Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Publiken

Post by BubbelVe »

Vårt publiktapp (tapp och tapp är väl att ta i ) beror på det ÖKADE AIK intresset. Jag har många bekanta och sådana man talat med på arbetsplatser där till exempel karln (oftast) har haft årskort år ut och år in, men med de ökade framgångarna så har respektiven (i mitt fall också) börjat titta. Att då lägga på ett eller kanske två årskort till på familjebudgeten a 7000 spänn styck har inte funkat så dessa personer har skaffat canal plus både lagligt men givetvis spätt på namnet "Dreamboxtown" vilket leder till ett tapp i publikhavet.
Kommer ni ihåg att Canal Plus sa att Skellefteås matcher var de mest sedda matcherna så därför utökades vår andel matcher i slutet på säsongen och så har det tydligen varit de senast 2-3 åren. Människor runt sverige, även innevånare i Luleå, har kraxat om att vi inte är hockeytokiga men om du skulle räkna in fyllnadsprocent på arenan, där vi faktiskt inte ligger så pyrt till, med det antalet Skellefteåbor som sitter framför tv matchdagar så skulle nog inte många gnälla på vårat engagemang...
Nåväl, att ens behöva skriva ett sådant här försvarstal är egentligen onödigt för nog vet vi alla vilket intresse det finns, men det är synd att vi inte kan fylla Ladan gamenights
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Publiken

Post by Ante »

Trollet wrote:
Zimme wrote:Går man efter vad som syntes på första isträningen så är det väldigt få årkort på sittplats kvar.
Håller med. Dock vet vi från i fjol att det är ståplats som sviker i de matcher då det är ont om folk.
Risken är väl att det blir än tommare på stå i år?. Vet själv ett tiotal ståplatsare som köpt sittkort tills i år. Fylls det på med nya eller blir dom platserna tomma? Det är frågan?
Last edited by Ante on 14 Aug 2011, 20:23, edited 1 time in total.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Ante wrote:Fylls det på med nya eller blir dom platserna tomma? Det är frågan?
Låt oss innerligt hoppas på det förstnämnda, och gärna fler än de som försvunnit.. ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Ante wrote:
Trollet wrote:
Zimme wrote:Går man efter vad som syntes på första isträningen så är det väldigt få årkort på sittplats kvar.
Håller med. Dock vet vi från i fjol att det är ståplats som sviker i de matcher då det är ont om folk.
Risken är väl att det blir än tommare på stå i å?. Vet själv ett tiotal ståplatsare som köpt sittkort tills i år. Fylls det på med nya eller blir dom platserna tomma? Det är frågan?
Vet du varför de köpt sitt? Trötta i benen som farbror Ante eller less på annat än att stå?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Publiken

Post by robzon »

Ska kolla i morgon men jag tror att vi har sålt nästan lika många årskort på ståplats nu som vi gjorde i fjol och då har vi ju faktiskt några veckor kvar till premiär.

ps. visst har ni sett reklamen på lokalbussarna?

Och lite mer reklam för er med barn:

Framtidens AIK:are
Framtidens AIK:are är riktat till ungdomar, 7-12 år. Det är ett medlemskap som kostar 200 kr, och i detta ingår fri ståplatsentré till AIK:s hemmamatcher*, dekal och lagfoto.
Detta erbjudande gäller t o m fredag 9 september 2011.
Medlemskapet säljs via AIK:s kontor, med målsmans underskrift och aktuellt foto.
* - gäller ej matcher mot Luleå & MODO eller i slutspel
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Publiken

Post by Ante »

Trollet: Lite olika, men mest är det väl bekvämligheten och att man inte brinner för klacken som det handlar om. Nån enstaka säger väl att nu när stämningen "försvunnit" så kan man lika gärna sitta osv...
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Publiken

Post by kurtivar »

Ante wrote:Trollet: Lite olika, men mest är det väl bekvämligheten och att man inte brinner för klacken som det handlar om. Nån enstaka säger väl att nu när stämningen "försvunnit" så kan man lika gärna sitta osv...
stämningen "försvunnit"? wait..... har jag missat något?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3067
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

BubbelVe wrote:Vårt publiktapp (tapp och tapp är väl att ta i ) beror på det ÖKADE AIK intresset. Jag har många bekanta och sådana man talat med på arbetsplatser där till exempel karln (oftast) har haft årskort år ut och år in, men med de ökade framgångarna så har respektiven (i mitt fall också) börjat titta. Att då lägga på ett eller kanske två årskort till på familjebudgeten a 7000 spänn styck har inte funkat så dessa personer har skaffat canal plus både lagligt men givetvis spätt på namnet "Dreamboxtown" vilket leder till ett tapp i publikhavet.
Kommer ni ihåg att Canal Plus sa att Skellefteås matcher var de mest sedda matcherna så därför utökades vår andel matcher i slutet på säsongen och så har det tydligen varit de senast 2-3 åren. Människor runt sverige, även innevånare i Luleå, har kraxat om att vi inte är hockeytokiga men om du skulle räkna in fyllnadsprocent på arenan, där vi faktiskt inte ligger så pyrt till, med det antalet Skellefteåbor som sitter framför tv matchdagar så skulle nog inte många gnälla på vårat engagemang...
Nåväl, att ens behöva skriva ett sådant här försvarstal är egentligen onödigt för nog vet vi alla vilket intresse det finns, men det är synd att vi inte kan fylla Ladan gamenights
Fast när pengarna tillfaller Canal+ och inte föreningen är ju frågan hur mycket det intresset är värt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Publiken

Post by Zimme »

Klubben får ju nästan 25 mille/år av canal+ så visst märks det även i AIK:s kassa. Det är nästan 20 fullsatta hemmamatcher.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3067
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Zimme wrote:Klubben får ju nästan 25 mille/år av canal+ så visst märks det även i AIK:s kassa. Det är nästan 20 fullsatta hemmamatcher.
Vilken korrelation har de pengarna med antalet tittare på våra matcher?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Publiken

Post by Zimme »

Du skrev "Fast när pengarna tillfaller Canal+ och inte föreningen är ju frågan hur mycket det intresset är värt."
Och jag svarade att klubben får 25 mille av canal+ så visst är det värt att folk tittar på matcherna på TV, även om man sålde ut varenda hemmamatch skulle man inte nå samma intäkter.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Intressant idé av AIK detta med flexpaket: http://www.skellefteaaik.se/lasvart/nyheter.aspx?id=605
Har det funnits tidigare?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

Markman wrote:Intressant idé av AIK detta med flexpaket: http://www.skellefteaaik.se/lasvart/nyheter.aspx?id=605
Har det funnits tidigare?
Jo, det fanns ifjol också. Men det är dyrare än att köpa lösa sittplatser, t.ex. gröna sektionen 3685:-/14 = 263:-/match och lösa 245:-/match. Fast man får ju samma sittplatser till alla matcher då iofs.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Plus att det är garanterade platser också.. :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Publiken

Post by schteffe »

Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

schteffe wrote:Modo testar "aktiv sittplats"
http://www.modohockey.se/nyheter.cfm?nyhet=6106
På tal om Modo. Deras forum verkar stendött. Inte en enda tråd om gårdagens match.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: Publiken

Post by Oracle »

Vill bara inflika att Pea lovade mig ett svar från dem under sommaren (på min lista med förslag som postades tidigare här i tråden) men har inte hört nåt. Har mailat honom igen nu och frågat om det kommer nån feedback.
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

I år blir en del av sittplatserna dyrare mot Luleå. Annars samma priser som ifjol.

Code: Select all

Kategori		 Ord	Luleå	Övrig info/kartfärg                                                      
1- Mitten		295	330 	Röd
2- Mot mitt 	255	305 	Blå
3- Anfzon		245	295 	Grön
4- Frmitt		235	285 	Gul                                                 
5- Kortsi		225	275 	Lila
6- Dold 	    130	130 	Rad 1 / Grå
7- Skymd		 150	200 	Rad 2 och 1 /Petrol  
8- Nedre Rin	200	250 	Rad 2-3 / Beige
- Rullsto		150	150 	1 ledsagare* per rullstol.
- Ståplat		80 	80  	Ungdom f. 94-04 **
- Ståplat		130	130 	Vuxen

Priser inklusive seriviceavgift.


http://skellefteaaik.se/biljetter/losa-biljetter.aspx
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Publiken

Post by Henke »

Sketch wrote:
micktålbot wrote:


En låt som borde spelas upp till introfilmen (även om det inte direkt är av högsta prioritet) borde annars vara “Honor” från The Pacific-introt.
Tänk dig bilder av våra hjältar genom åren satt till denna musik:
http://www.youtube.com/watch?v=UtmAiNG2 ... re=related
09/10 introt kan slänga sig i väggen! 8-)
+ 1 på The Pacific introt ! 8-)

Hoppas att AIK kan ta fram några snyggare mössor och kepsar...gärna några stilrena tänkt typ http://www.modohockey.se/shop_visabild. ... mer=133395
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Jag tjatar.. Finns fortfarande bara en låt som likt ingen annan får min kropp att pumpas full av förväntan.. Det som skulle vara så snyggttill denna är ju ice-projection med chans att vara lite maffigt!
På 58 sek kommer "Skelefteeeeå AAAAIIIIIIKKÅÅÅÅÅÅÅÅÅ" och så kommer Hagos.. förlåt, de andra, flygande in på isen ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=_q6chUtSef4
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Sed wrote:I år blir en del av sittplatserna dyrare mot Luleå. Annars samma priser som ifjol.

Code: Select all

Kategori		 Ord	Luleå	Övrig info/kartfärg                                                      
1- Mitten		295	330 	Röd
2- Mot mitt 	255	305 	Blå
3- Anfzon		245	295 	Grön
4- Frmitt		235	285 	Gul                                                 
5- Kortsi		225	275 	Lila
6- Dold 	    130	130 	Rad 1 / Grå
7- Skymd		 150	200 	Rad 2 och 1 /Petrol  
8- Nedre Rin	200	250 	Rad 2-3 / Beige
- Rullsto		150	150 	1 ledsagare* per rullstol.
- Ståplat		80 	80  	Ungdom f. 94-04 **
- Ståplat		130	130 	Vuxen

Priser inklusive seriviceavgift.


http://skellefteaaik.se/biljetter/losa-biljetter.aspx
Intressant det där. 50 spänn upp på alla sittplatser utom rad 1 mot Luleå. Rätt saftig höjning men jag tycker nog att det är rätt. De fyller antagligen arenan ändå.
Det man skulle vilja se nu när PEA:s axiom om att inte ha skilda priser inte verkar lika hugget i sten, är förstås nåt "gå två - betala för en" till skräpmatcherna. Lyckligtvis har Södertälje åkt ur men jag gissar att Gnaget och Växjö knappast attrahererar några större skaror.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Vet då en bunt med folk.Som köpt sitt i år.Mest av att stämning på stå har Blivit mindre.Kan det stämma?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

don_tomassso wrote:Vet då en bunt med folk.Som köpt sitt i år.Mest av att stämning på stå har Blivit mindre.Kan det stämma?
Robzon skrev ju det här för några veckor sen:
Ska kolla i morgon men jag tror att vi har sålt nästan lika många årskort på ståplats nu som vi gjorde i fjol och då har vi ju faktiskt några veckor kvar till premiär.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

lobo wrote:Jag tjatar.. Finns fortfarande bara en låt som likt ingen annan får min kropp att pumpas full av förväntan.. Det som skulle vara så snyggttill denna är ju ice-projection med chans att vara lite maffigt!
På 58 sek kommer "Skelefteeeeå AAAAIIIIIIKKÅÅÅÅÅÅÅÅÅ" och så kommer Hagos.. förlåt, de andra, flygande in på isen ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=_q6chUtSef4
Med en schysst video (inklusive ice-projection naturligtvis) kan det nog bli sjukt jävla bra faktiskt.. :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Publiken

Post by robzon »

Just nu så har vi sålt fler seriekort på sittplats i fjol men vi ligger 15 kort back på ståplats.

Ståplats grundserie 2400 vuxen och 1400 ungdom.
Autogiro det finns möjlighet att betala ditt seriekort via autogiro på upp till 6 månader.
400kr/månaden för ett grundseriekort alltså. Passa på och handla redan idag! Korten sälj på Intersport City och AIK´s kontor.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Publiken

Post by freddus »

Något måste iaf göras åt problemet med reserverade biljetter. Har ingen aning om hur andra klubbar sköter det (kanske är lika dåligt överallt eller kanske inte ens går att göra något åt saken). Nu till hemma-premiären fanns det ,när jag bokade, halvbra/hyfsade och dåliga platser kvar, och så är det under flera dagar... Men helt plötsligt dyker det upp hundratals biljetter på nytt och det ser ju ut att bli pinsam publiksiffra i första hemmamatchen vilket skulle vara fördjävla tråkigt och nästan pinsamt. Ett exempel är kortsidan, där var det fullbokat under en längre tid, och nu finns det drygt 45 lediga platser igen.
Sektion C (mitten) övre tre raderna är nu helt plötsligt i princip tomma och här gick jag och bokade platser på rad 4 eller 4 nära runden.

Sen kan man ju fråga sig var informationen om biljettläget är? Nu har man hittat till facebook men varken där, hemsidan eller i veckobrevet kan jag hitta någon information om att det dykt upp flertalet riktigt bra platser till nästa hemmamatch.

För mig som enbart har möjlighet att gå på ett fåtal matcher per säsong känns det här läget lite surt. Nu har jag 13-14mil enkel väg till en hemmamatch och jobb som gör att jag inte kan gå på varje match. Då känns det som att jag gärna vill planera och boka i tid, men känns inte som att det är lönt att åka den vägen när man fått "enbart" hyggliga platser i tron om att det började bli slutsålt.

Visst kan reserverade platser komma tillbaka och ska då givetvis släppas ut, men någon begränsning borde det väl ändå finnas? Kanske har det här att göra med att det är första matchen och att det därmed gett lite mer osäkerhet men gå då ut med det och meddela om läget, var inte osynliga. I slutspelet förra säsongen införde man åtminstone information om de reserverade platserna.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Publiken

Post by Colton »

Hoppas alla passar på att fara och se första matchen! Kan inte fatta varför den inte är mer uppbokad om jag ska vara ärlig, lördagsmatch och allt. Myten om hockeytokiga Skellefteå håller tyvärr på att spräckas. Är glad om vi har ett snitt på 4600-4700 i år.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Colton wrote:Hoppas alla passar på att fara och se första matchen! Kan inte fatta varför den inte är mer uppbokad om jag ska vara ärlig, lördagsmatch och allt. Myten om hockeytokiga Skellefteå håller tyvärr på att spräckas. Är glad om vi har ett snitt på 4600-4700 i år.
Folk har väl helt enkelt inte råd längre.så det blir väl tvn o dreamboxen,före upplevelsen o se den live.
Trist men sant.Men fortfarande så pratas det mycket hockey runt om i stan.
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: Publiken

Post by rock »

Det ekonomiska läget gör sig påmind. Andra klubbar lockar med sänkta priser, dagens match mot fbk 50:- som student. Skellefteå får försöka fylla hallen genom diverse arrangemang. Lapp på luckan lappen kommer få ligga i lådan många gånger denna vinter.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

"Tragiskt, men jag orkar inte bry mig längre.. Har gett upp." var vad jag tänkte men nej jag vill inte se mitt älskade lag i allsvenskan om 2-3 år, vilket är vad som väntar om detta fortsätter.

Har sagt det förr: sänk priset på ståplats. "Men de där extra som kommer räcker inte för at få det att gå jämt upp" -Men det blir ju MER PUBLIK.. Underskatta inte det. För att inte tala om att det ser bättre ut utifrån. Mer publik = bättre stämning och resultat = Ännu mer publik.
Den stora kullen med 90-93 har snart alla gått ut skolan och antingen flyttar de härifrån eller stannar kvar och studerar eller är arbetslösa (generaliserar),i vilket fall som helst lär de inte ha råd. Jag talar ur egen erfarenhet då lillasystern som gått på varje hemmamatch de senaste 3 åren inte säger sig ha råd längre.
Även om fler är intresserade prioriterar ännu fler bort liveupplevelsen. Elitserien är inte ny och fräsch längre. Publiken kommer dock när det är billigt eller gratis, det har vi ju sett..

Till lördagens match borde man givetvis haft den där barometern igen även om den inte målet uppnåddes.. Lätt att vara efterklok. Bumpa det åtminstone på NPs facebook.
Post Reply