Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Foppas skridskocoach wrote:Det är en jävla skillnad på slutspel kontra grundserie avs "sönderlästheten". I grundserien kommer inte lagen man möter att ändra sitt eget spel alltför mycket bara för att höja chanserna att vinna enskilda matcher. Då vill man som ledare ha kontinuitet i det egna spelet och kan inte hålla på och hatta runt och anpassa spelet på nytt efter varje enskild motståndare. I ett slutspel ska du möts samma lag om och om igen till dess att ett av lagen slagits ut. Då är det naturligtvis mer rimligt att anpassa det egna spelet för att maximera möjligheten att slå ut just det lag man möter i den aktuella matchserien.
Det tydligaste exemplet de senaste åren är när Gnaget slog ut Luleå. Luleå tog första, Melin for hem och gnuggade sig i skallen, bytte spelstil och tog fyra raka. Luleå gnuggade på med sitt grundseriespel och kom bara längre och längre ifrån Gnaget för varje match som gick.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
ossian
Posts: 3705
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

Härligt att se Calof kuta upp för backar med laget. För andra kanadicker verkar sommaren vara helig för att spendera på hemmaplan, oftast med en grogg i näven. Smart kille den där Calof, och definitivt rätt virke.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

100 mil i veckan. Det blir 15 mil om dagen i snitt. Med tanke på att han har träningsfria dagar och matchdagar (där det kanske är begränsad mängd cykling) så innebär det i princip ett etapplopp på cykel med en längd som nästan motsvarar ett professionellt tourlopp de dagar som han väl tränar. Låt vara att tempot säkerligen är lägre, men kan det verkligen stämma? I sådana fall är det otroligt imponerande.
http://skellefteaaik.se/artikel/uac2aipjq-5n5bi1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

p-play wrote:100 mil i veckan. Det blir 15 mil om dagen i snitt. Med tanke på att han har träningsfria dagar och matchdagar så innebär det i princip ett etapplopp på cykel med en längd som nästan motsvarar ett professionellt tourlopp de dagar som han väl tränar. Låt vara att tempot säkerligen är lägre, men kan det verkligen stämma? I sådana fall är det otroligt imponerande.
http://skellefteaaik.se/artikel/uac2aipjq-5n5bi1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Adam verkar fast inställd på att lyfta ordentligt i år. Det känns ju som det finns mer att hämta där!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Funderat lite på det här med AIK:s TV- och nyhetsverksamhet. Det blir totalt okritiskt givetvis och annat är ju inte att begära när det produceras av klubben, det är väl snarast att betrakta som pressmeddelanden. Inget fel med det.

Men nu har man börjat med "exklusiv intervju med" några gånger. Exklusiv hur då? Får inte Norran göra en intervju med Hetta (vilket jag gissar att de får om de bemödar sig)?

Vad är det exklusiva och varför ska klubben - med obegränsad tillgång till spelarna på ett sätt som övrig media aldrig kommer i närheten av - göra en stor grej av det?

Tycker generellt att klubbarna bör hålla sig ifrån att leka journalister, mest eftersom de varken är det eller har det uppdraget.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

När du säger det inser man ju att har rätt trollet.

AIK-TV borde i princip bara inslag från försäsongen, "behind the scene"-material och liknande, anser jag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

En sekund klagar nån på marknadsföring. Sen när man faktisk genomför marknadsåtgärder då är inte det bra. Dessa filmer är just det, marknadsföring. Sen håller jag med trollet. AIK borde hålla sig borta från tidningsfloskler. De behöver inte sälja på exklusivt, avslöjanden osv. De kan vara smartare än så.

Edit. Nu när jag läser vad ni också skrivit så söker vi ju alla tre samma sak. Bra det.

Den kan jag tycka att man kritiskt borde granska. Det är Norrans uppgift. Spontant skulle jag vilja fråga mig om det verkligen är vettigt att cykla 100 mil i veckan i medel. När vilar de och återhämtar sig.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Jag tycker nog att dessa inslag är ganska roliga och fotbollsklubbar i PL har väl länge hållit på med klubb-TV. Det är väl egentligen bara ett sätt för klubbarna att få en extra intäktskälla via reklam, samtidigt som man marknadsför den egna verksamheten. Naturligtvis blir det vinklat och propaganda, men å andra sidan så sysslar SVT, SR och alla tidningar numera med just detta också. Den där gamla grävande journalisten som försöker belysa alla sidors åsikter och ta fram fakta, och inte har en egen agenda finns inte längre. Janne Josefsson kanske kommer närmast.
Cykling bygger syreupptagning och är en ganska lindrig träningsform och fyller säkert en funktion vid intervallträning (syraträning), uppvärmning och liknande, men jag har också lite svårt att se hur överdriven cykling i långdistanstempo skall vara bra för en hockeyspelare.
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Problemet är inte att AIK gör det. Problemen är två andra:

1. AIK "leker journalister" i det att man kallar reklaminslagen för "exklusiv intervju" osv. Jag vet inte riktigt vad man vill uppnå med det. Ingen på AIK är ju ens nära journalist och ska inte vara det heller, det känns mer som att man plockat upp lite buzzwords från den världen och försöker haka på.
"Exklusiv intervju med Henrik Hetta" kan, utan att betydelsen går förlorad, ersättas med "som enda tidning/media har vi fått göra en intervju med Henrik Hetta". Tror det är oavsiktligt pga okunnighet men riktigt bra är det inte.

2. De som borde göra ovanstående inslag gör inte det. Här är förstås Norran solklar etta. Genom att AIK gör det och inte Norran sjunker allmänhetens krav på journalistiken och efter ett tag är man fullt nöjd med klubbens version av det mesta. Norran har ju somnat av totalt på den här fronten med undantag av Savonens uppgifter ibland. Det är klart att trycket från läsarna minskar när de får sitt från AIK:s hemsida istället.
Jag tycker redan nu att en oroväckande stor massa SAIK-are börjat skrika högljutt när det faktiskt kommer fram uppgifter om nyförvärv/spelarförluster: "Inget är klart förrän det står på hemsidan!!!". Det är Lasse Johanssons mantra som tyvärr fått fäste även bland folket.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Låt vara att det är klubb-TV och inte journalism. Inslagen är ändå bättre än det Norran producerar och de kallar sig själva mediahus. Orsaken är väl att det är bekvämare att skriva om bortsprungna hundar än att producera reportage. Jag tror inte att journalister idag vet vad riktigt journalism är: de sysslar mest med en massa godtycklig tyckande. Alla tidningar oavsett partifärg har gått ned sig något otroligt och det kommer inte att bli bättre i framtiden då ingen vill betala för prenumerationer.
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

p-play wrote:Låt vara att det är klubb-TV och inte journalism. Inslagen är ändå bättre än det Norran producerar och de kallar sig själva mediahus. Orsaken är väl att det är bekvämare att skriva om bortsprungna hundar än att producera reportage. Jag tror inte att journalister idag vet vad riktigt journalism är: de sysslar mest med en massa godtycklig tyckande. Alla tidningar oavsett partifärg har gått ned sig något otroligt och det kommer inte att bli bättre i framtiden då ingen vill betala för prenumerationer.
Well put.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Markman »

Lindholm före Pettersson i dagens triathlon, därefter Wingerli, Linus Lindström och Marcus Pettersson
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Scandic24
Posts: 1882
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Scandic24 »

Wennerholm rankar SHL-säsongen 16/17:

Skellefteå.
Växjö.
Linköping.
Frölunda.
Örebro.
Luleå.
Malmö.
HV71.
Brynäs.
Färjestad.
Djurgården.
Rögle.
Karlskrona.
Leksand.
ante08
Posts: 2601
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

AIK återfinns på topp-tre på Hockey Archives årliga klubblagsranking.
http://www.hockeysverige.se/2016/07/11/ ... -i-europa/" onclick="window.open(this.href);return false;
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Skellefteå AIK i media

Post by burgundy »

och trea i Expressens nulägesranking...
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... g-just-nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Hank »

burgundy wrote:och trea i Expressens nulägesranking...
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... g-just-nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Undrar om de lottade platserna 5-12...
User avatar
schteffe
Posts: 1924
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by schteffe »

Tycker det var rätt bra avvägt.
Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Empress »

Lite matcher i CHL - mesta tycks gå på SVT Play och Dusan. Allt är sig likt...säkert hypen ockspå.

https://www.championshockeyleague.net/schedule/se/" onclick="window.open(this.href);return false;

SVT 1 27 Aug
13.55
Ishockey: Champions hockey league
Kommer att publiceras i SVT Play

Direktsändning från matchen Skellefteå och AIK - KalPa Kuopio från Finland. Kommentator: Dusan Umicevic. Programledare: Marie Lehmann.

Sänds i HD
User avatar
schteffe
Posts: 1924
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by schteffe »

Man får köra utan ljud helt enkelt.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Larzon »

schteffe wrote:Man får köra utan ljud helt enkelt.
Länge sedan jag såg något med Dusan. Är han dålig?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Han snackar för mycket. Klarar inte att vara tyst i två sekunder. Och han klarar inte riktigt att hålla någon kvalitet på det han säger när han inte direkt refererar spelet.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by mellan 3 & 20 tecken »



Presentation av Skellefteå AIK av Vienna Capitals med Jocke Lindström.
msoe
Posts: 1643
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Skellefteå AIK i media

Post by msoe »

En liten intervju med Öbba i Expressen:
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... -utmaning/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
nr86
Posts: 5385
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Intervju med Hetta


http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/" onclick="window.open(this.href);return false;
ante08
Posts: 2601
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Tråkigt besked: En hockeylegend har lämnat oss. Lennart Häggroth som blev ”Guld-Klimpen” med hela svenska folket efter VM-guldet i Colorado Springs 1962 avled hastigt i sitt hem på söndagen. Han blev 76 år.
http://norran.se/sport/skelleftea-aik/e ... oth-650731" onclick="window.open(this.href);return false;
jowa
Posts: 472
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jowa »

Jag tycker nog att norran har en rätt så bra rapportering om laget ändå. Däremot stör jag mig enormt mycket på deras nya rubriksättning. Exempel:

"Tidigare AIK-tränare väljs in i Hall of fame"

"Skelleftesonen blir ny kapten i Malmö – ersätter Hetta"

"Stjärnspelare i AIK har opererats - blir borta några veckor"

"För första gången på is med laget efter skadan" osv...

Jag förstår norrans längtan efter klick men den här klickhysterin gör snarare att jag låter bli att läsa länkarna då jag vet att det som oftast innebär en stor besvikelse. Vad tycker ni, gillar ni sensationsrubriceringen av alla blogginlägg eller skiter ni i det? Tacka vet jag text-tv.
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Fetisov »

Jag håller helt med dig, jowa. Norrans överdrivna klickfiskande kan göra mig galen
User avatar
PackSwede
Posts: 1016
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by PackSwede »

Tyvärr så är i princip alla media numera klickjägare när dom sätter sina rubriker, förbannat irriterande men troligen något vi får leva med i överskådlig framtid...
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nishog04 »

PackSwede wrote:Tyvärr så är i princip alla media numera klickjägare när dom sätter sina rubriker, förbannat irriterande men troligen något vi får leva med i överskådlig framtid...
Åtminstone fram till att folk slutar klicka :) När det gäller "HAN bla bla bla Skellefteå AIK bla bla bla..."-rubriker vet man oftast svaret redan innan man klickar, varpå man ofta också låter bli.

Det blir dock ett helvete den dagen eliteprospects.com börjar med click baits. "Spelare X klar för klubb Y, upphöjt till 30". Dra åt helvete vad man kommer klicka i sinne! :lol: :lol: :lol:
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Värst var ändå "Jonathan Granström klar för Skellefteå AIK".

En 16-åring.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply