Lagbygget/Formationer 11/12

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by BubbelVe »

Möller - :arrow: VäRvNiNg :!: - Goren
Jimmie - Forre - Hynning
Chrippe- Lindberg -Bellemare
Söderberg- Lundberg- Karlsson

Plus en massa som slåss om de fyra nedersta ytterposterna
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Zimme »

Pite-Foppa?
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by VonCheese »

BubbelVe wrote:Möller - :arrow: VäRvNiNg :!: - Goren
Jimmie - Forre - Hynning
Chrippe- Lindberg -Bellemare
Söderberg- Lundberg- Karlsson

Plus en massa som slåss om de fyra nedersta ytterposterna
Du glömde Foppa.

NY(Pesonen) - Lindberg - Möller

Jimmie - Forre - Goren

Hynning - Crippe - Bellemare

Foppa - Lundberg - Söderberg/Sörensen/Karlsson

13: Söderberg/Sörensen/Karlsson
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Konk »

Om jag ska tippa hur laget kommer se ut så tror jag på detta. Minus nyförvärv nu alltså.

Jimmie - Forre - Chrippe

Hynning - Möller/Goren - Möller/Goren

Söderberg - Lindberg - Lindström

Bellemare - Lundberg - Foppa

Här gäller inte 1/2/3/4-line-ordningen utan mer 2/2/3/3. Jag sitter lugnt i båten när det gäller forwards.

Larsson - Styrman

Burström - Lindgren

Alavaara - Granberg

Backsidan känns så liten och klen så jag inte vet vad jag ska ta mig till. Vi har små defensiva backar och en stor offensiv/tvåvägare. Så egentligen behövs två backar till enligt mitt tycke. men då hamnar ju styrman på 7e, och tror inte det var tanken. Men då behövs styrka framför kassen och ett kapabelt spel på blålinjen i PP i samma back. Fast om Granberg kliver in i ES-kostymen i år så är det ju lugna gatan även här. Finns ju hutlöst med PP-backar lediga.
mange07
Posts: 1
Joined: 16 Jun 2011, 10:06

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by mange07 »

Jag tror att Lee Goren kommer att gå som center (känns som om det inte kommer att funka). Tror att femmorna kommer att se ut på följande sätt.

Backar
Ny(off PP-back) - Lindgren
Styrman - Adam L
Alavaara - Burström
7:e Granberg/Alm/Edström

Jimmie - Forsell - Crippe
Hynning - Goren - Möller
Bellemere - Lindberg - Foppa
Söderberg - Lundberg - Melker
13:e Söresen/Mustonen/Adam P (Övriga spelar i J20)

Lindholm, Emanelsson lånas ut
Lindström tror jag åker över till AHL om han inte får plats i NHL.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Colton »

XXX(Pesonen)-Möller-Goren
Hynning-Lindberg-Bellemare
Jimmie-Forsell-Chrippe
Forsberg-Lundberg-Melker
Söderberg-Sörensen

XXX- Lindgren
Burström-Alavaara
XXX-Styrman
Edström-Granberg_ALM
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Tror inte för ett ögonblick att Hynning går före Jimmie.. Mycket tveksamt om Belle gör det också.. Med dagens trupp är Jimmie minst top tre ytterforwards.. Möller går före, och för att balansera upp Möllers ringa storlek kan Goren göra det också, men inte fler än så.. Går någon av de ovan nämnda som center blir det ju naturligtvis skillnad dock.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Ante »

Markman wrote:Tror inte för ett ögonblick att Hynning går före Jimmie.. Mycket tveksamt om Belle gör det också.. Med dagens trupp är Jimmie minst top tre ytterforwards.. Möller går före, och för att balansera upp Möllers ringa storlek kan Goren göra det också, men inte fler än så.. Går någon av de ovan nämnda som center blir det ju naturligtvis skillnad dock.
Jimmie med Goren som vinge låter väl som en bra kombination? Då lär det bli klappklapp!
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Mm, om inte annat i sargerna! Släng in Lundberg där på ett hörn också, så gör det mycket ont för motståndarna! :P
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Colton »

Jimmie och Goren gick väll inte ihop så bra förra gången. Det finns inget som säger att man inte kan sprida ut den offensiva kraften lite. Sen kan ju Jimmie lira PP även fast han går i "tredje". Man måste bygga femmor och inte bara slänga ihop dom bästa så långt upp i femmorna som möjligt.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Naturligtvis är det så att man måste se till mer än de individuella spelarna, men vilka egenskaper ser du hos Hynning som placerar honom med Lindberg och Bellemare i en andrakedja när du har Jimmie-Forsell-Crippe (som vi vet funkar bra ihop) som tredjekedja? Som jag sa är anledningen till att jag placerar Goren högt är för att kompensera för Möllers storlek, sen får vi ju se om deras spelstil passar med varandra framöver om A-Fop väljer att sätta ihop dem i samma kedja..

I mina ögon är Jimmie och Hynning väldigt lika i spelstil och kvalitéer, förutom att Jimmie är snäppet bättre.. Jimmie är dessutom användbar i fler situationer, då han både kan spela center och ytter, även om han inte får ut lika mycket av sitt spel som center. Jag tycker dessutom att Hynnings utvecklingskurva snarare dalar än stiger samt att han har varit/är skadebenägen, medan Jimmie bara blir bättre och bättre!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Chippen »

På något sätt kan jag tycka att det är lite orättvist att säga att Hynning är skadebenägen, för det är ju inte så att han dras med ljumskar som krånglar eller något sådant. En bruten fot och ett skadad knä är ju inte direkt skador som gör att iaf jag skulle vilja klassa honom som skadebenägen iaf, men vi är ju alla olika.

Jag tror att Hynnings kurva kommer att stiga för det känns som om han kommer till en klubb som kommer att ha tålamod med honom. Skulle han spelat kvar i Timrå så hade de förväntat sig stordåd direkt han kommit ut på isen för de har inte så mycket bra spelare i truppen, men i Skellefteå får han däremot tid att hitta formen och behöver inte dirket leverera stordåd och har inte pressen direkt på sig.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Visst har väl Hynning haft problem med ljumskarna flera år i rad, förutom nu senast då foten pajade för honom innan det hann bli ett problem.. Tycker att i princip varje gång som Hynning har nämnts i fråga om skadefrånvaro har ljumskarna nämnts som en del av problemen i alla fall..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Chippen »

Markman wrote:Visst har väl Hynning haft problem med ljumskarna flera år i rad, förutom nu senast då foten pajade för honom innan det hann bli ett problem.. Tycker att i princip varje gång som Hynning har nämnts i fråga om skadefrånvaro har ljumskarna nämnts som en del av problemen i alla fall..
Tja, visserligen har haft problem med ljumskarna, men vilken hockeyspelare har inte det och när blir det ett problem? För mig om han är borta återkommande med samma skada, men så anser jag inte är fallet i detta, så jag klassar det lite som ett mediatrick...eller nått i den stilen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Spökplumpen »

Med värvningen av Goren känns det som vi kompletterar truppen med en snabb, kreativ ytter.

Pesonen - Goren - Möller
Jimmie - Forsell - Crippe
Hynning - Lindberg - Antos
Foppa - Lundberg - Bellemare

Det ser fruktansvärt bra ut på forwardssidan.
User avatar
Miklosoft
Posts: 295
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Miklosoft »

Förluster och Ersättare

----- Forwards/Center -----
Vad kan ersättas från det egna ledet? I fjol hade vi ju en junis femma som fick köra 4:e hela tiden nästan.
Några från dessa tar väll ett steg upp nu. Tex kan Oscar Lindberg ersätta hagos?eller warg?
I fjärde bör väll en Junior center få gå in? Tycker det är väldigt viktigt att det finns plats för Juniorer i Truppen.
På Forwardsidan känns det nästan som vi har för många forwards.

Försvann - Ersätter:
Fredrik Warg - Oscar Lindberg?? (Oscar tar större roll och hans gamla roll som winge ersätts av Mustonen/Emanuelsson?? Eller är det tänkt att Sörensen ska ta Oscars gamla roll?
Mikko Lehtonen - Lee Goren?
Jocke Lindström - Oscar Möller?

Yared Hagos - Martin Lundberg?? (Martin borde funka bra som 3:e kedjes center nu. Borde kunna ersätta Hagos tycker man om man ser på spelsätt etc)
Fjärdecenter - Lindholm/Mustonen/Emanuelsson/Pettersson??

I år kommer vi nog inte att ha samma produktion från en 1:a kedja utan med utspritt.
En Topp center skulle gör en väldigt stor skillnad.

---- Backar -----
Vad ska komma in på backsidan från det egna ledet? Tar man spelartypen Ivan Majesky tex så går han väll ersätta
med Petter Granberg som är tung och fysisk också? Såg Alavaare som ersättare till Majesky i början men han känns mer och mer som
en ersättare till Skrbek. Ska han få bilda backpar med Tex Rasmus Edström eller Johan Alm? (Rundblad, Erixon och Adam Larsson går ju inte ersätta precis.)

David Rundblad - N/A
Adam Larsson - Johan Alm?
Tim Erixon - Fredrik Styrman?
Ivan Majesky - Petter Granberg?
Pavel Skrbek - Jan-Axel Alavaara?
Ville Koistinen - Rasmus Edström?


En riktigt vass PP back saknas dock..Helst 2.. hmm..

Än så länge ser dock AIK svagare ut i alla led. Fast vem vet vilken eller vilka junisar som tar ett steg på backsidan.
Forwards har vi i överflöd. :) Men centerlinjen och offensiva backar saknas. :(
6 dagar kvar till den 1:a Juli så då kommer det kanske loss någonting..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Jag vill snarare hävda följande "Försvinner - Ersätter"
Fredrik Warg - Lee Goren
Mikko Lehtonen - Oscar Möller
Yared Hagos - Oscar Lindberg
Oscar Lindberg - Marcus Sörensen/Melker Karlsson/m.fl.
Jocke Lindström - ännu okänd spelare (t.ex. Pesonen)

Tim Erixon - Niclas Burström
Niclas Burström - Fredrik Styrman
Ivan Majesky - Jan-Axel Alavaara
David Rundblad - ännu okänd spelare (t.ex. Syvret/Wilson m.fl)
Adam Larsson - ännu okänd spelare (då han sannolikt drar över pölen redan i år)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Chippen »

Ni glömmer ju Hynning, men jag kan inte riktigt placera vem han ska ersätta. Tror i första hand jag vill sätta honom som ersättare för Lindberg, men Hynning är alldeles för bra för att vara i 4:e.

Jag skulle vilja säga att om man ser till kedjorna, så är det Foppa som flyttas ner och Hynning som går in en 3:e, fast när jag tänker efter så känns det som om 3:e och 4:e kommer att vara ruskigt jämbördiga och det kan visa sig bli en fruktansvärd styrka.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Jag känner lite som du Chippen, Hynning ersätter ingen som har lämnat, utan kommer bara in i laget.. Håller med i det du skriver där, helt klart.. 3e och 4e kommer inte bara att bli tämligen jämbördiga, utan även hålla en rätt hög nivå tror jag..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by vonschnauser »

Markman wrote:Jag vill snarare hävda följande "Försvinner - Ersätter"
Fredrik Warg - Lee Goren
Mikko Lehtonen - Oscar Möller
Yared Hagos - Oscar Lindberg
Oscar Lindberg - Marcus Sörensen/Melker Karlsson/m.fl.
Jocke Lindström - ännu okänd spelare (t.ex. Pesonen)

Tim Erixon - Niclas Burström
Niclas Burström - Fredrik Styrman
Ivan Majesky - Jan-Axel Alavaara
David Rundblad - ännu okänd spelare (t.ex. Syvret/Wilson m.fl)
Adam Larsson - ännu okänd spelare (då han sannolikt drar över pölen redan i år)
Detta håller jag också med om. Bara hoppas det ramlar in något nyförvärv på de vakanta platsera.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Chippen »

Markman wrote:Jag känner lite som du Chippen, Hynning ersätter ingen som har lämnat, utan kommer bara in i laget.. Håller med i det du skriver där, helt klart.. 3e och 4e kommer inte bara att bli tämligen jämbördiga, utan även hålla en rätt hög nivå tror jag..
Precis, och det kommer att vara en ruskig styrka hos oss kommande säsong. För visst så kommer man långt med en stark 1:a formation, men om man bibehåller det och samtidigt får upp nivån på 3:e och speciellt 4:e så kommer vi bli starkare än förra säsongen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Fdskebo »

Spökplumpen wrote:Med värvningen av Goren känns det som vi kompletterar truppen med en snabb, kreativ ytter.

Pesonen - Goren - Möller
Jimmie - Forsell - Crippe
Hynning - Lindberg - Antos
Foppa - Lundberg - Bellemare

Det ser fruktansvärt bra ut på forwardssidan.
Absolut!
Får vi in en riktigt bra spelare (typ Pesonen) så ser fowardssidan extremt bra ut.
Det är möjligt att förstaline inte kommer att producera lika mycket som förra säsongens (vilket är svårt att begära), men i gengäld så ser 3e och 4e femmorna betydligt starkare ut. Vi kommer att ha en förstaline och 3st potentiella 2a lines :shock:

Det är backsidan som är den stora skillnaden mot föregående säsong, men med två "fingertoppsplockningar" av LJ så kan hösten, och kanske framförallt våren bli hur kul som helst.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Chippen wrote: Precis, och det kommer att vara en ruskig styrka hos oss kommande säsong. För visst så kommer man långt med en stark 1:a formation, men om man bibehåller det och samtidigt får upp nivån på 3:e och speciellt 4:e så kommer vi bli starkare än förra säsongen.
Åtminstone om man ser till forwardssidan.. Själv känner jag att backsidan inte har hängt med på samma sätt, åtminstone inte ännu.. Den väger t.ex. alldeles för klen, när de enda två som väger över 90 kg är 18 år, och den ena sannolikt sätter sig på planet västerut innan säsongen börjar.. Hoppas den eller de backar som kommer att värvas råder bot på detta! ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Miklosoft
Posts: 295
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Miklosoft »

Jo, hade glömt bort Hynning helt.. Ännu större problem för mig att få ihop 4 kedjor.
Men man är ju fast i den gamla tänket så det kommer nog att bli bra ändå.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

OT - men fan vad snygg profilbild Miklosoft! :D
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
alla_tjena
Posts: 1
Joined: 10 Jul 2011, 15:28

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by alla_tjena »

Jimmie - Möller - Goren
Hynning - Forsell - Crippe
Foppa - Lindberg - Bellemare
Melker - Lundberg - Lindström




Burström-Lindgren
Styrman-Alavaara
Granberg-Alm
Blinde
Posts: 11
Joined: 25 Jun 2011, 13:18

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Blinde »

Skellefteå har ju haft en förmåga att alltid få ihop laget. I år har man värvat spelar som alla vet är chansningar och tappat spelare som vi alla vet betytt oerhört mycke för laget, truppen känns minst sagt ostabil. Vilka spelare anser ni ska bära Skellefteå kommande vinter och hur många och vilken typ av spelare behövs för att laget ska lyckas även i vinter?

Ps: väl mött på läktarna i vinter
Vi är Luleå Hockey tills vi dör!
Sarcasm
the ability to insult idiots without them realizing it
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Colton »

Blinde wrote:Skellefteå har ju haft en förmåga att alltid få ihop laget. I år har man värvat spelar som alla vet är chansningar och tappat spelare som vi alla vet betytt oerhört mycke för laget, truppen känns minst sagt ostabil. Vilka spelare anser ni ska bära Skellefteå kommande vinter och hur många och vilken typ av spelare behövs för att laget ska lyckas även i vinter?

Ps: väl mött på läktarna i vinter
Vi är Luleå Hockey tills vi dör!
Fast det är ju inte sant att de skulle vara chansvärningar? Möller är wn klasspelare, ser inte hur han skulle kunna floppa. Goren vet ju alla vad han går för. Hynning är väll en liten chansning iom skadeproblemen men håller väldigt hlg elitserieklass i sina bästa dagar. Nä är de nått som de är med våra värningar så vet man ju att dom kommer producera oerhört bra. Däremot luleås värvningAr består ju förutom Harju bara av chansningar: en 36åring, några allsvenska spelare osv.

När vi värvat våra tre sista spelare kommer vi stå Med den kanske bästa truppem i hela serien.
Blinde
Posts: 11
Joined: 25 Jun 2011, 13:18

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Blinde »

Det låter bra Colton! Jag var nästan lite orolig att ni inte alls tänkt utmana oss i vinter, men nu vet jag att ni går för guld med Sveriges bästa trupp. :shock:

Alltid roligare med hårda och jämna derbyn (med Luleå som segrare såklart). :twisted:

Så det är alltså Hynning, Goren, Möller som ska bära Skellefteå i vinter? Vilka/vilken spelare vill ni få in tillsammans med dessa herrar?
Sarcasm
the ability to insult idiots without them realizing it
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Zimme »

Det är inte bara de som ska bära laget, Jimmie-Forsell-Söderström var bästa linan i slutspelet, Bellemare och Johan Forsberg kan producera betydligt mer än senaste säsongen för att nämna några. Skriver ex Pesonen på så är forwardsuppställningen likvärdig med ifjol. Backbesättningen är offensivt svagare oavsett vad vi får in men det är å andra sidan inte nödvändigt att ha 3-4 backar som håller NHL klass. Luleå har Wallin, Jakola och en halvskadad Fälth, Resten är inte något att vara avundsjuk över. Tycker ni ska fundera på varför norrbottens bästa juniorer går till Skellefteå istället för Luleå, men ni vill kanske att man fyller upp 3:e-4:e kedjorna med nya allsvenska halvchansningar varje år som drar så fort de slår igenom.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Locked