Läktarkultur

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

fwd wrote:
svartgulsubkultur wrote:Har fått den där koreografin på hjärnan.
Givetvis måste det vara mer uppstyrt än vad du Anton snackar om ovan.
Man lär behöva en utvald grupp som hunnit testa minst en gång i förväg, gärna på plats på Västra.

Tänker mig en rektangel på kanske 7 X 6 pers.

[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []

I takt till en taktfast ramsa så har var och en av de 42(?) personerna ett schema för huruvida de ska vara svarta eller gula.
Förslag på ramsa som borde funka:
Rappappbadabadarappappbadabadarappappbadabadabom: -A!
Rappappbadabadarappappbadabadarappappbadabadabom: -I!
Rappappbadabadarappappbadabadarappappbadabadabom: -K!

När man kommer till "A" så skiftar 2,3,4,5,6,9,13,16,20,23,24,25,26,27,30,34,37 och 41 från svart till gul:

[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []

Efter "A" återgår alla tillsvart.
När ramsan kommer till "I" så skiftar 4,11,18,25,32 och 39 till gult.

[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []

Alla tillbaka till svart och sen på K så växlar 2,6,9,12,16,17,18,23,24,25,30,33,37 och 41 till gult:

[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []
[] [] [] [] [] [] []


Sen går det ju att göra andra mönster, tex vertikala, diagonala och horrisontella tigerränder.

Nåt för grabbarna i Charter Division att styra upp?


Skulle vilja se det där fungera. Eftersom det tog drygt 3 år för folk att fatta hur man håller upp en läktarflagga på rätt sätt så skulle det vara coolt om det där gick ordna på 10 år...



Klart det skulle kunna funka om rätt personer engagerar sig.
Kanske samarbeta med typ Estetprogrammet eller nåt, vad vet jag?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

Är ju klart ett alternativ, det hade varit coolt att prova,
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Hur svårt kan det vara för varje enskild individ i rektangeln?
Gubbe #1 lär sig att han/hon ska vara svart hela tiden. Inte svårt.
Gubbe #2 lär sig att han/hon ska vara gul på "A" och "K", i övrigt svart. Kan man knyta sina skosnören så fixar man det.
Gubbe #3 lär sig att han/hon ska vara gul på "A" och svart i övrigt. Krävs inga studieskulder för det.
Etcetera, etcetera.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Läktarkultur

Post by Trollet »

fwd wrote:Skulle vilja se det där fungera. Eftersom det tog drygt 3 år för folk att fatta hur man håller upp en läktarflagga på rätt sätt så skulle det vara coolt om det där gick ordna på 10 år...
Jag missade den kursen och har därmed antagligen gjort bort mig grundligt med såväl min Majeskyflagga som sexfingersflaggan :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
ilovetifo
Posts: 10
Joined: 07 Aug 2011, 17:26
Location: hemavan

Re: Läktarkultur

Post by ilovetifo »

Ähh, skippa alla bortaresor och spara pengar till att värva koreaner så ska ni se att allt löser sej! ;)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Läktarkultur

Post by Skidrow »

Tror nog enklast är om typ 42 personer tränar och använder ark som är 2xA4 och svart på en sida och gult på andra och sen vänder dom.
Lasermannen
Posts: 7
Joined: 15 Sep 2011, 03:58
Location: Umeå

Re: Läktarkultur

Post by Lasermannen »

En liten fråga bara vet inte riktigt var jag skulle ta den men jag anser denna tråd är lämpligast.
Hur ser det ut med tifo insamlingar?
Skulle det inte vara en bra ide att kanske ha en liten notering i match programet?
Eller kanske att speakern tar upp att man har tifo insamling? Kanske en tio-kronors kampanj eller sedel kampanj?
En annan sak jag tror skulle vara bra är att kanske ha en sida i match programmet där man informerar dom som inte är så insatta om vad tifo är? Kanske främst sittplats för att i framtiden kunna få med dom "ordentligt" på större tifon.


:D
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Skidrow wrote:Tror nog enklast är om typ 42 personer tränar och använder ark som är 2xA4 och svart på en sida och gult på andra och sen vänder dom.
Kan funka men jag röstar för T-shirts som är svarta framtill och gula på ryggen. När man ska växla vänder man sig helt sonika om. Såna tischor kan man enkelt få sponsrade av nåt företag.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Läktarkultur

Post by anton95uppsala »

I för sig, om man har det som ett schema som du föreslog ovan skulle det nog kunna funka. Man kan ju ha en "träning" t.ex dagen innan, och se att allt funkar. För som du säger, om 37 vet att han ska vara gul på "A" och "K", så lär ju inte det vara överdrivet svårt att göra rätt. :)
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Läktarkultur

Post by Markman »

Problemet blir väl kanske att få plats på Västra stå.. Det blir ju fort konstigt om raderna blir ojämnt långa för att några står tightare tillsammans än övriga.. Man får ha lite info i förväg så att folk inte tränger sig ihop mot mitten just då det ska köras, fast det förtar kanske lite grann av känslan i det hela också.. Grymt snyggt vore det dock, utan tvekan..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Skulle det bli verklighet av det här förslaget så bokar man helt enkelt upp en ruta mitt på västra, 6 rader hög och ca 7 meter bred. Gruppen som i så fall ska genomföra det lär väl hur som vara där i god tid.

Jag själv har tyvärr inte tid och möjlighet med ett sånt här projekt, men schema för alla 42 kan jag ordna.

Finns det nån som skulle vilja engagera sig i det här så säg till.
Grabbarna i styrelsen har säkert arslet fullt ändå, men att fixa tröjsponsorn kan säkert de eller jag hjälpa till med.

Det som behövs är nån som kan dra ihop en grupp om 42 pers och koordinera dem, gärna genomföra en "träning" på plats dan innan.

Så om nån är intresserad, säg till här eller via pm så ska det nog gå att styra upp.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Fox
Posts: 166
Joined: 18 Jun 2011, 12:40

Re: Läktarkultur

Post by Fox »

Blir väldigt mycket jippo och plastigt med sponsorer på tröjorna.. går ju att göra med ark?
Last edited by Fox on 07 Oct 2011, 17:06, edited 1 time in total.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Raskolnikov wrote:Blir väldigt mycket jippo och plastigt med sponsorer på tröjorna..
Så menar jag inte.
Att få ett företag att stå för "cleana" tischor, svarta fram och gula bak, utan loggor i utbyte mot att tex i filmen av tifot vara den som "presenterar tifot" ska inte vara omöjligt.

Jag är helt emot tifon och andra läktaraktiviteter som påminner om nåt jävla reklamjippo.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Annat alternativ för att motivera ett företag till att sponsra är en gratis reklamspot här på hemsidan/forumet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Läktarkultur

Post by Bobby »

svartgulsubkultur wrote:
Raskolnikov wrote:Blir väldigt mycket jippo och plastigt med sponsorer på tröjorna..
Så menar jag inte.
Att få ett företag att stå för "cleana" tischor, svarta fram och gula bak, utan loggor i utbyte mot att tex i filmen av tifot vara den som "presenterar tifot" ska inte vara omöjligt.

Jag är helt emot tifon och andra läktaraktiviteter som påminner om nåt jävla reklamjippo.
Du menar typ"Tifot i denna film presenteras i samarbete med *Valfritt företag*?
Ett stort Aldrig! på den. Du får gärna förklara ifall jag missuppfattade dig.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Nä, du förstod rätt men det var kanske inte min bästa idé ;)
Alternativet med en reklambanner här då, är det också för kommersiellt?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

För har vi inget att erbjuda i gengäld så måste ju sponsringen vara av ren goodwill från företagets sida.

Ett annat alternativ är givetvis att ta kostnaden direkt ur NPs kassa, men det känns inte heller så hett.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Läktarkultur

Post by Bobby »

svartgulsubkultur wrote:Nä, du förstod rätt men det var kanske inte min bästa idé ;)
Alternativet med en reklambanner här då, är det också för kommersiellt?
Du brukar allt som oftast ha kloka åsikter så jag ser mellan fingrarna. ;)
Alltså, allt vi gör i tifoväg är av NPs egna pengar och så kommer det förbli.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Läktarkultur

Post by Bobby »

Vad vi än vill göra i tifoväg så ser vi till att vi har råd med detta.
Visst, det finns många märkliga "fans" som anser att det är bättre att låta sig säljas till 100% för att få t.ex en läktarflagga (Frölunda - Synsam)
Men något sådant kommer aldrig att ske så länge jag och de som tycker likadant är involverade i NP.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Bob Sacamano wrote:
Alltså, allt vi gör i tifoväg är av NPs egna pengar och så kommer det förbli.
Okej, väldigt polpotskt men det gillar jag iofs...
Och några 2000-2500 spänn till ett sånt här projekt finns det knappast utrymme för i budgeten?
Men om ett företag helt av goodwill skänker tischorna, är det fortfarande för kapitalistiskt för att falla kamrat på läppen?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Läktarkultur

Post by jowa »

Hur är det med reklamplats på hemsidan? Skulle det inte gå få fram sponsorer genom att låta de ha reklam på hemsidan?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

jowa wrote:Hur är det med reklamplats på hemsidan? Skulle det inte gå få fram sponsorer genom att låta de ha reklam på hemsidan?
Bra fråga, jag har inget svar.
Tidigare har vi ju haft reklam för både Jeloin, Balzac, AllStar mm. på forumet.
Intäkter där gör ju att man har större budgetutrymme för tex tifo eller subventionerade resor.
Bob kanske kan svara på om sånt numera är uteslutet pga ideologiska beslut tagna av styrelsen?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Fox
Posts: 166
Joined: 18 Jun 2011, 12:40

Re: Läktarkultur

Post by Fox »

Men DET ÄR JU ETT JÄVLA REKLAMJIPPO. Vi blir köpta och äckliga. Sponsorer har inget att göra med supportrars rena kärlek till klubben - som tifo är. Att lägga ned över 40 timmar på ett enda jävla tifo. Får hurven av att tänka på sponsring på det sättet.

Känns som att sponsorer på ex. en hemsida är en annan femma. Blir en annan känsla då "tifot presenteras av". Tror att anledningen till att det inte är någon just nu är att NP för tillfället inte har något avtal med något företag.
Fox
Posts: 166
Joined: 18 Jun 2011, 12:40

Re: Läktarkultur

Post by Fox »

Visst blir det väl samma eftekt med ark? Och mer realistiskt att genomföra?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Raskolnikov wrote:Men DET ÄR JU ETT JÄVLA REKLAMJIPPO. Vi blir köpta och äckliga. Sponsorer har inget att göra med supportrars rena kärlek till klubben - som tifo är. Att lägga ned över 40 timmar på ett enda jävla tifo. Får hurven av att tänka på sponsring på det sättet.

Känns som att sponsorer på ex. en hemsida är en annan femma. Blir en annan känsla då "tifot presenteras av". Tror att anledningen till att det inte är någon just nu är att NP för tillfället inte har något avtal med något företag.
Gissar att din första rad handlar om filmalternativet. Där har jag ju redan gjort avbön och erkänt att det var en sämre idé.

Förslaget om pengar via webbsidesreklam borde däremot funka såvida det inte är bestämt att websidan/forumet ska vara reklamfri men nåt sånt har då inte jag hört talas om.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Raskolnikov wrote:Visst blir det väl samma eftekt med ark? Och mer realistiskt att genomföra?
Ungefär densamma effekt, något sämre antar jag.
Men så klart billigare.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Läktarkultur

Post by jowa »

Raskolnikov wrote:Men DET ÄR JU ETT JÄVLA REKLAMJIPPO. Vi blir köpta och äckliga. Sponsorer har inget att göra med supportrars rena kärlek till klubben - som tifo är. Att lägga ned över 40 timmar på ett enda jävla tifo. Får hurven av att tänka på sponsring på det sättet.

Känns som att sponsorer på ex. en hemsida är en annan femma. Blir en annan känsla då "tifot presenteras av". Tror att anledningen till att det inte är någon just nu är att NP för tillfället inte har något avtal med något företag.
Jeloin har en fet logga på hemsidan just nu och jag tycker att det skulle kunna rymmas någon fler, förutsatt att de betalar t-shirts för ett tifo eller dylikt, utan att hemsidan blir allt för plottrig. Dessutom skulle inte det ha någonting med tifot i sig att göra, jag förstår liksom inte problemet med att någon skulle betala för materiel i ett tifo.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

jowa wrote: Dessutom skulle inte det ha någonting med tifot i sig att göra, jag förstår liksom inte problemet med att någon skulle betala för materiel i ett tifo.
Precis dit jag vill komma. Pengar in, tifo ut. Men ingen koppling mellan sponsorn och tifot.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Raskolnikov wrote: Tror att anledningen till att det inte är någon just nu är att NP för tillfället inte har något avtal med något företag.
Vems uppgift är det att fixa sånt?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Flottbomben
Posts: 38
Joined: 15 Jun 2011, 16:58
Location: Bureå

Re: Läktarkultur

Post by Flottbomben »

Nu då Isac lämnat landet, vem tar över hans plats?
Dags för Lillen att göra comeback!
Post Reply