Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

När går kontrakten ut för våra tränare och när förlänger vi med dem?
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

Hans Wallson 15/16
Bert Robertsson 15/16
Stefan Klockare 14/15

Hittar inget om Lasse och Holm
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sportis
Posts: 703
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Tränarna

Post by Sportis »

Skriv långtidskontrakt med allihopa!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Tycker man ska byta ut tränarstaben efter nästa säsong, aldrig bra att ha samma tränare för länge.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

Jag jag faktiskt funderat kring ledarstaben ett tag nu. Inte så att jag tycker att nån ehlver bytas ut än, Wallson är ju dessutom den med kortast tid i staben så han borde rimligen vara den som är lvar längst av de nuvarande. Men finns det några ledare i föreningen som skulle kunna fungera i a-lagets tränarstab? Som kan växlas in ifall typ Klockare inte vill förlänga.

Edit: Mina funderingar kring ledarstaben är alltså inte en produkt av 374:s raljans utan en ärlig undran. Finns det någon eller några ledare i föreningen som ur ett långsiktigt perspektiv kan skolas in i ledarstaben?
Last edited by jokarfo on 03 Feb 2015, 23:24, edited 1 time in total.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Tränarna

Post by bsa »

374???? Det är väl tränarna som är stommen.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

374 wrote:Tycker man ska byta ut tränarstaben efter nästa säsong, aldrig bra att ha samma tränare för länge.
Det var nog det dummaste jag hört på länge.Det är enorma fördelar att få ha kvar tränare under längre tid om spelmodellen fungerar. Omsättningen av spelare är ju också så pass stor så de hinner knappast tröttna på dem.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Han driver med er
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

OK. Det är lite sent på kvällen så ironi uppfattas ej så enkelt.
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Special Brew »

Tror inte han driver med er. Han ser vad ni skriver och sedan vill han vara motvalls och argumentera för det. Det är så han ofta fungerar.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Enligt studier är ungefär fyra år den optimala längden.
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: Tränarna

Post by p.north »

så sant så.. men idagsläget så byter man inte ut ett vinnande koncept!
Men.. skulle vi nu inte vinna guld i år och sen kanske hamnar i "bara" semi nästa säsong, så bör man byta ut, då.
Men.. spelfilosofin ska man fortsätta att följa men en ny röst kan göra gott.
Så tycker jag.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Tränarna

Post by freddus »

Ser inget konstigt med påståendet om att man inte bör behålla samma tränaruppsättning hur länge som helst. Sen kan man ju ha olika sätt att göra det på. Byta ut en hel hög samtidigt och få in en ny headcoach. Denne ges då möjlighet att forma sin egen uppsättning i båset. Eller byta ut allteftersom för att behålla lite stabilitet men ändå få in nytt blod.
User avatar
Erwynn
Posts: 2435
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Tränarna

Post by Erwynn »

Ganska intressant fråga ändå som kommer bli aktuell förr eller senare. Vad finns det för intressanta namn inom/utanför föreningen som skulle kunna ta plats i båset?
Hata allt.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

AIK arbetar nog med tränare på samma sätt som med spelare.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

Man skriver långtidskontrakt och sedan drar de ändå?

:P
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Intressant podcast med Bert.

http://norran.se/hockeybloggen/del-2-be ... son-345333" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Kom på en sak på tal om tränarna: Någon som vet hur länge Thomson har kontrakt? Hittar det varken på EP eller AIKs hemsida.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
doc.Holiday
Posts: 163
Joined: 25 Sep 2011, 20:18

Re: Tränarna

Post by doc.Holiday »

bara hoppas på livstid;)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Thomson är väl konsult?
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Ja det har jag för mig att han är. Vet ju att Charlotte Kalla har tagit hjälp av honom och att Giffarna pratat om det iallafall.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Verkar så, men någon form av avtal lär han väl ha med AIK i alla fall. Hittar efter lite googling att han är VD för Stefan Thomson active Rehab AB, förkortat STaR, som ligger i Piteå.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

Jo, han är konsult av nåt slag. Det exakta upplägget vet jag inget om men han driver ju ett gym här i pite och agerar PT åt ett gäng idrottsmän inom olika sporter utöver det så nog är det som konsult han jobbar nog. Har däremot hört talas nån gång tidigare om att det finns en exklusivitetsklausul i avtalet med AIK så sålänge han sköter fysen åt AIK så är han untouchable för konkurrerande föreningar. Men det kanske inte direkt hör till ovanligheterna.
Edit: Gymmet är alltså STaR, som Markman skriver om.

Further more hoppas jag att AIK satsar på ett vääääldigt långt samarbete med Thomson, om det redan inte är skrivet fast. Det lär säkert vara ett av de kompetensområden lule vill försöka lugga AIK kunnande inom i och med den nya storsatsningen.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Tränarna

Post by bsa »

Byta tränare är inget självändamål. På stenåldern när en Tränare var the boss, kom med speliden, och tog några favoriter med sig så var nog fyra år lämpligt. Om AIK skulle byta tränar, och ta dem utifrån, så skulle nog det få samma resultat som när FBK tagit tränare utifrån.
När Walle tillträdde sas väl rakt ut att AIK skulle ta tränare inifrån föreningen. Beror ju på när den dagen kommer vad som finns innanför väggarna, men ändå en målsättning. Om dom trivs med varandra och är nöjda med sina roller så är det väl bara att köra så länge det fungerar och gruppen klickar.
User avatar
haggloader
Posts: 709
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Tränarna

Post by haggloader »

Om man får tolka en tidningsartikel som nyligen har publicerats är det tydligt att Klockare vill få till en kontraktsförlängning men AIK tvekar...??
Är det någon juniortränare som ska lyftas upp eller hur kan AIK tänka?
ante08
Posts: 2601
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Tränarna

Post by ante08 »

Hans Wallson är inte bara mästartränare. Han är också historisk poängkung i Lenhovda.
http://www.smp.se/sport/lenhovdas-poang ... 92SkxNPSJ9" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jag tycker att det är ett misstag att bara köra individuell träning. Man skulle behöva ha två isträningar för att repetera uppspelsvarianter och nöta lite PP. Jag tycker att man har tappat grunderna i spelet.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

Föregående år körde man också individuell träning men var i princip alla spelare på is ändå. De har kanske inte orken eller driven i år.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Rykten på Twitter om förändringar i AIKs tränarupplägg samt andra rykten om att Klockare inte får förlängt tyder på att nått är i görningen.

Är det X-et eller Marklund som är påväg upp i A-laget? Nån som hört eller vet nått?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

Men vafan, tycker Klockare känns klockren (höhöhö) men jag har förstås ingen insyn i varken det långsiktiga eller hur saker funkar nu. Vore trist om han inte fortsätter för han lär ju knappast ha gjort bort sig under tiden i ledarstaben. I annat fall hoppas jag att han finns kvar i föreningen. Eller ska vi tro att han blir prestigevärvad till LHF om han inte får förlängt och det blir "värvningen som svider"? :lol: Skitsamma egentligen, trist om Klockare lämnar för jag har fått intrycket av att han gör ett jättejobb i det fördolda med spelarutveckling och att nöta detaljer.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Post Reply