Läktarkultur

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Läktarkultur

Post by Bobby »

Aftonbladet måste helt enkelt ha glömt att nämna detta i sin iver att få iväg SKANDALartikeln.
Dä ä bra Mikalsån!
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Läktarkultur

Post by lazerkrobbe »

Vi ställer krav på spelare och domare att dom ska följa regler och döma efter regelboken, rimligtvis ska det även gälla fansen som ställer dom kraven på dom. Konstigare än så är det inte - fyrverkerier inomhus ÄR inte OK. Basta.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Läktarkultur

Post by Erwynn »

lazerkrobbe wrote:Vi ställer krav på spelare och domare att dom ska följa regler och döma efter regelboken, rimligtvis ska det även gälla fansen som ställer dom kraven på dom. Konstigare än så är det inte - fyrverkerier inomhus ÄR inte OK. Basta.
Givetvis är det så, men varför denna moralpanik över en sån liten sak? Det som hände på bortastå i matchen mot gnaget känns väl som en liten större "skandal", där barnfamiljer faktiskt flydde och det fick inte ens en rubrik i AB om jag inte minns helt fel? Och varför ska pjäser likt denna vara förbjudna? I mina ögon är det bara något som tillför läktarkulturen något positivt och det tas till en annan nivå. Någon större skada verkar dom ju uppenbarligen inte heller göra.
Hata allt.
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Läktarkultur

Post by Jokard »

Vad är det för skillnad på att smälla av saker inomhus eller utomhus? Fortfarande mycket folk vid båda evenemangen :)

Stackars alla barn som tvingades uppleva tragedin i Läkerol här om dan.. :roll:
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

lazerkrobbe wrote:Vi ställer krav på spelare och domare att dom ska följa regler och döma efter regelboken, rimligtvis ska det även gälla fansen som ställer dom kraven på dom. Konstigare än så är det inte - fyrverkerier inomhus ÄR inte OK. Basta.
Men uppenbarligen så följer inte dom reglerna alla gånger.
Du är inte för att vi ska ha läktararrangemang öht på våra matcher heller?
Charter Division
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Läktarkultur

Post by Bobby »

Jokard wrote:Vad är det för skillnad på att smälla av saker inomhus eller utomhus? Fortfarande mycket folk vid båda evenemangen :)

Stackars alla barn som tvingades uppleva tragedin i Läkerol här om dan.. :roll:
Det beror ju på vad för sorts pyro som används. Dock så är ju en sådan liten blink ofarlig i bägge fallen..
Dä ä bra Mikalsån!
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Läktarkultur

Post by lazerkrobbe »

erwyn wrote:
lazerkrobbe wrote:Vi ställer krav på spelare och domare att dom ska följa regler och döma efter regelboken, rimligtvis ska det även gälla fansen som ställer dom kraven på dom. Konstigare än så är det inte - fyrverkerier inomhus ÄR inte OK. Basta.
Givetvis är det så, men varför denna moralpanik över en sån liten sak? Det som hände på bortastå i matchen mot gnaget känns väl som en liten större "skandal", där barnfamiljer faktiskt flydde och det fick inte ens en rubrik i AB om jag inte minns helt fel? Och varför ska pjäser likt denna vara förbjudna? I mina ögon är det bara något som tillför läktarkulturen något positivt och det tas till en annan nivå. Någon större skada verkar dom ju uppenbarligen inte heller göra.
Tycker inte det är så svårt - pyroteknik ÄR förbjudet, alltså kör man ingen pyro. "Varför ska pjäser likt denna vara förbjudna". Det finns inte en Janne i helvetet att skapa regler för vilken pyro som ska vara OK och vilken som inte ska vara OK, går inte att mäta facklans storlek, alltså är det enda och enkla regeln att förbjuda all pyro. Inte så svårt att vare sig fatta eller förstå enligt mig. Och, enligt min syn på ishockey-läktarkulturen så tillför pyro 0 och intet, snarare tvärtom.
Att en påtänd Luleåbo som håller på Gnaget försökte rensa på bortastå genom att ge sig på barn går ju inte jämföra i allvarlighetsgrad mot kinapuffen i Gävle, men 2 fel gör ju inte ett rätt, bägge är fel.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

Lazerkrobbe; Hur ställer du dig till läktarflaggor och övriga läktararrangemang?
Charter Division
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Läktarkultur

Post by lazerkrobbe »

Jokard wrote:Vad är det för skillnad på att smälla av saker inomhus eller utomhus? Fortfarande mycket folk vid båda evenemangen :)

Stackars alla barn som tvingades uppleva tragedin i Läkerol här om dan.. :roll:
Jag har i och för sig inte sagt att jag tycker det är OK att smälla av pyro utomhus, men nu spelas ishockey inomhus, i alla fall i den serie som vi befinner oss i, och en uppenbar skillnad är röken och hur den sprider sig. Då du uppenbarligen inte fattar det så förslår jag ett enkelt experiment: ta 2 av dina pyros, bränn av den ena ute på gräsmattan hos dina föräldrar (där jag utgår ifrån att du fortfarande bor), och den andra i ett fjälltält som du slår upp på samma gräsmatta.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Läktarkultur

Post by lazerkrobbe »

fwd wrote:
lazerkrobbe wrote:Vi ställer krav på spelare och domare att dom ska följa regler och döma efter regelboken, rimligtvis ska det även gälla fansen som ställer dom kraven på dom. Konstigare än så är det inte - fyrverkerier inomhus ÄR inte OK. Basta.
Men uppenbarligen så följer inte dom reglerna alla gånger.
Du är inte för att vi ska ha läktararrangemang öht på våra matcher heller?
Har ingen aning om hur du kom till den slutsatsen, vidareutveckla gärna hur du gjorde den kopplingen.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Läktarkultur

Post by lazerkrobbe »

fwd wrote:Lazerkrobbe; Hur ställer du dig till läktarflaggor och övriga läktararrangemang?
Att du bara ids...
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

lazerkrobbe wrote:
fwd wrote:
lazerkrobbe wrote:Vi ställer krav på spelare och domare att dom ska följa regler och döma efter regelboken, rimligtvis ska det även gälla fansen som ställer dom kraven på dom. Konstigare än så är det inte - fyrverkerier inomhus ÄR inte OK. Basta.
Men uppenbarligen så följer inte dom reglerna alla gånger.
Du är inte för att vi ska ha läktararrangemang öht på våra matcher heller?
Har ingen aning om hur du kom till den slutsatsen, vidareutveckla gärna hur du gjorde den kopplingen.
Jag är bara nyfiken, för alla typer av läktararrangemang är förbjudna av hockeyligan. Det enda som tillåts är brandklassade flaggor, vilket ingen klack förutom frölunda använder sig utav.
Sen att HL ställer dessa krav är enligt mig helt obegripligt, vet inte om en flagga brinner bättre eller sämre än en dunjacka som de flesta som faktiskt går på hockey under vintern använder.
Garderobskrav på alla elitseriearenor? Då kan jag köpa ett flaggförbud också.
Charter Division
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Läktarkultur

Post by lazerkrobbe »

fwd wrote: Jag är bara nyfiken, för alla typer av läktararrangemang är förbjudna av hockeyligan. Det enda som tillåts är brandklassade flaggor, vilket ingen klack förutom frölunda använder sig utav.
Sen att HL ställer dessa krav är enligt mig helt obegripligt, vet inte om en flagga brinner bättre eller sämre än en dunjacka som de flesta som faktiskt går på hockey under vintern använder.
Garderobskrav på alla elitseriearenor? Då kan jag köpa ett flaggförbud också.
Överskred citeringskvoten så jag blev tvungen att klippa.
Jag tycker givetvis att kulturen som finns med flaggor och sång är helt underbar, det jag inte förstår är viljan att bränna av bengaler och annan pyro, framförallt inomhus, då det är så uppenbart korkat.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

lazerkrobbe wrote:
fwd wrote: Jag är bara nyfiken, för alla typer av läktararrangemang är förbjudna av hockeyligan. Det enda som tillåts är brandklassade flaggor, vilket ingen klack förutom frölunda använder sig utav.
Sen att HL ställer dessa krav är enligt mig helt obegripligt, vet inte om en flagga brinner bättre eller sämre än en dunjacka som de flesta som faktiskt går på hockey under vintern använder.
Garderobskrav på alla elitseriearenor? Då kan jag köpa ett flaggförbud också.
Överskred citeringskvoten så jag blev tvungen att klippa.
Jag tycker givetvis att kulturen som finns med flaggor och sång är helt underbar, det jag inte förstår är viljan att bränna av bengaler och annan pyro, framförallt inomhus, då det är så uppenbart korkat.
Men fortfarande är dessa förbjudna och ett brott genom att använda dom?
Jag personligen tycker det är en fantastisk stämningshöjare med pyroteknik, allt skulle vara möjligt under kontrollerade former.

Edit; Bengaler tillverkade för inomhus finns, blinkbengaler lika så. Det enda som jag kan köpa som inte är någon höjdare är väl isåfall rökbomber.
För några år sedan i allsvenskan så kördes det tomtebloss över hela västra, detta fick enbart en positiv respons vad jag minns? Så eldandet i sig verkar ju inte vara så farligt, måste ju vara röken som folk är kritiska till? Eller har jag fel?
Charter Division
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Läktarkultur

Post by lazerkrobbe »

fwd wrote:
lazerkrobbe wrote:
fwd wrote: Jag är bara nyfiken, för alla typer av läktararrangemang är förbjudna av hockeyligan. Det enda som tillåts är brandklassade flaggor, vilket ingen klack förutom frölunda använder sig utav.
Sen att HL ställer dessa krav är enligt mig helt obegripligt, vet inte om en flagga brinner bättre eller sämre än en dunjacka som de flesta som faktiskt går på hockey under vintern använder.
Garderobskrav på alla elitseriearenor? Då kan jag köpa ett flaggförbud också.
Överskred citeringskvoten så jag blev tvungen att klippa.
Jag tycker givetvis att kulturen som finns med flaggor och sång är helt underbar, det jag inte förstår är viljan att bränna av bengaler och annan pyro, framförallt inomhus, då det är så uppenbart korkat.
Men fortfarande är dessa förbjudna och ett brott genom att använda dom?
Jag personligen tycker det är en fantastisk stämningshöjare med pyroteknik, allt skulle vara möjligt under kontrollerade former.
"allt skulle vara möjligt under kontrollerade former."
du tycks ju i alla fall besitta någon form av humor...(-;
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

lazerkrobbe wrote:"allt skulle vara möjligt under kontrollerade former."
du tycks ju i alla fall besitta någon form av humor...(-;
Vidareutveckla?
+ kika min edit.
Charter Division
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Läktarkultur

Post by lazerkrobbe »

fwd wrote:
lazerkrobbe wrote:"allt skulle vara möjligt under kontrollerade former."
du tycks ju i alla fall besitta någon form av humor...(-;
Vidareutveckla?
+ kika min edit.
Det finns väl inget inom supporterverksamheten som sker under kontrollerade former, inte om man ser till hela Sverige. Det var det jag tyckte var roligt.
User avatar
Poet
Posts: 2480
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Läktarkultur

Post by Poet »

Just det här är det trista med NP, 100% mot pyroteknik..
Pyro som används utomhus då?
Tex när det var premiärtåget från torget.
2012-05-19
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Läktarkultur

Post by Bobby »

Poet wrote:Just det här är det trista med NP, 100% mot pyroteknik..
Pyro som används utomhus då?
Tex när det var premiärtåget från torget.
Nu ska vi väl inte dra alla över en kam..
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

Problemet med pyroteknik på en läktare är skulle nån tappa en bengal (motsv) på en full ståplatsläktare skulle det lätt bli riktigt otrevligt, dels kommer en hoper folk få rejäla brännskador sen kommer garanterat panik att bryta ut bland övriga vilket förmodligen leder till att folk blir nedtrampade. Riskerna är i mina ögon för stora för att motivera att man tillåter pyroteknik som alstrar hög värme (och/eller rök och smäller)
Utomhus är det annars, där är folk inte lika ihopträngda och riskerna betydligt mindre.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Läktarkultur

Post by Markman »

Instämmer med Zimme.. Utomhus finns det dessutom fler vägar att springa åt om någon kommer för nära eller något dumt händer..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Läktarkultur

Post by Bobby »

Zimme, Markman; Tycker ni att det är en stor skandal det som hände i Gävle?
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Läktarkultur

Post by Erwynn »

http://www.youtube.com/watch?v=tqxiggN2nQQ Personligen tycker jag att det ser ut vara ganska mycket svårare att ta sig ut i mitten där, än på våran ståplats. Men det kanske bara är jag?

Problem finns och kommer alltid finnas, det har vart något sorts rekord med tacklingar mot huvudet iår, ska vi sluta med tacklingar också för att "risken finns"?

Skulle dessutom inte förbudet finnas, skulle man kunna genomföra det utan att behöva ha panik för att göra sig av med det pyrotekniska innan man fastnar på bild och blir avstängd resten av året samt lär ha en böter att vänta. Men vad vet jag, ung och tunnelseende kanske?
Hata allt.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Läktarkultur

Post by Markman »

Då jag sa utomhus tänkte jag på tåget som gick från torget till Arenan vid hemmapremiären, inte på utomhusarenor.. Hur som helst tycker jag att det är dumt att ha saker som brinner i större kompakta folksamlingar som t.ex. läktare.. Jag tycker inte att det är bra utomhus heller, men där kan jag ändå köpa det.. Fördelarna (som jag inte tycker är särskilt stora) överväger inte alls nackdelarna..

Jämförelsen med tacklingar tycker jag ju ärligt talat inte särskilt relevant i sammanhanget, om jag ska vara helt ärlig..

Bob - Baserat på det lilla jag har sett om det så blev det ju inte särskilt allvarliga följder av det hela, men det innebär ju inte att jag tycker att det är bra för det.. Öppen eld i en folkmassa känns som sagt inte alls som en bra idé..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Läktarkultur

Post by Erwynn »

Markman wrote:Då jag sa utomhus tänkte jag på tåget som gick från torget till Arenan vid hemmapremiären, inte på utomhusarenor.. Hur som helst tycker jag att det är dumt att ha saker som brinner i större kompakta folksamlingar som t.ex. läktare.. Jag tycker inte att det är bra utomhus heller, men där kan jag ändå köpa det.. Fördelarna (som jag inte tycker är särskilt stora) överväger inte alls nackdelarna..

Jämförelsen med tacklingar tycker jag ju ärligt talat inte särskilt relevant i sammanhanget, om jag ska vara helt ärlig..

Bob - Baserat på det lilla jag har sett om det så blev det ju inte särskilt allvarliga följder av det hela, men det innebär ju inte att jag tycker att det är bra för det.. Öppen eld i en folkmassa känns som sagt inte alls som en bra idé..
Aha, då är jag med. My misstake!

Jämförelsen med tacklingar tog jag mest upp för att det tidigare i tråden jämfördes med att spelarna har regler att följa och den delen!
Hata allt.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Läktarkultur

Post by Bobby »

Markman wrote: Bob - Baserat på det lilla jag har sett om det så blev det ju inte särskilt allvarliga följder av det hela, men det innebär ju inte att jag tycker att det är bra för det.. Öppen eld i en folkmassa känns som sagt inte alls som en bra idé..
Nej, absolut inte. Jag var bara nyfiken.
Förövrigt så är det bra att även den här typen av diskussioner äger rum på forumet!
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

Bob Sacamano wrote:Zimme, Markman; Tycker ni att det är en stor skandal det som hände i Gävle?
Skulle inte använda ordet skandal öht, incident möjligtvis.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
ML11
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2011, 13:41

Re: Läktarkultur

Post by ML11 »

lazerkrobbe wrote:Vi ställer krav på spelare och domare att dom ska följa regler och döma efter regelboken, rimligtvis ska det även gälla fansen som ställer dom kraven på dom. Konstigare än så är det inte - fyrverkerier inomhus ÄR inte OK. Basta.
Men din torra jävel, Vafan hur snyggt är det inte med ett pyrotifo?
Bengaler, Blink, Rök och bangers är och kommer alltid vara en del av läktarkulturen!
Det är synd att regler sätter stopp för det vi brinner för. Jag kan bara prata ur egen synpunkt men det känns som att hårdare straff och hårdare övervakning har gjort att det bara blivit farligare, nu kan man inte öppet tända en blink eller bengal på ett säkert sätt utan nu måste man antingen släppa den på marken eller under en OH tex. det gör det ju bara farligare! Statistiskt sätt så har det inte inträffat speciellt många olyckor då pyro varit inblandade, det är bara ett överspelande av media! Men sen nya reglerna kom har dom få olyckorna ökat.
Pyro är inte nödvändigt vis något som man ska använda hela tiden. Ja det finns risker med det men det gör det ju med allt? en snygg oh, flagghav, konfetti är bara lite av det som också tillhör Läktarkulturen som jag iallafall så hårt värnar om. Lika mycket som vi alltid kommer stötta våra lag kommer aldrig pyron försvinna enligt mig.
kolla bara för några år sen då Tv och media sa hur snyggt det är och hur roligt det är att svensk publik börjat mobilisera sig och göra snygga pyro tifon! nu har både svenska hockeyligan och SvFF totalt misshandlat oss supportrar och vänt något konstruktivt och vinnande mot dom själva och oss.
Media målar upp ett stockholmsderby med bilder på bengaler och liknande som skandaler medan canal+ fortf använder bilder på publik och tifon för att marknadsföra sig själva. det är dubbelmoral.
Låt dom som kan sköta det göra det på ett bra sätt så händer ingenting, För egentligen så är det ju bara dom tifo/ultras intresserade som håller på med tifo som faktiskt har lite kunskap av egna erfarenheter och inte någon klåpare i dunjacka som brinner som papper. Vet inte om jag blir påhoppad som en jävla idiot nu men då får det vara så, jag kommer inte svara på massa kritik om att jag är dum heller. Jag älskar mitt lag och jag älskar att visa min kärlek. Oavsett vad det krävs. Klubbtillhörighet spelar ingen roll i frågor om supportrarnas framtid.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

ML11 wrote:
lazerkrobbe wrote:Vi ställer krav på spelare och domare att dom ska följa regler och döma efter regelboken, rimligtvis ska det även gälla fansen som ställer dom kraven på dom. Konstigare än så är det inte - fyrverkerier inomhus ÄR inte OK. Basta.
Men din torra jävel, Vafan hur snyggt är det inte med ett pyrotifo?
Bengaler, Blink, Rök och bangers är och kommer alltid vara en del av läktarkulturen!
Det är synd att regler sätter stopp för det vi brinner för. Jag kan bara prata ur egen synpunkt men det känns som att hårdare straff och hårdare övervakning har gjort att det bara blivit farligare, nu kan man inte öppet tända en blink eller bengal på ett säkert sätt utan nu måste man antingen släppa den på marken eller under en OH tex. det gör det ju bara farligare! Statistiskt sätt så har det inte inträffat speciellt många olyckor då pyro varit inblandade, det är bara ett överspelande av media! Men sen nya reglerna kom har dom få olyckorna ökat.
Pyro är inte nödvändigt vis något som man ska använda hela tiden. Ja det finns risker med det men det gör det ju med allt? en snygg oh, flagghav, konfetti är bara lite av det som också tillhör Läktarkulturen som jag iallafall så hårt värnar om. Lika mycket som vi alltid kommer stötta våra lag kommer aldrig pyron försvinna enligt mig.
kolla bara för några år sen då Tv och media sa hur snyggt det är och hur roligt det är att svensk publik börjat mobilisera sig och göra snygga pyro tifon! nu har både svenska hockeyligan och SvFF totalt misshandlat oss supportrar och vänt något konstruktivt och vinnande mot dom själva och oss.
Media målar upp ett stockholmsderby med bilder på bengaler och liknande som skandaler medan canal+ fortf använder bilder på publik och tifon för att marknadsföra sig själva. det är dubbelmoral.
Låt dom som kan sköta det göra det på ett bra sätt så händer ingenting, För egentligen så är det ju bara dom tifo/ultras intresserade som håller på med tifo som faktiskt har lite kunskap av egna erfarenheter och inte någon klåpare i dunjacka som brinner som papper. Vet inte om jag blir påhoppad som en jävla idiot nu men då får det vara så, jag kommer inte svara på massa kritik om att jag är dum heller. Jag älskar mitt lag och jag älskar att visa min kärlek. Oavsett vad det krävs. Klubbtillhörighet spelar ingen roll i frågor om supportrarnas framtid.
Om du anser att reglerna gör det farligare för att du måste släppa din bengal på marken/golvet eller tända den under en OH-flagga är det nog inte reglerna det är fel på...
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

Zimme wrote:Om du anser att reglerna gör det farligare för att du måste släppa din bengal på marken/golvet eller tända den under en OH-flagga är det nog inte reglerna det är fel på...
Men fortfarande, skulle det vara tillåtet med pyroteknik på arenorna så skulle man inte behöva lägga den på läktaren för att rädda sitt eget arsle från att bli avstängd. Skulle det vara OK att bränna av en bengal (säg längst ner vid sargen där det faktiskt finns utrymme att komma bort från värsta folkmassan) och att kunna stå där i lugn och ro, elda bengalen i de 60 sekunder dom brinner utan att få massor av poliser och ordningsvakter efter sig så tror då jag att det inte skulle inträffa olyckor. Om vi leker med tanken att det skulle bli okej med pyroteknik, och att man håller sig närmast plexit för att komma bort från folk, då kan man ju uppmana folk i närheten att tanken är att det blir pyroteknik under introt så de som känner sig otrygga med det kan gå en bit därifrån. Man skulle i sin tur även kunna ha brandsläckare redo OM det mot förmodan skulle inträffa någonting. Det är det jag menar med kontrollerade former.
Charter Division
Post Reply