#17 Ryan Vesce [Vessi]

Moderator: Styrelsen

User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Bänkad alltså..
Mycket bra av tränartrojkan att basera laguttagningen på prestation..
Hoppas nu bara att man vågar fortsätta med det och låter Arvedsson och Emanuelsson få fortsatt förtroende då dom varit klart mycket bättre än Vesce, som nu fått gott om chanser och tid att visa mycket mer än han lyckats göra..

Skall han behållas skall han få chansen när någon av de övriga har en sämre dag eller förändringar behövs för att byta match bild och då bör han också prestera och spela till sig en plats precis som alla andra..

Jag har inte alls sett det andra mer positiva till Vesce sett så här långt och i mina ögon får han väldigt enkelt positiv kritik bara genom att slå en bra passning och slänga en puck på kassen under en hel match, att han sen varit osynlig i övrigt spelar ingen roll känns det som..
För så har jag sett hans prestationer så här långt..
Andra verkar dock se annat som sagt och det måste man såklart få göra..

Det enda positiva jag sett i honom så här långt är att han kan teka, att han ibland kan slå en bra passning och att han verkar vilja och försöker jobba på utan att hänga med skallen eller sända "dåliga signaler" med dåligt kroppsspråk osv. det skall han helt klart ha fred för..

Men sen tror jag precis som någon skriver här ovan att han snart spelar igen på bekostnad av någon ungtupp, troligen redan nästa match..
Jag tror att man fortfarande hoppas på Vesce och med tanke på vad han kostar vill man nog väldigt gärna ge honom chanser in i döden innan man räknar bort honom..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
YNWA
Posts: 81
Joined: 02 Feb 2012, 09:52
Location: Skellefteå

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by YNWA »

Låt Vesce spela i några matcher i samma formation och med offensiva spelare. Ge honom en centerpossition då han är vår kanske bäste tekare.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by smogz »

Ni som tycker det är bra att ställa över Vesce, tänker ni framåt längre än en match?

Jag inser att det finns andra spelare än Vesce som är mer förtjänta att spela i en topp två kedja just nu. Men har de högre potential än en som för två säsonger sedan (förra gången han var hel en säsong) spöade Jagr i Khls poängliga?

Jag tror AIK har större chans att vinna Guld med Vesce i form. Därför kan jag offra en med lägre potential, ex. Arvidsson för att ge Vesce en chans att nå den formen. Tror inte laget förlorar så mycket på det, så jag anser det värt risken.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Trollet »

Tycker han saknar alldeles för mycket för att investera istid i. Hans åkning kommer aldrig komma upp i nivå, i AIK är det farten som dödar motståndet och han har inte farten. Dessutom är han liten och lär inte växa. Han vinner inga närkamper mycket pga storleken och det lär heller inte ändras.

De få gånger han fått spela PP hade jag velat se några glimtar. Där kommer hans svaga punkter inte fram lika tydligt men även där har det mest varit fumligt, svagt och långsamt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by skellsupport »

Bara instämma. Har vi sett sista matchen med Vesce i AIK nu?
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by lurch »

Nej. Om Forsberg kunde tro på Vesce,men han va Lasses val... Lasse å Anders är inte bästa kompisar ang Vesce kan jag säja...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Sv: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

smogz wrote:Ni som tycker det är bra att ställa över Vesce, tänker ni framåt längre än en match?

Jag inser att det finns andra spelare än Vesce som är mer förtjänta att spela i en topp två kedja just nu. Men har de högre potential än en som för två säsonger sedan (förra gången han var hel en säsong) spöade Jagr i Khls poängliga?

Jag tror AIK har större chans att vinna Guld med Vesce i form. Därför kan jag offra en med lägre potential, ex. Arvidsson för att ge Vesce en chans att nå den formen. Tror inte laget förlorar så mycket på det, så jag anser det värt risken.
Jag tänker på slutspelet och guldet, självklart!

Vilken potential en spelare hade för 2 år sedan säger väl ingenting om vilken klass spelaren har idag, i ett annat lag och annan liga 2 år senare?

Jag tycker att man skall titta på vad spelaren presterar i när-tid..

Jag ser jätte mycket potential i både Emanuelsson och Arvidsson och jag tycker att dom båda gjort klart större framsteg den här säsongen jämfört med vad Vesce gjort sedan han kom..
Arvidsson eller Emanuelsson kan mycket väl göra en Johan Forsberg om dom får spela i slutspelet i år..

Jag tycker tvärt om inte alls att Arvidssons eller tex Emanuelssons utveckling och framfart skall bromsas för att en klart sämre presterande spelare kanske ev ska komma igång..
Eller att man skall ändra om i fungerande formationer för att skräddarsy en plats till en spelare som eg inte platsar sett till sin egen prestation..

Idag platsar inte Vesce, så jävla enkelt är det för mig..
Men självklart skall alla ha samma chans att slåss om platserna och ta den om chansen kommer..
Gör Vesce det är han mer än välkommen att delta i guldjakten..

Jag tror att vi har störst chans på guldet om alla är friska, så att vi kan ställa upp med ett hårt jobbande och grymt talangfullt lag som med sin fart är förjävla jobbiga att möta och försvara sig mot..
Ett lag med minst 3 offensivt kapabla kedjor och 4 defensivt starka enheter, som vinner puck tidigt och skapar massor av offensiv tid med pucken åt oss..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Bilderberg »

Bra igår.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Både Ryan och A Forsberg tyckte att Ryans prestation varit sämre än vad dom hoppats på så här långt..
Jag och en del med mig har varit kritiska till hans prestation också, medans andra varit mer positiva..

Efter ett besök på dagens träning så fick jag iaf känslan av en otroligt vilsen spelare med dåligt självförtroende när jag tittar på Ryan, men samtidigt en kille som verkligen vill bli bättre..

Under de övningar som kördes var det rätt tydligt att Ryan har problem, både med puck kontroll, men främst med tempot och många gånger slutade övningarna med att det liksom bara rann ut i sanden..
Dessutom taggar det liksom inte i..
Han släpper puckar i luckor där ingen kommer, han åker i bågar där ingen hittar honom osv..han är liksom överallt men ingenstans..
Jag såg också hur Ryan gång efter annan efter övningarna sneglade upp på bänken där A Forsberg stod och övervakade träningen, på ett sätt som fick mig att nästan tycka synd om honom..
Han sökte bekräftelse på något sätt..

Samtidigt dundrade Oscar Sundqvist och våra andra ungdomar fram på isen och stod ut åt andra hållet med hög fart, stenhårda skott och leenden på läpparna hela tiden..

I slutskedet av träningen kör AIK fritt där spelarna får göra lite vad dom vill..
Då passade Robertsson på att drilla Ryan i skridskoåkning..
Det var extremt tydligt att det var i utbildningssyfte, där Robertsson på ett nästan hockeyskolevis visade hur Ryan skulle böja på benen, och skjuta ifrån..
Ryan följde efter och han såg iaf ut att greppa själva konceptet, med en mer hopkrupen stil i stället för hans mer upprätta..

Var det här slutar får vi se, men jag vill som jag sagt tidigare ge Ryan cred för att han iaf verkar vilja och jag hoppas verkligen att han hittar rätt om han nu blir kvar..
Men det finns mycket att jobba med än..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Zimme »

Är nog ingen som är nöjd med prestationen så här långt men vi vet ju vad som är problemet och det går ju så sakteliga framåt. Nu har vi den lyxen att vi kan ge honom tiden utan att laget blir lidande. Det är nog ingen slump att han är bäst i första perioden när han har lite ork i benen. Hur pass mycket skadan hämmat honom vet vi ju inte men man hoppas ju att han kommer igång. Han spelar ju ett väldigt transatlantiskt spel med väldigt lite pucktransport utan 1-2 tillslag och sen vidare. Han är inte riktigt samspelt med kompisarna där känns det som men klassen finns ju bevisligen.
På pluskontot är som sagt en bra inställning och han vill verkligen. Sen gör han väldigt lite misstag och kan inte beskyllas för att vara nån större risk defensivt sett.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Bilderberg »

Fler som tyckte han var bra i Gävle - http://hockey.norran.se/?p=36570" onclick="window.open(this.href);return false;

"Bästa matchen hittills" - formkurvan fortsätter uppåt!
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Zimme wrote:Är nog ingen som är nöjd med prestationen så här långt men vi vet ju vad som är problemet och det går ju så sakteliga framåt
Nja, det har väl varit femtioelva olika "problem" som målats upp som problemet och det kan jag tycka gör det lite väl enkelt för honom..

Han har tränat för lite i sommar, han har tränar för mycket med AIK, han är inte samspelt med sina kedjekamrater, hans kedjekamrater är för dåliga, han får ingen tid i PP, han är skadad, han får för lite istid, han orkar inte spela så mycket...osv..

För mig är problemet fortfarande lika solklart och det är hans fysiska svaghet vad gäller främst skridskoåkning..
Det har gjort det otroligt svårt att få hans övriga spel att funka..
Han är som bäst med puck och tid..
Men han kan inte skapa sig tid eller vinna speciellt mycket puck med sin svaga skridskoåkning..
Därför bör PP passa honom bättre, även om han på sina tillfällen där också varit ganska medioker..

Teka är så här långt hans starkaste gren och det kan såklart vara ett användbart vapen framöver!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Spökplumpen »

Håller helt med KK. Dessutom är jag förvånad över hans svaga skott. För att vara en producerande spelare skjuter han jäkla risigt. Det borde han klara av även om han har dåligt tempo i kroppen.
YNWA
Posts: 81
Joined: 02 Feb 2012, 09:52
Location: Skellefteå

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by YNWA »

Låt honom spela i 1:a PP. Han ska teka
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Rampa »

Efter att vi i tre månader har nagelfarit Vesce och hans förehavanden, tänker jag följande.
Ingen eller få spelare har väl genomgått en sådan genomgående kritisk granskning som denne Ryan. Och visst, kritik ska han ha. Men ibland kan jag nog tycka det "piskas"lite väl mycket mot en spelare, som kanske inte rår för hela den situation han hamnat i.
Kanske klubben, sportrådet eller Lasse J ska ha mesta kritiken. Jag tror även att vi supportrar , på grund av för höga förväntningar har svårt att smälta att AIK verka "dalta" med honom.
Klubben visste tydligen om hans belägenhet, redan innan kontraktet skrevs. Kanske inte riktigt allt , men jag har inte den insynen att jag kan kommentera det. Sedan har AIK planerat en lång period för att Vesce ska komma ikapp och förhoppningsvis bli den vi trodde han kan vara i sina goda stunder. Innan och om detta händer lider vi ingen nöd, eftersom vi har sån bredd på truppen. Och nog har Vesce gjort framsteg, ser man inte det är man väl blind eller vill inte se.
Nog hade jag också hellre sett en frisk och färdig spelare i den kaliber Vesce kan vara, men nu är läget som det är och vi får nog finna oss i att acceptera det, utan att för den skull behöva gilla det. (hatar uttrycket "gilla läget")
Jag hoppas förstås att vi har en spetsforward i Vesce lagom till slutspelet och jag tror även han gör sitt bästa för att försöka komma dit.
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Warder »

Skjut gräv tig

Nä, skämt och sido, han gör inte många glada med sitt spel, men som föregående skribent påpekar, vi lider ingen nöd. Såvida han inte är en mycket starkt bidragande faktor till ett SM-guld så kommer det att vara en av de mest oekonomiska värvningarna vi gjort. Kanske någonsin.
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Rampa »

Warder wrote:Skjut gräv tig

Nä, skämt och sido, han gör inte många glada med sitt spel, men som föregående skribent påpekar, vi lider ingen nöd. Såvida han inte är en mycket starkt bidragande faktor till ett SM-guld så kommer det att vara en av de mest oekonomiska värvningarna vi gjort. Kanske någonsin.
Exakt. Också nåt klubben kan kritiseras för. Fast det vägs väl upp av en av de kanske mest lönsamma värvningarna. Petterström. :)
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Trollet »

Tja, Vesce saknar fortfarande nästan allt. Såvida man inte hitta en mirakelkur mot hans enormt dåliga åkning så blir han inget hos oss.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by smogz »

Egentligen tycker jag inte att han ser så långsam ut när han väl åker. Min känsla är att han glider för mycket och åker för lite. Han har bra tekningar, bra handleder, bra blick för spelet, ganska bra på att placera sig i Försvaretsspelet om vi hade spelat ett traditionellt zonförsvar. Han kommer förvånansvärt ofta fel i anfallsspelet också. Han kanske är van att vara stjärnan så alla har alltid spelat honom. Upplever som sagt inte att han är jättelångsam utan snarare att han helt enkelt åker för lite skridskor.

Dock har han gjort framsteg, hoppas han fortsätter göra det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by schteffe »

Han har för lite "sitt" i åkningen, står alltså med för raka ben och tar för korta skär som är riktade för mycket rakt fram, den s.k. Foppa-sjukan. Skillnaden är att Forsberg, åtminstone de första 30 sek av sina byten, har högre frekvens och lite mer kraft i löpstegen. Kanske är det de tidigare ryggproblemen som gör att han inte kan få till skäret ordentligt numera, om han alltid åkt på det här sättet så är det inget annat än dålig scouting från vår sida (EP+Youtubestraffar?).
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by VonCheese »

Oj så fruktansvärt dålig han är.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Zimme »

Som jocke och Bud spelade idag så är det väl frågan om inte Vesce förtjänar mer istid än de två.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Zimme wrote:Som jocke och Bud spelade idag så är det väl frågan om inte Vesce förtjänar mer istid än de två.
Tycker du att Vesce var bättre än dom två i den här matchen?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Zimme »

Egentligen känns det fel att använda termen "bra" när det gäller den här matchen men som Jocke och Bud spelar just nu så förtjänar de lika mycket skit som Vesce.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Så du tycker att han var bättre?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Zimme »

King Kong wrote:Så du tycker att han var bättre?
Jag tycker bara det är med på mobbningsnivå att peka ut Ryan som värdelös efter den här matchen. Han var inte sämre än nån annan.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by King Kong »

Zimme wrote:
King Kong wrote:Så du tycker att han var bättre?
Jag tycker bara det är med på mobbningsnivå att peka ut Ryan som värdelös efter den här matchen. Han var inte sämre än nån annan.
Man måste ju såklart få ha sina åsikter och jag försöker vara saklig i min kritik även om jag får skit för det..
VonCheese får väl stå för det han menar själv det vet liksom inte jag..

Men skall jag bedöma Vesces match så får han av mig betyget underkänd och på forwardsidan var nog inte många sämre, tyvärr, inte i mina ögon..
Men det var inte många som var bra ikväll i en ganska rutten match..

På pluskontot har han ett assist på Pontus fantastiskt fina avslut..
Utöver det i mina ögon totalt osynlig..
Förlorade närkamper, bortslagna puckar och helt enkelt bara osynlig långa stunder..
Inga indianers, självmål eller så, men osynlig..

Jocke och Bud syntes klart mer, deltar klart mer i spelet och vinner klart mycket mer puck..
Dom gör båda två en rätt blek match där dom håller pucken för länge och ska göra saker för fänsy, men som sagt dom deltar klart mycket mer under 60 minuter..

Båda klart underkända dom med, men i mina ögon bättre i matchen sett till 60 minuters spel..

Edit: han backcheckade otroligt hårt och fint på en Växjö kontring också minns jag! Vesce asså..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Rollie »

Skillnaden mellan Vesce och Jocke/Bud är att dom spelar på 60-70% av sitt max medan Vesce spelar på 100% av sin nuvarande förmåga, och ändå känns dom som ett klart större hot mot motståndarna. Visst har snubben blick för spelet och kan lägga någon fin passning då och då. Men återigen: man måste kunna åka skridskor för att hänga med på den här nivån och det kan han inte. Han har ett tempo som var aktuellt när vi vann sm-guld 1978. Sen så är han bedrövligt svag och rädd i närkampssituationer.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by schteffe »

Tycker Ryan gör en match i paritet med sina bättre insatser. Vinner vissa närkamper men förlorar majoriteten, fortfarande ingen speedkula men han kämpar på och kastar sig även för att täcka skott i slutet av matchen. Grymt bra pass till PP vid målet, och har även en bra macka fram till Emanuelsson som står helt ren i slottet i ett av våra powerplay. Vesce gör något som mer eller mindre alla våra offensiva spetsar inte gör den här matchen - släpper puckfan till kompisen istället för att dribbla bort den.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #17 Ryan Vesce [Vessi]

Post by Trollet »

Jag punktmarkerade Vesces insatser igår och det fanns några ljusglimtar. Passningen till målet håller bra klass. Problemet är att 90 % av speltiden gör han ingenting alls på isen. Nu har han varit här i snart tre månader. Vi har inte sett NÅGONTING av den högstanivå han påstås besitta. När det gäller Jocke, Bud, Oscar och Jimmie så vet vi vad vi har att hämta. Vesce vet vi ingenting om, däremot kan man på goda grunder anta att han inte är bättre än så här.

Han åker alldeles för dåligt, för sakta och trycklöst, för att utgöra någon riktig fara. Han är för liten för att tackla och för dålig med pucken för att spela PP. Igår fick han chansen där, han spred puckarna ordentligt.

Jämförelsen med vad "storspelarna" presterade igår är osmart. Med det resonemanget är Vesce alltså bara på deras nivå när de är dåliga. Fint så, jag vill fortfarande inte se honom på isen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply