#2 Erik Andersson

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Där håller jag med, tycker också EA backar hem för ofta. Men min känsla är att det i högre grad gäller alla backar iår jämfört med ifjol. Att instruktionerna finns att hellre backa av än att chippa upp om det finns någon risk för kontring.

Och då kanske EA ser en högre risk än andra backar. Men ja jag gillade verkligen sättet man klev fram på backsidan ifjol.

Det är en detalj EA definitivt kan förbättra. I övrigt tycker jag nog han lätt är en top 6 back just nu.

När det gäller passningsspel och förmåga att inte tappa puck i uppspelsfasen är han topp 1-3. Burström och möjligen nån mer bättre.

Som skridskoåkare också topp 3 (Linkan bättre, oklart om burström är bättre)

Offensiva räder top 3 (Burström bättre, Linkan försöker men tappar för ofta puck, Arvid också bra ibland)

En mot en - topp 4 ( även här Burström, Lingren, möjligen Warg, Alm bättre)

Tacklas - utanför topp 6

Statiskt spel framför mål - utanför topp 6

Positionsspel - förmåga att vara där pucken är och läsa spelet - topp 4

Chippa upp i anfallszon - utanför topp 6

Men sammantaget om jag slår ihop alla dessa så är han en topp 6 back i Skellefteå AIK. Dock utan att jag har gjort en matris där 10 oberoende hockeyexperter fått bedöma varje spelares förmåga i olika moment, vilket skulle vara rätt intressant.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #2 Erik Andersson

Post by King Kong »

Vi har ju så sjukt bred och bra backsida att det räcker för en spelare att dippa 1-3 matcher för att "klagosången" skall dra igång..och folk vill vaska..
Vem som är 5:e back och vem som är 7:e back i slutspelet är jävligt svårt att säga när status på Alm och Warg är svårt att veta exakt idag..
Formen på samtliga backar när slutspelet drar igång är också svår att veta, samtidigt som slutspelshockey ser lite annars ut än grundseriehockey..

Men Erik i normal klass, dvs den klass han visat generellt den här säsongen håller tveklöst i ett slutspel..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Måtte detta bli det sista kontrakt som Erik innehar med AIK.
Känns långt ifrån stabil och kör fast och spelar allmänt stressigt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #2 Erik Andersson

Post by 374 »

Håller med även om jag tycker han varit bättre denna säsong än förra.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

EA tycker inte jag är bra.
Sedan har vi ju iofs inte så många som återvänt efter att gjort endast en säsong hos oss.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
medli
Posts: 268
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Sv: Silly Season 2014/2015

Post by medli »

Chippen wrote:EA tycker inte jag är bra.
Sedan har vi ju iofs inte så många som återvänt efter att gjort endast en säsong hos oss.
Är sällan som Erik Andersson gör en dålig match, tycker han är fruktansvärt jämn i sitt spel.
User avatar
TigerShark
Posts: 3900
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Silly Season 2014/2015

Post by TigerShark »

Chippen wrote:EA tycker inte jag är bra.
Sedan har vi ju iofs inte så många som återvänt efter att gjort endast en säsong hos oss.
Du får ju fan ta och ge dig nu. Jag vet inte varför du hatar EA men du har ju aldrig sagt ett gott ord om honom.

Han gör någon dålig match ibland men överlag så är han en stabil back och given i AIK.

Tog han din p-plats utanför ICA någon gång eller vad har hänt?
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Poet »

Chippen; är EA så mycket sämre än tidigare då han var här eller är han lika "dålig" nu som då?
2012-05-19
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Jag anser att han är sämre än innan han åkte till LHC. Gillar helt enkelt hans fega spelstil där han helt enkelt bjuder på för mycket.
Ytterst sällan man t.ex ser honom stå upp på offensiva blå för hålla kvar en förlupen puck efter sarg. Är det en motståndare som är på väg mot pucken hittar du oftast EA på andra sidan rödlinjen när pucken går över offensiva blå, och det på en puck han med enkelhet hunnit stoppa men det hade ju kostat kroppskontakt.

Likadant i egen zon. Man ser inte EA stå upp runt egna blå utan det ska backas och göras försök till att styra ut mot sargen. Han blir ju ofta växlad istället.

Tycker inte heller att han är lika stabil i uppspelen som tidigare heller.

Jag hoppas att det är sista året i AIK för honom. Dax att byta ut och gå på yngre förmågor. De räcker med Linkan som "veteran"
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2014/2015

Post by nr86 »

Gillar Erik skarpt!
Alltid fart i benen och blir sällan överspelad vilket chippen påtalat eftersom han spelar safe. Ingen dålig egenskap tycker jag. Han har knappt varit skadad och passar bra in i sättet AIK spelar hockey.
Jag ser gärna att vi förlänger här.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2014/2015

Post by smogz »

Chippen wrote:Jag anser att han är sämre än innan han åkte till LHC. Gillar helt enkelt hans fega spelstil där han helt enkelt bjuder på för mycket.
Ytterst sällan man t.ex ser honom stå upp på offensiva blå för hålla kvar en förlupen puck efter sarg. Är det en motståndare som är på väg mot pucken hittar du oftast EA på andra sidan rödlinjen när pucken går över offensiva blå, och det på en puck han med enkelhet hunnit stoppa men det hade ju kostat kroppskontakt.

Likadant i egen zon. Man ser inte EA stå upp runt egna blå utan det ska backas och göras försök till att styra ut mot sargen. Han blir ju ofta växlad istället.

Tycker inte heller att han är lika stabil i uppspelen som tidigare heller.

Jag hoppas att det är sista året i AIK för honom. Dax att byta ut och gå på yngre förmågor. De räcker med Linkan som "veteran"
Det var som du skrev förut. Men tycker han chippar upp lika bra som nån annan numera. I egen zon spelar han väldigt bra efter sina fysiska förutsättningar. Verkar ju korkat att försöka spela som en som är 20 cm längre och 30 kilo tyckte ön man är. Är definitivt för en förlängning.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2014/2015

Post by 374 »

Tycker EA har spelat upp sig den här säsongen jämfört med förra, kanske beror det på att försvaret rent allmänt känns stabilt.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2014/2015

Post by ossian »

Erik Andersson är en mycket smart spelare med bra både defensivt och offensivt spelsinne. Går aldrig bort sig. Allt detta manifesterar sig en ett bra pluminus år efter år. På nersidan börjar han bli till åren, och sen är han inte direkt dominant i närkampspelet.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hank »

Dessutom ska han inte underskattas som vatten- och kulturbärare. Finns väl ingenting som talar för att han skulle lida av ålderskrämpor än på ett tag, så jag ser gärna att han blir kvar.
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Micke »

nr86 wrote:Gillar Erik skarpt!
Alltid fart i benen och blir sällan överspelad vilket chippen påtalat eftersom han spelar safe. Ingen dålig egenskap tycker jag. Han har knappt varit skadad och passar bra in i sättet AIK spelar hockey.
Jag ser gärna att vi förlänger här.
Håller med. Bra komplement till de flesta andra backar som annars går bort sig minst en gång per match.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Silly Season 2014/2015

Post by burk »

De är väl ganska dumt av E.A att gå in och tacklas hela tiden om du vet att du inte har övertag på din motståndare därför är de bättre han gör de han vet han är bra på att vara följsam och positionssäker och sällan gå bort sig och ta pucken på ett smartare sätt än att tacklas
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2014/2015

Post by jokarfo »

Jag förstår Chippens invändningar mot EA:s spel även om jag inte håller med om allt. Framförallt tycker jag att det är lite gel förväntningar att ha på en kille av EA:s modell att han ska prioritera fysiskt spel främst. Hans uppsida är snudd på antifysisk och det får man ju förstås ogilla. Sen kan man absolut diskutera felbeslut och muppiga avvägningar men det kommer vi inte undan med nån spelare i hela SHL.

Själv tycker jag att EA har en fantastisk förmåga att lösa trängda situationer i egen zon, vända upp och trampa fart för att sätta pucken i spel snabbt. Han är faktiskt en av få av våra backar idag som notoriskt inte söker burskydd hela , hela tiden. Och det måste jag se jävligt positivt på för just i spelvändningarna och de snabba uppspelen är AIK inte ens i närheten av de två föregående säsongerna. I alla fall som jag upplever det.

Kort sagt, jag tycker EA funkar riktigt bra och att han fyller sin roll rätt väl.

Edit: insåg efter post att det här inte är EA:s tråd. Kanske kan MOD flytta de diskussionerna inklusive mitt inlägg dit?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Självklart så ska man göra avvägningar för vad man klarar av etc, men jag tycker fortfarande att vi tappar för mycket tryck på att EA släpper öinjerna utan att ebs bara hotad.

T.ex, senast så är EA på icke-puck sida. Tror det är Sevc som är på pucksidan och han står kvar på offensiva blå och stoppar ett försök från Luleås sida att få ut pucken.
Sevc tar emot pucken, och direkt passar han över till andra sidan för att förflytta spelet till den öppnare sidan. Tyvärr vinner Luleå den pucken för EA hinner inte dit då han redan i första skedet, då Luleå försökte rensa ut pucken, började backa hem och var typ på röd då Sevc tog pucken.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Då ska han släppa blå linjen, om Luleå hade tagit sig förbi Sevc hade de fått ett friläge. Dock var det ett felbeslut av Sevc att spela en kille som täckt upp för honom. Att spela honom utan att se att han är där är ett dåligt beslut. Så tycker jag alltså, säger inte att det är rätt. Jag kanske är ute och cyklar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #2 Erik Andersson

Post by Skidrow »

EA är duktig men för vek.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #2 Erik Andersson

Post by Larzon »

Skidrow wrote:EA är duktig men för vek.
Förstår inte varför en del tycker våra spelare är för veka? Har man 8 baklängesmål som back på 34 matcher pekar det väl mer på att han står upp bra trots sin ringa storlek?

Jämför med Sevc, 20 baklängesmål på 36 matcher, han vår största och starkaste back tillsammans med Anton Lindholm.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #2 Erik Andersson

Post by Skidrow »

Han har skärpt till sej riktigt ordentligt nu på slutet men i höstas var han hemsk att ha inne när vi var i anfallszon, motståndarna fick pucken på hans sida och då flydde han 5m nedanför egen blå och backade eftersom tills han stod mot sargen lr målvakten.

Sevc har varit riktigt usel iår men då känns det som han varvar inte upp förrän slutspelet startar.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #2 Erik Andersson

Post by Larzon »

Att ha spelarnas prestationer i början av säsongen som referens är som att tycka en film är dålig för att man har sett trailern.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #2 Erik Andersson

Post by Skidrow »

60-70% av alla matcher som har spelats så länge är en lång tid, sen så har han något fel på balansen.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #2 Erik Andersson

Post by marre »

Tycker Erik varit grym sista tiden! Löser det bäst av alla backar i egen zon! Får för mycke skit här inne.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #2 Erik Andersson

Post by Larzon »

Skidrow wrote:60-70% av alla matcher som har spelats så länge är en lång tid, sen så har han något fel på balansen.
Kan du omformulera dig är du snäll.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #2 Erik Andersson

Post by nr86 »

Ja Leksand är intresserade av Eriks tjänster kommande höst. Det står att läsa lite överallt.
Jag gillar Erik skarpt och ser gärna att vi förlänger med honom men jag tror också att Leksand betalar betydligt mer än vad AIK är beredda att göra. Erik har 2 sm guld med oss med chans på ett 3e. Jag skulle förstå om han drog vidare och tjänar lite mer pengar någon annan stans. Men till saken hör att jag tror inte han skulle passa i andra lag lika bra som han gör i AIK. AIKs spel bygger på fart och press och det passar Erik som hand i handske. Leksand tror jag inte kommer att passa lika bra på det viset, men jag kan ha fel med ny tränare och allt.
Nåja jag hoppas han blir kvar men skulle förstå både Erik och AIK om man gick skilda vägar.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #2 Erik Andersson

Post by TS_ »

nr86 wrote:Ja Leksand är intresserade av Eriks tjänster kommande höst. Det står att läsa lite överallt.
Jag gillar Erik skarpt och ser gärna att vi förlänger med honom men jag tror också att Leksand betalar betydligt mer än vad AIK är beredda att göra. Erik har 2 sm guld med oss med chans på ett 3e. Jag skulle förstå om han drog vidare och tjänar lite mer pengar någon annan stans. Men till saken hör att jag tror inte han skulle passa i andra lag lika bra som han gör i AIK. AIKs spel bygger på fart och press och det passar Erik som hand i handske. Leksand tror jag inte kommer att passa lika bra på det viset, men jag kan ha fel med ny tränare och allt.
Nåja jag hoppas han blir kvar men skulle förstå både Erik och AIK om man gick skilda vägar.
Jag förstår vad du menar, men samtidigt tycker jag att man ska släppa några backar för att kunna släppa fram nya juniorer. :) Om Heed, Sevc och EA lämnar så har vi en 100% AIK-backlinje.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #2 Erik Andersson

Post by bsa »

Bra om spelare lämnar innan de blir en belastning. Ingen man ska gå en budstrid för att behålla.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #2 Erik Andersson

Post by jokarfo »

Jag håller med om mycket av vad du skriver 86 och tycker att EA är något av en underskattad back i skiktet strax under de allra bästa, som ser bättre och bättre ju längre säsongen lider. Han passar exceptionellt bra in i ett spel som fordrar en kvick tanke. Han saknar ett riktigt vasst skott och skulle inte må dåligt av liiiite mer muskler men utöver det besitter han en fantastiskt fin blick för spelet, bra skridskoåkning om än han inte är någon speedkula och han har en lustig förmåga att komma ut med pucken ur egen zon med bra fart väldigt ofta. Egenskaper man inte ska underskatta och som för mig alla konstituerar en riktigt bra hockeyback.

På så vi skulle det vara synd om EA försvann men samtidigt måste truppen föryngras undan för undan. Vet dessutom inte hur AIK resonerar kring spelarbudgeten inför nästa säsong men med tanke på att fler lag ska dela på licenspengarkakan är det nog många som bantar budgetarna något. Möjligen kan AIK ligga kvar på samma nivå som denna säsong men då satsa på att lösgöra mycket till spetsvärvningar genom att ersätta en sån som EA med tex Pudas. Känns även som att föryngring kan ske allra naturligast på backsidan som är den lagdel där flest egna (billiga) produkter med bra kvalitet finns att tillgå. En sån som Arvid Lundberg kan överta ersätta EA:s "roll" medan Adam P knappast går in för Kabanov eller Zacke. För att ta ett hårddraget exempel.

Nä, ett fast handslag och ett hjärtligt tack för hans insatser i AIK ska han ha och ett stort lycka till i framtiden om han väljer att gå vidare i karriären.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Post Reply