"?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Kvalserien 2013

Post by svartgulsubkultur »

Foppas skridskocoach wrote:Örebro stör mig. Det räcker väl med LHC/Växjö? Vi behöver inte ännu ett poplag.
+1
Fahlander är Kronblom och miljonkedjan all over again.
Upp med lag som har en historia värd namnet. I det avseendet är Leksand klart mer acceptabelt även om det finns gott om andra anledningar att missunna dem framgångar.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Kvalserien 2013

Post by kurtivar »

gabriel karlsson gör viktiga 3-1 för leksand ass av den ständiga talangen Ryno.
sam marklund en av dom bättre i västerås
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Kvalserien 2013

Post by don_tomassso »

usch usch.Leksands kommun if går upp alltså.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Kvalserien 2013

Post by Chippen »

Lugn, det är fortfarande tid kvar för Timrå. De måste visserligen vinna allt som är kvar och det måste bli en trea till något av lagen i mötet Örebro-Leksand (hoppas på Örebro).

Slår det in så går Timrå om Leksand och går då upp tillsammans med Örebro.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
arsenal
Posts: 213
Joined: 13 Aug 2011, 06:59

Re: Kvalserien 2013

Post by arsenal »

Leksand och Örebro ska upp :)
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Kvalserien 2013

Post by smogz »

Timrå - leksand på skärtorsdag avgör direkt om Timrå ska ha en chans. Tycker du hårddrar lite för mycket. Många lag har darrat i ledning av kvalserien. 12 poäng att spela om och 6 poäng upp. Timrå möter båda lagen ovanför och de möter varandra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Kvalserien 2013

Post by Chippen »

smogz wrote:Timrå - leksand på skärtorsdag avgör direkt om Timrå ska ha en chans. Tycker du hårddrar lite för mycket. Många lag har darrat i ledning av kvalserien. 12 poäng att spela om och 6 poäng upp. Timrå möter båda lagen ovanför och de möter varandra.
Timrå har ju faktiskt sitt öde i sina egna händer, helt och hållet. Ska bli intressant och se om de stålsätter sig och fixar detta, vilket jag verkligen hoppas.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Sv: Kvalserien 2013

Post by schteffe »

Chippen wrote:Lugn, det är fortfarande tid kvar för Timrå. De måste visserligen vinna allt som är kvar och det måste bli en trea till något av lagen i mötet Örebro-Leksand (hoppas på Örebro).

Slår det in så går Timrå om Leksand och går då upp tillsammans med Örebro.
Om Timrå vinner allt hamnar de på 21p. Om Leksand vinner allt övrigt, även mot Örebro, och Örebro vinner sina återstående två matcher hamnar Leksand på 24p och Örebro på 22p. Det krävs alltså att Örebro vinner det inbördes mötet med Leksand för att Timrå ska kunna hamna topp två (eller att något av dessa lag torskar sina övriga matcher såklart).

Dvs. Timrå har inte allt i egna händer och det skulle förvåna mycket om allt skulle gå deras väg, även om "kvalserie är kvalserie". Skulle inte förvåna om de vinner mot Leksand bara för att slarvtorska borta mot SSK... :roll:

http://stats.swehockey.se/ScheduleAndRe ... rview/3811" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvalserien 2013

Post by Chippen »

Nja, oki. Det var lite förhastat av mig, eller jag tror jag räknade med att Örebro skulle slå Leksand :)

Nåja, imorgon har vi ju svaret iaf. Torsk där för Timrå och det är klart vilka lag som spelar i ES kommande säsong.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Kvalserien 2013

Post by Bilderberg »

Tror Leksand vinner mötet mot Öret, dels revanschlustan, sen är man ett mycket bättre lag dessutom.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Kvalserien 2013

Post by pttr »

Känns som risk för att Örebro blir ett nytt Rögle nästa år med lite publik och ett riktigt svagt lag. De får öppna plånboken rejält om de ska kunna få en slagkraftig trupp. Kämpa Timrå!
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Kvalserien 2013

Post by smogz »

Har de Fahlander i ryggen fortfarande, han är/var väl med sina företag god för en miljard, att byta lite vinst mot lite sponsring är ju inte så blodigt. Riskerar att bli en riktig främlingslegion men potentiellt en ganska farlig sådan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvalserien 2013

Post by Chippen »

Ikväll är nog fan säsongens viktigaste match för Timrå. Hoppas att de tar tag i detta och tvålar dit Leksand.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Kvalserien 2013

Post by smogz »

Jag tror det är värre än så, det är Timrås viktigaste match genom tiderna. Åker dom ur nu är det kört för minst 10 år framåt skulle jag tro. Efter en artikel i sundsvalls tidning häromdan så förstår jag att ekonomin är mycket sämre än de låtit påskina under året. Vilket innebär att åker dom ur nu så har dom ingen chans att reparera den heller. Nä jag skulle säga att kvällens match handlar om överlevnad för Timrå som elitklubb. Inte för att jag vill sätta nån press på Crippe, Hagos, Jonte och de andra grabbarna ;-)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvalserien 2013

Post by Chippen »

Ja, du har nog rätt i det. Det är ju bara att se på Leksand som ett lysande exempel på hur lång tid det kan ta att komma tillbaka till Elitserien. Sedan kan man titta på DIF, som skulle tillbaka till ES direkt och det gick ju som det gick, och där gissar jag att DIF faktiskt har bättre ekonomi än Timrå, så du har nog helt rätt i att om Timrå åker ut nu så blir det ett fruktansvärt hårt slag på dem som Förening.

Näe, kör så det ryker idag Timrå och ta detta på full tid.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Kvalserien 2013

Post by Foppas skridskocoach »

Finns det risk att elitlicensen ryker om de (TIK) degraderas? Ekonomin är ju, milt uttryckt, inte på topp.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvalserien 2013

Post by Chippen »

Foppas skridskocoach wrote:Finns det risk att elitlicensen ryker om de (TIK) degraderas? Ekonomin är ju, milt uttryckt, inte på topp.
Alltså, utan att vara ett dugg insatt i hur elitlicens etc beviljas/avslås så kan det ju för en random supporter verka lite knasigt att Leksand år efter år får Elitlicens och likaså Malmö.
Jag menar, efter en rekonstruktion (eller två är det väl i Malmös fall) så borde ju inte Elitlicens beviljas alls och om det fortfarande får ha den så borde fan inget lag bli av med sin Elitlicens heller.

Som i Leksands fall så fick de väl 50 miljoner i skulder avskrivna, och om de har haft de skulderna så borde det vara skäl nog att dra in licensen.

Men som sagt var, jag är väldigt/helt okunnig i det hela och litar på de som beslutar om sådana här saker att de vet vad de gör.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Kvalserien 2013

Post by don_tomassso »

Foppas skridskocoach wrote:Finns det risk att elitlicensen ryker om de (TIK) degraderas? Ekonomin är ju, milt uttryckt, inte på topp.
Borde väl va desamma för Leksand.Att deras Elitlicens ska ryka.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Kvalserien 2013

Post by smogz »

Jag tror Timrå klarar elitlicensen iår i vilket fall. De har eget kapital men lite ebb i kassan. Det är nog lugnt iår. Nästa år däremot. Vad jag förstår har de en massa små lån som de tagit för att täcka upp korta tider av ebb i kassan. Tack vare att man inte har nån borgenär så är det rätt dyra lån. Nu har Timrå kommun (lex Leksand) godkänt att Timrå får ta lån med ishallen som borgen. Det lånet får mycket bättre villkor och gör att man kan betala av de usla lånen och därmed minska sina utgifter, dock inte sina lån. Blir de kvar nästa år kommer inkomsterna vara likvärdiga med iår men utgifterna lägre, på lånen. På så vis har man en plan på att förbättra sin ekonomi varje år. Åker man ur går det åt helvete tror jag. Alltså det är såhär jag har uppfattat det, jag är rätt jävla smart men jag kan vara ute och cykla ibland ;-)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Kvalserien 2013

Post by anton95uppsala »

Som jag kanske tidigare nämnt vill jag gärna ha kvar norrlandslagen i ES. För varje lag som åker ur blir det längre att åka för de andra lagen norrifrån osv osv. Till slut kanske det blir svårt att locka spelare med längre resor och allt vad det innebär. Hoppas därför Timrå håller sig kvar. De får gärna gå upp tillsammans med Leksand.
User avatar
StigVig
Posts: 1578
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Kvalserien 2013

Post by StigVig »

Som väntat Örebro & Knätofs till Elitserien
Tragiskt med Timrås fall ur ES tror inte att de kommer tillbaka tyvärr, större chans att Rögle gör det
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Kvalserien 2013

Post by anton95uppsala »

Ska bli intressant att se hur Örebro klarar sig. Känns som att risken är stor att de genast börjar med klappor och liknande. Jag hoppas verkligen att jag har fel förstås, men det känns av någon anledning som ett nytt Växjö. Men som sagt, jag kan har helt fel och jag hoppas jag har det.
Fredrik
Posts: 222
Joined: 15 Jun 2011, 20:08

Re: Kvalserien 2013

Post by Fredrik »

Intressant att Leksand redan snackar om SM-guld. Borde de inte satsa på att lära sig grundläggande matematik först?
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Kvalserien 2013

Post by pttr »

Bara att gratulera Leksand till en oerhört imponerande säsong och Örebro till en oerhört imponerande kvalserie. Tänk att Örebro inte ens hade ödet i sina egna händer i sista playoff-omgången och nu står de här klar för elitserien, väldigt likt Rögle förra året. Blir spännande att se hur många transatlanter som spelar i den klubben nästa år.
Hedman
Posts: 287
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: Kvalserien 2013

Post by Hedman »

Grattis till Örebro och Leksand!
Locked