Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

micktålbot wrote:Spela bara dödsmetal och grindcore så folk inte kan klappa takt. Jag hatar alla former av klappa takt, är avundsjuk på nordamerikansk sportpublik där klappa takt som fenomen inte existerar. Vi måste börja och sjunga mindre taktvänliga "hymner" så klappandet försvinner. Det känns som man är i en kyrka när alla klappar i takt. Bättre då med en låt likt Färjestads som inte bjuder in till nämnda sektliknande aktivitet.
Eftersom du inte lär få sittplats att mangrant sjunga med till vissa ramsor så tycker jag det är jävligt bra att dom klappar med för när alla är med och klappar så bidrar det jävligt mycket till stämningen. Hur vill du att det annars att det ska vara eller låta på matcherna?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

schteffe wrote:En klubbhymn är en del av skapandet av klubbidentiteten. Vem vill t ex inte ha liverpool som sitt lag om man ser bara utifrån deras hymn (http://www.youtube.com/watch?v=Y7xvegPH_Lw)? Nödvändiga ingredienser är att det 1. är en sång och inte en ramsa, 2. lämpligt tempo, 3. en text som anspelar på klubben, alt. på värden som klubben eller idrott i sig kan kopplas till (t ex "just idag är jag stark", "you'll never walk alone"), 4. ha ett crescendo, en finish där alla fans och spelares hjärtan darrar till. Hela guldstans favoriter är den enda AIK-sång som uppfyller grundläggande punkt 1 och 2 och även i viss mån 3, men är alltför flat (saknar 4) och har dessutom något för nördig text i nuvarande utförande.
Fast "You'll Never Walk Alone" är väl inte skriven för Liverpool? Och det var väl knappast någon som en dag bestämde att "nu grabbar är det den här låten som gäller". Utan att ha full koll på historien vågar jag gissa att klacken började köra den för att de gillade låten och sedan blev den med tiden Liverpools inofficiella hymn.

Det är en viss skillnad mot att någon sätter sig med nothäfte och komponerar låt+lagom cheesy text och förväntar sig att hela publiken ska ta den till sitt hjärta. Det jag försöker säga är att man inte kan kommendera fram en hymn och få full uppslutning bakom den. Det riskerar bli pannkaka av alltihop och personligen ser jag det absolut inte som någon förlust (snarare tvärtom) att vi inte har någon låt i stil med de som stockholmslagen och FBK kör före match.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Publiken

Post by micktålbot »

Special Brew wrote:
micktålbot wrote:Spela bara dödsmetal och grindcore så folk inte kan klappa takt. Jag hatar alla former av klappa takt, är avundsjuk på nordamerikansk sportpublik där klappa takt som fenomen inte existerar. Vi måste börja och sjunga mindre taktvänliga "hymner" så klappandet försvinner. Det känns som man är i en kyrka när alla klappar i takt. Bättre då med en låt likt Färjestads som inte bjuder in till nämnda sektliknande aktivitet.
Eftersom du inte lär få sittplats att mangrant sjunga med till vissa ramsor så tycker jag det är jävligt bra att dom klappar med för när alla är med och klappar så bidrar det jävligt mycket till stämningen. Hur vill du att det annars att det ska vara eller låta på matcherna?
Precis som det låter idag minus klappa-i-takt-skiten. Jag kan acceptera klappa i takt vid vissa tillfällen som Genom hela livet ramsan. Att ha en sittpublik som sitter och klappar i takt som om de vore på nån Trazan och Banarne konsert tycker jag är kiss. Gillar den nordamerikanska publiken där de faktiskt följer hockeyn.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Det finns en 'låt' som skulle passa perfekt. Som en hymn och som en låt och som allting alla vill ha.. Den har svartgubbe redan tagit upp..

Genom hela livet..
http://www.youtube.com/watch?v=IwzYECQ7 ... re=related

JAG får iaf kårar i ryggen när man hör hela klacken stämma in.. Får varena hockeymolekyl att resa sig i kroppen..
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Publiken

Post by Sketch »

micktålbot wrote:
Precis som det låter idag minus klappa-i-takt-skiten. Jag kan acceptera klappa i takt vid vissa tillfällen som Genom hela livet ramsan. Att ha en sittpublik som sitter och klappar i takt som om de vore på nån Trazan och Banarne konsert tycker jag är kiss. Gillar den nordamerikanska publiken där de faktiskt följer hockeyn.
1. Kan du inte använda dina ögon samtidigt som du använder dina händer? :?
2. Jag tror nog att det är enklare att följa hockeyn när man sitter stilla och klappar i takt än när man ränner runt och dricker öl, käkar popcorn samt spanar in cheerleaders. (generalisering, jag vet)

Inse att t.ex. AIK visa hjärta inte ens skulle bli hälften så effektfull utan klapp. Det är bra stämning i ladan men mycket är tack vare vår sittplatspublik som hänger på bra med både klapp och svarsramsor (samt att det ofta är någon som startar "ni på västra är ni klara", "ge oss ett A" och någon gång vågen.)
Kolla runt bland de andra elitserielagens publik så ser du att det är en FÖRDEL vi har.
lidlund wrote:Det finns en 'låt' som skulle passa perfekt. Som en hymn och som en låt och som allting alla vill ha.. Den har svartgubbe redan tagit upp..

Genom hela livet..
http://www.youtube.com/watch?v=IwzYECQ7 ... re=related

JAG får iaf kårar i ryggen när man hör hela klacken stämma in.. Får varena hockeymolekyl att resa sig i kroppen..
Genom hela livet må vara en sjukt skön ramsa men enligt mig är det absolut inget som ska dras igång mitt i en match (speciellt om den körs sådär sakta..), för DET om något blir ju fånigt, att sitta och dra ned tempot istället för att ge spelarna en kick.. Den borde köras när matchen antingen är vunnen eller helt körd.


Oracle wrote: - Ett maffigare intro. Flaggor, lite rök och ljusstrålar känns fattigt, ärlig talat. Fyrverkerierna vi hade förut (de två som sköts rakt över isen) var ju festligare, även om jag kan förstå varför de togs bort. Självklart inte lika enkelt att göra nåt häftigt av ett lönnlöv som ett djur, men jag skulle fortfarande tycka det var roligare om dom åkte ut ur ett mäktig lönnträd än ingenting alls. Eller ännu bättre, en lappmössa a la SM-guldet.
Boliden skulle säkert sponsra mer om vi faktiskt kom ut ur en gruva. :lol:

Går något att göra med taggtråd? Format som ett V utåt med facklor/Pyro på sidorna.. det var svårt detta.
Annars gillar jag idén att barn från ungdomsleden kommer ut och åker ett varv med AIK-flaggor för att sedan ställa sig vid entrén, enkelt men snyggt, likt Habs:
http://www.youtube.com/watch?v=HJLDNTe9 ... re=related

En låt som borde spelas upp till introfilmen (även om det inte direkt är av högsta prioritet) borde annars vara “Honor” från The Pacific-introt.
Tänk dig bilder av våra hjältar genom åren satt till denna musik:
http://www.youtube.com/watch?v=UtmAiNG2 ... re=related
09/10 introt kan slänga sig i väggen! 8-)
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Sketch wrote:Boliden skulle säkert sponsra mer om vi faktiskt kom ut ur en gruva.
Det låter ju faktiskt som en lite intressant idé tycker jag - "Den ändlösa talanggruvan Skellefteå AIK".. Det känns ändå som att det finns lite potential att bygga på där.. :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Publiken

Post by Zimme »

Har också tänkt ten tanken, en gruvgångspelarentré skulle passa fint, gärna med ett SoR inspirerat intro när 11 små gnomer traskar in i gruvan i jakt på guldet och väcker det svarta hotet...
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Publiken

Post by Sketch »

Möjliggör en vidareutveckling av "hej hå"-ramsan. ;)
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

micktålbot wrote: Precis som det låter idag minus klappa-i-takt-skiten. Jag kan acceptera klappa i takt vid vissa tillfällen som Genom hela livet ramsan. Att ha en sittpublik som sitter och klappar i takt som om de vore på nån Trazan och Banarne konsert tycker jag är kiss. Gillar den nordamerikanska publiken där de faktiskt följer hockeyn.
Jag har varit på hyfsat många NHL-matcher och håller inte med om att publiken generellt är särskilt kunnig, eller ens intresserad, där. Det är nachos, fights, öl, events i arenan och "hang out" som är centralt där. Det som händer nere på isen är inte alltid så viktigt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
dills
Posts: 8
Joined: 21 Jun 2011, 15:47

Re: Publiken

Post by dills »

Trollet wrote:
micktålbot wrote: Precis som det låter idag minus klappa-i-takt-skiten. Jag kan acceptera klappa i takt vid vissa tillfällen som Genom hela livet ramsan. Att ha en sittpublik som sitter och klappar i takt som om de vore på nån Trazan och Banarne konsert tycker jag är kiss. Gillar den nordamerikanska publiken där de faktiskt följer hockeyn.
Jag har varit på hyfsat många NHL-matcher och håller inte med om att publiken generellt är särskilt kunnig, eller ens intresserad, där. Det är nachos, fights, öl, events i arenan och "hang out" som är centralt där. Det som händer nere på isen är inte alltid så viktigt.

Håller med trollet. Själva hockeymatchen känns ofta väldigt sekundär, och läktarkulturen där känns mer som en matkultur.
Föredrar helt klart en klappande sittplats än en tyst. Klappandet visar åtminstone på något slags engagemang.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Då uppstår genast frågan om ni sett NHL-hockey i ex Nashville/Anaheim/Atlanta/Phoenix/Tampa Bay eller om ni sett den i Chicago/Detroit/Boston/Toronto/Montreal? Det är viss skillnad. Viss skillnad gäller även om man har sett en serielunksmatch eller en match i slutspelet.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Publiken

Post by Sketch »

Spelar väl ingen roll i denna diskussion? Påståendet var att "i NHL följer man faktiskt hockeyn till skillnad från vad man gör här" vilket är fel hur du än vrider på det.

Att sedan publiken i NHL är mer livad i slutspel än vad sittplats är i elitserieslutspelet är helt rätt då man oftast får sneda blickar på sig om man lever om för mycket eller hoppar och studsar etc. Det har förmodligen att göra med att "det är det ståplats är till för".
Skulle dock inte förvåna mig om det ändrats om ett par år. Se bara på senaste slutspelet, vi och många fler klubbar delade ut t-shirts, djurgården halsdukar och luleå näsdukar i sann NHL-anda.. och de flesta av elitserie-arenorna har väl ice-projection nu?
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Tycker vi har härliga fans i Skellefteå.
Kolla bara in denna kommentar såg den på norran bloggen

Säsongkortet ligger ännu så länge obetalt, inväntar vad Lasse J har att komma med.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

De som skriver sådana kommentarer lär inte haft ett säsongskort till att börja med.

Zimme wrote:Har också tänkt ten tanken, en gruvgångspelarentré skulle passa fint, gärna med ett SoR inspirerat intro när 11 små gnomer traskar in i gruvan i jakt på guldet och väcker det svarta hotet...
Menar du inte hober eller dvärgar? Alternativt bumbibjörnar?
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Zimme wrote:Har också tänkt ten tanken, en gruvgångspelarentré skulle passa fint, gärna med ett SoR inspirerat intro när 11 små gnomer traskar in i gruvan i jakt på guldet och väcker det svarta hotet...
Jag ser framför mig hur "Balrogen", dvs. en förbannad Lee Goren (alt. Martin Lundberg) vaknar ur flammorna långt där nere i djupet! Grottan kantad med statyer av hjältar från förr - Mikaelsson, "Lövendödar'n", Hardy, "Acka", "Garvis", "Krobbe" m.fl. m.fl... Gnomer vet jag inte, men om man jobbar in spelarna i det på något bra sätt och jobbar igenom det ordentligt tror jag ändå att det kan bli riktigt bra! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Foppas skridskocoach wrote:Då uppstår genast frågan om ni sett NHL-hockey i ex Nashville/Anaheim/Atlanta/Phoenix/Tampa Bay eller om ni sett den i Chicago/Detroit/Boston/Toronto/Montreal? Det är viss skillnad. Viss skillnad gäller även om man har sett en serielunksmatch eller en match i slutspelet.
Har sett en match vardera i Dallas, Nashville, Toronto och Chicago. Ett flertal i New Jersey och New York (Rangers). Aldrig slutspel men väl viktiga matcher. Toronto var bättre men de mötte Rangers, hade väntat mig mer.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Publiken

Post by Zimme »

De 11 gnomerna/dvärgarna/bumbibjörnarna har ju naturligtvis de andra lagens tröjor. Man kan ha med en ful groda också..
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Publiken

Post by Jablonic »

schteffe wrote:En klubbhymn är en del av skapandet av klubbidentiteten. Vem vill t ex inte ha liverpool som sitt lag om man ser bara utifrån deras hymn (http://www.youtube.com/watch?v=Y7xvegPH_Lw)? Nödvändiga ingredienser är att det 1. är en sång och inte en ramsa, 2. lämpligt tempo, 3. en text som anspelar på klubben, alt. på värden som klubben eller idrott i sig kan kopplas till (t ex "just idag är jag stark", "you'll never walk alone"), 4. ha ett crescendo, en finish där alla fans och spelares hjärtan darrar till. Hela guldstans favoriter är den enda AIK-sång som uppfyller grundläggande punkt 1 och 2 och även i viss mån 3, men är alltför flat (saknar 4) och har dessutom något för nördig text i nuvarande utförande.
Riktigt bra inlägg, precis vad vi menar.
Foppas skridskocoach wrote:Fast "You'll Never Walk Alone" är väl inte skriven för Liverpool? Och det var väl knappast någon som en dag bestämde att "nu grabbar är det den här låten som gäller". Utan att ha full koll på historien vågar jag gissa att klacken började köra den för att de gillade låten och sedan blev den med tiden Liverpools inofficiella hymn.

Det är en viss skillnad mot att någon sätter sig med nothäfte och komponerar låt+lagom cheesy text och förväntar sig att hela publiken ska ta den till sitt hjärta. Det jag försöker säga är att man inte kan kommendera fram en hymn och få full uppslutning bakom den. Det riskerar bli pannkaka av alltihop och personligen ser jag det absolut inte som någon förlust (snarare tvärtom) att vi inte har någon låt i stil med de som stockholmslagen och FBK kör före match.
Som sagt så har ju det konceptet funkat på flera andra ställen så om det inte skulle funka beror det antingen på att låten inte håller eller på folket i ladan. Därför måste vi se till att låten blir riktigt bra och passar in på de kriterier som schteffe räknade upp.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: Publiken

Post by Oracle »

skriver under på citaten i Jablonics inlägg också.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Publiken

Post by schteffe »

Mindre än två veckor till ispremiär! Jag kommer vara en del av Publiken!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Publiken

Post by svartgulsubkultur »

Poesi ur traditionell skellefteläktarvinkel:
http://northpower.nu/wordpress/?p=1943
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Miklosoft
Posts: 294
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Publiken

Post by Miklosoft »

Trollet wrote:
micktålbot wrote: Precis som det låter idag minus klappa-i-takt-skiten. Jag kan acceptera klappa i takt vid vissa tillfällen som Genom hela livet ramsan. Att ha en sittpublik som sitter och klappar i takt som om de vore på nån Trazan och Banarne konsert tycker jag är kiss. Gillar den nordamerikanska publiken där de faktiskt följer hockeyn.
Jag har varit på hyfsat många NHL-matcher och håller inte med om att publiken generellt är särskilt kunnig, eller ens intresserad, där. Det är nachos, fights, öl, events i arenan och "hang out" som är centralt där. Det som händer nere på isen är inte alltid så viktigt.
Har också varit och sett en del NHL matcher. Främst i Washington. Kändes som jag var ensam som ville se matchen då folk knappt verkade kunna icing, offside etc.
Florida är bara att skippa. En kompis var där och sa att det är mer stämning att se på tv då det var ca 2000 som såg matchen. (Dock fullsatt enligt sålda biljetter)
New York samt i stort sätt alla Kanadensiska lag är dock bra.
Tycker att det blir bra tryck fastän största delen av publiken klappar. Ser det mer som en förlängning av sången.
Om du ser i NHL så klappar folk när jumbon kör sitt "clap your hands" och speakern försöker få igång samt när dom kör decibel mätningen. Då lever det om men mellan det är det mest surr som hörs av folk som sitter och pratar om annat.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

hur ser det ut med årskortförsäljningen + eller - mot förra året?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Publiken

Post by Zimme »

Går man efter vad som syntes på första isträningen så är det väldigt få årkort på sittplats kvar.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Zimme wrote:Går man efter vad som syntes på första isträningen så är det väldigt få årkort på sittplats kvar.
låter fint :) ingen som har några siffror? sen så borde aik ha en stapel på hemsidan där man ser hur många platser som finns kvar på hemsidan precis som ifjol.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Zimme wrote:Går man efter vad som syntes på första isträningen så är det väldigt få årkort på sittplats kvar.
Håller med. Dock vet vi från i fjol att det är ståplats som sviker i de matcher då det är ont om folk.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Publiken

Post by Zimme »

Ringde och kollade lite och på Sitt har man sålt något mer än ifjol, på stå har man sålt hyfsat med årskort men man hade hoppats på fler. Det finns dock ingen anledning att vara missnöjd med försäljningen än så länge.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Zimme wrote:Ringde och kollade lite och på Sitt har man sålt något mer än ifjol, på stå har man sålt hyfsat med årskort men man hade hoppats på fler. Det finns dock ingen anledning att vara missnöjd med försäljningen än så länge.
Jag räknade gula lappar efter träningsmatchen idag. Det är runt 100 stolar i hela hallen som är märkta "LEDIG".
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1514
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Publiken

Post by Humlannitton »

Trollet wrote:
Zimme wrote:Ringde och kollade lite och på Sitt har man sålt något mer än ifjol, på stå har man sålt hyfsat med årskort men man hade hoppats på fler. Det finns dock ingen anledning att vara missnöjd med försäljningen än så länge.
Jag räknade gula lappar efter träningsmatchen idag. Det är runt 100 stolar i hela hallen som är märkta "LEDIG".
Du får nog plussa på ungefär alla stolar som finns på kortsidan bakom bortamålet, dvs östra sidan.
User avatar
Miklosoft
Posts: 294
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Publiken

Post by Miklosoft »

Humlannitton wrote:
Trollet wrote:
Zimme wrote:Ringde och kollade lite och på Sitt har man sålt något mer än ifjol, på stå har man sålt hyfsat med årskort men man hade hoppats på fler. Det finns dock ingen anledning att vara missnöjd med försäljningen än så länge.
Jag räknade gula lappar efter träningsmatchen idag. Det är runt 100 stolar i hela hallen som är märkta "LEDIG".
Du får nog plussa på ungefär alla stolar som finns på kortsidan bakom bortamålet, dvs östra sidan.
Sen var en del lappar liggande på golvet efter första isträningen.. Undra om dom satt tillbaks nya
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
Post Reply