#17 Ryan Vesce [Vessi]

Moderator: Styrelsen

374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by 374 »

Trollet wrote:Han har fått chansen i samtliga. Men du vill som vanligt bara kverulera. Man kan också säga att med ditt resonemang kan man aldrig bänka en spelare pga att den är för dålig. Man kan då alltid resonera att de inte fått chansen tillräckligt mycket.
Några matcher och några enstaka byten. Det är väldigt lite med tanke på vilket tålamod man haft med andra spelare.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by smogz »

I det här fallet håller jag (kors i taket) med 374. Vesce har inte fått chansen riktigt. Som han säger så handlar det om några ströbyten med bra spelare. Iofs har han ju inte presterat när han fått spela, men ändå tycker jag i tiden av alla dessa skador att han kunde ha fått fler chanser i PP2. Fått chansen med bättre spelare att spela sig i form.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

374 wrote:Måste ju ändå ses som ett misslyckande av Foppa att inte lyckas få ut mer av honom. Det beror till största delen på att han har matchat honom helt fel, då han knappt fått chansen i någon av toppkedjorna eller i PP.
Med tanke på att du tycker att Vesce var en av AIKs bästa spelare kan jag förstå det..
Men som tur var verkar både Foppa och Lasse se det jag och många med mig sett, att han suger, därför åker han över viken till Finland nu..
Chanser har han fått så det räcker och blir över..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Zimme »

Han insåg det nog själv också och tyckte nog att det var en nog så bra idé att leta sig en annan klubb att spela i, där han faktiskt behövs.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14285
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Chippen »

King Kong wrote:
374 wrote:Måste ju ändå ses som ett misslyckande av Foppa att inte lyckas få ut mer av honom. Det beror till största delen på att han har matchat honom helt fel, då han knappt fått chansen i någon av toppkedjorna eller i PP.
Med tanke på att du tycker att Vesce var en av AIKs bästa spelare kan jag förstå det..
Men som tur var verkar både Foppa och Lasse se det jag och många med mig sett, att han suger, därför åker han över viken till Finland nu..
Chanser har han fått så det räcker och blir över..
Fått chansen? Syftar du på då han matchades med Foppa och PP eller med Arvidsson?

Fan, tror inte ens Jocke eller Bud hade lyckats slå sig in i laget med den matchningen. Att Vesce sedan fick typ totalt 5 min i PP är ju verkligen att ge honom chansen.

Näe, jag håller med 374 i detta läge. Vesce fick inte chansen och det är märkligt, men ibland är han underlig herr Forsberg.
Förra året var det först Sörensen som man trodde han hade koll på men han fick ju foten efter 10 min spel i en träningsmatch.
Sedan Hynning som aldrig chansen alls utan fick höra att endast skador, och knappt det, skulle ge han istid.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Zimme wrote:Han insåg det nog själv också och tyckte nog att det var en nog så bra idé att leta sig en annan klubb att spela i, där han faktiskt behövs.
Han behövdes här också..
Lindberg har inte "tagit" Vesces plats..
Hade Vesce hållit den klass han värvades för hade han lirat kvar här och Lindberg hade fått hoppa ner ett pinnhål..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
ossian
Posts: 3670
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by ossian »

374 wrote:
Trollet wrote:Han har fått chansen i samtliga. Men du vill som vanligt bara kverulera. Man kan också säga att med ditt resonemang kan man aldrig bänka en spelare pga att den är för dålig. Man kan då alltid resonera att de inte fått chansen tillräckligt mycket.
Några matcher och några enstaka byten. Det är väldigt lite med tanke på vilket tålamod man haft med andra spelare.
Skitsnack. Vesce har snittat 11 minuter per match han har spelat, och det är mer än killar som Arvidsson, Emanuelsson och Forsberg som alla har vart massvis mycket bättre och tillfört laget bra mycket mer. Vesce har vart hyfsad ibland i förstaperioden, sen har han alltid vart totalt osynlig. Lagets sämste forward med bred marginal, tycker t ex att Sundqvist sett klart vassare och giftigare ut.

Han har fått chansen i ett par matcher i en kedja högre upp i hierarkin, och totalsabbat liret i denna kedja då han ganska uppenbart inte hänger med i tempot. När Emanuelsson eller Forsberg fått samma chans har det sett betydligt bättre ut, speciellt när Emanuelson lirat i 2:a.

Vesce verkar vara både professionell och en riktigt trevlig kille, och en bra lagkamrat. Han har ett bra passningsspel i sig och en bra blick när han hinner med fysiskt och mentalt, kanske ett miljöombyte där han kan starta om från scratch kan väcka upp honom? Jag önskar honom lycka till, så där är det i hockeyn och livet ibland. Bara att ta nya tag.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Sv: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Chippen wrote:Fått chansen? Syftar du på då han matchades med Foppa och PP eller med Arvidsson?

Fan, tror inte ens Jocke eller Bud hade lyckats slå sig in i laget med den matchningen. Att Vesce sedan fick typ totalt 5 min i PP är ju verkligen att ge honom chansen.

Näe, jag håller med 374 i detta läge. Vesce fick inte chansen och det är märkligt, men ibland är han underlig herr Forsberg.
Förra året var det först Sörensen som man trodde han hade koll på men han fick ju foten efter 10 min spel i en träningsmatch.
Sedan Hynning som aldrig chansen alls utan fick höra att endast skador, och knappt det, skulle ge han istid.
Killen har varit här i flera månader och både tränat och spelat med laget..
Han har fått chansen att spela i flera olika formationer utan att prestera ett skit..och i PP utan att visa ett skit..

Någon gång måste man ju inse att ursäkterna och bortförklaringarna tagit slut och att det kanske är spelaren som inte presterar och håller måttet..
Det har ju skyllts på allt, gamla skadan från i fjol, trots att han spelade slutspelet i fjol efter den skadan..
Att han tränat dåligt, trots att han tränat med NHL polare och fystränare på is..
Att han tränat för lite med AIK, för att sen ursäktas med att han tränat för mycket..
Sen är det omgivningen som är för dålig, sen får han chansen i en topp lina som gör en usel match och då är det deras fel..
Sen är han värdelös i andra "lägre" formationer och ursäktas med att han inte kan täcka skott eller spela som dom gör..
Nu kommer det för alltid att för vissa handla om att han aldrig fick chansen, men det är ren skitsnack..

En spelare med kvalla kan visa det på den tid i laget som Vesce haft, både på träning och match, även om inte allt serveras på silverfat..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by rock »

Vesce fick bra med tid att komma in i spelet och laget men hade inte verktygen. Att säga att Skellefteå inte gav honom chansen är bullshit. För att få chansen bör man visa att man är värd den. Vesces tid går nu vidare i Finland och jag tvivel att det kommer att gå någe bättre där.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by 374 »

Tror att folk hade för stora förväntningar på honom. Själv förväntade jag mig att han skulle göra 30-35 poäng på ca 40 matcher.
Chippen
Posts: 14285
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Chippen »

Åsikterna lär alltid gå isär .
Facit är att han inte presterade och fick lämna.
En chansning som inte gick hem helt enkelt, och som där det togs ett bra beslut tillslut.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

374 wrote:Tror att folk hade för stora förväntningar på honom. Själv förväntade jag mig att han skulle göra 30-35 poäng på ca 40 matcher.
Problemet är nog snarare att han var vår sämsta forward av samtliga som fick speltid under den period han var här..
Helt klart och utan minsta tvekan den forward som tillförde minst, även om hans tekningar periodvis var riktigt starka..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by smogz »

Det känns ändå som nått har varit fel på honom. Kan man tappa så förbannat mycket på två år eller kan man passa in så fantastiskt dåligt i ett spelsätt så att man är sämst på plan? Ändå såg man ju att han hade kvaliteter ibland, mest iform av att släppa ifrån sig pucken snabbt ofta till rätt mottagare, känsliga handleder och bra blick med några öppnande passningar. Speciellt på slutet. Hans session här väcker en jävla massa frågor.

För att han för två år sedan hade kvaliteter vet vi ju. Form är ju förstås en färskvara men oomkulrunkelig fakta är ju ändå att han gjorde 48 poäng på 51 matcher för två säsonger sen i KHL, 11a i poängligan, 4a i skytteligan . Bevisligen finns eller fanns det ju någon typ av kvalitet i honom.
  • – Var hans skada förra säsongen av en sån art att han aldrig kan komma tillbaks till de kvaliteter han hade?
  • - Hade han med mer matcher kunnat nå den formen?
  • – Hade han kunnat nå den formen med annorlunda träning eller matchning?
  • – Om han med formen för två år sedan spelat i AIK, är hans sätt att spela så fundamentalt skiljt från AIKs sätt att spela så att han ändå inte platsat i topp två kedjor?
  • – Hade AIK under hans tid här kunnat använda honom annorlunda för att få det att lossna? Typ i en Wernblomposition i PP2 – hans stats 25 mål, 23 assist tyder ju på att han är mer målskytt än framspelare?
Som sagt många frågor, inga svar. Ska bli intressant att se hur han klarar sig i Blues.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Smogs>>
Menar du om det gått att bättre på hans poängskörd, eller menar du om det gått bättra på hans prestation generellt på isen?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by smogz »

Det handlar ju om prestation men i en sport där det går ut på att göra mål så är det väl ganska likställt. PP2 har väl inte direkt stänkt in mål? Hade Ryan gjort ett par-tre i pp2 så hade det väl varit både bra för Ryan och för laget. Jag vet att du kategoriskt sågat honom hela säsongen. Men jag och flera med mig har sett att det finns något där, talang eller kalla det vad du vill. Sen har han absolut inte fått ut det. Därav mina frågor ovan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Det behöver ju inte vara en prestation att göra poäng..
Jag är alldeles säker och övertygad om att man hade kunnat få Vesce att poängmässigt se bättre ut, men rent prestationsmässigt vette katten, den chansen får ju varje spelare varje match och resultatet där har vi ju sett..

I ishockey kan en spelare "livnära" sig poängmässigt på en producerande omgivning och tex mycket tid i PP..
Melker gör mer poäng spelandes med Holloway och Möller än vad han gör med tex Sundqvist och Arvidsson..
Men rent prestationsmässigt gör han en likvärdig prestation i båda formationerna..

Spelarna i en formation höjs och sänks ju av varandras egenskaper, positiva som negativa..
Därför hävdar ju alltid jag att man skall ha så kompletta spelare som möjligt..som vi har nu, ett lag med otroligt få svagheter, något som gör oss fruktansvärt svår spelade och jobbiga att möta..

Vesce visade ju från och till prov på fina handleder och det är ju mycket mer troligt att ett pass till Holloway gett poäng än ett pass till Lundberg, oavsett var på isen du befinner dig..
Men själva prestationen i sig förändras knappast..och det var iaf för min egen del själva prestationen jag var missnöjd med, inte det skrala poängstatsen..

Med det sagt så vill jag bara understryka att det KAN vara en prestation att göra poäng..
Jag säger bara att poäng inte går att likställa med en bra prestation..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by 374 »

2 assist och -3 på tre matcher hos Blues.
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by olli »

Såg honom live på onsdags match. Flopp där också.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Trollet »

Helt sjukt ju, han är -11 på åtta matcher, bara 3 poäng (1+2).
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Rollie
Posts: 2052
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Rollie »

Trollet wrote:Helt sjukt ju, han är -11 på åtta matcher, bara 3 poäng (1+2).
Är du förvånad? Inte jag.
Chippen
Posts: 14285
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Chippen »

Jag är faktiskt mest förundrad att någon annan klubb tog över honom från oss.
Det är värt mera beröm till Lasse än att Lasse lyckas värva honom!
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Trollet »

Rollie wrote:
Trollet wrote:Helt sjukt ju, han är -11 på åtta matcher, bara 3 poäng (1+2).
Är du förvånad? Inte jag.
Haha nej du.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by olli »

Trollet wrote:Helt sjukt ju, han är -11 på åtta matcher, bara 3 poäng (1+2).
Om trenden fortsätter, han kommer hamna -90...
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by 374 »

4 poäng i debuten för Zagreb.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by 374 »

Vesce levererar, 13 poäng på 14 matcher i KHL.
Chippen
Posts: 14285
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Chippen »

Konstigt att han levererar mera där än här.
Nu ser jag inte på KHL, så någon som gör det får gärna dementerar eller bekräfta att jag vill påstå att tempot i KHL inte är lika högt som i SHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Bilderberg »

Kom tillbaka - Allt är förlåtet! :)
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Bilderberg »

I genomsnitt bara 1,07 spelare per lag som producerat mer än Vesce i grundserien i KHL.
Post Reply