I glaset

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: I glaset

Post by lazerkrobbe »

Trollet wrote: Annars är det mest Islay samt Talisker och Springbank som faller mig i smaken. Har byggt samlingen under 7-8 år och fått ihop det mesta av "standardsortimentet" så nu är det sällanköp och dyrare flaskor som gäller.
Tummen upp för Springbanks. Är delägare i en Springbankstunna, hämtade första batchen (12-årig) förra hösten.
Mycket fin trots att den är så ung!
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: I glaset

Post by Trollet »

lazerkrobbe wrote:
Trollet wrote: Annars är det mest Islay samt Talisker och Springbank som faller mig i smaken. Har byggt samlingen under 7-8 år och fått ihop det mesta av "standardsortimentet" så nu är det sällanköp och dyrare flaskor som gäller.
Tummen upp för Springbanks. Är delägare i en Springbankstunna, hämtade första batchen (12-årig) förra hösten.
Mycket fin trots att den är så ung!
Hur stor var första batchen?
Springbank är härlig, dock tycker jag faktiskt att den tioåriga står sig väldigt väl mot den 15-åriga. Mest för att tian redan är så bra. Sen tappar ju whisky alltid lite spetsighet med åren och blir mer mjuk och rund i smaken.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: I glaset

Post by Zimme »

https://www.youtube.com/watch?v=Z5nnrpki5FM" onclick="window.open(this.href);return false;
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: I glaset

Post by Special Brew »

Själv har jag lite svårt att bygga upp någon större samling eftersom jag har en förmåga att dricka ur dom snabbare än jag inhandlar nya. Men nu har jag kanske chansen eftersom jag handlat på mig en del på kort tid. Bilade nämligen ner till Ungern i tjänsten i slutet av november och begärde då en stor kombi "pga lång resa". Bilen kom till användning när vi kom till bordershop i Puttgarden.
Var i Skottland förra året och besökte Glengoynes destilleri. Kul att se faktiskt. Deras 21:åriga var riktigt fin.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: I glaset

Post by lazerkrobbe »

Trollet wrote:
lazerkrobbe wrote:
Trollet wrote: Annars är det mest Islay samt Talisker och Springbank som faller mig i smaken. Har byggt samlingen under 7-8 år och fått ihop det mesta av "standardsortimentet" så nu är det sällanköp och dyrare flaskor som gäller.
Tummen upp för Springbanks. Är delägare i en Springbankstunna, hämtade första batchen (12-årig) förra hösten.
Mycket fin trots att den är så ung!
Hur stor var första batchen?
Springbank är härlig, dock tycker jag faktiskt att den tioåriga står sig väldigt väl mot den 15-åriga. Mest för att tian redan är så bra. Sen tappar ju whisky alltid lite spetsighet med åren och blir mer mjuk och rund i smaken.
Kom inte ihåg exakt, men tror det var nånstans runt 115-120 flaskor, lika mycket till ska hämtas inom 2 år efter den första tappningen. Håller med, Springbanks är en absolut favorit, 21-åringen är helt formidabel.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: I glaset

Post by Trollet »

Vad kostade det kalaset, Krobbe?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: I glaset

Post by lazerkrobbe »

Trollet wrote:Vad kostade det kalaset, Krobbe?
oj...har riktigt dålig koll på slutnotan, men totalpriset blir ju inte speciellt billigt om man ska räkna in alla kostnader.
Om man struntar i kringkostnader som t.ex. att åka ner till Tyskland och hämta hem godiset, så har jag för mig att det landade på 250-300:- per flaska? Buteljerat och med egna etiketter. Ska se om det är någon av dom andra gubbarna som orkat räkna...men man måste nog tycka att det är en kul grej innan man ger sig in på det, man måste ju trots allt vänta minst 10 år...men man kan få en flaska per år skickad till sig så man har möjlighet att följa utvecklingen. Kan f.ö. berätta att en 1-årig Springbanks är väldigt spritig till sin karaktär...
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: I glaset

Post by Special Brew »

Efter ett år får det väl inte ens kallas whiskey? I alla fall inte i skottland. Tror det måste lagras i minst 3 år. Men klart spännande att kunna följa utvecklingen från år till år.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: I glaset

Post by lazerkrobbe »

Special Brew wrote:Efter ett år får det väl inte ens kallas whiskey? I alla fall inte i skottland. Tror det måste lagras i minst 3 år. Men klart spännande att kunna följa utvecklingen från år till år.
Ska man vara riktigt jobbig så får det nog inte kallas whiskey i Skottland även efter 3 år då det är det Irländska namnet på drycken. I Skottland heter det whisky... ;)
Men, whisky eller whiskey, verkar vettigt att ha en sån lag då det inte fanns mycket i den 1-åriga som avslöjade att det så småningom skulle utvecklas till en riktigt juste whisky. Finkel är väl en bättre benämning gissar jag... :)
Och visst, var en bra grej att göra det där med att plocka hem en flaska per år, då fick gänget nåt att samlas kring och hålla modet uppe - 12 år ÄR en lång tid...
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: I glaset

Post by olli »

Jag dricker tenn, och eden champagne...eller hur vad det :roll:
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: I glaset

Post by fwd »

Macallan 12 år.
Charter Division
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: I glaset

Post by svartgulsubkultur »

Strårom.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: I glaset

Post by Special Brew »

fwd wrote:Macallan 12 år.
Min favvo! Love Macallan! Då har vi nåt gemensamt i alla fall. ;)
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: I glaset

Post by fwd »

Special Brew wrote:
fwd wrote:Macallan 12 år.
Min favvo! Love Macallan! Då har vi nåt gemensamt i alla fall. ;)
Lite mer svårflörtad är jag, bara så du vet ;)
Charter Division
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: I glaset

Post by Special Brew »

För lite! Jobb i morgon. :(
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: I glaset

Post by Special Brew »

Nu blir det segerwirre. Laphroaig, Oban, Macallan, Jameson, Glenfiddish, Mackmyra eller en Glenkinchie. Svårt val. :D
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: I glaset

Post by lazerkrobbe »

Special Brew wrote:Nu blir det segerwirre. Laphroaig, Oban, Macallan, Jameson, Glenfiddish, Mackmyra eller en Glenkinchie. Svårt val. :D
Fråga: hur hamnade Mackmyra i den samlingen? Är den så OK?
(har ingen koll på Jameson, Glenfiddish heller (som single malt), men utgår ifrån att dom är i alla fall OK?)
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: I glaset

Post by Special Brew »

lazerkrobbe wrote:
Special Brew wrote:Nu blir det segerwirre. Laphroaig, Oban, Macallan, Jameson, Glenfiddish, Mackmyra eller en Glenkinchie. Svårt val. :D
Fråga: hur hamnade Mackmyra i den samlingen? Är den så OK?
(har ingen koll på Jameson, Glenfiddish heller (som single malt), men utgår ifrån att dom är i alla fall OK?)
Den hamnade där endast av ren nyfikenhet. Den är dyrare än vad den är god. Blir nog en Laphroaig. :)
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: I glaset

Post by smogz »

Mackmyra tycker jag är helt ok, men inte i den klassen.

Ikväll kommer jag att fira att jag slutat mitt gamla jobb, att jag imorron börjar mitt nya och att AIK förhoppningsvis spöar Modo med en 15 årig El Dorado - rom.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: I glaset

Post by lazerkrobbe »

Special Brew wrote:
lazerkrobbe wrote:
Special Brew wrote:Nu blir det segerwirre. Laphroaig, Oban, Macallan, Jameson, Glenfiddish, Mackmyra eller en Glenkinchie. Svårt val. :D
Fråga: hur hamnade Mackmyra i den samlingen? Är den så OK?
(har ingen koll på Jameson, Glenfiddish heller (som single malt), men utgår ifrån att dom är i alla fall OK?)
Den hamnade där endast av ren nyfikenhet. Den är dyrare än vad den är god. Blir nog en Laphroaig. :)
Då låter vi den förbli oprovad...(-:
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: I glaset

Post by Draper »

Ful-Gin. Har tagit över ett år att dricka upp den här 7an som jag köpte för 100 skr. Sista glaset nu. Tror på allvar att det är kattpiss...
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: I glaset

Post by jowa »

Draper wrote:Ful-Gin. Har tagit över ett år att dricka upp den här 7an som jag köpte för 100 skr. Sista glaset nu. Tror på allvar att det är kattpiss...
Finns det verkligen fulgin? Handlar det inte om smaken på tonicen...
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: I glaset

Post by Draper »

jowa wrote:
Draper wrote:Ful-Gin. Har tagit över ett år att dricka upp den här 7an som jag köpte för 100 skr. Sista glaset nu. Tror på allvar att det är kattpiss...
Finns det verkligen fulgin? Handlar det inte om smaken på tonicen...
Med tanke på att det är kattpiss sålt i Ginflaska så kallar jag det Ful-Gin. Smakar lika jävla illa hur du än tar den.
Last edited by Draper on 31 Mar 2012, 00:53, edited 1 time in total.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: I glaset

Post by jowa »

Draper wrote:
jowa wrote:
Draper wrote:Ful-Gin. Har tagit över ett år att dricka upp den här 7an som jag köpte för 100 skr. Sista glaset nu. Tror på allvar att det är kattpiss...
Finns det verkligen fulgin? Handlar det inte om smaken på tonicen...
Med tanke på att det är kattpiss sålt i Ginflaska så kallar jag det Ful-Gin. Smakar lika jävla illa hur den tar den.
Jojo, försökte bara skoja lite med dig...

Men erkänn att det är stor skillnad på tonicen också...
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: I glaset

Post by Poet »

En varm Bellman.
2012-05-19
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: I glaset

Post by svartgulsubkultur »

Kalle Carlsberg.
Om och om och om och om igen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: I glaset

Post by Special Brew »

Poet wrote:En varm Bellman.
Bellman är aldrig fel. Men den är lite godare kall. ;)
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: I glaset

Post by jowa »

Diplomatico, en 12-årig rom! Hur gott som helst. Behöver jag nämna att den intas utan cola?
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: I glaset

Post by smogz »

Ska vi snacka Rom så är det Romens Rolls - Zacapa 23-årig som är the shit enligt min till Colombia utvandrade polare. Finns för provdrickning på Invito i Sundsvall. Borde gå skaka fram på systemet också.

Har bara smakat en 2a men den var fantastisk.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
PackSwede
Posts: 1014
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: I glaset

Post by PackSwede »

Den plantation rum som säljs på bolaget för 269 pengar är galet prisvärd !

Har nyligen fått smak för rom så jag ser fram emot att testa mycket gott framöver...
Post Reply