Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by päran »

Det känns som om en apa skulle kunna göra formationerna när alla är tillbaka. Vi spelar en totalhockey som gör att vem som helst kan spela center och alla levererar. Vi sitter verkligen i en guldsits på forwardssidan :)
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

Fdskebo wrote:Även om Ogge var grym i förra matchen och Melkin nu senast så kan jag inte tänka mig att AFop sätter ihop något annat än
Ericsson - Vesce - Lindström
Holloway - Bellemare - Möller

när alla är spelbara.
Tror inte jag.. inget är säkert. och A-foppa är mycket finurlig med sitt matchande..
Om jimmie, Ogge, lindström kedjan fortsätter att gå som tåget så tror jag inte han vill röra den.. och sen så värnar han om att få våra bästa ungdomar att utvecklas på bästa sätt..
att slä'nga bak Melkin å Ogge i en tredje kedja me arvidsson känns för mig föga troligt.. En ren ungdomskejda med dom känns i dagsläget långsökt och dessutom ett sätt att inte utnyttja deras potential på bästa sätt..
Bästa sättet att lägga upp kedjorna är att fördela dessa 3 på olika kedjor.
Jimmie, Ogge, Lindström känns svår att bryta upp
tror sen att melker kommer få stanna med Holloway. osäker vem som blir 3:e man i den kedjan av Möller och Vesce.
sen en tredje kedja med Bellemare som center med arvidsson och Möller/Vesce.
Detta för att Maximera utvecklingen för Ungdomarna och för att får 3 Offensivt GRYMT starka Kedjor..
Tiden får utvisa vad som är kommer ske. Men Jag tror det blir något i den här stilen.. Blandat rutin med ungdomar på väg uppåt!
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Ska du ha Forssell i en fjärdeline då?
Tror Arvidsson är den som flyttar på sig om alla är friska. Det är också troligt att Lindberg och Melker kommer in i svackor och då är de i en tredjeline.

Däremot undrar jag om vi får se Bellemare före Vesce, jag tvivlar starkt på det. Skulle inte bli förvånad om han debuterar först i december.

En detalj till är att Vesce ska leverera också. Vi vet inget där än, tillräckligt bra är han tveklöst men det är inte alltid det stämmer för importerna.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Holloway-Melker-Möller
Ericsson-Lindberg-Lindström
Bellemare-Forssell-Vesce
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by bsa »

Zimme, vi har dessa att laborera med. Vad som praktiskt funkar bäst, :?:
Sen Emanuelsson & Arvidsson att fylla på med.(Wallmark)
Fjärde Petterström, Lundberg, Forsberg, Emanuelsson, Pettersson efter behag och det finns många andra som kan fylla ut i fjärde.
När vi har denna bredd på forwards och sen tittar på backarna varför skulle inte både Andersson & Sevc få plats :shock:
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Zimme wrote:Holloway-Melker-Möller
Ericsson-Lindberg-Lindström
Bellemare-Forssell-Vesce
Ser att du snott mitt förslag ovan. Det är rätt! Tycker denna uppställning sett bra ut på många sätt. Dels får Lindberg och Melker fortsätta utvecklas med bra spelare och dels får vi tre dödliga hot. Vilka ska dom spela sin shut down line mot?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

4:e blir Petterström-Lundberg-Forsberg/Pettersson?

Vet att säkert många tycker jag är ute och cyklar med det bästa för Arvidsson och AIK är att han lånas ut till en klubb i Allsvenskan där han får bra med istid och förtroende.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Chippen wrote:4:e blir Petterström-Lundberg-Forsberg/Pettersson?

Vet att säkert många tycker jag är ute och cyklar med det bästa för Arvidsson och AIK är att han lånas ut till en klubb i Allsvenskan där han får bra med istid och förtroende.
Håller med om Arvidsson. Det är inte det att han är dålig, det är att konkurrensen är så jävla tuff.

Med alla friska har vi sex riktiga elitforwards (listade utan inbördes ordning):

Holloway
Lindström
Bellemare
Möller
Vesce
Ericsson

I segmentet under har vi habila forwards med lite olika egenskaper:

Forssell (hög lägstanivå)
Karlsson (lägre lägstanivå, kan briljera)
Lindberg (som Karlsson)

Därefter rollspelare och övriga:

Forsberg
Petterström
Pettersson
Arvidsson
Selin
Lundberg
Emanuelsson

Bortsett från problemet "vem ska spela center" så måste det vara rätt givet att de sex översta bildar två elitlinor och att man bygger vidare med resten under. Det är bara centerargumentet som kan flytta upp någon av de andra spelarna i de här kedjorna, tror jag.

Varken Lindberg eller Melker petar någon av topp-6 på kapacitet ännu, men Karlsson, Forssell och Lindberg är ju absolut ingen dålig eller tandlös forwarduppsättning heller. Arvidsson är lovande och blir bra med tiden men han är som helhet sämre än samtliga nio ovanstående i mina ögon.

Nu tror jag dock inte att vi får det riktigt så här lyxigt. Jag har sagt det hela säsongen och tar det igen - vi vet inte hur illa det är med Bellemare men jag är rädd för att att vi inte ser honom innan december. Låter kanske avlägset men i morgon är det oktober, han är inte igång på is annat än något sporadiskt skär, och ska dessutom upp i matchtempo och spelas in innan han kliver in fullt ut.

Vesce hamnar nog inte i en tredjeline oavsett, där får vi helt enkelt hoppas att vi har gjort ett bra köp. Allt talar väl för det men det ska omsättas i praktik också.

Därtill kommer Jimmies strategiska vilor och då har vi nog inte riktigt det drömläge med sex megastarka forwards tillgängliga varje match hela säsongen.

Slutsats: Vi kommer nog att få se varianter på det lag vi har idag ganska lång tid framöver, där Lindberg och Karlsson tar klivet upp i topp-6 från en (imaginär?) ordinarie plats i en tredjeline varje gång någon av "de stora" är borta.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Chippen wrote:4:e blir Petterström-Lundberg-Forsberg/Pettersson?

Vet att säkert många tycker jag är ute och cyklar med det bästa för Arvidsson och AIK är att han lånas ut till en klubb i Allsvenskan där han får bra med istid och förtroende.
Håller helt med, även om han är rolig att se på och irrationell och drivande så skulle enligt mig både Foppa och Petterström vara mer nyttiga än honom i en offensiv kedja.. Han ser ut att göra mycket men det är mest en liten sidledsförflyttning, ett skott mot mål och en massa kämpa.. Någon mer passningsskicklig spelare vill jag se där uppe. Han skulle utveckla detta i en offensiv kedja i allsvenskan också..

Checkinglina med Petterström - Lundberg - Foppa känns awesome som de spelar nu! PP och Martin spelar även i boxplay och Foppa visar vägen med lite extra fysik och grovjobb i 5-5 eftersom han vilar mer.

Utöver det så gillar jag det som några skriver här att låta Melker och Lindberg fortsätta sin utveckling i offensiv miljö och göra 3 vassa kedjor istället för 2 och en potentiell.. Vart man ska stoppa vem lämnar jag till AFoppa
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

Trollet wrote:Ska du ha Forssell i en fjärdeline då?
Tror Arvidsson är den som flyttar på sig om alla är friska. Det är också troligt att Lindberg och Melker kommer in i svackor och då är de i en tredjeline.

Däremot undrar jag om vi får se Bellemare före Vesce, jag tvivlar starkt på det. Skulle inte bli förvånad om han debuterar först i december.

En detalj till är att Vesce ska leverera också. Vi vet inget där än, tillräckligt bra är han tveklöst men det är inte alltid det stämmer för importerna.
A jo. risken är väl att arvidsson utlånas.. Men som jag säger så vore de lite konstigt att flytta på både melker och oscar om dom fortsätter ta poäng efter poäng. JA, Vesce är ett större namn och bellan oxå. Men som jag försöker påpeka så tror jag utifrån utvecklingspotential så vore det tyvärr inte bra att sätta Oscar och melker med Forre.
Forre är en grymt bra spelare. Men han skulle inte passa med melker och oscar tror jag.. plus man skulle tappa enormt mycke offensiv kraft..
låt oss säga att vi får se
Ericsson, Lindberg, Lindström
Möller/Vesce, Melker, Holloway
Vesce/Möller, Forre, Bellemare

Kan du då säga vilken kedja som är 3:e kedjan? i realiteten så är då alla tre potentiella 1:a/2:a femmor och kan låtas vara 1:a/2:a femmor genom rotation av femmorna från match till.

Men låt oss då sätta ett till alternativ oxå. Av Melker och Oscar så tror jag Oscar har störst chans att bli kvar på sin plats.
Ericsson, Lindberg, Lindström
Vesce/Möller, Bellemare, Holloway
Möller/Vesce, Forre, Melker

detta är oxå ett bättre alternativ än att Oscar och Melker spelar med Forre ensam.
Tror/tycker vi bör spridda ut rutinen på femmorna för att få maximal anfallskraft. och det gör man INTE om man sätter Oscar och melker i samma kedja, med Forre som center
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Jag är helt med på att man kan bygga ihop tre likvärdiga kedjor. Men jag tror inte att man gör så. Jag tror att man toppar och att man tycker att en kedja med Karlsson, Forssell, Lindberg är tillräckligt bra.

Det här med talangutveckling tror jag man tillgodoser genom att Jimmie och Pierre vilar ett antal matcher. Redan nu har ju Pierre varit borta sju av sju och det kommer förstås att öka mycket. Likadant förstås med Vesce. Jimmie har spelat två matcher av sju om jag minns rätt. Dessutom missade väl Möller två matcher och Jocke var avstängd två.
På sju spelade matcher har vi alltså 7 + 7 + 5 + 2 + 2 = 23 "elitplatser" som ersatts underifrån. Och det kommer att ticka på rejält framöver, innan Vesce kommer har vi nio matcher till (förutsatt att han debuterar mot Timrå 27 okober) där hans plats är ledig. Pierre är också borta ett bra tag till, Jimmie kommer att vila då och då.

Jag tror helt enkelt att alla dessa tillfällen räcker som talangutveckling och skyltfönster för de underifrån kommande talangerna.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Ser ju att jag glömde Emanuelsson och det jobb han gör med Forsell-PP idag är bra. Så han aspirerar helt klart på en plats på 4 kedjor även då vi har fullt lag.

Den som kanske ligger längst ifrån är Arvidsson just pga konkurrens han slåss mot.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Spökplumpen »

Jag tror man värvade Vesce just för hans playmakerskills från centerposition. Dessutom, många är ni som länge skrikit efter en förstecenter, nu när vi värvat en vill ni använda honom som ytter? Det är iofs svårt men jag tror ynglingarna får ge vika. Bellemare är kanske elitseriens mest komplette forward och Vesce var en ppg-spelare i KHL.

Jimmie - Bellemare - Lindström
Möller - Vesce - Holloway
Arvidsson - Lindberg - Melkin
Petterström - Forsell - Forsberg
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Trollet wrote:Jag är helt med på att man kan bygga ihop tre likvärdiga kedjor. Men jag tror inte att man gör så. Jag tror att man toppar och att man tycker att en kedja med Karlsson, Forssell, Lindberg är tillräckligt bra.

Det här med talangutveckling tror jag man tillgodoser genom att Jimmie och Pierre vilar ett antal matcher. Redan nu har ju Pierre varit borta sju av sju och det kommer förstås att öka mycket. Likadant förstås med Vesce. Jimmie har spelat två matcher av sju om jag minns rätt. Dessutom missade väl Möller två matcher och Jocke var avstängd två.
På sju spelade matcher har vi alltså 7 + 7 + 5 + 2 + 2 = 23 "elitplatser" som ersatts underifrån. Och det kommer att ticka på rejält framöver, innan Vesce kommer har vi nio matcher till (förutsatt att han debuterar mot Timrå 27 okober) där hans plats är ledig. Pierre är också borta ett bra tag till, Jimmie kommer att vila då och då.

Jag tror helt enkelt att alla dessa tillfällen räcker som talangutveckling och skyltfönster för de underifrån kommande talangerna.

Du tror en sak och du är med på en sak men vad tycker du? Vilket är ditt starkaste lag?

Jag vill ha tre starka offensiva kedjor enligt ovan för att jag tror att AIK blir starkast av att spela just så? Jag måste säga att jag tror som du att Aik spelar topp 6 i de två första kedjorna men om de gör det så tycker jag det är fel förutsatt att Indberg och Melkin fortsätter leverera.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

smogz wrote: Du tror en sak och du är med på en sak men vad tycker du? Vilket är ditt starkaste lag?

Jag vill ha tre starka offensiva kedjor enligt ovan för att jag tror att AIK blir starkast av att spela just så? Jag måste säga att jag tror som du att Aik spelar topp 6 i de två första kedjorna men om de gör det så tycker jag det är fel förutsatt att Indberg och Melkin fortsätter leverera.

Jag tycker man ska köra på topp-6 i två femmor. Tycker de fem nuvarande spelarna (utom Vesce alltså) samtliga är bättre än Lindberg och Karlsson och har förtjänat sin plats i de två första linorna.
Återstår gör då Vesce och frågan om han ska förtjäna sin plats och bevisa kapaciteten innan han placeras i första- eller andralinan. Jag tycker faktiskt inte det. Den sortens värvning måste få kliva rakt in i toppen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by päran »

Spökplumpen wrote:Jag tror man värvade Vesce just för hans playmakerskills från centerposition. Dessutom, många är ni som länge skrikit efter en förstecenter, nu när vi värvat en vill ni använda honom som ytter? Det är iofs svårt men jag tror ynglingarna får ge vika. Bellemare är kanske elitseriens mest komplette forward och Vesce var en ppg-spelare i KHL.

Jimmie - Bellemare - Lindström
Möller - Vesce - Holloway
Arvidsson - Lindberg - Melkin
Petterström - Forsell - Forsberg
Nästan spot on. Jag skulle dock vilja blanda lite left, right och skulle också vilja behålla succékedjan med Bellemare mellan monarkern. Då slog det mig att det vette tusan om inte både Lindberg och Melker kan vara vassare än Möller och Bellemare i år. Utifrån detta resonemang blir min uppställning:

Jimmie - Vesce - Lindström
Melkin - Lindberg - Holloway
Arvidsson - Bellemare - Möller
Petterström - Forsell - Forsberg
rubzz
Posts: 102
Joined: 15 Jun 2011, 17:07

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by rubzz »

Spökplumpen wrote:Jag tror man värvade Vesce just för hans playmakerskills från centerposition. Dessutom, många är ni som länge skrikit efter en förstecenter, nu när vi värvat en vill ni använda honom som ytter? Det är iofs svårt men jag tror ynglingarna får ge vika. Bellemare är kanske elitseriens mest komplette forward och Vesce var en ppg-spelare i KHL.

Jimmie - Bellemare - Lindström
Möller - Vesce - Holloway
Arvidsson - Lindberg - Melkin
Petterström - Forsell - Forsberg

Håller med!
User avatar
tazman
Posts: 2064
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by tazman »

Det är stor skillnad på hur man tror Forsberg kommer att ställa upp jämfört med hur man vill att laget ska formeras.

Att han kommer att sära på Möller och Hollway ser jag i princip en omöjlighet, då de har en kemi tillsammans som är ovanligt.

Precis som några skrivit så är Vesce inhämtat för hans skickliga passningar och han ska centra målfarliga spelare. Detta tycker jag tyder på att han kommer att gå in mellan monarkerna. Mycket tveksamt hur Forsberg ska kunna peta Lindberg när han är i den form han visat den senaste tiden och utan att förringa Karlsson attribut Lindberg är en betydligt bättre offensiv spelare, kanske till och med snäppet bättre än Bellmare (en av ligans bästa tvåvägsspelare enligt mig och många andra.

I början av säsongen var kanske vår centerlinjen den som man satt störst frågetecken kring, det är nu ett riktigt getingbo där och hur man vrider på det så kommer en eller två riktigt duktiga centrar "tvingas" flytta ut på en kant. Jag tror att det blir Bellmare och Karlsson som kommer att spela tillsammans med Forssel, en kedja som har alla skills och attributs för att lyckas.

Jag saknar fortfarande Gabben...;)
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

tazman wrote:Det är stor skillnad på hur man tror Forsberg kommer att ställa upp jämfört med hur man vill att laget ska formeras.

Att han kommer att sära på Möller och Hollway ser jag i princip en omöjlighet, då de har en kemi tillsammans som är ovanligt.

Precis som några skrivit så är Vesce inhämtat för hans skickliga passningar och han ska centra målfarliga spelare. Detta tycker jag tyder på att han kommer att gå in mellan monarkerna. Mycket tveksamt hur Forsberg ska kunna peta Lindberg när han är i den form han visat den senaste tiden och utan att förringa Karlsson attribut Lindberg är en betydligt bättre offensiv spelare, kanske till och med snäppet bättre än Bellmare (en av ligans bästa tvåvägsspelare enligt mig och många andra.

I början av säsongen var kanske vår centerlinjen den som man satt störst frågetecken kring, det är nu ett riktigt getingbo där och hur man vrider på det så kommer en eller två riktigt duktiga centrar "tvingas" flytta ut på en kant. Jag tror att det blir Bellmare och Karlsson som kommer att spela tillsammans med Forssel, en kedja som har alla skills och attributs för att lyckas.

Jag saknar fortfarande Gabben...;)
Instämmer i det allra mesta du skriver, kloka tankar.

Dock tycker jag inte att Bellemare är den som bör flyttas på. Kedjan behöver lite "grit" och slitgöra som Bellemare och Karlsson i princip är ensamma om att ha levererat mellan monarkerna. Vesce känns inte riktigt som den typen av spelare som passar in där om jag ska vara ärlig, utan bör i mina ögon kompletteras av någon annan som kan gå in och grisa lite framför mål. Bellemare skulle kunna vara tänkbar om man inte sätter honom mellan monarkerna, Karlsson likaså, och även Ericsson.

Därav känner jag att det kanske vore bäst med två toppade linor med 21-17-10 och 45-41-11 och sedan en ungdoms-entusiastisk 15-24-X. Sedan får Melkin och Lindberg upp och ersätta Ericsson och Belle när de har strategisk vila. Tyvärr inte optimalt för Melkers och Ogges utveckling, men kanske bättre för laget i slutänden, och laget måste gå före jaget!

Hur som helst jävligt delikata problem för A-Fop och Co. För övrigt saknar jag också Gabben! Skön spelare, skön kille och en grym dialekt!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Det är många som har idéer och tankar runt hur laget ska formeras., helt naturligt måste jag säga.

Det jag undrar är varför typ alla vill ha in Arvidsson på 4 kedjor.
Personligen tycker jag att han är spännande men alldeles för förutsägbar. Borrar ner skallen, försöker komma i skottläge och skiter i allt vad passning heter.
Det där kanske funkar på J20-nivå men inte nu. Han läses alldeles för fort.

Visst han har fart, styrka och mod men är inte för mig redo ännu. Han behöver ett år i Allsvenskan tycker jag.

Ser man på laget då alla friska och på plats så är det möjligen en plats i 4:e linan som han kan ta men där utvecklas han inte rätt. Han är helt enkelt för offensivt bra för den kedjan.

Skulle det även bli som Tazman skriver, att Bellemare och Karlsson flyttas till kanterna så ska de bilda kedja med Forsell som center.
Kvar blir då PP-Lundberg-Forsberg/Emanuelsson/Pettersson/Arvidsson till en 4:e och då är för mig Arvidsson det sista alternativet som både spelare i kedjan och 13:e forward.

Så där går min röst på Forsberg och de övriga två slåss om 13:e. Arvidsson lånas ut till exempelvis Västerås.
Last edited by Chippen on 30 Sep 2012, 23:14, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 2064
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by tazman »

Chippen wrote: Skulle det även bli som Tazman skriver, att Bellemare och Karlsson flyttas till kanterna så ska de bilda kedja med Forsell-PP som center.

Vill du se Petterström som center? Det kan jag aldrig tänka mig kommer att ske.

Markman//

Det har du eventuellt rätt i, jag har egentlingen för dålig koll på Vesce för att veta säkert hur han är som spelare. Min bedömning grundar sig i alltså att det skulle underlätta för honom att spela med en engelsktalande spelare och en annan sniper med skottet som främsta attributet. Bellmare har blivit en sådan spelare som passar utmärkt vart man än spelare med honom, en sådan spelare som Forssel var för några år sedan. En sådan "tung" kedjan skulle få tryck hos moståndarna i princip varje gång de skulle få tryck i anfallszonen samtidigt som alla ha tillräckliga skills för att producera en hel del poäng.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

tazman wrote:Det har du eventuellt rätt i, jag har egentlingen för dålig koll på Vesce för att veta säkert hur han är som spelare. Min bedömning grundar sig i alltså att det skulle underlätta för honom att spela med en engelsktalande spelare och en annan sniper med skottet som främsta attributet. Bellmare har blivit en sådan spelare som passar utmärkt vart man än spelare med honom, en sådan spelare som Forssel var för några år sedan. En sådan "tung" kedjan skulle få tryck hos moståndarna i princip varje gång de skulle få tryck i anfallszonen samtidigt som alla ha tillräckliga skills för att producera en hel del poäng.
Ska väl knappast säga att jag har så mycket bättre koll, men det är min spontana känsla i alla fall. Det är inte många i den storleken som är särskilt "bökvilliga" framför mål, och det är i mina ögon en mycket viktig del av modern hockey. Därav känner jag att det kanske skulle saknas i en kedja med Möller-Vesce-Holloway, för i ärlighetens namn är väl knappast varken Möller eller Holloway spelare som vi vill ha parkerade framför kassen, utom i yttersta nödfall. Vesce känns inte heller som en sån spelare som gör sig bäst där, utan någon annan i hans kedja bör ha den rollen.

Både Jocke och Jimmie bör vara tillräckligt engelsktalande, och Jockes skott går ju inte direkt av för hackor. Jimmie har dessutom sina genomåkningar som drar isär motståndarna. Som sagt, inte jätteavundsjuk på A-Fop och Co!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Tazman: NEJ! Inte PP som center. Vet inte varför telefonen autokorrigerade till det. :-)

För att förtydliga: Bellemare-Forsell-Melkersson.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1924
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Så många bra tankar här att det knappt lönsch att bidra, men kan man hålla sig? Självklart inte...

- Vesce ska in i toppen direkt och ges bästa förutsättningar. Det har vi råd med. Vem bättre att komma igång med än Jimmie/Jocke?
- Vesce verkar klart habil i tekningscirkeln, om än inget monster. Bra backup från Jimmie/Jocke som båda kan teka. Skicka honom på "luriga Forres tekningsskola" för att pumpa upp procenten ytterligare.
- Jimmie och Jocke kan både prata engelska och är både sociala, rutinerade och har grymt spelsinne.
- Med Jimmie i linan behöver inte Vesce vara någon defensivt stark pjäs, även om han verkar vara någotsånär tvåvägs.

- Bellemare är en av seriens bästa centrar sen ifjol, grym på att teka och numera utpräglat tvåvägs. Passar utmärkt som defensiv backup och murbräcka på mål till Bud/Möller, det visades med all tydlighet ifjol. Känns självklart att det är här han ska in.

- Som redan nämnts kommer både Jimmie och Belle att mönstras sporadiskt, liksom det kommer bli skador och sjukdomar på övriga toppkillar. Det får bli Ogges och Melkins chanser, Ogge hoppar in i första och Melkin i andra. Dessa två herrar kan bevisligen spela både center och ytter och kan därför täcka in oavsett om det är Jimmie på kanten eller Vesce i mitten som behöver strategisk vila. Om alla är hela och friska hamnar O och M i tredjeformationen med en tredjelänk som gärna får vara någon annan än Arvidsson. Antar att Forre är det troliga svaret och att O och M lirar yttrar, men hade inte tackat nej till M-O-PP som tredjeformation för att få lite mer fysik, checking och fart.

Alltså
Jimmie-Vesce-Jocke (Ogge backup)
OMO-Belle-Bud (Melkin backup)
Ogge-Forre-Melkin
PP-Lundberg-Emanuelsson
Foppa

men hips vips är det strategisk vila, och då kan det bli
Ogge-Vesce-Jocke
OMO-Melkin-Bud
PP-Forre-Arvidsson
Foppa-Lundberg-Emanuelsson
Selin
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by svartgulsubkultur »

Jag behåller Oscar med Shelter och Shadow och sätter Vesce mellan monarkerna.
Peb - Forssell - Melker i tredje och Emanuelsson - Sur-Martin - Petterström i fjärde.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Tror folk på riktigt att Jimmie kommer vilas var tredje match hela säsongen?? Det är ju nu i början för att trappa upp belastningen på ljumsken... Två till fyra matcher totalt kommer han att vilas.. Helt övertygad om detta.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Forceman wrote:Tror folk på riktigt att Jimmie kommer vilas var tredje match hela säsongen?? Det är ju nu i början för att trappa upp belastningen på ljumsken... Två till fyra matcher totalt kommer han att vilas.. Helt övertygad om detta.
Kanske inte var tredje match, men AIK kommer inte att chansa med honom, de kommer att göra allt de kan för att ha Jimmie i toppform till slutspelet. Hur mycket han kommer att vila kommer garanterat att bero på hur pass mycket skador han kommer att dra på sig, och behövs det att han vilar 10-15 matcher för att formtoppa i slutspelet så kommer han att göra det. Det enda som jag ser som kan ändra på en sån analys är att laget riskerar att missa slutspelet, för då kommer man att chansa lite mer med den strategiska vilan, men det ser jag inte som ett realistiskt scenario om inte vi får ett riktigt skadehelvete.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
tazman
Posts: 2064
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by tazman »

svartgulsubkultur wrote:Jag behåller Oscar med Shelter och Shadow och sätter Vesce mellan monarkerna.
Peb - Forssell - Melker i tredje och Emanuelsson - Sur-Martin - Petterström i fjärde.
Copycat.... ;)

Utan motivering till och med, skärp dig.... :)
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Forceman wrote:Tror folk på riktigt att Jimmie kommer vilas var tredje match hela säsongen?? Det är ju nu i början för att trappa upp belastningen på ljumsken... Två till fyra matcher totalt kommer han att vilas.. Helt övertygad om detta.
En till tre matcher till alltså. Jag synar den, är helt säker på att han står över fler än så. Fast vi lär ju aldrig få veta med säkerhet om han ställs över pga "strategisk vila" eller någon ny skada :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Fdskebo »

Bellemare på en kant? :?

Tror ni på fullaste allvar att fjolårets succécenter nr1 kommer att flyttas ut på kanten?
Vår absolut bästa center, han som plöjde vägen för Buds resa till toppen på poängligan?
Han som dessutom gjorde sin poängmässigt bästa säsong i fjol, som Center.

Jag är helt övertygad om att PEB & Vesce centrar varsin lina.

Då återstår Forre, Ogge, Melkin och Lundberg som centrar till 3e och 4e samt som reserver vid sjukdom/skada. Jag tycker att vi förfogar över en bra centerlinje, för första gången på många, många år.
Locked