#2 Erik Andersson

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Fruktansvärt trist för EA. Tyvärr så har ju LHC rätten på sin sida, men moraliskt gör de så fel så fel och jag kan verkligen inte se syftet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Vart går det att lösa att EA förbjuds av LHC?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Special Brew »

Chippen wrote:Vart går det att lösa att EA förbjuds av LHC?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6698565.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #2 Erik Andersson

Post by Zimme »

Ren idioti från LHC:s sida, de tänker uppenbarligen inte låta EA spela med dem nästa år heller så då finns ingen anledning att tvinga honom att träna med J-laget hela maj. Hade varit en sak om han tränat med A-laget men det här är bara för att straffa honom.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #2 Erik Andersson

Post by Special Brew »

Undrar om Helber är glad för Eriks skull att han fick ett SM-guld? Måste kännas bra för Erik att komma tillbaka till cluben som fryser ut honom med ett guld!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #2 Erik Andersson

Post by jokarfo »

Det här stärker ju inte direkt intrycket av LHC som en proffsigt skött elitförening i alla fall och lär ju inte bidra till att klubben blir attraktivare att söka sig till, som tidigare påpekats i tråden. Med ett lite längre perspektiv på det hela blir ju LHC:s agerande nästan bara patetiskt, med tanke på att de själva faktiskt skrev ett 3-årskontrakt med EA värt 6 Mkr. Kort därefter hamnar han i frysboxen och det föll sig så att vi behövde en back och var beredda att ta en liten del av hans lönekostnader. Han lyckas hos oss och nu när LHC i te har nån som tar en del av lönekostnaderna för honom vill de göra livet surt för honom för att han ska ogilla situationen såpass att han sänker lönekraven och vill köpa ut sig. Kort sagt, en klubb som helt uppnebart kompenserar för en hel del stora brister, både gamla och nya, genom sånt här beteende.

On a side note så undrar jag om vi inte kommer få se mer av såna här grejer från andra ES-klubbar i olika mer eller mindre misslyckade försök att efterlikna AIK:s grovt missförstådda sätt och filosofi att leda och utveckla organisationen. Med tanke på hur extremt enkelspårig och nästintill antikontextuell rapporteringen blev om Afop-affären så blir jag inte förvånad om en hel del hockeyfolk runtom i Sverige uppfattar AIK:s extremt lyckade organisationsarbete som att det förverkligas som tex LHC agerar nu.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #2 Erik Andersson

Post by marre »

Fy fan!! :evil:
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #2 Erik Andersson

Post by ossian »

Om jag var Erik hade jag åkt dit och tränat riktigt riktigt stenhårt med juniorerna. Med guldmedaljen konstant hängandes runt halsen med ett hånleende på läpparna, och sen flika in lite anekdoter från semifinalen och guldfesterna hipp som happ. Givetvis måste det vara kul för Linköping att få se en riktig guldmedalj med tanke på att det inte har någon. Det har däremot Erik.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #2 Erik Andersson

Post by 374 »

Det är är väl inte juniorerna som behandlat honom illa?
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #2 Erik Andersson

Post by ossian »

Jag har väl inte sagt att han ska behandla juniorerna illa?

Alla fattar att detta endast handlar om att Linköping försöker skaffa sig ett bättre förhandlingsläge genom att trycka ner Erik och behandla honom som skit. Problemet är att Erik sitter med alla trumf på handen med ett vattentätt högavlönat ettårskontrakt.

Helt seriöst skulle jag sätta hårt mot hårt om jag var Erik när de agerar så småaktigt. Jag skulle sköta träningen exemplariskt sjukligt pedantbra, fast samtidigt gå omkring med guldmedaljen i högsta hugg tills det löste sig med en ny klubb. Och inkassera 200 tusen i månaden för att träna beachmusklerna och gå omkring med en guldmedalj är inte så pjåkigt.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #2 Erik Andersson

Post by Talbot25 »

Skulle väl inte vara alltför snyggt mot LHC-publiken att tillåta en högt avlönad spelare dra till Vegas och fira med en annan klubb, om resan skulle ske innan 1 Maj så skulle det ju inte vara några problem.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #2 Erik Andersson

Post by jokarfo »

Talbot25 wrote:Skulle väl inte vara alltför snyggt mot LHC-publiken att tillåta en högt avlönad spelare dra till Vegas och fira med en annan klubb, om resan skulle ske innan 1 Maj så skulle det ju inte vara några problem.
Nå, brottet mot LHC-publiken ligger väl snarare i att klubben kritar på flerårskontrakt för mångmiljonbelopp med spelare som säsongen efter helt uppenbart inte finns med i planerna för hur truppen ska se ut?

LHC ville väldigt gärna komma undan ekonomiskt denna säsong och AIK behövde en back så vi lånade honom mot en del av hans lönekostnader. Hur man än vrider och vänder på det så är allt som händer nu en logisk konsekvens av att LHC varit en b-förening tidigare. De skördar resultatet av hur usel föreningens långsiktighet varit nu istället. DET skullejag vara pissed på om jag var LHC-fan.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #2 Erik Andersson

Post by 374 »

Om nu Erik vantrivs så hemskt är det väl bara för honom att sticka? Antar dock att han vill ha sin monsterlön.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: #2 Erik Andersson

Post by tazman »

374 wrote:Om nu Erik vantrivs så hemskt är det väl bara för honom att sticka? Antar dock att han vill ha sin monsterlön.
Jag vill också gärna ha lön från min arbetsgivare.

Såklart är LHC inte helt nöjda, satsade på en spelare som de inte anser har levererat och inte ens platsar i laget. Men viist borde de göra sitt bästa för att lösa situationen, det vill säga försöka lösa honom från kontraktet istället för att det bara tickar på?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Precis, är det så jävla jobbigt att träna med juniorer så är det väl bara att bryta kontraktet. Linköping lär nog acceptera en sån deal.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #2 Erik Andersson

Post by Zimme »

Det är ju det som är tanken, göra det så djävligt som möjligt så att han accepterar vilken deal som helst. Ingen vill bevisligen ta över hans monsterlön och nu försöker man mobba ut honom.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #2 Erik Andersson

Post by 374 »

tazman wrote:
Jag vill också gärna ha lön från min arbetsgivare.

Såklart är LHC inte helt nöjda, satsade på en spelare som de inte anser har levererat och inte ens platsar i laget. Men viist borde de göra sitt bästa för att lösa situationen, det vill säga försöka lösa honom från kontraktet istället för att det bara tickar på?
Det intryck jag får är ju att Erik inte vill bli löst från sitt kontrakt utan han vill fortsatt ha sin 160 000. Hade han vealt bli löst från sitt kontrakt hade han säkert blivit det nu om han visat lite god vilja.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: #2 Erik Andersson

Post by tazman »

374/

Vad du anser om Erik Andersson har du tydliggjort i en rad inlägg här inne.

Om vi nu kan skilja på sak och person för en stund så har han och Linköping skrivit ett kontrakt som sträcker sig till och och med november 2013 (enligt http://www.eliteprospects.com" onclick="window.open(this.href);return false;), ett arbetsrättsligt bindade avtal i enlighet med den nordiska modellen.

Om vi utgår från att han tjänar 160 000 kr/månad och han sitter på ett kontrakt i sex månader till så betyder detta i rena pengar att han skulle tjäna 160 000 gånger sex: 960 000 kr (exklusive arbetsgivaravgifter) som vissa menar på han borde efterskänka till sin arbetsgivare, hur många av er skulle ge bort nästa en miljon kronor till eran nuvarande arbetsgivare?

Att Erik Andersson inte vill spela i Linköpning är solklart, att de inte vill ha kvar honom är tydligt men att kunna lösa det rent ekonomiskt är betydligt svårare och det borde väl vara rätt enkelt för de allra flesta att förstå att det inte bara att sätta sig ner och bryta kontraktet.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Skulle tro att det blir svårare för den klubb som nu vill låna EA än vad vi stod inför då vi lånade EA.

Han tog en stor revansch på LHC, som säkerligen stod för en stor del av lönen. Nu är de säkerligen inte lika generösa och tyvärr för EA så har han ju ett taskigt läge iom den höga lön han sitter på.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #2 Erik Andersson

Post by Special Brew »

LHC borde vara glada om dom slipper typ halva hans lön.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by smogz »

Det går åt två håll. Om jag hade ett jobb jag var utfryst från med 160 lax i månaden men har möjlighet att fixa ett annat jobb med kanske 100-120 lök per månad (vilket kanske är rimligt för EA) så skulle jag prata med min arbetsgivare och försöka nå en överenskommelse. Kanske splitta mellanskillnaden. Nu vet man ju inte om det pågår samtal om det har pågått samtal eller egentligen något alls om vad som är sagt tidigare. Men om jag ser till mig själv så har jag hellre lite lägre lön och trivs än högre och otrivs.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #2 Erik Andersson

Post by 374 »

tazman wrote: Om vi utgår från att han tjänar 160 000 kr/månad och han sitter på ett kontrakt i sex månader till så betyder detta i rena pengar att han skulle tjäna 160 000 gånger sex: 960 000 kr (exklusive arbetsgivaravgifter) som vissa menar på han borde efterskänka till sin arbetsgivare, hur många av er skulle ge bort nästa en miljon kronor till eran nuvarande arbetsgivare?

Att Erik Andersson inte vill spela i Linköpning är solklart, att de inte vill ha kvar honom är tydligt men att kunna lösa det rent ekonomiskt är betydligt svårare och det borde väl vara rätt enkelt för de allra flesta att förstå att det inte bara att sätta sig ner och bryta kontraktet.
Om man kommer överens om det, borde det inte vara svårt att bryta kontraktet.

Som någon redan sagt så skulle jag ha lägre lön och trivas än en lite högre lön och otrivas.

För att svara på din fråga så skulle det säkert finnas omständigheter under vilka jag skulle avstå 960 000 kr. Nu får ju Erik säkert ett kontrakt som är välavlönat så han kommer inte förlora 960 000.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

Konstigt kontrakt om det gäller tom nov 2013.
Ser ingen anledning för varken klubb eller spelare att skriva så konstigt.
Fast i detta fall är det kanske bra.

Han kan ju bara sitta av den korta tid som är kvar då. Dra ut sin lön och träna med juniorerna. När sedan kontraktet är slut i nov drar han vidare och LHC kan inte säga nått.

När kom han till oss under den gångna säsongen?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by freddus »

Chippen wrote:Konstigt kontrakt om det gäller tom nov 2013.
Ser ingen anledning för varken klubb eller spelare att skriva så konstigt.
Fast i detta fall är det kanske bra.

Han kan ju bara sitta av den korta tid som är kvar då. Dra ut sin lön och träna med juniorerna. När sedan kontraktet är slut i nov drar han vidare och LHC kan inte säga nått.

När kom han till oss under den gångna säsongen?
Han var väl med från omgång 1?
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: #2 Erik Andersson

Post by tazman »

Man kan ju fråga sig hur engagerade och villiga LHC är till att lösa situationen, Erik A om situationen:

– Jag hade inte hört något från Linköping, så när det var tre dagar kvar på kontraktet så hörde jag av mig och fick till svar att jag skulle komma ned om det inte fanns något på bordet, och det finns det tydligen inte ännu.

http://norran.se/2013/05/skellefteaaik/ ... iv-ar-aik/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by nomercy »

freddus wrote:
Chippen wrote:Konstigt kontrakt om det gäller tom nov 2013.
Ser ingen anledning för varken klubb eller spelare att skriva så konstigt.
Fast i detta fall är det kanske bra.

Han kan ju bara sitta av den korta tid som är kvar då. Dra ut sin lön och träna med juniorerna. När sedan kontraktet är slut i nov drar han vidare och LHC kan inte säga nått.

När kom han till oss under den gångna säsongen?
Han var väl med från omgång 1?
Japp, och minns jag inte galet så kom han på ett 2-3 månaderskontrakt som sedan förlängdes.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #2 Erik Andersson

Post by Chippen »

nomercy wrote: Japp, och minns jag inte galet så kom han på ett 2-3 månaderskontrakt som sedan förlängdes.
Så var det kanske, jag minns fan inte :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: #2 Erik Andersson

Post by Akerman2 »

Finns en del likheter med denna affär:
Kennedy Igboananike skickades till U19-laget när Djurgården ville bli av med honom. Nu döms klubben för kontraktsbrott, enligt Sportbladet.
- Vi trodde vi gjorde rätt, säger klubbens manager Magnus Pehrsson till tidningen.


http://www.fotbollskanalen.se/allsvensk ... boananike/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Är svinaktigt av LHC, ingen hämtar honom från flyget, fixar inget boende med mera.
Hoppas för EA:s skull att han hittar en ny klubb snarast. Hoppas å andra sidan att LHC får stå sitt kasst och punga ut pengar.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #2 Erik Andersson

Post by freddus »

"Faktumet att man inte ens inför andra säsongen på sitt avtal låter honom träna med A-laget visar dessutom att man anser att oavsett hur bra han än må vara, så kommer han ändå inte anses platsa i laget.
Han ska för alltid anses vara för dålig. Det är redan bestämt sedan runt ett år tillbaka. Han ska inte ens få chansen att visa att han är bra nog att spela i det lag han skrivit kontrakt med, utan han får träna med juniorerna. "

"Samtidigt måste jag ju understryka att Linköping i sak inte gör något fel. Men det betyder inte att man nödvändigtvis gör rätt. "
http://www.hockeysverige.se/blogg/rober ... son-fallet" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: #2 Erik Andersson

Post by Hyland (I'm back) »

Mycket tjaffs.
Post Reply