Läktarkultur

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

Det är ju en lösning som skulle kunna funka och jag är inte för totalförbud bara för att men som sagt måste det ske under kontollerade former. Sen tvivlar jag på att det blir lättare att påverka beslutsfattarna att ändra reglerna om man skiter i dem och eldar ändå.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

Zimme wrote:Det är ju en lösning som skulle kunna funka och jag är inte för totalförbud bara för att men som sagt måste det ske under kontollerade former. Sen tvivlar jag på att det blir lättare att påverka beslutsfattarna att ändra reglerna om man skiter i dem och eldar ändå.
Hoppas kan man ju alltid, gillar skarpt protesten AIK - DIF körde nu i höst.
Hoppas att positivläktarkultur får bra slagkraft nu när i princip hela sveriges ledande supporterföreningar och ultrasgrupper ställt sig bakom.

edit; för er som missat.

http://www.youtube.com/watch?v=TrSs453rRr8
Charter Division
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

Tror inte det skulle vara så bra idé köra bengaltifot i SKA *host*, du får nog ha nått med mindre rök om du ska ha nått liknande men visst är det effektfullt.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

Zimme wrote:Tror inte det skulle vara så bra idé köra bengaltifot i SKA *host*, du får nog ha nått med mindre rök om du ska ha nått liknande men visst är det effektfullt.
Var väl inte tanken att jag personligen skulle ställa mig och köra en egen protestaktion mot HL med bengaler. Ville bara visa klippet för personer som missat det så folk kan få se hur otroligt effektfullt det faktiskt är med bengaler. Och det finns ju faktiskt(!) bengaler för inomhusbruk, som inte ryker någonting.
Charter Division
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

Får du bara bort röken och brandrisken och kan sköta det på ett kontrollerat sätt så är inte jag emot pyroteknik men det är just "kontrollerat" som kan vålla problem, en ståplatsläktare med ett par promille är väl inte definitionen på kontrollerad.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Läktarkultur

Post by Jokard »

lazerkrobbe wrote:
Jokard wrote:Vad är det för skillnad på att smälla av saker inomhus eller utomhus? Fortfarande mycket folk vid båda evenemangen :)

Stackars alla barn som tvingades uppleva tragedin i Läkerol här om dan.. :roll:
Jag har i och för sig inte sagt att jag tycker det är OK att smälla av pyro utomhus, men nu spelas ishockey inomhus, i alla fall i den serie som vi befinner oss i, och en uppenbar skillnad är röken och hur den sprider sig. Då du uppenbarligen inte fattar det så förslår jag ett enkelt experiment: ta 2 av dina pyros, bränn av den ena ute på gräsmattan hos dina föräldrar (där jag utgår ifrån att du fortfarande bor), och den andra i ett fjälltält som du slår upp på samma gräsmatta.
Du är ju tamefan pinsam. Att komma med personliga påhopp för att förstärka dina åsikter är jävligt fjantigt och rent utsagt orelevant i diskussioner som denna.

Klart som fan att det bildas rök av bengaler och rök, jag är inte dum i huvet. Och det kan försvåra för spelarna på planen bla bla bla.. Inomhus som utomhus. Kolla bara på Gnagets rök vid bengalinfernot > http://www.youtube.com/watch?v=TrSs453rRr8
Där lär ju spelarna inte se någonting heller, så jag förstår inte skillnaden på varför det ska vara förbjudet inne men inte ute (nu är det ju förbjudet i Sverige, men inte i t.ex. Sydamerika där dom har underbar läktarkultur i fotbollen). Skillnaden är att inomhus koncentreras röken mer på ett och samma ställe. Fortfarande lika "farligt" överallt ändå.

Och du. Jag bor inte hemma. 8-)
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
ML11
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2011, 13:41

Re: Läktarkultur

Post by ML11 »

Jag menar med att man måste göra det under en OH TILL EXEMPEL är att man inte kan bli upptäckt då, för det är ju faktiskt så att man kan få hårda straff för något som gynnar laget faktiskt!
Jag tycker pyro är så jävla snyggt, precis det finns kontrollerade former! och dom som kan hantera pyro låt dom göra det! för vem som helst kan ju inte heller köpa en bengal eller liknande! en blink är ju lika farligt som ett tomtebloss?
precis antingen har man 2 speciella platser på läktaren där man får köra pyro eller mellan stå och planen! eller att man står på ett räcke! Det finns hur mycket möjligheter som helst men ingen som vill försöka.
jag vet inte vad ni säger men vill ni ha idrotts evenemang utan känslor och sång?
utan hjärta, bara pengar? det vill inte jag iallafall. Varför kan inte man sätta sig ner och komma fram till något som gynnar oss supportrar! för sittplats underhålls ju av ståplats, se bara eran sittplats som klappar i takt! dom hade ju inte haft något att klappa till om ingen sång fanns?
ML11
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2011, 13:41

Re: Läktarkultur

Post by ML11 »

Jokard wrote:
lazerkrobbe wrote:
Jokard wrote:Vad är det för skillnad på att smälla av saker inomhus eller utomhus? Fortfarande mycket folk vid båda evenemangen :)

Stackars alla barn som tvingades uppleva tragedin i Läkerol här om dan.. :roll:
Jag har i och för sig inte sagt att jag tycker det är OK att smälla av pyro utomhus, men nu spelas ishockey inomhus, i alla fall i den serie som vi befinner oss i, och en uppenbar skillnad är röken och hur den sprider sig. Då du uppenbarligen inte fattar det så förslår jag ett enkelt experiment: ta 2 av dina pyros, bränn av den ena ute på gräsmattan hos dina föräldrar (där jag utgår ifrån att du fortfarande bor), och den andra i ett fjälltält som du slår upp på samma gräsmatta.
Du är ju tamefan pinsam. Att komma med personliga påhopp för att förstärka dina åsikter är jävligt fjantigt och rent utsagt orelevant i diskussioner som denna.

Klart som fan att det bildas rök av bengaler och rök, jag är inte dum i huvet. Och det kan försvåra för spelarna på planen bla bla bla.. Inomhus som utomhus. Kolla bara på Gnagets rök vid bengalinfernot >
http://www.youtube.com/watch?v=TrSs453rRr8
Där lär ju spelarna inte se någonting heller, så jag förstår inte skillnaden på varför det ska vara förbjudet inne men inte ute (nu är det ju förbjudet i Sverige, men inte i t.ex. Sydamerika där dom har underbar läktarkultur i fotbollen). Skillnaden är att inomhus koncentreras röken mer på ett och samma ställe. Fortfarande lika "farligt" överallt ändå.

Och du. Jag bor inte hemma. 8-)
Det är ju förfan snyggt med röken efter en blink eller liknande ;)
låt oss köra vårat race som är intresserade av det, för jag tror att iallafall 90% av alla som är intresserade av pyro och tifon faktiskt kan sköta en blink eller liknande!
tänk vad snyggt med ett derby med pyrotifo ?
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Läktarkultur

Post by Markman »

ML11 wrote:Jag menar med att man måste göra det under en OH TILL EXEMPEL är att man inte kan bli upptäckt då, för det är ju faktiskt så att man kan få hårda straff för något som gynnar laget faktiskt!
Jag tycker pyro är så jävla snyggt, precis det finns kontrollerade former! och dom som kan hantera pyro låt dom göra det! för vem som helst kan ju inte heller köpa en bengal eller liknande! en blink är ju lika farligt som ett tomtebloss?
precis antingen har man 2 speciella platser på läktaren där man får köra pyro eller mellan stå och planen! eller att man står på ett räcke! Det finns hur mycket möjligheter som helst men ingen som vill försöka.
jag vet inte vad ni säger men vill ni ha idrotts evenemang utan känslor och sång?
utan hjärta, bara pengar? det vill inte jag iallafall. Varför kan inte man sätta sig ner och komma fram till något som gynnar oss supportrar! för sittplats underhålls ju av ståplats, se bara eran sittplats som klappar i takt! dom hade ju inte haft något att klappa till om ingen sång fanns?
Varför måste det bli utan känslor och sång för att man inte får ha pyroteknik? Det finns inga likhetstecken mellan pyro och stämning/sång/känslor!
Och om du säger att de som kan hantera pyro ska få göra det? Vem ska avgöra vem som kan hantera det då? Du, nja knappast. Jag, nej inte det heller. Polisen? Hockeyligan? Svenska Ishockeyförbundet? Det finns många människor som är över 18 som ändå inte är mogna att hantera sånt, så hur ska man sätta gränsen? Vad menar du ska tillåtas, och hur ska man kunna skilja på den ena eller den andra sorten?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Läktarkultur

Post by Sketch »

Största problemet är väl fortfarande att klubben man säger sig stötta kan åka på böter?
Om det sedan är idiotiskt att det ska måsta vara så säger jag inte emot..
Förövrigt är det kul att en lulesupporter hittat in i diskussionen utan att det ska bli en massa pajkastning. :)
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Läktarkultur

Post by Toktobbe »

Det bästa vore ju egenligen om pyro och allt som hör till blev tillåtet igen, men under dem premisserna att det ska ske under så kontollerade former som möjligt och att om man upprepade gånger missköter reglerna för pyro får tillståndet för pyro indraget väldigt enkelt. Om det skulle fungera i verkligheten är en annan sak men man vet ju inte förrän man provat tycker iaf att det skulle kunna diskuteras.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

En idé skulle ju kunna vara att helt enkelt ansöka om "dispens" att få använda pyro, förklara hur man tänkt gå tillväga etc. Frölunda har ju raketer så det bör ju gå få tillstånd att köra bara man gör det på rätt sätt.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
ML11
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2011, 13:41

Re: Läktarkultur

Post by ML11 »

Markman wrote:
ML11 wrote:Jag menar med att man måste göra det under en OH TILL EXEMPEL är att man inte kan bli upptäckt då, för det är ju faktiskt så att man kan få hårda straff för något som gynnar laget faktiskt!
Jag tycker pyro är så jävla snyggt, precis det finns kontrollerade former! och dom som kan hantera pyro låt dom göra det! för vem som helst kan ju inte heller köpa en bengal eller liknande! en blink är ju lika farligt som ett tomtebloss?
precis antingen har man 2 speciella platser på läktaren där man får köra pyro eller mellan stå och planen! eller att man står på ett räcke! Det finns hur mycket möjligheter som helst men ingen som vill försöka.
jag vet inte vad ni säger men vill ni ha idrotts evenemang utan känslor och sång?
utan hjärta, bara pengar? det vill inte jag iallafall. Varför kan inte man sätta sig ner och komma fram till något som gynnar oss supportrar! för sittplats underhålls ju av ståplats, se bara eran sittplats som klappar i takt! dom hade ju inte haft något att klappa till om ingen sång fanns?
Varför måste det bli utan känslor och sång för att man inte får ha pyroteknik? Det finns inga likhetstecken mellan pyro och stämning/sång/känslor!
Och om du säger att de som kan hantera pyro ska få göra det? Vem ska avgöra vem som kan hantera det då? Du, nja knappast. Jag, nej inte det heller. Polisen? Hockeyligan? Svenska Ishockeyförbundet? Det finns många människor som är över 18 som ändå inte är mogna att hantera sånt, så hur ska man sätta gränsen? Vad menar du ska tillåtas, och hur ska man kunna skilja på den ena eller den andra sorten?
Tycker de borde vara så att man faktiskt själv får avgöra det, om man är villig att faktiskt använda pyro!
elleer, det finns ju troligen underdog-grupper i alla klackar! (såsom Maniacs etc) Låt dom få sköta det, eftersom att det är ju vissa individer som är intresserade av det! låt dom sköta vilka som kan hantera och själva utförandet.
för vem som helst kan ju inte beställa hem pyro heller i stora mängder! så det känns som att en specifierad-grupp skulle kunna klara det! Jag önskar att dom häver alla böter och lagar om pyro! för det första så varför ska klubben få böter för något jag gör egentligen? och lagarna begränsar oss bara!

Tack för man får diskutera! :) Klubbtillhörighet är mindre viktigt än supportrars framtid!
ML11
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2011, 13:41

Re: Läktarkultur

Post by ML11 »

Så jag uttrycker mig rätt, ska jag ta som exempel Hammarby i Fotboll så är de ju inte vem som helst som bränner av en bengal utan någon som tillhör någon av deras "ultras-grupper". alltså tycker jag grupperna som håller på med sånt bestämmer vilka som ska få köra men också en själv, om man är villig att ge sig in på att tända en blink etc!
Jag tycker förresten erat tomtebloss tifo var snyggt för flera år sedan! :)
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Läktarkultur

Post by Trollet »

ML11, jag lär väl bli kallad torris jag med nu men du förstår väl själv att det där inte funkar? Hockeyligan/klubben/polisen kommer ju aldrig säga "pyro är okej om någon ultrasgrupp kör det, annars inte."

Det där att det inte går att beställa i stora mängder stämmer inte heller. Jag kan beställa så mycket pyro jag vill bara jag betalar för mig. Inte för att jag vet vad det spelar för roll. Vi lär ju aldrig få se en regel som säger att pyro är okej med motiveringen "det går ändå inte att få tag på särskilt mycket på en gång".

Och nej, jag är inte emot pyro, tvärtom. Jag är emot att det ska vara helt oreglerat, det kommer inte funka. Alldeles för många tattare kommer dra på med all möjlig skit. Ska det tillåtas alls så är det nog nån slags utbildning/certifiering genom säkerhetsansvarig eller brandansvarig i klubben, som gör att vissa personer godkänns.

Klubben får böterna för att de har ett avtal att se till att gällande regler följs, nu är det nolltolerans på pyro och då anses det vara klubbens fel om de släpper in någon med en bengal. Det hindrar inte klubben från att i sin tur kräva dig på pengarna.

Så får ni tycka att det där är hur torrt ni vill. Ska det bli nån verklighet av det så lär det inte bli genom att kräva total pyrofrihet, den tiden är tyvärr förbi sedan länge. Vad man än tycker om det.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
aik155
Posts: 253
Joined: 31 Oct 2011, 13:49

Re: Läktarkultur

Post by aik155 »

skulle vara grymt kan man inte köra de med texterna kämpa aik typ :D
Låt aldrig stå plats dö
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

Om inte jag är helt ute och cyklar så har hockeyligan bytt reglerna inför i år angående pyroteknik på läktare. Sköter klubben sina säkerhetspunkter till fullo så slipper dom böter ÄVEN OM DET BRÄNNS PYRO PÅ LÄKTAREN. Det går inte stoppa pyrotekniken, men det skulle gå få det otroligt mycket säkrare än det är idag.

Angående en utbildning/cert. för att bränna pyro är enligt mig inte en så dum idé, just för att i vissa yrken har man "heta arbeten". En kurs man går för att använda vissa verktyg och metoder, just för att UNDVIKA RISKER/OLYCKOR.
Charter Division
aik155
Posts: 253
Joined: 31 Oct 2011, 13:49

Re: Läktarkultur

Post by aik155 »

erwyn wrote:http://www.youtube.com/user/Sofialaktar ... qfHPeGLoSo

Djurgårdens film från fotbollsderbyt, ganska häftigt utan trumma. Känns nästan lite patetiskt då man bara hör ett "dom dom dom dom" från andra sidan!
jag var på de derbyt sstod ignagets klack å de var inte dåligt å sen har du ba sett JK:S film å inte hört aik
Låt aldrig stå plats dö
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Läktarkultur

Post by Markman »

ML11 wrote:Tycker de borde vara så att man faktiskt själv får avgöra det, om man är villig att faktiskt använda pyro!
elleer, det finns ju troligen underdog-grupper i alla klackar! (såsom Maniacs etc) Låt dom få sköta det, eftersom att det är ju vissa individer som är intresserade av det! låt dom sköta vilka som kan hantera och själva utförandet.
för vem som helst kan ju inte beställa hem pyro heller i stora mängder! så det känns som att en specifierad-grupp skulle kunna klara det! Jag önskar att dom häver alla böter och lagar om pyro! för det första så varför ska klubben få böter för något jag gör egentligen? och lagarna begränsar oss bara!
Jag är väldigt mycket på Trollets sida i den här diskussionen.. Det kommer aldrig att funka om det inte finns någon klar och tydlig regelbok som avgör när, hur, var, av vem och med vad.. Lite som Trollet pratar om, en certifiering av vissa personer och vissa platser.. Det, plus att problemet med röken på något sätt löses, för med tanke på att brandrök inte är särskilt hälsosamt att andas in och att det inte finns någon luftcirkulation som det finns utomhus är det också ett problem som måste lösas innan det kan bli någon som helst verklighet med ett tillåtande av eldning inomhus..
ML11 wrote:Tack för man får diskutera! :) Klubbtillhörighet är mindre viktigt än supportrars framtid!
Diskussioner är alltid välkomna i vårt forum, så länge man följer de regler som är uppsatta och att man beter sig som folk! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Läktarkultur

Post by anton95uppsala »

Alltså. Pyroteknik kan vara snyggt utomhus. Kommer ihåg en gång i Jönköping förra sässen då det var nån som brände av en bengal, och det var snyggt. Sen sa ju av förklarliga skäl polisen ifrån, för det var alldeles intill arenan och så vidare. Men sen ha vi till exempel olika marscher till arenor. Premiären mot Timrå i år var det väl en sådan? Jag såg filmen, och där var det också riktigt snyggt enligt mig när ni gick till arenan. Alltså utomhus. Det hade inte alls varit lika snyggt utan pyro.

Dock hävdar jag att det under matcher mest är störande. Klackarna måste ut och visiteras, matchen i värsta fall brytas osv. Klubbarna kan få böta inte minst. Och då kan vi ju naturligtvis diskutera själva reglerna med pyro. Ska vissa få använda det? Vissa inte? Enligt mig blir det väldigt svårt. Du kan nästan alltid få med dig saker in på arenan. Visitationen är ju inte hypersträng. Och om en bengal exempelvis påträffas, ska ordningsvakterna ha något typ av register och slå upp typ, aha "Anders Andersson, du får ha pyro, välkommen in!" Och: "Petter Pettersson, aja baja, Den här tar vi och bort härifrån."

Jag tror att det blir väldigt ohållbart i längden. Visserligen skulle man ju kunna få ett kort eller liknande efter genomförd utbildning, men om dessa förfalskas och så vidare...?

Vidare: vad händer om en bengal tänds på läktaren. Skall någon gå fram och kontrollera att personen ifråga har "pyro-kort", och vad händer om den inte har det?

Enligt mig finns det tyvärr bara två alternativ:
1: Tillåt all pyro. Konsekvens, Troligen olyckor och tömda arenor och avbrutna matcher mm + en del snygga tifon, men dessvärre misstänker jag att nackdelarna är fler och större än fördelarna.
2. Nolltolerans mot pyro, vilket är systemet vi har idag.

Vad tycker ni andra om detta, eller ser ni fler alternativ än de nyligen nämnda? :)
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

anton95uppsala wrote:Alltså. Pyroteknik kan vara snyggt utomhus. Kommer ihåg en gång i Jönköping förra sässen då det var nån som brände av en bengal, och det var snyggt. Sen sa ju av förklarliga skäl polisen ifrån, för det var alldeles intill arenan och så vidare. Men sen ha vi till exempel olika marscher till arenor. Premiären mot Timrå i år var det väl en sådan? Jag såg filmen, och där var det också riktigt snyggt enligt mig när ni gick till arenan. Alltså utomhus. Det hade inte alls varit lika snyggt utan pyro.
Dom hade bara en dålig dag enligt mig 8-)
Charter Division
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Läktarkultur

Post by Jokard »

fwd wrote:
anton95uppsala wrote:Alltså. Pyroteknik kan vara snyggt utomhus. Kommer ihåg en gång i Jönköping förra sässen då det var nån som brände av en bengal, och det var snyggt. Sen sa ju av förklarliga skäl polisen ifrån, för det var alldeles intill arenan och så vidare. Men sen ha vi till exempel olika marscher till arenor. Premiären mot Timrå i år var det väl en sådan? Jag såg filmen, och där var det också riktigt snyggt enligt mig när ni gick till arenan. Alltså utomhus. Det hade inte alls varit lika snyggt utan pyro.
Dom hade bara en dålig dag enligt mig 8-)
8-)

Jag har inget mer att tillägga, bara att det är lite löjligt att behöva bryta matcher och tömma läktare pga en blink eller rök.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

Jokard wrote: Jag har inget mer att tillägga, bara att det är lite löjligt att behöva bryta matcher och tömma läktare pga en blink eller rök.
Säger ordningsreglerna att man måste utrymma när Kåberg lagt sina handskar på ett element så är nog rökutveckling på läktaren också tillräckligt för att evakuera.
Visst kan det upplevas fjantigt vissa gånger, men de brand- och säkerhetsföreskrifter som gäller är ju hårt satta för att man har en nollvision.

Ska det bli nån pyroteknik på läktarna i framtiden så lär det måsta ske i ett av föreningen och polisen godkänt arrangemang som utförs av behöriga personer, förslagsvis nån som representerar nån officiell supporterklubb och som genomgått en slags utbildning för ändamålet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Läktarkultur

Post by Zimme »

svartgulsubkultur wrote:
Jokard wrote: Jag har inget mer att tillägga, bara att det är lite löjligt att behöva bryta matcher och tömma läktare pga en blink eller rök.
Säger ordningsreglerna att man måste utrymma när Kåberg lagt sina handskar på ett element så är nog rökutveckling på läktaren också tillräckligt för att evakuera.
Visst kan det upplevas fjantigt vissa gånger, men de brand- och säkerhetsföreskrifter som gäller är ju hårt satta för att man har en nollvision.

Ska det bli nån pyroteknik på läktarna i framtiden så lär det måsta ske i ett av föreningen och polisen godkänt arrangemang som utförs av behöriga personer, förslagsvis nån som representerar nån officiell supporterklubb och som genomgått en slags utbildning för ändamålet.
Det är en sån lösning man får satsa på om det ska bli nått.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Läktarkultur

Post by fwd »

svartgulsubkultur wrote:
Jokard wrote: Jag har inget mer att tillägga, bara att det är lite löjligt att behöva bryta matcher och tömma läktare pga en blink eller rök.
Säger ordningsreglerna att man måste utrymma när Kåberg lagt sina handskar på ett element så är nog rökutveckling på läktaren också tillräckligt för att evakuera.
Visst kan det upplevas fjantigt vissa gånger, men de brand- och säkerhetsföreskrifter som gäller är ju hårt satta för att man har en nollvision.

Ska det bli nån pyroteknik på läktarna i framtiden så lär det måsta ske i ett av föreningen och polisen godkänt arrangemang som utförs av behöriga personer, förslagsvis nån som representerar nån officiell supporterklubb och som genomgått en slags utbildning för ändamålet.

En grej jag tänkte på, varför reagerar inte brandlarmet på röken som AIK kör under introt? Ingen aning hur rökmaskiner fungerar öht, eller är det för liten mängd helt enkelt?
Charter Division
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Läktarkultur

Post by svartgulsubkultur »

fwd wrote: En grej jag tänkte på, varför reagerar inte brandlarmet på röken som AIK kör under introt? Ingen aning hur rökmaskiner fungerar öht, eller är det för liten mängd helt enkelt?
Det är ju uppsidan med ett planerat pyrotekniskt "tifo" jämfört med ett spontant och oannonserat dito, man kan i förväg slå av en viss brandsensor därför att man vet om att det ska hända i förväg.
Fråga Christer ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Läktarkultur

Post by Jokard »

svartgulsubkultur wrote:
fwd wrote: En grej jag tänkte på, varför reagerar inte brandlarmet på röken som AIK kör under introt? Ingen aning hur rökmaskiner fungerar öht, eller är det för liten mängd helt enkelt?
Det är ju uppsidan med ett planerat pyrotekniskt "tifo" jämfört med ett spontant och oannonserat dito, man kan i förväg slå av en viss brandsensor därför att man vet om att det ska hända i förväg.
Fråga Christer ;)
Rökmaskiner är väl förångat vatten? Eller är jag helt borta... Skillnad då på eld och vattenrök.

SGSK - Ja, och med regeländringar (som du också exempelvis la fram, det där om behöriga personer) så hoppas jag man kan slippa att tömma ex. en bortastå av den anledningen att pyro bränns av.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Läktarkultur

Post by Markman »

Jokard wrote:Rökmaskiner är väl förångat vatten? Eller är jag helt borta... Skillnad då på eld och vattenrök.
Det beror ju visserligen på hur brandsensorerna är uppbyggda.. Själv har jag vid minst två tillfällen lyckats starta min egen brandvarnare med hjälp av vattenånga från duschen.. Dock sitter den precis utanför dörren, så avståndet spelar väl troligtvis lite roll också, men jag har för mig att många branddetektorer har någon form av optisk sensor, och då funkar det ju definitivt med vattenånga för att larmet ska gå, det sätter sig ju på linserna..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Läktarkultur

Post by anton95uppsala »

En vanlig brandvarnare använder sig av strålning. När partiklar kommer in, exempelvis partiklar från brandrök, märks detta och larmet går igång, som du skrev alltså Markman. :)
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Läktarkultur

Post by Erwynn »

http://www.youtube.com/watch?v=lFnEHGPiJcw Sen kanske man inte behöver elda upp hela läktaren när man bränner, utan liite mer organiserat så ska det nog gå bra! Ganska maffig bränning dock.
Hata allt.
Post Reply