Page 132 of 144

Re: Publiken

Posted: 18 Sep 2019, 14:42
by Empress
krysset wrote: 18 Sep 2019, 14:33 Skrev till Billing. Fick svar att "vi ständigt ser över och förbättrar produkten" även något med "vi försöker erbjuda bra produkt med lokala spelare och tagit hem Burström och Lundberg. Juniorer som på allvar är på väg att lära höra talas om sig" även något med "den hockey kultur i staden bland företag och innevånare"
Auto-svar kanske?

Jag lovar att AIK skulle sälja minst 100 extra biljetter om dom hade en kur på torget 6 timmar innan match. Om man ens vägrar testa oldschool-varianter så har man nog gett upp själva. Instagram och Facebook är knappast lösningen på detta publiktapp.
Eller var ödmjuk och åk ner till Örebro och fråga hur dom har 100 pct beläggning redan i september.

Re: Publiken

Posted: 18 Sep 2019, 14:49
by lobo
För hundrade ggn lyfter jag tre saker:
-urvärdera, fråga svenne varför man inte går på match. Gissar att AIK inte vågar.. .
-Synliggör (video, film, reklam, Spelar intervjuer etcetcetc) hur häftigt det är när vi publiken är den där 6e utespelaren
- bygg upp hypen/rivaliteten/vi ska krossa dom känslan innan match.

Bra måttstock på AIKs marknadsföring är om min fru (urtupen för sällanbesökare) har nån som helst aning att det ens är match en viss kväll. Oftast inte.. Förrän hon märker att jag ska iväg eller ber henne skjutsa nåt barn. Alla ska veta att sata-Färjestad, the big bad Family, ful-Ryno kommer till stan en tisdag i september.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk


Re: Publiken

Posted: 18 Sep 2019, 17:01
by Lidlund
Lidlund wrote: 18 Sep 2019, 16:58
svea_man wrote: 18 Sep 2019, 08:02 Tycker verkligen AIK borde ta in nån ny på marknads delen.. sen som nån sa här inne skicka folk till kvantum o Ica maxi o sälj biljetter match dagar..
Skulle säga att det finns väldigt väldigt få som bor i stan som inte vet att det är match och är det minsta intresserad av att gå.. Det handlar tyvärr om att C-more och alla bekvämligheter som följer med där lockar för mycket.

Att stå nånstans att sälja kommer knappast att lösa problemet. Behövs mer.. Behövs att folk drar med sig vänner/bekanta till matcher.. Det behövs göras mer än bara tro att produkten kommer sälja!

Detta inlägg passade bättre här :)

Re: Publiken

Posted: 18 Sep 2019, 23:27
by persson82
Jag var på seriepremiären (Lycksele bo) och när jag vandrade på torget så var det inte någon känsla över att det skulle dra igång, förän man passerade en klädbutik (garderoben tror jag den hette) där hade man rullat ut en högtalare utanför entrén och spelade AIK låtarna. DÅ fick man hockey känsla och började taga nedsläpp....mer sånt samt att årets upplaga fortsätter bjuda på den fartfyllda hockey som bjöds mot FBK...då kommer publiken till ladan ige

Re: Publiken

Posted: 19 Sep 2019, 11:35
by lobo
persson82 wrote: 18 Sep 2019, 23:27 Jag var på seriepremiären (Lycksele bo) och när jag vandrade på torget så var det inte någon känsla över att det skulle dra igång, förän man passerade en klädbutik (garderoben tror jag den hette) där hade man rullat ut en högtalare utanför entrén och spelade AIK låtarna. DÅ fick man hockey känsla och började taga nedsläpp....mer sånt samt att årets upplaga fortsätter bjuda på den fartfyllda hockey som bjöds mot FBK...då kommer publiken till ladan ige
Exakt, det är stendött på stan.. och i media. Man måste följa AIK eller surfa in på deras sociala medier för att se, och det gör inte sällanbesökarna vi vill åt.
Tänk om det fanns den där välproducerade, rivalitets-videon, rullandes på stan, IntesrSport entren vore ju given, kanske ett AIK biljettstånd på torget (som säljer korv och tacotallrik), Norran hemsida mm.
Här tycker jag att SHL skall kräva av CMORE att dom fixar 90 s videos (klippa , klistra, voiceover) till alla matcher.. Eller i alla fall stöttar de föreningar som vill själva. Vore så sjukt bra att få tagga lite til "var står lagen idag", "kom ni ihåg vad som hände senast de möttes", "krislaget x skall möta storfavoriten y", "DERBY", "Historia" muummmmaaa
Leksand ikväll, nada...:
https://www.shl.se/gamecenter/qWX-342YYnzg7/video
Jämför NFL (ja jag fattar att dom har 100 ggr mer pengar):

Re: Publiken

Posted: 20 Sep 2019, 12:37
by Trollet
Berehowsky wrote: 16 Sep 2019, 22:40 Man gör det enkelt för sig att skylla på dålig ekonomi genom minskad publik. ( man har ett sjukt bra tv-avtal som genererar galet med pengar som ingen publik skulle kunna ersätta) Tror inte någonstans att intresset är mindre, bara att mediala utbudet och tillgängligheten har blivit större och enklare att ta till sig. Som andra här inne har lyft så krävs det mer av en klubb idag för att locka folk än bara huvudprodukten. Kan ta mig själv som exempel. Innan jag blev familjefar så hade jag säsongskort i 19 år på sittplats inga problem. Efter att blev familj så är tiden med den det viktigaste i livet. En match tar ca 5 timmar per tillfälle och ibland 3ggr i veckan dvs tid som förloras med familjen. Av den anledningen väljer jag att oftast se på tv då man samtidigt kan umgås med familjen. Det jag vill komma till är att våran och även en del andra klubbar måste göra det mer tillgängligt för den kategori med familj. Om man breddar produkten så att jag kan få med min fru med noll intresse och även barnen så blir vi 4 åt gången som går vid dom tillfällena som jag själv brukar gå ( merförsäljning ) men då måste det bjudas upp till dans för dom också. Det här är bara ett exempel från min sida som jag inte tror är helt ovanligt för vi var sex kompisar med sittplats under den här tiden som nu är i samma sitts som jag. Jag tycker inte valet är svårt familjen går alltid först och det innebär inte att jag är en sämre supporter.
Tror att det här är sant för många. Men en sak man ofta missar här är att även under åren du hade ditt säsongskort, så bör det funnits "Berehowsky 2019"-personer som av samma anledning som du idag, hade slutat att gå.

Menar alltså att din utveckling är helt naturlig, men att det tidigare har fyllts på underifrån.

Re: Publiken

Posted: 20 Sep 2019, 19:46
by Special Brew
Trollet wrote: 20 Sep 2019, 12:37
Berehowsky wrote: 16 Sep 2019, 22:40 Man gör det enkelt för sig att skylla på dålig ekonomi genom minskad publik. ( man har ett sjukt bra tv-avtal som genererar galet med pengar som ingen publik skulle kunna ersätta) Tror inte någonstans att intresset är mindre, bara att mediala utbudet och tillgängligheten har blivit större och enklare att ta till sig. Som andra här inne har lyft så krävs det mer av en klubb idag för att locka folk än bara huvudprodukten. Kan ta mig själv som exempel. Innan jag blev familjefar så hade jag säsongskort i 19 år på sittplats inga problem. Efter att blev familj så är tiden med den det viktigaste i livet. En match tar ca 5 timmar per tillfälle och ibland 3ggr i veckan dvs tid som förloras med familjen. Av den anledningen väljer jag att oftast se på tv då man samtidigt kan umgås med familjen. Det jag vill komma till är att våran och även en del andra klubbar måste göra det mer tillgängligt för den kategori med familj. Om man breddar produkten så att jag kan få med min fru med noll intresse och även barnen så blir vi 4 åt gången som går vid dom tillfällena som jag själv brukar gå ( merförsäljning ) men då måste det bjudas upp till dans för dom också. Det här är bara ett exempel från min sida som jag inte tror är helt ovanligt för vi var sex kompisar med sittplats under den här tiden som nu är i samma sitts som jag. Jag tycker inte valet är svårt familjen går alltid först och det innebär inte att jag är en sämre supporter.
Tror att det här är sant för många. Men en sak man ofta missar här är att även under åren du hade ditt säsongskort, så bör det funnits "Berehowsky 2019"-personer som av samma anledning som du idag, hade slutat att gå.

Menar alltså att din utveckling är helt naturlig, men att det tidigare har fyllts på underifrån.
Håller med er båda. Det är påfyllningen av yngre som minskat tror jag. Mycket annat som lockar de lata ungdomarna idag.

Re: Publiken

Posted: 22 Sep 2019, 08:59
by kopitar
Special Brew wrote: 20 Sep 2019, 19:46
Trollet wrote: 20 Sep 2019, 12:37
Berehowsky wrote: 16 Sep 2019, 22:40 Man gör det enkelt för sig att skylla på dålig ekonomi genom minskad publik. ( man har ett sjukt bra tv-avtal som genererar galet med pengar som ingen publik skulle kunna ersätta) Tror inte någonstans att intresset är mindre, bara att mediala utbudet och tillgängligheten har blivit större och enklare att ta till sig. Som andra här inne har lyft så krävs det mer av en klubb idag för att locka folk än bara huvudprodukten. Kan ta mig själv som exempel. Innan jag blev familjefar så hade jag säsongskort i 19 år på sittplats inga problem. Efter att blev familj så är tiden med den det viktigaste i livet. En match tar ca 5 timmar per tillfälle och ibland 3ggr i veckan dvs tid som förloras med familjen. Av den anledningen väljer jag att oftast se på tv då man samtidigt kan umgås med familjen. Det jag vill komma till är att våran och även en del andra klubbar måste göra det mer tillgängligt för den kategori med familj. Om man breddar produkten så att jag kan få med min fru med noll intresse och även barnen så blir vi 4 åt gången som går vid dom tillfällena som jag själv brukar gå ( merförsäljning ) men då måste det bjudas upp till dans för dom också. Det här är bara ett exempel från min sida som jag inte tror är helt ovanligt för vi var sex kompisar med sittplats under den här tiden som nu är i samma sitts som jag. Jag tycker inte valet är svårt familjen går alltid först och det innebär inte att jag är en sämre supporter.
Tror att det här är sant för många. Men en sak man ofta missar här är att även under åren du hade ditt säsongskort, så bör det funnits "Berehowsky 2019"-personer som av samma anledning som du idag, hade slutat att gå.

Menar alltså att din utveckling är helt naturlig, men att det tidigare har fyllts på underifrån.
Håller med er båda. Det är påfyllningen av yngre som minskat tror jag. Mycket annat som lockar de lata ungdomarna idag.
+1 familjen går före allt, det kommer jag inte ens argumentera emot. Ungdomen nu sitter bara med sina telefoner, det finns inget intresse att gå på hockey för dom yngre, eftersom då måste dom släppa sin telefon och umgås med varandra like back in the days.

Re: Publiken

Posted: 22 Sep 2019, 10:08
by krysset
Hörde en kommentar från en som är typ 60. När denne var ung så spelade 9 av 10 skolbarn hockey i någon form. På måndagen fick läraren tysta eleverna på lektionerna "nu får vi sluta prata om gårdagens match och nu räknar ni". Eventuellt snackades det om ett tv program då det endast fanns en kanal och inget internet.
Gäller ovanstående idag?
Finns mer alternativ på fritiden. Innebandy, dator, telefon, mm.
Många barn saknar hockeytradition idag. Många med invandrarpåbrå de har andra intressen.
Mitt intresse och jag är 39, var efter farsan som gillar sport. Jag spelade hockey och tyckte det var skoj att stå i mål. Längta till matcher då man kunde kolla hur förebilder agerade. Det var mycket prat om hockey mellan jag, kompisar och farsan. Nu blev jag ingen hockeyspelare men intresset fortsatte som åskådare.

Re: Publiken

Posted: 22 Sep 2019, 14:33
by Scandic24
Man brottas med att konkurrera med sig själv (läs Cmore).
Som tidigare sagts, en tydlig närvaro ute på stan på matchdag eller egentligen så ofta som möjligt mellan hemmamatcherna.
Tycker det är för lite uppsökande verksamhet från AIKs sida. Sitt inte och vänta, finns där människor finns och försök mångla biljetter precis som 50/50 lotter - Kom å köööp!
Be hotellen etc pusha hårdare för hemmamatcher. Fixa transport av turister/besökare upp till arenan. Kur på torget (pun intended för er som är tillräckligt gamla). Det handlar inte om vilken metod som är bra eller dålig, det handlar om att fortsätta att testa nya saker hela tiden. Sist men inte minst, ge för f-n inte upp bara för att det inte funkade på första svingen. Trägen vinner!

Re: Publiken

Posted: 22 Sep 2019, 16:17
by kriwi
Snygg pepp till Frölunda matchen. Hoppas klubben hakar på och håller i det varje dag och det matas ut grejer fram till torsdag!
Inhandlade biljetter nu.

Re: Publiken

Posted: 22 Sep 2019, 16:36
by Joner
kriwi wrote:Snygg pepp till Frölunda matchen. Hoppas klubben hakar på och håller i det varje dag och det matas ut grejer fram till torsdag!
Inhandlade biljetter nu.
ImageImage Hoppas alla som bestämt sig för att fara gör allt för att få med sig familj, vänner, arbetskamrater, klasskompisar också. Skulle vara grymt kul med mycket folk på torsdag!

Skickat från min GM1913 via Tapatalk


Re: Publiken

Posted: 23 Sep 2019, 10:42
by bsa
Kommer det inte publik nu finns inte hockey staden Skellefteå.

Re: Publiken

Posted: 23 Sep 2019, 11:21
by Sed

bsa wrote:Kommer det inte publik nu finns inte hockeystaden Skellefteå.
Exakt. Lönen kommit också(kanske inte för kommunanställda...) .

Re: Publiken

Posted: 23 Sep 2019, 16:25
by lobo
Kors i fucking taket! Äntligen ett försök iaf till pepp-video och seriös kampanj inför match ImageImageImageImageImage FORTSÄTT SÅ!


Sent from my SM-G973F using Tapatalk


Re: Publiken

Posted: 23 Sep 2019, 20:31
by shaquille
Verkar som dom tagit åt sig lite av kritiken iaf, fortsätt så aik å hitta vägar att locka folk.👍

Re: Publiken

Posted: 23 Sep 2019, 22:49
by Empress
Kollar man biljettläget nu så gissar jag på 4200 på torsdag.

Re: Publiken

Posted: 24 Sep 2019, 10:23
by krysset
Blir väl mer cmore abonnemang som köps eller fler som får oväntat besök då folk ska snåla på den som har abonnemang. Svårare få bra bord på olearys på torsdag.
Text tvs sida 377 går trögare matchdagar och norran televäxel rasar ihop vid match.

Tippar 4712 åskådare i Sveriges största hockeystad. Lika bra vi kastbyter hall med Oskarshamn.

Re: Publiken

Posted: 24 Sep 2019, 18:32
by lobo
Som sagt, bra AIK, nu kanske det börjar hända grejor


Sent from my SM-G973F using Tapatalk


Re: Publiken

Posted: 24 Sep 2019, 20:11
by dovienya
Öppna nu upp norrans hockeyblogg också med länkar till dessa (UTANFÖR BETALJÄVLAVÄGGEN), samt övriga artiklar gratis.
Den stod nog för ganska mycket av intresseskapandet hos utsocknes/soffliggare när Daniel Ekström (eller vad han hette) hade sina hemma-hos-reportage med en god dos kass humor i.

AIK kan gott betala typ 100k till Norran för den exponeringen, under förutsättningar att det är helt öppna artiklar (det motsvarar typ 20 fler sålda biljetter i snitt per match, förutsatt ett biljettpris på 200 kronor och 100% avans på biljettpriset, om jag inte räknar fullständigt åt helvete).

Re: Publiken

Posted: 25 Sep 2019, 18:38
by shaquille
3300 sålda dagen innan match vad är det som händer ???

Re: Publiken

Posted: 25 Sep 2019, 19:42
by Special Brew
Ja helt rubbat! Vi når inte ens 4000 igen. Riktig kris!

Re: Publiken

Posted: 25 Sep 2019, 22:28
by kopitar
kollaps

Re: Publiken

Posted: 25 Sep 2019, 22:37
by Sed
Har de tillsatt en krisgrupp än? Det har försvunnit 1000 besökare....

Re: Publiken

Posted: 25 Sep 2019, 22:50
by petterrr_dd
Alla pratar om publiken och säger ”vad händer”, ”trodde att vi var en hockeystad” osv... extremt märkligt att alla säger sånt men uppenbarligen så gör man inget åt det... har tänkt att det är för dålig marknadsföring men vette fasen. Alla pratar ju om det så då kan man inte skylla på att man knappt ”visste om” att det är match idag 😴😴

Re: Publiken

Posted: 25 Sep 2019, 23:11
by Empress
Tror nog alla vet om det är match. Är man intresserad så vet man. Det är fat and happy och snålhet i kombination.
Sent skall syndarna vakna när kistan är tom och aik inte har råd att värva.

Re: Publiken

Posted: 26 Sep 2019, 06:08
by snorhyveln
Kompis hade jämfört sin sittplats med exakt samma i Luleå. Luleåplatsen var 3000 billigare/år.

Re: Publiken

Posted: 26 Sep 2019, 13:40
by Scandic24
Det borde stå en Gigantisch "GAME DAY" roll-up i lobbyn och färdiga biljetter att köpa i receptionen på alla hotell i stan.
Om biljetterna lättillgängliga så är chansen större att man håvar in spontanbesökare.

Re: Publiken

Posted: 26 Sep 2019, 14:43
by kriwi
Det viktigaste just nu är ändå att det iaf händer lite saker. Även om det bara blir 4000 ikväll hoppas jag att klubben och framförallt NP (som gör det kanon) fortsätter driva på i samma tempo! En bra stämmning på ståplats är grunden.

Re: Publiken

Posted: 26 Sep 2019, 14:44
by Erwynn
Blir nog ett bra klientel på ståplats, tight mob!