Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by päran »

Med de forwards vi har idag vill jag gärna se följande uppställningar på träningsmatcherna:

Möller-Bellemare-Holloway

Ericsson-Lindberg -Lindström

Petterström-Forssell-Karlsson

Emanuelsson- Lundberg- Forsberg

Pettersson-Selin-Arvidsson

Det är dags för Lindberg att ta steget. Trodde han skulle göra det ifjol, men, men...

3:e-linan skulle bli oerhört jobbig att möta med Melker och PP i fria roller och Forre som en klok gubbe mellan dem

Foppa bör få chansen. Ska han vara kvar i truppen måste han leverera som jag tror han kan, men då måste han ju få möjlighet att visa det. Lundberg likaså, förra säsongen var en flopp, men han besitter en del egenskaper som är viktiga för AIK, elakhet och hängivenhet. Han måste få chansen i början.

Sedan är Emanuelsson totalt överhypad enligt mig. Jag hoppas jag har fel... Den platsen kan man rulla på och testa övriga talanger. Jag tror att Adam P. kraftigt kommer att konkurrera om en plats i laget, men jag tycker att man ska starta som ovan och sen se vartåt det barkar eftersom.
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by marre »

Man ser ju vilka svåra val Lasse har att brottats med! Oskar utvecklas ju inte i en fjärdelina och Forsell är ju alldeles för bra för en fjärdelina..
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Fdskebo »

smogz wrote:Med de forwards vi har idag vill jag gärna se följandev uppställningar på träningsmatcherna:
Möller-Bellemare-Holloway
Ericsson-Forssell-Lindström
Petterström-Lindberg-Pettersson
Emanuelsson-Karlsson-Selin/ Lundberg/ Arvidsson/ Forsberg

Vill gärna se att Adam P får chansen med mer speltid än i en fjärde-kedja. Skulle kunna tänka mig Emanuelsson-Lindberg-Karlsson i tredje men har svårt att placera Petterström i fjärde.
På några av träningsmatcherna skulle jag vilja se vad som händer om man kastbyter plats med Möller och Jimmie. Jag tycker inte att Möller får ut max tillsammans med Bud.

Typ
Ericsson-Bellemare-Holloway
Möller-Forssell-Lindström


Sen bör Emanuelsson-Lindberg-Karlsson få chansen ihop med tanke på slutspelet.

Spontant så tycker jag att man under försäsongen ska ge så många som möjlig chansen högt upp i kedjorna (speciellt i år då vi i princip sitter på samma lag som i fjol), och Jimmie och PEB kommer garanterat att vila några träningsmatcher.

Är nog inte dumt om Selin, Arvidsson och Pettersson får lira med exempelvis Jocke, Jimmie, PEB eller Bud och verkligen känna att AIK ger dem chansen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Skidrow »

Jag har försökt hitta någonstans där det står var spelarna har spelat tidigare i för klubbar och vad som är moderklubb osv men hittar det inte, kollat på Swehockey, AIK.s hemsida osv.

Vad jag sökte var vilka som är Bodensare i truppen, både a-lag och j20, j18.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Larzon »

Skidrow wrote:Jag har försökt hitta någonstans där det står var spelarna har spelat tidigare i för klubbar och vad som är moderklubb osv men hittar det inte, kollat på Swehockey, AIK.s hemsida osv.

Vad jag sökte var vilka som är Bodensare i truppen, både a-lag och j20, j18.
eliteprospects?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
ajo
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 13:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by ajo »

Skidrow wrote:Jag har försökt hitta någonstans där det står var spelarna har spelat tidigare i för klubbar och vad som är moderklubb osv men hittar det inte, kollat på Swehockey, AIK.s hemsida osv.

Vad jag sökte var vilka som är Bodensare i truppen, både a-lag och j20, j18.
Hittar bara Oscar Sundqvist, J20. Kollar på eliteprospects och vissa spelare saknar födelseort men då kan man oftast klura ut utifrån vilken klubb de började spela i.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Är det inte bara Sundqvist och tidigare (i nutid) Mattias Lindström?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Hur var det? Har jag läst nånstans, eller drömt, att AIK tänker sig att spela med 4 jämna kedjor iår? Hur skulle laget ställas upp då? Svårt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by King Kong »

smogz wrote:Hur var det? Har jag läst nånstans, eller drömt, att AIK tänker sig att spela med 4 jämna kedjor iår? Hur skulle laget ställas upp då? Svårt.
Det beror såklart på vad som menas med "jämnt"...
Men om man skall fördela "toppnamnen" på alla 4 kedjor kanske nåt i den här stilen.. :)

Holloway - Lundberg - Möller
Butler - Lindberg - Petterström
Emanuelsson - Bellemare - Ericsson
Lindström - Forssell - Karlsson
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by päran »

Nya tankar om Butler landas. Jag tycker att man ska bygga upp laget med två TYDLIGT producerande kedjor med mer istid och två checkinglines. Jag tycker också att det är önskvärt med en mix med rightare och leftare, inte så att man ska stirra sig blind på det, men ändå...

Butler-Möller-Lindström
Uppbyggt på precis samma sätt som Lehtonen, Warg, Lindström. Kan göra massor poäng, men inte säkert att det räcker till att vara förstaline :-) Klarar linen defensiven? Om inte får man byta plats på Möller och Bellmare. Går rakt på mål.

Ericsson-Bellemare-Holloway
Första eller andraline, det vete tusan. Potential att gör lika mycket poäng. Oerhört tung att möta. Kommer tillbringa all tid i anfallszonen med platsförflyttningar och återerövringar av pucken.

Karlsson-Forssell-Petterström
Spelar 0-0 i matcherna. Pumpar musten ur motståndarna

Forsberg-Lindberg-Lundberg
Spelar 0-0 i matcherna. Pumpar musten ur motståndarna. Lindberg är nog den som är närmast de två producerande linorna

Emanuelsson-Pettersson-Selin-Arvidsson
Kommer nog alla att få speltid. Om någon sviker eller är skadad har vi ett fantastiskt sparkapital.
User avatar
ossian
Posts: 3705
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by ossian »

Kedjor:

1:
Holloway - Bellemare - Ericsson

Tror Ericsson passar bättre in här då han är tyngre, grisigare och bättre passningsläggare än Möller, han kan skapa mer oreda framför kassen, både Bud och P-E är grymma avslutare.

2:a
Möller - NY - Lindström

Lindström är lagets skickligaste mackläggare och bör paras ihop med en vass högerskytt som Möller. Båda Oscar och Jocke har lirat mycket i nordamerika och bör kunna hitta lite kemi. Hoppas på en spelskicklig offensiv ny center.

3:e
Pettersson - Forssell - Petterström

Skridskostark och uthållig femma som är bra på att jobba över hela isen, en äkta Skellefte 3:e femma. Forssell är en underskattad avslutare.

4:e
Emmanuelsson - Lindberg - Karlsson

Avslutade säsongen riktigt starkt och får fortsätta tillsammans då de hade bra kemi. Ska inte spela 4:e femma lir utan ska gå in och spela hockey.

Backpar:

1:a
Edström - Lindgren

Lindgren får säkra upp bakom min personlige favorit Edström som jag tror kommer att blomma ut på allvar i år.

2:a
Burström - NY

Tror och hoppas att Burström fortsätter sitt stabila spel spetsat med mer offensiva initiativ, hoppas på en ny defensivt stabil back som ändå kan spela hockey (i Sevc, Tollofsen kaliber).

3:e
Alm - Granberg

Defensivt starkt backpar som hade bra och stabilt samspel i slutspelet ifjol. Alm ser jag som vår mest underskattade spelare, han kan bli hur bra som helst.

7:e back:
Skogs

Skogs är tillsammans med Lindgren klippor i de bakre leden, hoppas att Skogs bidrar mer offensivt detta år.

Bänk: från Forsberg, M Lundberg, Styrman, A Lundberg, Arvidsson, Selin, Mustonen.
marre
Posts: 3204
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by marre »

Otäckt likt mitt eget lag i huvudet :shock: Synd bara att Lundberg förmodligen aldrig hamnar på bänken :cry: 4.e kedjan tror jag skulle kunna bli ett av ES överraskningar i vinter! :)
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Konk »

Men nu måste ju Lundberg hamna på bänken? Ska väl inte ens vara trettonde. Om man nu inte lånar Emanuelsson till Allsvenskan.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by TS_ »

Föredrar ni Foppa eller Lundberg?
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Draper »

TS_ wrote:Föredrar ni Foppa eller Lundberg?
Min farmor.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Fdskebo »

TS_ wrote:Föredrar ni Foppa eller Lundberg?
Lundberg, men då gärna på en kant.
Balotelli
Posts: 340
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Balotelli »

TS_ wrote:Föredrar ni Foppa eller Lundberg?
Random från Ajun
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Forceman »

Har gärna Foppa på bänken för att hoppa in och tillföra energi om någon är kall eller får 5- eller 10 min. Dock så borde han fortfarande tillföra mer än en förstaårare sett över en hel säsong. Men om han inte visar mer än i fjol så blir det nog väldigt snålt om istid. En tid i allsvenskan och PP kanske skulle få igång honom?

Lundberg på kanten, mycket hellre än som center..

Sen på det senaste uppställningsinlägget så skulle jag absolut inte ha något emot att se Möller som C med Jocke och någon annan för att vara en kvick måltjuv och han har nog med spelsinne för att skymma målisar också.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Sketch »

Image
Verkar bli Bellemare och JockeL som assisterande denna säsong.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Tänk er PP1 med Holloway-Edström som backar, Vesce på vänsterkanten, jimmie på kassen och Jocke till höger. Hyfsat hot från vänstersidan, Jocke serverar mackorna.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rampa »

Jag skulle också föredra någon av backarna Edström eller Linkan i par med Holloway i pp. Båda två är snabbskrinnare som förhoppningsvis kan fånga upp eventuella "överlöpare" som snor puck av Jocke eller Bud.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by King Kong »

Ja, med Vesce in så ser vi på papperet snuskigt äckliga ut, framförallt kan vi slänga in ett sjukt intressant PP..

Holloway - Edström på backen
Sen Vesce på en kant, Lindström på den andra och sen skulle jag verkligen vilja se Bellemare framför kassen..
Ett sylvasst PP där avslut kan komma när som helst, från var som helst..

Sen går det ju flytta in och peta runt med Möller och Jimmie också..!

Men så här skulle jag nog formera laget..

Holloway - Bellemare - Lindström
Möller - Vesce - Ericsson
Karlsson - Lindberg - Emanuelsson
Forsberg - Forssell - Petterström
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Skulle inte jag, 11-41-45 fungerar ypperligt ihop och Veche är bättre avslutare än Möller och kan utnyttja Jockes pass bättre.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Spökplumpen »

Om vi leker med tanken att Vesce blir klar inom kort skulle jag absolut köra

Jimmie - Vesce - Lindström
Möller - Bellemare - Holloway (med Lindberg som 1:a reserv om inte Möller steppar upp)
Karlsson - Lindberg - Foppa (har på känn att Foppa kommer steppa upp i år, Emanuelsson har en del kvar att visa)
Pettersström - Forsell - Emanuelsson (Tycker det är ett vaste att ha Forsell som fjärde egentligen men vi har två tredjeformationer. Lundberg har fan inte tempo nog att hinna med i vår spelmodell)
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Konk »

Bellemare och Möller är våra två mest särpräglade målskyttar i "topp 6" så jag skulle vilja sära på dem. Har försökt gått efter målskytt/framspelare-tänket eftersom jag inte har någon aning om kemi.

Lindström - Bellemare - Holloway

Ericsson - Vesce - Möller

Petterström - Forsell - Lindberg

Pettersson - Karlsson - Forsberg
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Hank »

Holloway?
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Konk »

Hank wrote:Holloway?
Va? Menar du att han är en särpräglad målskytt?
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by King Kong »

Bellemare, Jimmie, Möller, Holloway, Vesce, Lindström, Edström

En hyffsad giv när det gäller petandet med PP! 8-)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rampa »

Tror nog vi kan få ihop två gigtiga pp-uppställningar.
User avatar
nr86
Posts: 5385
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by nr86 »

Tycker forsberg ska alternera Melker och Lindberg mellan 21 och 10 innan 53an kommer.
Melker tycker jag verkligen tagit kliv iår.
Lindberg har säkert en rejäl revanchlusta!
Locked