Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Måste bara säga att det är förbannat roligt att Robzon hänger på forumet och är med i den här diskussionen. Det tillför massor med lite perspektiv inifrån.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Publiken

Post by Ante »

robzon wrote:
Håller med Ante med en allmän skepsis gällande fribiljetter, annat möjligen än till de allra minsta.
Ante... ;) jo självklart är vi alla medvetna om vad fribiljetter kan innebära. Vi vet att det inte funkar att sänka priset till vissa matcher eller dela ut fribiljetter hur som helst. (jag har besökt andra klubbar och tagit del av deras dokumenterade försök att locka publik med sänkt biljettpris till vissa matcher men det fick precis motsatt effekt.)
De fribiljetter vi delar ut är ca hälften av den aktuella högstadieskolans antal elever vid ETT tillfälle per högstadieskola och säsong. (idag handlade det om 110 biljetter fördelade på Jörn och Boliden)
Jodå, tänkte mest på dom som nu tror att det skulle vara nån lösning... Vet att Pea har en sund syn på det där!
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Såg att Luleås säsongskort på stå kostar 1500 kr.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: Publiken

Post by Oracle »

Lappmössan wrote:Jag är inne på lobos spår. Publiksnittet i all ära men visst är det väl ändå bättre att ha 5500 åskådare varje match än att ha tjockt med folk några få gånger och 3000 resten av säsongen likt solna (okej, också en generalisering.)
Men som jag sagt tidigare: Ståplats är dyrt i SKA jämfört med många andra arenor och det är på ståplats tappet ligger.. Varför tror man att folk är beredda att betala mer här än i t.ex. Karlstad och Luleå? Det finns en avvägning där precis som lobo säger.

Luleå har förövrigt "bumpat" premiären hela sommaren och kommer dela ut t-shirts som i slutspelet. Vad gör AIK?
(Sedan kanske vi bör komma ihåg att många andra lag har samma problem som vi. Det blir dock extra känsligt för oss med en sådan liten stad.)

Jag tror annars att om NP fortsätter på samma spår på läktaren som i slutet av slutspelet så kommer där en anledning för folk att gå på matcherna. Som nämnts tidigare: med en högljudd ståplatspublik kommer bra stämning och med bra stämning kommer resten av publiken. Så locka dit ståplats!
Har klackbiljetter diskuterats någon gång?
Bra sagt! Känslan av mer eller mindre fullt i ladan får inte underskattas.

Kan inflika att jag förresten fått svar från Pea (och Robzon) om att de jobbar för fullt på området.
Vi har tagit till oss av dina synpunkter sen får vi se var vi landar. Vi har ganska bra koll på
vad som händer runt om i världen runt olika matcher.

Vi får väldigt mycket tips från trevliga och engagerade AIK are. Det känns som att vi först nu har riktigt bra förutsättningar – då Robzon kommit in. Robzon blir vår nya matchproducent.

Sen om dina eller någon annans idéer slår in får vi se.

Med vänlig hälsning

Pea
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Publiken

Post by Rampa »

Markman wrote:Nja, kanske inte, men jag tror att det är mer än på en vardag i alla fall.. Tiderna är ju samma som en lördagsmatch, så det är lite mer human tid för t.ex. familjer om inte annat.. Sen har folk lättare att få in det i kalendern, eftersom man är ledig på dagen också..
Vet inte om du har barn själv Mark the Markman. När hockeyligan flyttade lördagsmatcherna en timme, från 15:00 till 16:00 innebar det för oss som har långt till arenan att, t.ex. i mitt fall, kommer hem i bästa fall halv åtta. Vissa har betydligt längre än jag, så halva "lördagsmyset" går åt till bilkörning.
Har jag dessutom barn som ska med räcker det inte med bara match och en korv, utan en middag på något matställe är av nöden. (försök övertyga en tonåring el. yngre att han/hon klarar sig tills man kommer hem)
Kostnaden blir därmed kännbar, ca. 160 kr bensin. ca 200 mat (för två pers) plus ca 50-100 kr på arenan och biljetter ca 200 k x2. Summa drygt åttahundra skattade riksdaler.
Och är det sen vinter o minus 20 så känjns tv-soffan än mer inbjudande. jag tror inte man ska underskatta oss långväga. Många som var med på sjuttitalet hänger fortfarande kvar och då kan man prata långväga då även Kirunaborna i stor mängd ibland fanns på plats.
Nu fyller ju inte vi perifera åskådare arenan, men dom där sista "ett par hundra" kanske skulle komma med rimligare kostnadsnivå. Därför välkomnar jag verkligen bussatsningen, hoppas den slår väl ut och kan utökas till fler orter.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Publiken

Post by Hank »

Parantes, men Oracle: Ändrade du i Peas mail för att inte outa Robzon, eller kallar även Pea Robzon för Robzon? Hoppas på det senare!
ajo
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 13:31

Re: Publiken

Post by ajo »

Hank wrote:Parantes, men Oracle: Ändrade du i Peas mail för att inte outa Robzon, eller kallar även Pea Robzon för Robzon? Hoppas på det senare!
Det har han i alla fall gjort på diverse genomgångar (för sponsorer, årskortsinnehavare, medlemmar), så det är inte alls otroligt.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Med tanke på den här artikeln så är det nog ingen hemlighet vare sig med smeknamnet eller det riktiga namnet :)

http://www.skellefteaaik.se/content/las ... e=3&id=406
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Hur ligger man till med souvenirförsäljningen? Jag kanske inbillar mig det men det känns som att man börjat se mer folk med supporterprylar på stan och varje gång jag gått in på intersport står det folk och kollar på AIK-souvenirer.
Och för att anknyta till publiken: Visst var det mer svartgult på läktarna förra matchen än det var i grundserien förra året? Kul att se att det håller i sig från slutspelet, men det kan bli ännu bättre!
Och om man nu verkligen inte har möjlighet att ta på någon AIK-tröja/halsduk kan man ju ta något svartgult hemifrån! ..och om man nu verkligen inte har något svartgult kan man väl åtminstone skippa de skrikande turkosa/gröna/röda/etc tröjorna. (Jag tror jag pushade för bannlysning av gröna kläder för några år sedan och jag håller fast vid det.. ;))
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Publiken

Post by Ante »

Lappmössan wrote:Hur ligger man till med souvenirförsäljningen? Jag kanske inbillar mig det men det känns som att man börjat se mer folk med supporterprylar på stan och varje gång jag gått in på intersport står det folk och kollar på AIK-souvenirer.
Och för att anknyta till publiken: Visst var det mer svartgult på läktarna förra matchen än det var i grundserien förra året? Kul att se att det håller i sig från slutspelet, men det kan bli ännu bättre!
Och om man nu verkligen inte har möjlighet att ta på någon AIK-tröja/halsduk kan man ju ta något svartgult hemifrån! ..och om man nu verkligen inte har något svartgult kan man väl åtminstone skippa de skrikande turkosa/gröna/röda/etc tröjorna. (Jag tror jag pushade för bannlysning av gröna kläder för några år sedan och jag håller fast vid det.. ;))
Med en riktig wepshop så skulle vi sälja mycket mera, den saken är då säker.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Publiken

Post by robzon »

Vadå riktig webshop?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Det är nog inte själva shopen det är fel på utan utbudet. Talar bara av egen erfarenhet nu men jag vågar i alla fall inte beställa några klädesplagg via webben längre efter att kvaliteten åtminstånde på t-shirtsen varit ganaska dålig. Beställde en sådan där svart t-shirt med stort AIK-märke på för ett par år sedan men efter 1:a 40 graders tvätten så var XL-tröjan en medium och jag fick ge bort den till min sambo.
Sedan tycker jag att typ ölglasen kunde ha varit av en lite annan modell typ med fot på och inte en variant som påminner om ikeas billigaste glas.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Publiken

Post by Rampa »

De som rest ner till Växjö bör få en eloge. Verkade riktigt trångt på bortastå i "La Vida Arena".
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Publiken

Post by Ante »

robzon wrote:Vadå riktig webshop?
Av vad jag kan se så saknas ju flera produkter på webshopen? Eller har ni tagit bort dom ur sortimentet? Har du pratat med någon som betställt där? Flera utifrån säger att det tar en sjukt lång tid att få prylarna och att det funkat dåligt kring beställningarna. Riktigt synd då jag tror att man skulle sälja bra mycket mera om den fungerade klockrent.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: Publiken

Post by Oracle »

Trollet wrote:Med tanke på den här artikeln så är det nog ingen hemlighet vare sig med smeknamnet eller det riktiga namnet :)

http://www.skellefteaaik.se/content/las ... e=3&id=406
Som sagt :)
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Publiken

Post by Colton »

Finns 800 sitt och 1200 stå kvar till HV-matchen. Nu har man verkligen chansen att få några riktigt bra platser om man vill det. Nu har laget gjort två kanonmatcher borta, så nu är det dags för oss i publiken att visa vårt stöd. Vi kan inte skratta åt luleås publiksiffra samtidigt som vi själva skiter i att gå på matcherna.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Colton wrote:Finns 800 sitt och 1200 stå kvar till HV-matchen. Nu har man verkligen chansen att få några riktigt bra platser om man vill det. Nu har laget gjort två kanonmatcher borta, så nu är det dags för oss i publiken att visa vårt stöd. Vi kan inte skratta åt luleås publiksiffra samtidigt som vi själva skiter i att gå på matcherna.
http://www.ticnet.se/event/Skelleftea-A ... er/KFT1102 bara att boka
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Publiken

Post by freddus »

Ante wrote:
robzon wrote:Vadå riktig webshop?
Av vad jag kan se så saknas ju flera produkter på webshopen? Eller har ni tagit bort dom ur sortimentet? Har du pratat med någon som betställt där? Flera utifrån säger att det tar en sjukt lång tid att få prylarna och att det funkat dåligt kring beställningarna. Riktigt synd då jag tror att man skulle sälja bra mycket mera om den fungerade klockrent.
Nu har det skett förändringar på souvenirsidan sedan förra säsongen så förhoppningsvis är det bättre nu, men jag kan bekräfta stora frågetecken kring hur det har skötts. Försökte göra en beställning under förra säsongen... Tog en vecka innan jag avbeställde och köpte i butik istället när jag likväl tog mig till Ske-å. Tar en vecka att få produkter från US, här tog det en vecka utan att ens produkterna skickats. Nej, det är inte okej :)
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Publiken

Post by kurtivar »

vet inte riktigt vart jag ska posta det här men här blir nog bra.
ske se hemma matchen på tisdag mot hv71, men kommer med buss från lycksele. bussen anländer till torget i skellefteå 18:35 (garanterat sen). hur lång tid tar det att gå upp till arenan?. vilken väg är snabbast? (vägbeskrivning uppskattas) har mest kört/åkt bil i skellefteå så snabbaste gångvägen har jag ingen aning om.
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Publiken

Post by micktålbot »

Om du är på busstorget 18.38 så hinner du traska till Arenan före matchstart.

http://maps.google.se/
Tryck på vägbeskrivning. Skriv in Busstorget i Skellefteå som A och Skellefteå Kraft Arena på B så får du fram vägbeskrivning.Kan inte tro det tar mer än 15 minuter att gå dit.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Publiken

Post by svartgulsubkultur »

micktålbot wrote:Om du är på busstorget 18.38 så hinner du traska till Arenan före matchstart.

http://maps.google.se/
Tryck på vägbeskrivning. Skriv in Busstorget i Skellefteå som A och Skellefteå Kraft Arena på B så får du fram vägbeskrivning.Kan inte tro det tar mer än 15 minuter att gå dit.
Den vägbeskrivningen anger bilvägen, alltså kanalgatan och sen E4.
Jag föreslår att du går till gångtunneln ca 100m nordväst om busstation och igenom den.
När du kommer ut på andra sidan fortsätter du norrut på norra stationsgatan, tar sen en tvärgata höger (norrbölegatan) tills du kommer på till vitbergsvägen och följer den norrut tills gatan slutar vid Norrhammarskolan.
Då fortsätter du rakt fram på anslutande gångväg som leder genom en gångtunnel. Du kommer ut på egnahemsgatan som du följer tills den tar slut. Sväng vänster uppför Jägarvägen ca 200 meter, sen höger in på Mossgatan och då ser du arenan.
Men kolla gatorna på maps.google.se , promenaden tar en kvart, under tio minuter om du joggar.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Publiken

Post by kurtivar »

jag börjar förstå. kan bli en hel intressant promenad det här. sen fick jag upp 3 vägbeskrivningar på google maps den andra beskrev ungefär din vägvisning. men vad gör man inte för att se sitt favoritlag
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

kurtivar wrote:vet inte riktigt vart jag ska posta det här men här blir nog bra.
ske se hemma matchen på tisdag mot hv71, men kommer med buss från lycksele. bussen anländer till torget i skellefteå 18:35 (garanterat sen). hur lång tid tar det att gå upp till arenan?. vilken väg är snabbast? (vägbeskrivning uppskattas) har mest kört/åkt bil i skellefteå så snabbaste gångvägen har jag ingen aning om.
Jag tror du hittar utan problem, det brukar vara ganska mycket folk som promenerar från stan till arenan. Du känner igen dem på det gulsvarta :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Publiken

Post by micktålbot »

kurtivar, om du går den väg sgsk beskrev kommer du hamna rätt. Från busshållplatsen efter du gått igenom gångtunneln är det praktiskt taget bara att traska norrut, spela roll exakt vilken väg du går på, du kommer hamna rätt ändå, och som sagt du kommer se massa svartgultklädda människor som är på väg till samma ställe.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

kurtivar - sikta upp för berget bara! Då ska du nog se att det löser sig! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Publiken

Post by kurtivar »

ja det ska nog gå bra det här. far sa "om du inte hittar till arenan så är du inte värd att se matchen".
det ända jag är lite orolig över är om bussen inte håller tidtabellen, för vem har åkt i en buss som har kommit för tidigt?
hur länge släpper dom in publik? när matchen har börjat är det försent då eller?
vart går man in med sitt snygga NP-kort?
(jo jag skäms lite över att utnyttja det excellenta erbjudande 3 gratis hemma matcher för under 200 kr) :oops:
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Publiken

Post by John »

Kurtivar:

SGSK:s beskrivning hade ett litet fel, om jag läste rätt. Ta tunneln norrut från busstationen och fortsätt sedan bara norrut. Du hamnar nämligen på Vitbergsvägen direkt. Följ den förbi Norrhammarskolan, efter 100 meter kommer du till nästa tunnel.

Följ sedan Svartguls fortsatta beskrivning.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Publiken

Post by svartgulsubkultur »

John wrote:Kurtivar:

SGSK:s beskrivning hade ett litet fel, om jag läste rätt. Ta tunneln norrut från busstationen och fortsätt sedan bara norrut. Du hamnar nämligen på Vitbergsvägen direkt. Följ den förbi Norrhammarskolan, efter 100 meter kommer du till nästa tunnel.

Följ sedan Svartguls fortsatta beskrivning.
:oops:
Helt rätt av norrböleianen John, straight ahead från första tunneln...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Publiken

Post by Zimme »

"sträjt down järnna änd törn hajger"
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: Publiken

Post by olli »

Pelicans Lahti har gjort några TV-reklamer. Mycket bra humor, if i may say.

http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/20110 ... me_oneline

Har AIK TV-reklam?
Post Reply