Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Hörde rykten om att det var mycket tomma stolar igår även om publiksiffran sa drygt 4800 pers.
Stämmer det?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Jag hade gissat högre så det känns som det stämmer. Var relativt fullt på stå.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Inte många platser sålda till Norrlandsderbyt på lördag. Är publikintresset sämre i år? Katastrof i så fall.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Publiken

Post by marre »

Håller med Skidrow,kändes som mer än 4800
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Publiken

Post by svea_man »

Ja jag ska då dit fan tagga att möta Timrå igen
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Som jag sagt tidigare 18.00 och så på lördag är en dålig tid, folk har middags bjudning vid den tiden så antingen starta 15.00 lr så senare. Senare skulle jag inte personligen vilja för då blir det typ 20.00 lr 21.00.
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Om middags bjudningar är viktigare än hockey så tror jag inte det spelar nån roll på tiden...
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

shaquille wrote: 19 Sep 2018, 17:07 Om middags bjudningar är viktigare än hockey så tror jag inte det spelar nån roll på tiden...
Den sämre halvan anser att du fan inte ska missa middagen med **** som är 18.00 så är det bara så annars får man sova på soffan.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

shaquille wrote: 19 Sep 2018, 17:07 Om middags bjudningar är viktigare än hockey så tror jag inte det spelar nån roll på tiden...
Du missar hela problematiken med pubiksiffran. Det är sällanbesökare vi måste locka och det är dom som ska köpa de sista 2000 biljetterna. Inte NP. Jag vet inte om 15 eller 18 är bättre, men väldigt många av dem som vi behöver locka till arenan sätter familjen och socialt umgänge före.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Men att aik tycks ju själva föredra sena lördagsmatcher i tron det lockar mer folk. Billing är väl mannen som får uttala sig...
Tror själv arenauppelvelsen, intro, musiken mm måste förnyas oftare. Själva produkten ishockey håller högsta klass, så det är knappast där problemet sitter. 4500 mot Timrå idag?
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Problemet heter Netflix, HBO, Fortnite etc. Folk är intresserade men inte tillräckligt intresserade. Tror tyvärr siffrorna är mitt i en sjunkande trend och botten är långtifrån nådd.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

smogz wrote: 22 Sep 2018, 07:52 Problemet heter Netflix, HBO, Fortnite etc. Folk är intresserade men inte tillräckligt intresserade. Tror tyvärr siffrorna är mitt i en sjunkande trend och botten är långtifrån nådd.
Det var fan bättre förr.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

För mig är felet uppenbart.
Det är för krångligt köpa biljett. Biljetten ska finnas på torget, på Kvantum, på COOP, på Maxi, på systemet.
Som jag sagt tidigare, låt panchos sälja biljetter mot en ringa provision i ingångarna till de större köpcentra. På så sätt fångar du sällanbesökarna och de lite äldre som inte kan, inte vill, inte ids sitta vid en dator och handla, eller har en APPjävel.
Samma försäljare kan dessutom sälja 50/50 och vi får då vinstsummor upp mot 60-100 papp. Bara dragning av det skulle locka en del. Sidovinster. Spara dina 50/50 och lotta under året ut ett antal NHLresor, elcyklar, en halv gris, whatewer.
Köper du biljett ute på stan berättigar det dessutom till gratis kaffe (kostar AIK 1 krona) om du hämtar ut koppen ½ timme före match.
Detaljer, detaljer, detaljer. Finns massor av grejer att slipa på.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

snorhyveln wrote: 22 Sep 2018, 09:31 För mig är felet uppenbart.
Det är för krångligt köpa biljett. Biljetten ska finnas på torget, på Kvantum, på COOP, på Maxi, på systemet.
Som jag sagt tidigare, låt panchos sälja biljetter mot en ringa provision i ingångarna till de större köpcentra. På så sätt fångar du sällanbesökarna och de lite äldre som inte kan, inte vill, inte ids sitta vid en dator och handla, eller har en APPjävel.
Samma försäljare kan dessutom sälja 50/50 och vi får då vinstsummor upp mot 60-100 papp. Bara dragning av det skulle locka en del. Sidovinster. Spara dina 50/50 och lotta under året ut ett antal NHLresor, elcyklar, en halv gris, whatewer.
Köper du biljett ute på stan berättigar det dessutom till gratis kaffe (kostar AIK 1 krona) om du hämtar ut koppen ½ timme före match.
Detaljer, detaljer, detaljer. Finns massor av grejer att slipa på.
Tror du har 100 pct rätt.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Många har familj och det blir alldeles för dyrt för hela familjen att gå tillsammans. Intresset finns nog men det är dyrt och mer bekvämt att sitta hemma framför TVn. Det borde finnas ett ”borta-abonnemang” på Cmore.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Publiken

Post by dovienya »

ossian wrote: 22 Sep 2018, 10:04 Det borde finnas ett ”borta-abonnemang” på Cmore.
This!
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

ossian wrote:Många har familj och det blir alldeles för dyrt för hela familjen att gå tillsammans. Intresset finns nog men det är dyrt och mer bekvämt att sitta hemma framför TVn. Det borde finnas ett ”borta-abonnemang” på Cmore.
Tyvärr är det nog cmore som får bestämma för mycket. De vill ju inte sälja "billiga" bortaabonnemang utan tvinga på alla fulla utbudet för 349 - 449:-/månad.

Men då har ju klubbarna fått ännu mer tvpengar... Från 29 miljoner till dryga 40 miljoner skrevs det ju om i våras. Då är väl klubbarna nöjda med halvfulla arenor. :).
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 22 Sep 2018, 09:31 För mig är felet uppenbart.
Det är för krångligt köpa biljett. Biljetten ska finnas på torget, på Kvantum, på COOP, på Maxi, på systemet.
Som jag sagt tidigare, låt panchos sälja biljetter mot en ringa provision i ingångarna till de större köpcentra. På så sätt fångar du sällanbesökarna och de lite äldre som inte kan, inte vill, inte ids sitta vid en dator och handla, eller har en APPjävel.
Samma försäljare kan dessutom sälja 50/50 och vi får då vinstsummor upp mot 60-100 papp. Bara dragning av det skulle locka en del. Sidovinster. Spara dina 50/50 och lotta under året ut ett antal NHLresor, elcyklar, en halv gris, whatewer.
Köper du biljett ute på stan berättigar det dessutom till gratis kaffe (kostar AIK 1 krona) om du hämtar ut koppen ½ timme före match.
Detaljer, detaljer, detaljer. Finns massor av grejer att slipa på.
+1. Om det är samma biljettsystem som ifjol så är det en riktig glädjedödare. Det kändes som att det var 10 år gammalt teknikmässigt. En ännu bättre idé skulle vara att låta de mindre klubbarna sälja biljetter mot provision, t ex som man gör med Bingolotto. Nu spelar det ändå ingen roll då klubbledningen inte är öppen för nya idéer.
Last edited by p-play on 22 Sep 2018, 12:15, edited 1 time in total.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 22 Sep 2018, 11:52
snorhyveln wrote: 22 Sep 2018, 09:31 För mig är felet uppenbart.
Det är för krångligt köpa biljett. Biljetten ska finnas på torget, på Kvantum, på COOP, på Maxi, på systemet.
Som jag sagt tidigare, låt panchos sälja biljetter mot en ringa provision i ingångarna till de större köpcentra. På så sätt fångar du sällanbesökarna och de lite äldre som inte kan, inte vill, inte ids sitta vid en dator och handla, eller har en APPjävel.
Samma försäljare kan dessutom sälja 50/50 och vi får då vinstsummor upp mot 60-100 papp. Bara dragning av det skulle locka en del. Sidovinster. Spara dina 50/50 och lotta under året ut ett antal NHLresor, elcyklar, en halv gris, whatewer.
Köper du biljett ute på stan berättigar det dessutom till gratis kaffe (kostar AIK 1 krona) om du hämtar ut koppen ½ timme före match.
Detaljer, detaljer, detaljer. Finns massor av grejer att slipa på.
+1. Om det är samma biljettsystem som ifjol så är det en riktig glädjedödare. Det kändes som att det var 1o år gammalt teknikmässigt. En ännu bättre idé skulle vara att låta de mindre klubbarna sälja biljetter mot provision, t ex som man gör med Bingolotto. Nu spelar det ändå ingen roll då klubbledningen inte är öppen för nya idéer.
Lysande ide.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

snorhyveln wrote: 22 Sep 2018, 11:56
p-play wrote: 22 Sep 2018, 11:52
snorhyveln wrote: 22 Sep 2018, 09:31 För mig är felet uppenbart.
Det är för krångligt köpa biljett. Biljetten ska finnas på torget, på Kvantum, på COOP, på Maxi, på systemet.
Som jag sagt tidigare, låt panchos sälja biljetter mot en ringa provision i ingångarna till de större köpcentra. På så sätt fångar du sällanbesökarna och de lite äldre som inte kan, inte vill, inte ids sitta vid en dator och handla, eller har en APPjävel.
Samma försäljare kan dessutom sälja 50/50 och vi får då vinstsummor upp mot 60-100 papp. Bara dragning av det skulle locka en del. Sidovinster. Spara dina 50/50 och lotta under året ut ett antal NHLresor, elcyklar, en halv gris, whatewer.
Köper du biljett ute på stan berättigar det dessutom till gratis kaffe (kostar AIK 1 krona) om du hämtar ut koppen ½ timme före match.
Detaljer, detaljer, detaljer. Finns massor av grejer att slipa på.
+1. Om det är samma biljettsystem som ifjol så är det en riktig glädjedödare. Det kändes som att det var 1o år gammalt teknikmässigt. En ännu bättre idé skulle vara att låta de mindre klubbarna sälja biljetter mot provision, t ex som man gör med Bingolotto. Nu spelar det ändå ingen roll då klubbledningen inte är öppen för nya idéer.
Lysande ide.
Maila Billing cc Pea
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

Empress wrote: 22 Sep 2018, 12:57
snorhyveln wrote: 22 Sep 2018, 11:56
p-play wrote: 22 Sep 2018, 11:52
+1. Om det är samma biljettsystem som ifjol så är det en riktig glädjedödare. Det kändes som att det var 1o år gammalt teknikmässigt. En ännu bättre idé skulle vara att låta de mindre klubbarna sälja biljetter mot provision, t ex som man gör med Bingolotto. Nu spelar det ändå ingen roll då klubbledningen inte är öppen för nya idéer.
Lysande ide.
Maila Billing cc Pea
Träffar Billing å PeA varje match. Tyvärr är nog PeA inte mottaglig för ideer annat än sina egna, och Billing kör nog sitt race. Vore rent nederlag hämtas hit upp på fina meriter och sedan ta kanske vinnande råd av en lantis.
Ska ta Billing en vända, men har inga förhoppningar. Körde en vända med en av alla Annor för ett par år sedan med ett tiotal förslag. Att bli sågad vid fotknölarna är ett understatment. Hon körde faan sågkedjan slö mot sulorna på skorna mina.
Inte undra man tappar lusten.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Publiken

Post by Jocko Homo »

Ska man se lite positivt på detta elände så kan det ju vara så här när det handlar om att publiken inte kommer i början på säsongen men att dom gör det på andra ställen (t.ex i Luleå).

För t.ex Luleå är början på säsongen den bästa tiden, innan nyförvärven floppat och dom med nöd och näppe klarar en play-in-plats. Klart det är roligast när det är nytt och fräscht då. För oss är det annorlunda, det kommer viktigare matcher sen som är roligare och betyder mer. För många är mätta och bortskämda.

Ser man på senaste åren har ju publiken i september+oktober varit särskilt dåligt i Skell. Ifjol var det 4203 på premiär mot FBK, 4317 mot VLH (iofs torsdagar). Följde upp det med 4726 och 5062 på två lördagsmatcher i oktober.

2016 var premiären mot Luleå (fullsatt), sen Växjö: 4009 personer. Matcherna därefter 4245 och 3818.

Ja, det duger ju inte, men jag tror det är typ lika dåligt som tidigare... inte så mycket bättre eller sämre.

Sen är SHL som sådant också ett stort problem. Går förstås att säga att det är viktigt att stötta AIK, att det är bra hockey eller vad fan som helst men det går inte att säga att det är spännande i omgång 3 i en serie där alla går till ett förhoppningsvis långt slutspel med 20 matcher till.... och där det dessutom är omöjligt att åka ut om man inte är totalt kass.

SHL:s utvidgning till 14 lag var ett stort misstag. Även att det är 14 lag i HA. 12+12 klarar vi på sin höjd.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

4308 i kväll. Sämsta lördagssiffran ?
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Publiken

Post by kopitar »

Empress wrote: 22 Sep 2018, 19:50 4308 i kväll. Sämsta lördagssiffran ?
Dax att agera kan vi inte alla fylla en lista med saker som kan göras bättre. Sen skickar vi listan till pea och Billing främst till Billing. Jag menar dom har ju ett jobb att sköta kanske dax att öppna upp sig för nya idéer, va lite nytänkade. Dom får svälja sin förbannade stolthet, annars kommer stoltheten ikapp dom, vilket den redan är på väg att göra.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

snorhyveln wrote: 22 Sep 2018, 14:16
Empress wrote: 22 Sep 2018, 12:57
snorhyveln wrote: 22 Sep 2018, 11:56

Lysande ide.
Maila Billing cc Pea
Träffar Billing å PeA varje match. Tyvärr är nog PeA inte mottaglig för ideer annat än sina egna, och Billing kör nog sitt race. Vore rent nederlag hämtas hit upp på fina meriter och sedan ta kanske vinnande råd av en lantis.
Ska ta Billing en vända, men har inga förhoppningar. Körde en vända med en av alla Annor för ett par år sedan med ett tiotal förslag. Att bli sågad vid fotknölarna är ett understatment. Hon körde faan sågkedjan slö mot sulorna på skorna mina.
Inte undra man tappar lusten.
Jag har pratat med Billing några gånger och nog känns han som han lyssnar på vad man säger, om han sen använder ens förslag är en annan sak.
Löns inte ni skickar till Pea för det är inte riktigt hans bord utan skicka till Billing.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

Lämnade mina tankegångar till Billing igår.
Får se om något adapteras.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Publiken

Post by kriwi »

Annonserades mot Timrå att Petterström ska avtackas nästa hemmamatch. Inget om det på hemsidan? Bör man inte vid ett sånt tillfälle gå ut tidigt och marknadsföra det? Bygga upp det både för Pontus skull men även för att locka lite extra publik. Ändå en kulturbärare med två SM-guld.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Publiken

Post by ante08 »

kriwi wrote: 24 Sep 2018, 16:21 Annonserades mot Timrå att Petterström ska avtackas nästa hemmamatch. Inget om det på hemsidan? Bör man inte vid ett sånt tillfälle gå ut tidigt och marknadsföra det? Bygga upp det både för Pontus skull men även för att locka lite extra publik. Ändå en kulturbärare med två SM-guld.
Har annonserades ut via sociala medier! Men jag håller med dig att det är dåligt att det inte kommit ut på hemsidan ännu.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

ante08 wrote: 24 Sep 2018, 16:51
kriwi wrote: 24 Sep 2018, 16:21 Annonserades mot Timrå att Petterström ska avtackas nästa hemmamatch. Inget om det på hemsidan? Bör man inte vid ett sånt tillfälle gå ut tidigt och marknadsföra det? Bygga upp det både för Pontus skull men även för att locka lite extra publik. Ändå en kulturbärare med två SM-guld.
Har annonserades ut via sociala medier! Men jag håller med dig att det är dåligt att det inte kommit ut på hemsidan ännu.
Känns som det annonseras ut till dom som prenumererar på AIK:s nyhetsbrev och via sociala medier. Det är ju bara dom mest inbitna som ser det. Det är ju inte dom som ska nås av detta i första hand, det är ju resten, dom som går ibland.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

När kommer första matchen över 5000 åskådare?
Luleå hemma i november?
Post Reply