Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 12 Dec 2019, 19:39
LeeGoren wrote: 12 Dec 2019, 10:46 Verkar vara en enorm övertro på Häman Aktell här inne. Inledde säsongen bra, men är för tillfället Lövens sämste back. Virrig i försvarsspelet och utnyttjar inte sin storlek. Naiv i spelet med puck just nu.
Ser inte heller vilken typ av roll han skulle ta i Skellefteå. Han är ingen PP-back och som sagt för svag defensivt. Han behöver minst ett år till i hockeyallsvenskan.

Om ni ska titta på backar i HA så tycker jag ni ska kika på;

- Tom Hedberg, Modo
- Mattias Norlinder, Modo
- Jerome Leduc, Västerås.

I övrigt tycker jag det inte finns något jättehett. Bättre att ge Wilsby en stor roll.
Häman Aktell gör ungefär samma missar som Filip Berglund, Pudas och några till. Det är nästan som om man börjar undrar om det är någon form av utbildningsfel där allt fokus ligger på att backarna skall våga spela med små marginaler och fokusera mer på att snabbt vara i läge för att anfalla istället för att koncentrera sig på att utföra ett ordentligt markeringsspel och städa runt kassen? Jag har sett många av Lövens matcher och jag håller med om att han inte presterar på samma nivå för tillfället som i början av säsongen. Det har i princip varit minst en stor negativ incident i varje match nu på slutet. Från en sportchefs perspektiv gäller det att hitta spelare som kan slå igenom och med en försäsong i benen så kan han nog vara ett alternativ lite beroende på vad som händer med övriga backar. Jag tror att det är många sportchefer som även funderar kring Wilhelm Westlund. Han kan nog också få något SHL-anbud.
Vad jag vet är det inget utbildningsfel utan en medveten strategi från ungdomstränarna i AIK.
Har haft sonen i deras klor och det påpekades ständigt av ex Lasse Marklund att man skulle spela konstruktivt. Gick det sedan fel någon gång så var det inte hela världen. Ingen ledare som stod och skrek för det, utan det viktiga var att varje misstag var en lärdom.
Hyllar Lasse, Christian Lindberg m.fl för detta.
Detta är ju en del av "backundret" som AIK står för.
Kom ihåg att de backar vi utbildat (Rundblad, Alm, Nisse, Aho, Larsson, Lindblom, Pettersson) har säkert glömt någon, stod för vunnen puck, sedan pass framåt. Detta var AIK:s bakande av tårta till en coach dök upp i båset (inga namn) där man plötsligt skulle ta om, spela två pass innan man möjligen gick framåt. Älskade när Nisse kom tillbaka och i början av denna säsong spelade på "det gamla" viset.
Gudarna ska veta att under de år sonen spelade ungdoms och juniorhockey fanns det säkert 3-5 till som med lätthet hade kunnat bli SHLspelare, men det fanns helt enkelt inte plats. Sedan den gamla visan, platsar jag inte skiter jag i det. Många av dessa killar var ex bättre än ex Alm, ja kanske till och med Larsson, men dom hade inte rätt föräldrar.
Tycker inte det är ett "utbildningsfel" utan jag hoppas klubben fortsätter på den inslagna linjen.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Jag flaggade redan ifjol för att Jesper Kokkonen var en intressant spelare för framtiden då han kombinerar storlek med bra skridskoåkning och teknik och jag hörde i podden att Sanny lyfte fram honom som en SHL-spelare nästa år. Kanske Färjestad som ligger på där? Vi skall tydligen ha varit lite intresserade av Nick Olesen inför den här säsongen. Jag undrar om intresset kvarstår? Fredrik Olofsson är en spelare som jag tycker väldigt få har nämnt. Han är en nyttig spelare som kan ta en komplementroll och bredda många SHL-lag (därmed inte sagt att han skulle vara någon som vi skulle värva).
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 12 Dec 2019, 20:41
p-play wrote: 12 Dec 2019, 19:39
LeeGoren wrote: 12 Dec 2019, 10:46 Verkar vara en enorm övertro på Häman Aktell här inne. Inledde säsongen bra, men är för tillfället Lövens sämste back. Virrig i försvarsspelet och utnyttjar inte sin storlek. Naiv i spelet med puck just nu.
Ser inte heller vilken typ av roll han skulle ta i Skellefteå. Han är ingen PP-back och som sagt för svag defensivt. Han behöver minst ett år till i hockeyallsvenskan.

Om ni ska titta på backar i HA så tycker jag ni ska kika på;

- Tom Hedberg, Modo
- Mattias Norlinder, Modo
- Jerome Leduc, Västerås.

I övrigt tycker jag det inte finns något jättehett. Bättre att ge Wilsby en stor roll.
Häman Aktell gör ungefär samma missar som Filip Berglund, Pudas och några till. Det är nästan som om man börjar undrar om det är någon form av utbildningsfel där allt fokus ligger på att backarna skall våga spela med små marginaler och fokusera mer på att snabbt vara i läge för att anfalla istället för att koncentrera sig på att utföra ett ordentligt markeringsspel och städa runt kassen? Jag har sett många av Lövens matcher och jag håller med om att han inte presterar på samma nivå för tillfället som i början av säsongen. Det har i princip varit minst en stor negativ incident i varje match nu på slutet. Från en sportchefs perspektiv gäller det att hitta spelare som kan slå igenom och med en försäsong i benen så kan han nog vara ett alternativ lite beroende på vad som händer med övriga backar. Jag tror att det är många sportchefer som även funderar kring Wilhelm Westlund. Han kan nog också få något SHL-anbud.
Vad jag vet är det inget utbildningsfel utan en medveten strategi från ungdomstränarna i AIK.
Har haft sonen i deras klor och det påpekades ständigt av ex Lasse Marklund att man skulle spela konstruktivt. Gick det sedan fel någon gång så var det inte hela världen. Ingen ledare som stod och skrek för det, utan det viktiga var att varje misstag var en lärdom.
Hyllar Lasse, Christian Lindberg m.fl för detta.
Detta är ju en del av "backundret" som AIK står för.
Kom ihåg att de backar vi utbildat (Rundblad, Alm, Nisse, Aho, Larsson, Lindblom, Pettersson) har säkert glömt någon, stod för vunnen puck, sedan pass framåt. Detta var AIK:s bakande av tårta till en coach dök upp i båset (inga namn) där man plötsligt skulle ta om, spela två pass innan man möjligen gick framåt. Älskade när Nisse kom tillbaka och i början av denna säsong spelade på "det gamla" viset.
Gudarna ska veta att under de år sonen spelade ungdoms och juniorhockey fanns det säkert 3-5 till som med lätthet hade kunnat bli SHLspelare, men det fanns helt enkelt inte plats. Sedan den gamla visan, platsar jag inte skiter jag i det. Många av dessa killar var ex bättre än ex Alm, ja kanske till och med Larsson, men dom hade inte rätt föräldrar.
Tycker inte det är ett "utbildningsfel" utan jag hoppas klubben fortsätter på den inslagna linjen.
Jag vet att det är en medveten strategi att man skall vårda pucken och det är självklart bra. Det jag menar är att våra backar gör samma misstag i defensiven eller rättare sagt struntar i defensiven och bara tittar puck.
marre
Posts: 3200
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Hoppas verkligen vi är med och hugger på Storm.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Upp som en sol, ner som en pannkaka. Wilsby var riktigt blek mot Modo och hade ingen bra dag. Norlinder var den som glänste av backarna på isen. Modos förstakedja hade en bra dag. I Södertälje stack Ludwig Blomstrand ut.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Storm är nog inte billig då han säkert kan få bud i andra ligor dock ej khl eller NHL.
Är ingen spelare som i dagsläget förstärker laget. Man måste se till prislappen.
marre
Posts: 3200
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Du menar ta in transatlanter som oftast floppar? I Storm vet man vad man får.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Tror man får bättre spelare för den summa han kostar. Tänk på att ex Fröden håller hög klass, kom från Allsvenskan och är säkert inte dyr.
marre
Posts: 3200
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Självklart,hittar man dom fynden varje år så.
User avatar
nr86
Posts: 5383
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Fynd och fynd. Jag är av åsikten att toppskiktet i allsvenskan håller god shl klass. Det gäller att hitta rätt miljö och våga tro på dem och inte göra en MoDo och köra med sämre och dyrare transatlanter
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Exakt och även när det gäller svenska etablerade utan direkt utvecklingspotential. Gäller ha fingertoppskänsla.
Varför vill spelaren vara vårat lag?
Finns givetvis spelare där jag är beredd att betala men då ska spelaren visa att denne är en rejäl förstärkning. Dessa spelare ä, om vi nu kikar logiskt, ryms på ena handens fingrar.
Transatlanter är ett lotteri. Det gäller för samtliga shl klubbar. Vi drog vinster med Bud och Calof. I Buds fall hade Möller stor del. Viktigt veta om spelaren kommer att fungera i gruppen. Hur är spelaren i motgång?
Fröden hade nog som mål slå sig in hos oss få Göra lite poäng. Visade bra saker i början men poäng uteblev. Han fixade det mkt beroende på att folk trodde på honom. Kolla hur killen agerar numera, självförtroende. Hade han utgående kontrakt så vore han en viktig pjäs att skriva fast. Givetvis skulle han kunna höja lön med ev 50 papp. Låt säga han har 40-50 idag. Lär vara rena julbordet för honom om han fortsätter. Kan mycket väl vara så att han efter nästa säsong går till bättre liga.
Juniorer kan också ta rätt kliv med rätt innanför pannbenet. Detta har vi sett många ggr.
Rutin i laget är viktigt. Det har vi i Arvid, Burström, Möller, Jocke och även Wingerli.
Tror Forssell och gänget spånar i mycket. Lovande juniorer, spelare från Allsvenskan, spelare med utgående kontrakt i vårat gäng, spelare med utgående från andra shl klubbar, Transatlanter.
Viktigt vem som tränar laget.
User avatar
nr86
Posts: 5383
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Intressant med Sanny/Svensson podden. De gissar att ÖHK ligger på Pudas till nästa säsong. Tycker INTE vi ska vara med i en budgivning där som garanterat springer iväg ordentligt. Han är grym offensivt men defensiven är inte den allra bästa. Ligger tydligen på 160 000:-/mån nu hos oss och sockra det ännu mer tycker jag inte vi ska göra. Låt Wilsby ta den rollen samtidigt som vi har Burström som jag tror blir AIK trogen nu. Mycket spännande på gång nu.........
User avatar
kopitar
Posts: 2585
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Ledig som bjuds ut till shl...
https://hockeynews.se/articles/11977/
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Varit borta från spel lite väl länge.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Om Pudas bara städade bort misstagen i egen zon och mittzonen så skulle han vara värd en högre lön än så. Det irriterar mig något enormt att våra backar spelar på chans i fel lägen. Djuse var likadan. Jag har inget emot att vårda pucken, men det är inte det man gör utan man försöker spela ett spel som man inte behärskar och som för övrigt ingen annan i SHL behärskar heller. Lidström som är en av världen bästa backar genom alla tider vårdade puck, men försökte sig sällan på dribblingsrajder eller chanspass som siste man. Att styra upp backspelet måste vara högprioriterat.
Jag hoppas Forsell fokuserar på att hitta rollspelare som är duktiga i vissa moment. Utgående från dagens trupp så behöver man få in centrar, en målvakt, samt minst en duktig BP-spelare. Det här är sista året på Örebros saneringsplan för ekonomin så de kommer nog att höja budgeten för truppen rejält till nästa år och buda på många spelare.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Gillar pudas skarpt hoppas han stannar men det blir nog khl o tjäna lite pengar,,,
User avatar
Snuskhummern
Posts: 899
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Faktiskt riktigt kul att av alla toppspelare i AS som gick till SHL så var det Frödén som visat bäst tendenser. Zetterberg, Östman, Meyer, Frycklund hade alla gjort bättre prestationer än Jesper inför säsongen men ingen av dom har fallit särskilt väl ut.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Skridskoåkningen spelar stor roll. Dyk har t ex gått ganska bra i finska ligan. Oskarshamn och Leksand har några spelare som presterat på nästan samma nivå, men där har spelaren redan etablerat sig i laget på ett annat sätt. Meyer tror jag skulle komma bättre till sin rätt i en annan klubb då man i Malmö verkar föredra hockeyarbetare med bra inställning. Både Storm och Komarek har t ex ryktats ut vid några tillfällen.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Med risk att vara tjatig, å de e ja ju.
Den värdelösa skridskoåkaren Liss har nu gjort 2 mål på två matcher å dessutom GWG senast i 1-0 matchen mot Almtuna.
Verkar som han sprättar till varje gång han byter miljö.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Kovalchuk är ledig.
Kanske vore något?
Skämta bara.
User avatar
kopitar
Posts: 2585
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

snorhyveln wrote: 16 Dec 2019, 20:04 Med risk att vara tjatig, å de e ja ju.
Den värdelösa skridskoåkaren Liss har nu gjort 2 mål på två matcher å dessutom GWG senast i 1-0 matchen mot Almtuna.
Verkar som han sprättar till varje gång han byter miljö.
Han kommer avgöra mot oss i kvalet. Löven upp skellefteå ner.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 16 Dec 2019, 20:04 Med risk att vara tjatig, å de e ja ju.
Den värdelösa skridskoåkaren Liss har nu gjort 2 mål på två matcher å dessutom GWG senast i 1-0 matchen mot Almtuna.
Verkar som han sprättar till varje gång han byter miljö.
Jag har sett båda matcherna och han har sett seg ut. Att han är en vass avslutare är det nog ingen som ifrågasätter. Jag har svårt att se var han skulle gå in hos oss. Om man leker med tanken att man skulle ta någon från Allsvenskan som har någon egenskap som sticker ut, men inte är en tillräckligt bra skridskoåkare, och sedan försöka lyfta dennes fys och skridskoåkning till SHL-nivå så finns det nog bättre kandidater i t ex Karlskoga. Linus Andersson har kanske inte en lika bra klubbteknik som Liss, men han är en bättre skridskoåkare och framförallt en billigare spelare som också lätt skulle integreras i truppen. Max Lindholm har potential, men har haft svårt att ta en ordinarie plats i Örebro och skulle kunna vara en smart värvning.
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 19/20

Post by Trollet »

Önskar mig en trade i julklapp. Isaksson mot Widerström. Tack på förhand.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Sägs att innan Örebromatchen kommer erik ut på 7sen med kontrakt som en spelare skriver på.
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 19/20

Post by Trollet »

Hoppas det är Pudas!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Tror endå widerström kan vara nyttig om vi kommer till slutspel. Sen tror jag det är Adam eller Gurra det är man har förläng med..
Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 19/20

Post by Empress »

Har vi gett upp en comeback av Jimmie? För signar han inte innan det nya året, då är det nog över.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Kanske Jimmie kritar?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Hoppas på Zach Bouchuk.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Samuelsson förlänger
Locked