Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
ossian
Posts: 3701
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by ossian »

374 wrote:Det finns ingen regel som säger att man inte får komma in som tredje person, från annan vinkel ser man att han träffar axeln först och den är dessutom rakt framifrån.

Sen tycker jag också att alla huvudtacklingar ska anmälas med automatik.
Tycker de att det är respektfullt att sätta in en armbåge i ansiktet på en motståndare som är upptagen med en annan närkamp?

Tror du att det är förhöjd skaderisk och att det har en negativ inverkan på spelarens säkerhet om en spelare är upptagen i en annan närkamp och du då satsar järnet och smäller på?

Det är väl tämligen solklart att det är både respektlöst och farligt att göra det. De skärpta reglerna skulle vara för huvudtacklingar, respektlöst agerande och skärpta straff på området som innefattar "spelarnas säkerhet" då de inte hade möjlighet att försvara sig. Om en spelare åker och beundrar sitt pass, går lågt ner med huvudet eller stirrar ner på pucken borde rimligtvis ha en förmildrande effekter. Attackerar du en motståndare som inte kan försvara sig så måste du rimligtvis få ett hårdare straff. Samma sak med tacklingar i ryggen. Vrider du ryggen till en tiondel innan tacklingen så blir det inget straff. Hoppar du in i tacklingen så ska du ha ett hårdare straff, har du armen högt upp och använder armbågen ska du ha ett hårdare straff, har du för hög fart ska du ha ett hårdare straff.

En blindside armbågstackling då du kommer med hög fart som tredjegubbe och hoppar in med armbågen i plytet... det blir då: två minuter när situationsrummet med Lärking och sen Peter Andersson ska bestämma.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

groenahulken wrote:Det är inte irrelevant bara för att det inte står att man inte får komma in som tredje person i regelboken. Det är relevant att Nygren kommer in som tredje person iom att han tacklar en försvarslös spelare rakt i huvudet.

Jag frågar igen, kan du länka till bilderna där man ser att axeln träffar först?

För övrigt, alla vet att du är ett troll 374. 3 juli, efter att U21 landslaget vunnit EM-guld i fotboll, skrev du:
Hypad skitturnering, det är ju inte ens juniorer.
Man kan tycka det är respektlöst eller vad man vill men det är likväl inte en aggraverande omständighet att han kommer in som tredje man, det är heller inte en aggraverande omständighet att spelaren som blir tacklad är "försvarslös". Tacklingen bestraffas därför med 2+10 vilket är det regelboksförskrivna straffet vid tackling mot huvudet som inte leder till skada. Observera att jag inte uttrycker min åsikt om tacklingen utan mer hur jag tror de som gjort bedömningen resonerat.

För övrigt verkar du inte förstå vad ett troll är.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by groenahulken »

Observera att du kanske borde klargöra det direkt och inte få det att låta som att det är just din åsikt. Det blev ju samma missförstånd tidigare i tråden. Vilket bevisar att du är ett troll:¨
Internettroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetfora och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart.
Inläggen som trollen skriver är vanligtvis provokativa, märkliga, irrelevanta och oseriösa.
Håller inte heller med domarna om dom nu har resonerat som du tror.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Eller också är det så att ni på grund av förutfattade meningar läser in sådant som inte alls finns där. Nu frågade ju folk varför en tackling inte blev anmäld och jag försökte förklara varför. Av sammanhanget är det tydligt att jag inte uttrycker en åsikt om tacklingen utan istället en teori om varför den inte blir anmäld. Hade någon frågat om min åsikt om tacklingen hade jag givetvis delgett den, jag sa dock att jag tyckte den skulle bli anmäld, utan att någon frågade.
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Special Brew »

374 är ett och kommer alltid att vara ett troll. Han skriver nästan alltid inlägg som går tvärtemot majoriteten för att få till en lång irriterande diskussion. Det bästa är att ignorera, även om det kan vara svårt ibland.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Skidrow »

ante08 wrote:Hammarbyspelaren stängs av i 30(!) matcher efter kollisionen med domaren. Åter i spel 2016-01-31. Händelsen ser ganska medveten ut, men att han stängs av i 30 matcher pga det där medans fula huvudtacklingar får 6-9 matcher? Situationen kan ses i följande klipp (ca 3 minuter in): https://www.youtube.com/watch?v=qdscw2a-wJg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo såg det och känns på tok för kraftigt även om han nu har bråkat med domare förut.
User avatar
schteffe
Posts: 1923
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by schteffe »

Spot on Wikegård: http://youtu.be/OHtItRHE-Q4" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14314
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Chippen »

http://norran.se/hockeybloggen/dns-ordf ... ens-465443

vet inte om jag blev mycket klokare, men men..,han tar sig tid att svara iaf.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Skidrow »

Var ju lika mycket Blindside tackling av Frölundspelaren med sitt huvud då.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by smogz »

Bra svar tycker jag ändå i intervjun. Nästa steg blir väl att intervjua nån som representerar situationsrummet. Bevisligen är det ju där det brustit gällande att andra fall inte tagits upp.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by smogz »

Tycker också man hör olika signaler beroende på vem som fått frågan. Har för mig att Peter Andersson sagt i intervjuer att konsekvensen av tacklingen i form av skada är väldigt viktig gällande bedömning av vad straffet blir. Här får jag inte den känslan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Skidrow »

smogz wrote:Tycker också man hör olika signaler beroende på vem som fått frågan. Har för mig att Peter Andersson sagt i intervjuer att konsekvensen av tacklingen i form av skada är väldigt viktig gällande bedömning av vad straffet blir. Här får jag inte den känslan.
Beror på vilket lag spelaren tillhör, hade det varit en Färjestad, Frölunda, Djurgårdsspelare hade det aldrig ens hamnat hos lotterinämnden.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Hoppas bara de supportrar som mejlat inser att de uppfattas som AIKs förlängda arm och anpassat tonen i sina mejl därefter.
ante08
Posts: 2598
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by ante08 »

Riley Holzapfels tackling på Terry Broadhurst (ingen utv)
https://pbs.twimg.com/tweet_video/CQ0nUjzWsAADq37.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3094
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Foppas skridskocoach »

Nog gör sig Broadhurst väldigt sårbar. Blir intressant att se om det blir någon anmälning och vad tombolan i så fall ger för utfall. Allt från friande dom till 10 matchers avstängning känns fullt möjligt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by groenahulken »

Haha ja precis så! Skrattretande.
Chippen
Posts: 14314
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Chippen »

Känns som en konstig ställning på Terry. Han böjer ju som fram skallen för att ta emot motståndaren med huvudet i magen.
När man ser det från den vinkeln så vette fan vad det ska bli av det där. Från plats rakt bakom båsen kändes det solklart, men inte nu.

Terry får ju som lite skylla sig själv att det där tar i huvudet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by smogz »

Förmildrande borde ju vara att han kommer rakt framifrån, inte blindside på något sätt, att han har huvudet lågt borde spela roll, att han inte blev skadad också.

Nä jag tycker nog att det var en shysst tackling som inte borde rendera någon anmälan alls.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14314
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Chippen »

smogz wrote:Förmildrande borde ju vara att han kommer rakt framifrån, inte blindside på något sätt, att han har huvudet lågt borde spela roll, att han inte blev skadad också.

Nä jag tycker nog att det var en shysst tackling som inte borde rendera någon anmälan alls.
Jag tycker dessutom att det ser ut som Terry faktiskt sätter emot vid tacklingen och på sätt är beredd på tacklingen.

Så granska den, då den tar i huvudet, men ingen avstängning
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1923
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by schteffe »

Tycker vi värvar den här killen och ställer ut på isen, inom kort har vi alla motståndare avstängda pga. tackling från blindside.

Image
Tobbe
Posts: 138
Joined: 15 Jun 2011, 21:08

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Tobbe »

Verkar som att han tappat bort pucken eller tappat linserna. Men samtidigt så tar den i Huvudet och Riley har väl haft några avstängningar förut?
Riktigt löjligt men borde ju vara minst ett par matchers avstängning.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by snokia »

Efter torsdagens fem matcher i SHL har två spelare anmälts till Svenska ishockeyförbundets disciplinnämnden efter att referensgruppen granskat händelserna i samarbete med SHL:s situationsrum. De berörda spelarna är HV71:s Ryan O´Byrne och Karlskronas Riley Holzapfel.

http://www.shl.se/artikel/70419/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Skidrow »

smogz wrote:Förmildrande borde ju vara att han kommer rakt framifrån, inte blindside på något sätt, att han har huvudet lågt borde spela roll, att han inte blev skadad också.

Nä jag tycker nog att det var en shysst tackling som inte borde rendera någon anmälan alls.
Normans krock var ju blindside medans Brodins inte var så att dom kallar det där blindside skulle inte alls förvåna mej.
User avatar
ossian
Posts: 3701
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by ossian »

No kan man undra varför Nygrens och Brodins tacklingar inte blev anmälda?

Min åsikt är att tacklingen igår inte var så allvarlig. Inte ful, och Broadhurst sätter sig själv i en dålig sits. Men den tar i huvudet, och det är alltid spelarnas ansvar att inte tackla emot huvudet. 1-2 matcher känns som ett rimligt straff enligt mig.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Skidrow »

ossian wrote:No kan man undra varför Nygrens och Brodins tacklingar inte blev anmälda?

Min åsikt är att tacklingen igår inte var så allvarlig. Inte ful, och Broadhurst sätter sig själv i en dålig sits. Men den tar i huvudet, och det är alltid spelarnas ansvar att inte tackla emot huvudet. 1-2 matcher känns som ett rimligt straff enligt mig.
Rimligt hade varit 2+10min inget mer.
User avatar
ossian
Posts: 3701
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by ossian »

Jag håller inte riktigt med. Tacklingen är det inget fel på, förrutom att den tar i skallen då. Broadhurst sätter sig själv i en dålig sits, visst. Men det är ändå tacklarens ansvar att inte tackla i huvudet, och det borde vara praxis att alltid ge minst en matchs avstängning för detta. Spelare har accepterar att man ansvarar för sin egen klubba, och ibland är det ren och skär otur att det blir en highstick. Regelverket borde vara detsamma när det gäller huvutacklingar tycker jag, alltid en avstängning även om det är otur. Det behövs bara etgt tydligt regelverk så kommer alla att acceptera detta och förhoppningsvis slipper vi då dessa eländiga huvudskador.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by nishog04 »

Jag tycker inte det ska bli någon avstängning för gårdagens tackling. Terry ställer sig i en omöjlig position och Riley är redan på väg. Något ansvar bör den tacklade ändå ha. Det känns ju inte rättvist att spelare A alltid åker ut för huvudtackling på spelare B, om spelare A är 200 cm lång och spelare B är 150 cm.
Chippen
Posts: 14314
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Chippen »

Håller med. Om de satte exempel med Norman så är det faktiskt läge att göra det här med.
Terry får skylla sig själv och detta bör bli ett friande, även om det tar i knoppen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Självfallet har den som blir tacklad inget ansvar. Nu är Holzapfels tackling inte lika illa som Normans av flera skäl, den är mot puckförare och inte från blindside för att nämna två saker men jag tycker nog att det ska vara 2+1 på den.
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Special Brew »

374 wrote:Självfallet har den som blir tacklad inget ansvar. Nu är Holzapfels tackling inte lika illa som Normans av flera skäl, den är mot puckförare och inte från blindside för att nämna två saker men jag tycker nog att det ska vara 2+1 på den.
Vad tycker du att Normans straff borde vara?
Locked