Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Hela säljavdelningen borde stå nere på stan och sälja biljetter istället för att stå runt kaffemaskinen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Folk måste ju vilja köpa dem också.

Tror inte riktigt att den här stan har fattat att det vi har kan slinka oss ur händerna. Om den här trenden fortsätter har vi inget SHL-lag om ett par säsonger.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

Foppas skridskocoach wrote:Folk måste ju vilja köpa dem också.

Tror inte riktigt att den här stan har fattat att det vi har kan slinka oss ur händerna. Om den här trenden fortsätter har vi inget SHL-lag om ett par säsonger.
Så är det. En bra marknadsavdelning kan lyfta snittet ett par hack men i grund botten handlar det om inställningen hos oss själva. Som det är nu skulle man väl knappt fylla arenan om man körde en gratismatch mot typ Växjö hemma en torsdag.

Allt icke-konstruktivt gnäll tillför verkligen ingenting och sättet många pratar på om föreningen, publiksiffror m.m. dämpar bara suget på arbetsplatsen, runt middagsbordet osv. Ond spiral.
Hata allt.
aikekke
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Publiken

Post by aikekke »

Foppas skridskocoach wrote: 27 Oct 2023, 10:45 Folk måste ju vilja köpa dem också.

Tror inte riktigt att den här stan har fattat att det vi har kan slinka oss ur händerna. Om den här trenden fortsätter har vi inget SHL-lag om ett par säsonger.
Lhf har haft lika kasst publiksnitt mellan 1998-2018.. de höll sig kvar :D
aikekke
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Publiken

Post by aikekke »

2022-års finallag Luleå Hockey mötte Timrå i hemmapremiären i lördags. 2023-års finallag Skellefteå ställdes mot samma Timrå, torsdag kväll. Skillnaden på publiktrycket i Piteå Norra, Luleå och Piteå Södra, Skellefteå var som hämtat ur två olika världar. Jag var på plats under båda matcherna och med all respekt för att det inte går att jämföra en hajpad lördagspremiär med en match en regnig torsdagskväll går det ändå inte att komma ifrån den markanta skillnaden.

Bilderna här ovan talar sitt tydliga språk. Knökfullt i Luleå samtidigt som några läktarsektioner gapade obehagligt tomma i Skellefteå. I det sammanhanget är det lätt att tänka på ett par rader från poeten Karin Boyes verk. Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst.

Många av Skellefteås supporters kanske känner sig mätta på ett par guld och en handfull finaler ytterligare sedan laget efter lång frånvaro tog sig tillbaka till högsta serien våren 2006. Några år innan, när Skellefteå säsong efter säsong knackade på dörren till eliten var det faktiskt mer drag på läktarna i den Isstadion än dåvarande Delfinen i Luleå. Skellefteå upplevde tusentals dagar som dagar av törst innan guld och finaleran.

Luleå hade under samma period, alltså i början av 2000-talet och kommande dussinet år ett klart bättre hockeylag. Klubben hade ju varit bofast i elitserien sedan 1984, men hade ett stort publiktapp några säsonger innan Tomas "Bulan" Berglund och Jonas Rönnqvist klev in på tränarscenen. Jag minns när stora delar av några läktarsektioner gapade tomma även i Delfinen/Coop Arena och en tidigare Luleåstjärna med djupa rötter i klubben konstaterade att korridorerna bakom läktarsektionerna ekade ödsligt tomma.

Det har alltså gått kraftigt upp och ned för Luleå och Skellefteå när det gäller publiktrycket även om intervallerna mellan svackorna varit långa. Jämförelsen mellan Timråmatcherna i Luleå i lördags och Skellefteå i torsdags var dock markant, frapperande och halvchockerande.

Luleå Hockeys fans dyrkar hemvändande stjärnan Linus Omark likt en grekisk gud och kanske lever i ruset av." Den bästa dagen är en dag av törst".

Skellefteås supporters som sett mer än dussinet av sina guldlirare etablera sig i NHL och nu fått hem ytterligare en stjärna i Oscar Lindberg kanske känner. Den mätta dagen, den är aldrig störst.

Skellefteå möter ett obesegrat Örebro hemma i helgen. Oscar Lindberg var en isens kejsare mot Timrå i torsdags och super backtalangen från Norrbotten, Axel Sandin Pellikka värd varenda entrékrona. Sandin Pelikka är ytterligare en i raden Skellefteåspelare som kommer att etablera sig i NHL.

Krönika i Piteå tidningen efter premiären
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Publiken

Post by king_louie »

Angående avsaknaden av publik tror jag det finns flera orsaker.

En är säkert som det skrivs ovan en mättnad, vi är bortskämda med framgång och en känsla att det börjar inte gälla på allvar förrän framåt semifinalerna.

En annan som vi varit inne på tidigare är att det går lämna singelplatser när man bokar, inte för att det skulle göra någon större skillnad men känns onödigt och borde vara lätt att fixa, alla bokningssystem måste väl ha en sådan grundläggande funktion kan man tycka.

En tredje är att det visas hockey på storskärm i många byagårdar runt stan, kostar typ 50 spänn och så kan man köpa till fika för en billig peng. Tex visar väl folkets hus i Skehamn alla matcher, nu vet jag inte vad det kostar men de tar nog in en hel del folk.

Sedan så klart att många har hockeykanalerna på TV hemma. Det är ganska bekvämt att slå sig ner i soffan när det är -20 och halv snöstorm ute och man har ett par mil in till arenan.

Intresset i sig tror jag håller i sig, skulle matcherna inte visas på TV skulle det vara typ fullt de flesta matcherna.

Sedan hur det funkar i Luleå vet jag inte, om de saknar byagårdar eller har ett bättre bokningsystem eller billigare biljetter eller färre TV-abonnemang eller bara är allmänt törstigare än vi.

Ett sätt att få mer publik är om byagårdarna bara skulle få visa bortamatcherna men har ingen koll på hur avtalen ser ut där och hur det skulle gå till att kolla det. Man behöver väl egentligen speciellt tillståd för att visa för betalande publik men det följs inte, snarare är det någon bybo som har ett vanligt abonnemang som fixar det i utbyte mot gratis kaffe eller nåt. "Betalande publik" löser man genom att kalla det "Fikakväll 50kr", trots att alla egentligen är där för att se hockey och sedan får betala extra för fikat :-)
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Publiken

Post by Jocko Homo »

Bra text från Piteå-Tidningen!
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Folk lockar folk så är det. Frågan är kan np gör nåt för att öka intresset.känns som intresset runt klacken kunde bli bättre med. Bara att det är grym stämning skulle locka folk. Lite fler samlingar med supporters. Flaggmålar dag allt för att locka fler till klacken skulle få fart på fler. Finns säkert 100 saker man skulle kunna göra.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

shaquille wrote: 27 Oct 2023, 14:48 Folk lockar folk så är det.
Så är det definitivt, och där kan vi alla dra vårt strå till stacken. De som har säsongskort och redan går på alla matcherna kan såklart inte klona sig själva, men vi övriga kan bestämma oss för att gå på en extra hemmamatch i månaden. Eller att missa max tre hemmamatcher i rad (eller nåt i den stilen). Ett litet commitment att gå på några extra matcher per säsong.

Att gå på fyra hemmamatcher per säsong i stället för tre låter kanske inte så mycket, men det motsvarar en ökning om 33%. Får vi upp de totala publiksiffrorna med 33% har vi snudd på fullsatt varje match.

…och omvänt; den som tidigare gått på fyra hemmamatcher per år men i år tänkt gå på tre sänker sin närvaro med 25%.

Kontentan; varje match räknas.
Tigerränderna går aldrig ur.
Frantisek Pospisil
Posts: 1417
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Publiken

Post by Frantisek Pospisil »

Det där med att stå på stan och sälja kan dras till evigheten, men funkar inte. Har kollat "Kekka" och Patrik stå på CK å försöka kränga biljetter.
Resultat efter 3 timmar = 0, å då kan man direkt skrika dåliga försäljare!!!! Men så är det ju inte. "Kecka" skulle kunna sälja en inpissad 18 år gammal fårfitta till en frusen förbipasserande, å Patrik med sitt sängkammarleende borde lätt kunna sälja kondomer i 16 pack till galanta damer vilken dag som helst,,,,, men hockeybiljetter i denna stad är som att sälja solarium i Alicante.
Något är fel, men jag kan inte sätta tummen på vad????
Det jag märker själv när jag får typ 20 fribiljetter till CHLmatcherna är flackande blickar å obekväma kommentarer om "jobbigt" när man försöker ge bort dom.
aikekke
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Publiken

Post by aikekke »

Frantisek Pospisil wrote: 27 Oct 2023, 16:31 Det där med att stå på stan och sälja kan dras till evigheten, men funkar inte. Har kollat "Kekka" och Patrik stå på CK å försöka kränga biljetter.
Resultat efter 3 timmar = 0, å då kan man direkt skrika dåliga försäljare!!!! Men så är det ju inte. "Kecka" skulle kunna sälja en inpissad 18 år gammal fårfitta till en frusen förbipasserande, å Patrik med sitt sängkammarleende borde lätt kunna sälja kondomer i 16 pack till galanta damer vilken dag som helst,,,,, men hockeybiljetter i denna stad är som att sälja solarium i Alicante.
Något är fel, men jag kan inte sätta tummen på vad????
Det jag märker själv när jag får typ 20 fribiljetter till CHLmatcherna är flackande blickar å obekväma kommentarer om "jobbigt" när man försöker ge bort dom.
Vafan gör folk i skellefteå en vinter. Hockey live är ju de bästa som finns!
aikekke
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Publiken

Post by aikekke »

Å fullsatt är bättre än sex
Randyandy
Posts: 87
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Publiken

Post by Randyandy »

Tyvärr tror jag att aktiviteten "gå och se hockey på ladan för hockeyns skull" är en sakta försvinnande konstform.
Skellefteå ligger bara i framkant i utvecklingen p.g.a. en åldrig hockeyintresserad befolkning som stadigt håller på att dö ut, men det är förmodligen bara en tidsfråga innan det blir likadant överallt.

Väljer dagens överstimulerade tiktokgeneration att sätta sig på bussen från Skelleftehamn en torsdag kväll bara för själva matchen? Nej det krävs mer än så. Träffa kompisar där kan vara en sak. Det går också för långsamt.
Läste om det här spektaklet i Spanien:
https://www.dn.se/sport/spelar-fotboll- ... e-ar-hela/

"Unga människor i dag konsumerar så kallad ”content” under dygnets alla timmar, på två eller tre olika skärmar, säger världsstjärnan Piqué i en lång intervju med amerikanska The Athletic.
– De vill att allt ska gå fortare, det är svårt för dem att koncentrera sig på en sak för länge.
Med en pik till kritikerna fortsätter den tidigare Champions League-mästaren:
– Vi vill vara en cirkus. I slutändan handlar fotboll om underhållning."

Låter förskräckligt för mig personligen men det är nog åt det hållet det måste gå om det inte ska vara tomma läktare om 20 år.

Sen rent spontant så tycker jag det faktum att ungefär 1 av 10 invånare i Skellefteå väljer att åka på hockey en vardag egentligen inte låter lite.
Vi är många som ofta har annat att göra som inte precis är roligare men gör det omöjligt.
User avatar
Special Brew
Posts: 10061
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Själv älskar jag TV-bilderna i arenan när de riktigt unga syns och de verkar riktigt engagerade och lyckliga. Det är dem som är framtiden. Går det att väcka intresset mer bland de riktigt unga i låg/mellanstadiet?
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Publiken

Post by kriwi »

Erwynn wrote: 27 Oct 2023, 12:20
Foppas skridskocoach wrote:Folk måste ju vilja köpa dem också.

Tror inte riktigt att den här stan har fattat att det vi har kan slinka oss ur händerna. Om den här trenden fortsätter har vi inget SHL-lag om ett par säsonger.
Så är det. En bra marknadsavdelning kan lyfta snittet ett par hack men i grund botten handlar det om inställningen hos oss själva. Som det är nu skulle man väl knappt fylla arenan om man körde en gratismatch mot typ Växjö hemma en torsdag.

Allt icke-konstruktivt gnäll tillför verkligen ingenting och sättet många pratar på om föreningen, publiksiffror m.m. dämpar bara suget på arbetsplatsen, runt middagsbordet osv. Ond spiral.
Exakt så. På något sätt måste ju dock bollen fås i rullning. Viktigaste är att få ett bra tryck på ståplats (fler folk till kärnan). En bra stämning lockar folk. Vet inte hur man ska lyckas med det dock.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Publiken

Post by tazman »

Tvåa i ligan och ett av ligans sämsta publiksnitt.

Vad skulle ske om vi hade åkt ur och stenhårt fick jobba oss tillbaka till SHL?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Publiken

Post by jowa »

Erwynn wrote: 27 Oct 2023, 12:20
Foppas skridskocoach wrote:Folk måste ju vilja köpa dem också.

Tror inte riktigt att den här stan har fattat att det vi har kan slinka oss ur händerna. Om den här trenden fortsätter har vi inget SHL-lag om ett par säsonger.
Så är det. En bra marknadsavdelning kan lyfta snittet ett par hack men i grund botten handlar det om inställningen hos oss själva. Som det är nu skulle man väl knappt fylla arenan om man körde en gratismatch mot typ Växjö hemma en torsdag.

Allt icke-konstruktivt gnäll tillför verkligen ingenting och sättet många pratar på om föreningen, publiksiffror m.m. dämpar bara suget på arbetsplatsen, runt middagsbordet osv. Ond spiral.
47

Klokt sagt.

Vi är inne i en period då aik helt enkelt inte är speciellt viktigt för gemene skelleftebo förrän det börjar vankas finaler. Det en riktigt slipad marknadsavdelning kanske skulle kunna göra är att ändra synen på varumärket. Jag tänker på typ pripps blå som var ansedd vara en riktig alkisöl men efter en lysande reklamkampanj blev accepterad som en sommaröl. Det vi behöver är en känsla av att det är häftigt att vara på plats.

Kommer ni ihåg denna?



Vi som var där då fick uppleva det häftigaste som hittills upplevts i ladan sedan 2006. Så alla behöver verkligen ta sig i kragen och gå på någon extra match då och då. Kan tex inte North power köra någon "crazy hemma"? Välj ut en match och marknadsför den fullt ut med att det blir tifo och ett enormt drag? Alla behöver verkligen dra sitt stå till stacken istället för att vänta någon annan ska lösa problemet.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

”Crazy hemma” var en riktigt bra idé faktiskt. Förslagsvis undviker man mellandagsmatcher eller derbyn då det ändå vankas folk.
Tigerränderna går aldrig ur.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Crazy hemma var väldigt bra ide! Hoppande till"Vi på västra stå.. " utlovas. bra biljettpriser, tycker AIK ska införa mängdrabatt, dvs köp 4, eller 8 och det blir billigare och billigare, då raggar man ihop folk. Man "måste" ha svart-gult på sig. Peppra med sköna stämningsvideor i media.
Typ en Timrå eller FBK hemma

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Mycket bra idé.
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Hur många är anmälda till crazy resan ?
p-play
Posts: 6797
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Erwynn wrote: 27 Oct 2023, 12:20
Foppas skridskocoach wrote:Folk måste ju vilja köpa dem också.

Tror inte riktigt att den här stan har fattat att det vi har kan slinka oss ur händerna. Om den här trenden fortsätter har vi inget SHL-lag om ett par säsonger.
Så är det. En bra marknadsavdelning kan lyfta snittet ett par hack men i grund botten handlar det om inställningen hos oss själva. Som det är nu skulle man väl knappt fylla arenan om man körde en gratismatch mot typ Växjö hemma en torsdag.

Allt icke-konstruktivt gnäll tillför verkligen ingenting och sättet många pratar på om föreningen, publiksiffror m.m. dämpar bara suget på arbetsplatsen, runt middagsbordet osv. Ond spiral.
Det finns ingenting som är så svårt att förändra som kundbeteende, men marknadsavdelningen lyckades med det! De fick varenda kotte att stanna hemma och vänta på att det skulle komma ut erbjudanden eller gratisbiljetter. Det tog ett par år men de lyckades – utan att fatta vad de ställt till med. Jag varnade för det här och att allt annat för många år sedan på forumet. Det är inte lätt att bara vrida tillbaka klockan utan det kommer att vara en process på flera år för att vända skutan och få upp folk från soffan. Det första steget bör vara att byta ut folk på marknadsavdelningen till personer som begriper hur man driver marknadsföring och event. (Om det hade varit ett normalt företag så skulle det ha varit i konkurs om de hade haft de här personerna anställda på marknad och försäljning.) Kortsiktigt bör man jobba stenhårt med att minska antalet tillgängliga biljetter d v s fokusera hårt på årskortsförsäljning och att baka in några matcher i större event med deltagande företag eller paket med kanske någon konsert eller annat så att antalet tillgängliga biljetter minskas och det skapas ett naturligt tryck på att få tag i biljetter. Sedan måste man jobba med hur man säljer in matcherna till allmänheten och få till upplevelsen kring eventen och det handlar om allt från biljettköp till upplevelsen på och omkring arenan. Jag tror att vissa ansvariga inte vet hur det är att vara publik på matcherna. Sedan finns det andra saker som tagits upp som att det visas matcher i klubblokaler och annat och lösningen där är att göra dem delaktiga i biljettförsäljningen (något som också föreslagits här på forumet) så att de förstår att de inte kan fortsätta att visa matcherna. Det är inte en sak som bör göras utan många och allt hänger ihop och det kommer att ta tid. Bekvämlighet och inkompetens har gjort att man har hamnat där man är. Gör om, gör rätt!
aikekke
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Publiken

Post by aikekke »

Crazy hemma riktigt bra idé
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Publiken

Post by eiderwall »

Har ni kollat statistiken gällande publiksnitt år för år? Vad jag kan se hade förra året högst publiksnitt sen 15/16 som var marginellt högre.
Min känsla är också att det är mycket mindre folk på matcherna än tidigare men jag tycker inte att det ser så illa ut i statistiken.
p-play
Posts: 6797
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

aikekke wrote: 28 Oct 2023, 15:49 Crazy hemma riktigt bra idé
I grunden måste varje match göras till ett event i sig. De som undertecknad bara bryr sig om vad som händer på isen (och att inte behöva ställa sig upp vid varje avbrott) är i fåtal bland de yngre. Många unga som går dit har begränsat intresse av sporten och går dit för att träffa kompisar och uppleva något. Det tar verkligen emot att behöva sälja in allt ifrån NHL-night till Ladies night och man behöver kanske inte göra just det, men varje match behöver bli en happening som är något annat än match, varm korv och en lott. Marknadsavdelningen måste förstå att det är service och underhållning som kunden betalar för. Det innebär att man på ett enkelt sätt måste kunna boka biljetter så att man sitter med kompisar och har en trevlig kväll. Allt måste gå smidigt från biljettköp, parkering, förtäring och inte innehålla några störningsmoment som drar ned på upplevelsen (såsom att hela tiden behöva ställa sig upp och släppa förbi folk). Marknadsavdelningen har fel tankesätt kring detta och enda lösningen är att byta ut dem då de har bevisat att de inte klarar av sin arbetsuppgift.
Tompa
Posts: 522
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Publiken

Post by Tompa »

Efter att ha varit på plats igår för andra matchen live för säsongen så är det bara att konstatera att tiden står stilla i templet…
•Ett ogenomtänkt värdelöst intro som det inte blir någon stämning av.
•Spelarna åker ut genom samma pappkartongskiva som under dom 10 senaste åren.
•Man har någon halvvariant av matchstudio där en äldre herre som ser lika trött ut som Joe Biden försöker ställa några frågor till #10.
•Det finns en väldigt användbar Mediakub som man inte använder det minsta fullt ut.
•I periodpausen kör man en pensionärsfrågesport.

Jag menar att vill du locka massorna till arenan så går det inte längre att bara locka med en hockeymatch.
Det innebär att det måste vara underhållning att gå och se live en torsdag i november, ett ordentligt intro med raketer i taket och smällar så man hoppar till, använd mediakuben med mycket mer underhållning vid rätt tillfällen.

Det positiva igår var att Kariander var tillbaka som speaker, han skapar ett drag i arenan till skillnad mot dönickarna som sitter där vid andra tillfällen.
Winning isn't everything, it's the only thing
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

eiderwall wrote: 28 Oct 2023, 16:11 Har ni kollat statistiken gällande publiksnitt år för år? Vad jag kan se hade förra året högst publiksnitt sen 15/16 som var marginellt högre.
Min känsla är också att det är mycket mindre folk på matcherna än tidigare men jag tycker inte att det ser så illa ut i statistiken.
https://stats.swehockey.se/Teams/Statis ... ance/14677

Det är väl som många konstaterat på plats att bortsett Luleå-matchen så är det ofta mindre folk på läktaren än publiksiffran (sålda biljetter).

”Visionen tävla om guld varje år med minst hälften av spelarna från egna led inför en fullsatt arena”

Klart godkänd på 1 , hyfsat godkänt på 2, men underkänt på 3.
Last edited by Empress on 29 Oct 2023, 19:39, edited 1 time in total.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

För övrigt 4250 inlägg i detta ämne…känns som ett svårt problem att lösa det här med arenaupplevelse och publiktapp.
Håkan
Posts: 75
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Publiken

Post by Håkan »

Omöjligt jämföra städer rakt av.
Modo nykomlingar, Timrå nästan nya o Luleå inte vunnit något sedan -96 är några exempel.
Växjö har sämre snitt o har som vi segermättnad att brottas med, det som är svårast av allt.
Men förutom trafiksituationen efter matcherna o PR inför borde saker gå göra bättre i ladan.
1. Spontant introt -det ska dundra med ljud o ljus.
2. Såg någon match från CHL tror jag o där dånade det med eurotechno eller vilken musik som helst efter varje avblåsning. Trodde aldrig jag skulle lyfta detta men när man tänker efter. Ta en biofilm, teater, konsert eller föreställning där det blir tyst då o då -obekvämt. Nä det ska leva om så man måste prata en deci från stolgrannens öra om man vill höras.
3. Det ska vara så mörkt som möjligt på läktarna, fimpa alla onödiga ljuskällor. Minns på 70-t när matchen började släcktes allt ner o bara isen var upplyst, ungefär som inför en biofilm.
Dessa tre förslag är genomförbara.
nordan
Joner
Posts: 77
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Publiken

Post by Joner »

Håkan wrote: 29 Oct 2023, 20:20 Omöjligt jämföra städer rakt av.
Modo nykomlingar, Timrå nästan nya o Luleå inte vunnit något sedan -96 är några exempel.
Växjö har sämre snitt o har som vi segermättnad att brottas med, det som är svårast av allt.
Men förutom trafiksituationen efter matcherna o PR inför borde saker gå göra bättre i ladan.
1. Spontant introt -det ska dundra med ljud o ljus.
2. Såg någon match från CHL tror jag o där dånade det med eurotechno eller vilken musik som helst efter varje avblåsning. Trodde aldrig jag skulle lyfta detta men när man tänker efter. Ta en biofilm, teater, konsert eller föreställning där det blir tyst då o då -obekvämt. Nä det ska leva om så man måste prata en deci från stolgrannens öra om man vill höras.
3. Det ska vara så mörkt som möjligt på läktarna, fimpa alla onödiga ljuskällor. Minns på 70-t när matchen började släcktes allt ner o bara isen var upplyst, ungefär som inför en biofilm.
Dessa tre förslag är genomförbara.
2. Vi ska absolut inte ha mer musik i avblåsningarna. Vi har äntligen lyckats jobba bort mycket av den musiken, vilket är en anledning till att stämningen på Västra fått sig ett lyft.

3. Där har nog Svenska ishockeyförbundet och SHL:s säkerhetsfolk några synpunkter...
Post Reply