Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Tackar!
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

Hur fungerar det ur ett ekonomiskt perspektiv med långtidsskadade spelare? (korttidsskadade också av intresse)
Får klubbarna ersättning via försäkringar fullt ut?
Ur försäkringsbolagens synvinkel borde försäkringar för hockeyspelare vara högriskkunder, tänker jag. Antar att det måste till någon sjukskrivning från icke-klubbansluten läkare också, för annars kan det ju bli subjektiva bedömningar.
Hur stor utgift är försäkringar, för ett SHL-lag?
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Klubbens ekonomi

Post by Spökplumpen »

Men vid långtidsskador är det väl så att det är spelaren som har en försäkring som går in och utbetalar ersättning? Alltså till spelaren. Klubben får väl ingen ersättning, dom slipper 'bara' betala lön?

Sen är det nog så att det däremot är klubben som tecknar försäkringen i spelarens namn och betalar avgifterna. Just för att slippa betala lön om oturen skulle vara framme.
User avatar
Erwynn
Posts: 2435
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Klubbens ekonomi

Post by Erwynn »

Verkar som det tickar in nästan en halv mille från Svenska Spels nya satsning "Gräsroten".
Hata allt.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by snokia »

Erwynn wrote:Verkar som det tickar in nästan en halv mille från Svenska Spels nya satsning "Gräsroten".
Japp, det blev rätt fina pengar :)
https://www.svenskaspel.se/grasroten/sagickdet2014" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Erwynn wrote:Verkar som det tickar in nästan en halv mille från Svenska Spels nya satsning "Gräsroten".
Riktigt fina pengar, och dessutom gratispengar. :)

Men visst har detta funnits länge, fast under annat namn tidigare?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by freddus »

Chippen wrote:
Erwynn wrote:Verkar som det tickar in nästan en halv mille från Svenska Spels nya satsning "Gräsroten".
Riktigt fina pengar, och dessutom gratispengar. :)

Men visst har detta funnits länge, fast under annat namn tidigare?
Förra säsongen var det en utdelning från svenska spel iaf.
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

Fast detta blir egentligen riktigt intressant först när man sätter det i relation till hur mycket andra klubbar fick i samma kampanj. Leksand & Brynäs kammade hem klart mest, typ dubbelt så mycket som vi fick.
I bottenskiktet hittar vi klubbar som Örebro, Linköping & Växjö som inte fick särskilt mycket.

Leksand 1071k
Brynäs 943k
Djurgårdens IF IF 850k
Modo 576k
Skellefteå AIK 455k
Luleå 451k
Frölunda HC 430k
Färjestad 369k
HV71 280k
Växjö 132k
Linköping 122k
Örebro HK - 116k

AIK IF 426k
Södertälje 287k
VIK Västerås 250k
Rögle 245k
Löven 178k
Malmö Redhawks 164k
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Tittar man på Leksand, så är det ju betydligt mycket flera anslutna fans i Dalarna oxå och det gick en betydligt högre summa till Dalarna än till Västerbotten.

Gissar även att det kanske inte finns så många andra klubbar i just Leksand som fansen vill stödja. Tänker att här har vi ju även Sunnanå, Skellefteå FF, Morön, Sho-Shim.
För jag antar att om ett spel skulle generera 300 poäng, så fördelas de jämt om man har t.ex 3 föreningar anslutna.

Nu gissar jag hej vilt iofs, ska väl sägas.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Klubbens ekonomi

Post by freddus »

Hur kommer ligans förändringar påverka ekonomin under nästa säsong? Ner på 26 hemmamatcher och sen delas väl tv-pengarna ut på fler lag (eller blir det höjning iom utökningen)? Sponsoravtal kanske kan förbättras iom utökad marknad.Kommer det påverka budgeten för spelartruppen?
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

Nu går vi snart mot bokslutstider. Brynäs är först ut att avslöja sina preliminära siffor: 5-7 miljoner kr back.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0636839.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

Gissar på 12-15 miljoner upp för oss.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
bruno
Posts: 576
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Klubbens ekonomi

Post by bruno »

Trollet wrote:Gissar på 12-15 miljoner upp för oss.
Stämmer uppgifterna att vi fick en miljon dollar styck för Jimmie och Möller torde det väl bli ännu mer tycker jag.
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Klubbens ekonomi

Post by vonschnauser »

bruno wrote:
Trollet wrote:Gissar på 12-15 miljoner upp för oss.
Stämmer uppgifterna att vi fick en miljon dollar styck för Jimmie och Möller torde det väl bli ännu mer tycker jag.
Frågan är bara hur mycket Pesonen har kostat... :roll:
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Klubbens ekonomi

Post by BigGuyJohan »

vonschnauser wrote:
bruno wrote:
Trollet wrote:Gissar på 12-15 miljoner upp för oss.
Stämmer uppgifterna att vi fick en miljon dollar styck för Jimmie och Möller torde det väl bli ännu mer tycker jag.
Frågan är bara hur mycket Pesonen har kostat... :roll:
Med tanke på dom löneposterna vi hade ifjol som försvann så tror jag inte Pesonen gett någon större merkostnad. plus att Örebro tog över Lehtonens kontrakt. nu tror jag inte Mikko hade en av de högsta lönerna. utan snarare låg i mellanskiktet. widing inte heller superdyr, kanske något under Mikko's. billiga värvningar i form av hemvändar-Pär och Calof bör göra att spelarbudgeten nog ligger i paritet med vad man beräknat. man har garanterat även sett till att ha en buffert för en sån värvning som Pesonen..
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Klubbens ekonomi

Post by dj_tobias »

bruno wrote:
Trollet wrote:Gissar på 12-15 miljoner upp för oss.
Stämmer uppgifterna att vi fick en miljon dollar styck för Jimmie och Möller torde det väl bli ännu mer tycker jag.
Och då har du inte ens nämnt de som åkte över till NHL...

Nä, om AIK har skött sina kort rätt under den här säsongen och OM siffrorna för Möller och Ericsson är någorlunda sanningsenliga, då är en vinst över 20 miljoner inte otänkbar tror jag.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Jag tror ni ligger väldigt högt i era teorier. Gissar att man ser till att inte göra så mycket vinst i redovisningen iallafall. Min gissning 4-6 millar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by Bilderberg »

Påtagligt sämre publiksiffra i år också.
Trollet
Posts: 8491
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Trollet »

smogz wrote:Jag tror ni ligger väldigt högt i era teorier. Gissar att man ser till att inte göra så mycket vinst i redovisningen iallafall. Min gissning 4-6 millar.
Vi får väl se.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Klubbens ekonomi

Post by TS_ »

Jag har funderat på en sak, nu på senare år så har Skellefteå AIK får så stor exponering i media delvis internationellt men mycket nationellt, vilket borde ge en större efterfrågan på sponsorplatser, vilket borde innebära att det blir dyrare att köpa sponsorplatser. Borde detta inte innebära att fler stora sponsorer köper platser? jag tänker även på nationella företag som inte finns i Skellefteå, eller tappar de marknadsandelar då motståndarlag blir sponsrade?


Exempelvis IKEA, om de skulle köpa plats på Skellefteåtröjan för det ger ju bra exponering till hela Sverige, samt högre sponsorintäkter till Skellefteå AIK?
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Trollet wrote:
smogz wrote:Jag tror ni ligger väldigt högt i era teorier. Gissar att man ser till att inte göra så mycket vinst i redovisningen iallafall. Min gissning 4-6 millar.
Vi får väl se.
Visst får man skatta för vinst även som förening? (det bygger hela min teori på).

Om man då gör stor vinst ser man väl till att ta en del kostnader under ett sådant på (vet inte vad man investerat i, är träningshallen tex. AIKs?) då ser man väl till att ta en stor kostnad på sådant som är möjligt att ta kostnader på för att minimera vinsten och därmed skatten man betalar. I verkligheten kanske vinsten är mellan 15 - 20 millar men i verkligeheten försöker man hålla ner den för att minimera skatten.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by 374 »

Bilderberg wrote:Påtagligt sämre publiksiffra i år också.
Drygt 200 färre totalt sett, inget jättestort tapp.
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Klubbens ekonomi

Post by Lubbe »

Bilderberg wrote:Påtagligt sämre publiksiffra i år också.
För ekonomin är totalen är viktigare än snittet.
Ifjol: 141086+45526=186612
I år: 140849+46339=187188 (räknat på tre fullsatta finalmatcher).

Till detta kommer 17470 åskådare i CHL. Prissumman till Skellefteå i CHL var 660.000. Men det var ju utgifter också.
Seriesegern gav väl en premie på 1 miljon.
Tippar på att vi landar nånstans +5-8miljoner.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by Bilderberg »

374 wrote:
Bilderberg wrote:Påtagligt sämre publiksiffra i år också.
Drygt 200 färre totalt sett, inget jättestort tapp.
200 är ett väldigt stort tapp.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by Bilderberg »

Lubbe wrote:För ekonomin är totalen är viktigare än snittet.
Ifjol: 141086+45526=186612
I år: 140849+46339=187188 (räknat på tre fullsatta finalmatcher).

Till detta kommer 17470 åskådare i CHL. Prissumman till Skellefteå i CHL var 660.000. Men det var ju utgifter också.
Seriesegern gav väl en premie på 1 miljon.
Tippar på att vi landar nånstans +5-8miljoner.
Tack, nu känns det gensast mycket bättre! Men CHL-resorna måste varit dyra.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Jag följer Blackhawks på Facebook och tycker dom har en rätt kul idé som jag tror kan vara rätt smart ur ett PR perspektiv för AIK att ta efter. Det heter "my dream game" typ. Och går ut på att klubben då och då uppfyller en fans önskning och att de förstås filmar och lägger ut på sociala media. Bla har Kane serverat lunch på en brandstation, nån tjej fick stå på bänken och fistbumpa alla spelare inför match osv. Kul idé, enkel att genomföra och bra PR. Tycker jag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Det gör väl i princip alla lag i NHL?
Har även för mig att något lag i SHL gjort detta redan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klubbens ekonomi

Post by smogz »

Möjligt, men det har väl inte med saken att göra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
montreal
Posts: 51
Joined: 15 Jun 2011, 23:10

Re: Klubbens ekonomi

Post by montreal »

AIK gör ett grymt bra ekonomiskt resultat i år!
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Hur bra kompis? Jag är sjukt nyfiken. ;)
Post Reply