#2 Erik Andersson

Moderator: Styrelsen

User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #2 Erik Andersson

Post by Bilderberg »

Vad har hänt här?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Han har fått ett kontrakt och därmed slagit sig till ro och blivit bekväm.
För nu behövet han inte spela för att bevisa något alls som han var tvungen att göra förra året.

Är väl ungefär så här det såg ut i LHC oxå kan jag tänka mig och en anledning till att han inte blev önskvärd där.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: #2 Erik Andersson

Post by fwd »

Bara att frysa ut honom!
Charter Division
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Men typ, om det krävs för att få honom att spela som ifjol. Bryt kontraktet och gör om det till prestationsbaserat :-)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Jag förstår ärligt inte ett jävla dugg av vad ni snackar om. Han är ju för fan bra. Given topp 6 back.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: #2 Erik Andersson

Post by haggloader »

Jag fattar inte heller vad ni pratar om...

Han är mästerlig på att avstyra kontringar och alla gånger går han in på 6 backar.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Och jag begriper inte vad ni pratar om. Han är inte alls så given på 6 backar då Alm är tillbaka och Warg fått upp tempot. Inte som han spelar nu iaf. Hittar rätt med passningar och ser inte alls ut att vara vän med pucken.

Då ser jag hellre Lundberg ist för EA på isen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #2 Erik Andersson

Post by Foppas skridskocoach »

Hans bästa period i AIK var de första 10-15 omgångarna av årets säsong. Då vaar han bättre än ifjol. Han har dock alltid haft en tendens till att vara anonym i perioder. Allt som allt tycker jag att han håller ungefär samma klass i år som ifjol. Hans fjolår var överskattat i mitt tycke och jag tror att det färgar vissas åsikter om hans prestation i år. Erik är en habil SHL-back. I ett lag som vårt ska han ligga runt 4-7:e plats i backrankingen vilket väl är ungefär vad han var ifjol och är i år.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #2 Erik Andersson

Post by Bilderberg »

Tycker ni Lundberg ska gå före i slutspel?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Jag säger så här:
Lundberg, EA och Heed slåss om den att vara 6:e resp 7:e back. Vem som ska vara vad beror lite på motstånd och dagsform.

Möter vi ett lag som checkar högt, Luleå eller Frölunda, så bör inte Heed vara med då han inte riktigt har åkningen för att kunna åka sig från checkande forwards.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Chippen du gnällde ju väldigt mycket på EA ifjol, nu säger du att han var bättre då...
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

smogz wrote:Chippen du gnällde ju väldigt mycket på EA ifjol, nu säger du att han var bättre då...
Öh ja?
Och vad är du inte förstår?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: #2 Erik Andersson

Post by BigGuyJohan »

Chippen wrote:Jag säger så här:
Lundberg, EA och Heed slåss om den att vara 6:e resp 7:e back. Vem som ska vara vad beror lite på motstånd och dagsform.

Möter vi ett lag som checkar högt, Luleå eller Frölunda, så bör inte Heed vara med då han inte riktigt har åkningen för att kunna åka sig från checkande forwards.
Håller med om detta.
EA är en bra SHL-back. men jag känner att i dagsläget är han 7:e back. Arvid går före i mina ögon. Däremot är EA generellt sett före Heed!
Även en orsak till att EA bör vara sjundeback är att han är ett bättre alternativ att ha att stoppa in istället för Lindgren/Burström/Lundberg om dessa behöver vila nåt/några byten. Lundberg passar sämre i det hänseendet. Just därför är EA ett bättre val som sjunde.

Apropå Heed.. jag har inte riktigt gillat honom någon gång under säsongen. Men han har kommit mer och mer. Känslan är att denna säsong är en infasningssäsong. Nästa säsong kommer vi nog se en bättre Heed. Lite grann som med Klingberg
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #2 Erik Andersson

Post by nr86 »

Kan inte heller fatta aggen mot EA!
Visst gör han mindre bra matcher ibland men det gör alla spelare.
Vilka topp 6 vill ni se då?
Vi har ju ingen aning om hur Warg kommer att passa in.
Alm Burström
Frögren Andersson
Lundberg Lindgren
Sedan får vi se om Warg kan blanda sig i leken.
Dessa 6 är mina främsta som det ser ut just nu iallafall. Sedan hur man väljer att matcha dem/par ihop är en annan sak.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Chippen wrote:
smogz wrote:Chippen du gnällde ju väldigt mycket på EA ifjol, nu säger du att han var bättre då...
Öh ja?
Och vad är du inte förstår?

Din logik. Du gnällde som fan på honom ifjol, nu säger du att han inte är lika bra som ifjol för att han var så bra då. Det förstår jag inte. Jag får rätt ofta känslan av att du inte minns idag vad du skrev igår och därför är dina åsikter mer baserade på vad du just denna minut tänker än att det finns nån sorts logik eller tanke bakom.

Citat från dig några inlägg upp:
Men typ, om det krävs för att få honom att spela som ifjol.
Och ifjol sa du också att han var kass. Den logiken haltar lite för mig...gör den inte det för dig?

Citat från ifjol
Omständig, och visar inte alls något av ett bra första pass. Kanske går in på 7 backar, men när vi börjar få tillbaka backar så tycker jag att han åker nedåt.
Detta gör att jag inte ser att det är värt att behålla honom efter låneperioden.

"Succélånet"....nja

Jag börjar störa mig något fruktansvärt på att EA släpper offensiva blå så himla lättvinligt och därmed hamnar på mellanhand.

Våga stå upp på blå och håll på sätt låta oss behålla trycket.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Ja?
Jag gnällde på honom ifjol, för att jag tycker att han fuskade i detaljer och inte var en spelare för PP. Det står jag fast vid.
Som han spelar just nu så anser jag att han är sämre än ifjol ändå. Är det så konstigt?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Jo, det är märkligt eftersom du ville att han skulle spela som ifjol då du tyckte han var kass
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Han var trots allt bättre förra året än vad han är just nu? Frågor på det?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Tar du illa upp för att jag tycker du är inkonsekvent när du faktiskt är det. Nä jag har inga frågor på att du tycker det. Men en kommentar. Du har fel.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

smogz wrote:Tar du illa upp för att jag tycker du är inkonsekvent när du faktiskt är det. Nä jag har inga frågor på att du tycker det. Men en kommentar. Du har fel.
Jag tar inte illa upp, tar det mest med ro måste jag säga. Däremot kan jag tycka att det är störande att du är så negativt inställd då någon är av annan åsikt än dig, men att jag sedan skulle ha fel i dina ögon känns faktiskt väldigt ovidkommande.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Nej, jag är inte negativt inställd till att du har en annan åsikt än mig. Det jag finner lite komiskt är att du har en annan åsikt än DIG från en dag till en annan. Så jag tycker precis som dig vissa dagar och inte andra beroende på vilken åsikt du har den dagen.

Men nu avslutar jag detta ärende för min del, vi är inte överens. Fine.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #2 Erik Andersson

Post by Bilderberg »

Chippen wrote: Kanske går in på 7 backar, men när vi börjar få tillbaka backar så tycker jag att han åker nedåt.
Fjolåret: Alm, Burström, Granberg, Klingberg, Lindgren, Sevc, Skogs, Andersson. Riktigt bra backbesättning minus Alm. Fast EA blev ju senare plus-minus-kungen. När du skrev det kanske EA inte hade kommit till sin rätta helt och hållet, men tyckte nog ändå han redan då tenderade till ett tryggt tvåvägsspel om än en smula försiktig i sina ageranden sen Linköpingstiden.
Chippen wrote:Lundberg, EA och Heed slåss om den att vara 6:e resp 7:e back. Vem som ska vara vad beror lite på motstånd och dagsform.
Håller med att Heed; precis som du säger inte inger samma trygghet i täta matcher. Sen har Arvid inte heller varit strålande varje match senaste tiden, räcker med att du överskattar Arvid en aning samt underskattar EA också en aning för att skifta på dessa två i din ranking - speciellt då kanske om du inte föredrar spelartyper som EA sedan tidigare. Säger inte att du är helt fel ute men känslan är att du både över och underskattar här.

Sen en sak - Frögren... EA går klart före i mina ögon. Frögren passar inte in i systemet, han drar både ner tempo och BoxPlay. Alm - Burström - Lindgren och kanske Warg, Lundberg är diskutabel men sen då, Heed? nja, Heed i sina bästa stunder ser riktigt bra ut - men bara för stunden... Frögren? Oförsvarbart, ofta bättre än Heed, men när hela laget spelar på topp är Frögren klart sämst av alla backar. EA går är som allra sämst 6:e back i mina ögon. Beror också lite på hur väl Warg faller ut. Även Heed i sina bästa stunder har en bit upp till EA:s jämnhet för att anses gå före.

EA är en spelare som inte går ner sig för mycket, håller i regel en skaplig nivå - vilket är guld värt i viktiga slutspelsmatcher!
Chippen wrote:Han var trots allt bättre förra året än vad han är just nu
Hela backbesättningen som sådan är snäppet efter i år, kanske också har en inverkan?
Är det en slump att EA även i år råkar ha nästbäst +/- av backarna: trots att han nu är "ännu sämre"?

Jag ser det mer som ett certifikat i kvalité och hållbarhet över EA:s fina tvåvägsspel.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Bilderberg: Nu var det ingen rankning alls av Lundberg/EA/Heed. Någon ordning måste man ju ha och jag tog den ordningen som jag kom på dem i bara.

Man kan väl faktiskt kort och gott säga att det är rätt angenämna problem som finns vad gäller backarna.
Vad gäller Frögren så visst drar han ner tempot då och då, och inte har den skridskoåkningen som krävs. På sitt sätt så var det en lite konstig värvning kan jag tycka, men samtidigt så står för en tuffhet i defensiven som vi inte riktigt hade i början.
Eller vi hade det i form av Alm, men samtidigt växlade han upp så pass mycket så jag tycker nästan att han inte ska vara "backpolisen" och vara den som städar upp och tar striden (som mest troligt resulterar i utv).

Så samtidigt som jag inte tycker värvningen av Frögren är klockren så kan jag förstå den, och det är när det blir tufft och tätt som vi kommer att få varför Frögren värvades.
Nu har vi även fått in Warg, om det är ett tecken på att man är osäker på om Alm kommer att spela mera vette fan. Jag hoppas inte, för jag vill se båda i uppställningen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #2 Erik Andersson

Post by Skidrow »

Ea stora problem är att han alltid backar hem, 90/10 puck backar han av blå för att säkra hemåt, annat - är att han är vek i närkamperna.

På plus är han snabb med pucken och oftast bra pass.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: #2 Erik Andersson

Post by haggloader »

Vek i närkamperna är ju lite svårt att åtgärda men att EA alltid backar hem i 90/10 puckar känns som om det är ett beteende som kommer från tränarhåll och är sanktionerat.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

haggloader wrote:Vek i närkamperna är ju lite svårt att åtgärda men att EA alltid backar hem i 90/10 puckar känns som om det är ett beteende som kommer från tränarhåll och är sanktionerat.
Jag säger så här:
Helt oki att backa hem och säkra om du är den bottre backen, för då bör du göra det för att ha djupet i defensiven.

Är det så att du är på pucksidan, och du har chans att nå pucken vid sarg så ska du stå upp alt trycka uppåt för att på så sätt öka chanserna att behålla trycket högre upp i plan alt stoppa upp kontring och inte ge motståndaren yta att ta fart på.

Att EA ofta backar hem kan ju ha något att göra med hans begränsningar i det fysiska spelet och därför tar han det säkrare spelet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #2 Erik Andersson

Post by Bilderberg »

Skidrow wrote:Ea stora problem är att han alltid backar hem, 90/10 puck backar han av blå för att säkra hemåt, annat - är att han är vek i närkamperna.

På plus är han snabb med pucken och oftast bra pass.
Som så väldigt många andra backar i övriga serien då. Även om AIK är ett av seriens mest offensiva lag så kan det ju vara bra att även mönstra en defensiv-"ta det säkra före det osäkra"-kugge. Föredrar också spelare som stöter i anfallzon. Av statistiken att döma tar ju EA i regel oftast rätt beslut även om han backar hem ibland fastän att det är "tråkigt och fegt"
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #2 Erik Andersson

Post by Bilderberg »

Chippen wrote:Att EA ofta backar hem kan ju ha något att göra med hans begränsningar i det fysiska spelet och därför tar han det säkrare spelet.
Bra poäng där, man spelar efter sina förutsättningar och det är EA väldigt bra på.

Chippen wrote:Är det så att du är på pucksidan, och du har chans att nå pucken vid sarg så ska du stå upp alt trycka uppåt för att på så sätt öka chanserna att behålla trycket högre upp i plan alt stoppa upp kontring och inte ge motståndaren yta att ta fart på.
Därav tycker jag inte just EA ska spela så. *Samtidigt som en klocka ringer (...)
patrik71
Posts: 138
Joined: 24 Jul 2012, 05:07

Re: #2 Erik Andersson

Post by patrik71 »

Reagerar på att många har Warg före EA och Lundberg efter en match, det kan jag tycka är lite märkligt då vi fått se våran nya "tuffing" mot ett svagt hv och inte sett hur han reagerar i andra typer av matcher.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #2 Erik Andersson

Post by Skidrow »

Det jag minns mest var när Marcus Pettersson stoppade sin kille så EA utan bekymmer kunde ta pucken men han valde backa av så motståndarna fick komma 2mot1 istället från egen blå, om han tagit ett skär framåt hade han varit först till pucken med marginal så han ostört hade kunnat slå den ner bakom motståndarnas mål.

Problemet att han alltid gör så när han är på pucksidan vilket också den andra backen gör som han ska göra, men det gör att forward måste backa hem och vi får försvara istället för att fortsätta anfalla.
Post Reply