Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Publiken

Post by dovienya »

Domarna kanske har blivit för bra, så det finns inget att ropa negativiteter åt längre? 😏
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

StigVig wrote: 08 Sep 2019, 21:48 Förr om åren så var de flesta lagen skraja för att åka upp till Skellefteå.
Ofta åkte de på stryk och det var ett jävla tryck både på isen och läktaren.
Trycket från läktarhåll existerar knappt och AIK har uppträtt oerhört passivt sista åren på hemmaplan.
Vi måste tillbaka till "tokoffensiven" och börja vinna matcher på hemmaplan, då garanterar jag att publiken kommer tillbaka och att trycket på läktaren är tillbaka 8-)
Utformingen av ståplats efter ombyggnationen blev inget annat än dunderflopp. Har påtalats och diskuterats många gånger med Pea osv att det ska byggas igen bakom västra för att tvinga in folk på läktaren och få till en bättre akustik än den som finns i dagsläget, men de nöjde sig med att bygga guldbaren.
Hata allt.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

dovienya wrote: 08 Sep 2019, 22:05 Domarna kanske har blivit för bra, så det finns inget att ropa negativiteter åt längre? 😏
Nä.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Publiken

Post by kriwi »

Det är svårt att inte älska Pudas.

Ni har ett sjunkande publiksnitt här i Skellefteå, beror det på att ni inte har gjort som fansen har velat?

– Kanske, men det hänger också ihop med tv-biten, och så ser det väl ut på flera håll i SHL. Jag tror att polletten har trillat ner hos vissa. Utan ståplats blir det ingen stämning, och är det ingen stämning kommer det inget folk. Det är livsfarligt att ta den delen av publiken för givet. Det känns som att många klubbar har lagt sitt fokus på områden som ger störst inkomst, på restaurangerna till exempel, men man kanske borde börja i en annan ände.

Det brukar dyka upp ett powerbreak i helt fel läge också.

– Ja, och man får inte elda på med bilder på jumbotronen. Allt är reglerat och styrt, man får inte visa bilder på när motståndarspelaren filmar hur många gånger man vill. Det borde vara tvärtom. Gasa på, för det väcker arenan till sinnes.

– Det är viktigt att vi på isen får supportrarna att känna sig delaktiga. Det ska synas att vi jobbar för klubben och jag sätter en prestige i det. Visa glädje, våga vara grisig, aldrig städa av en match, alltid ge hundra även om det inte känns bra. Vi ska vara beredda att gå över lik för att vinna… och ta inte det bokstavligt nu för då får jag väl ett samtal från SHL-kontoret... (skratt).
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Publiken

Post by lh=1 »

kriwi wrote: 11 Sep 2019, 13:03 Det är svårt att inte älska Pudas.

Ni har ett sjunkande publiksnitt här i Skellefteå, beror det på att ni inte har gjort som fansen har velat?

– Kanske, men det hänger också ihop med tv-biten, och så ser det väl ut på flera håll i SHL. Jag tror att polletten har trillat ner hos vissa. Utan ståplats blir det ingen stämning, och är det ingen stämning kommer det inget folk. Det är livsfarligt att ta den delen av publiken för givet. Det känns som att många klubbar har lagt sitt fokus på områden som ger störst inkomst, på restaurangerna till exempel, men man kanske borde börja i en annan ände.

Det brukar dyka upp ett powerbreak i helt fel läge också.

– Ja, och man får inte elda på med bilder på jumbotronen. Allt är reglerat och styrt, man får inte visa bilder på när motståndarspelaren filmar hur många gånger man vill. Det borde vara tvärtom. Gasa på, för det väcker arenan till sinnes.

– Det är viktigt att vi på isen får supportrarna att känna sig delaktiga. Det ska synas att vi jobbar för klubben och jag sätter en prestige i det. Visa glädje, våga vara grisig, aldrig städa av en match, alltid ge hundra även om det inte känns bra. Vi ska vara beredda att gå över lik för att vinna… och ta inte det bokstavligt nu för då får jag väl ett samtal från SHL-kontoret... (skratt).
👏👍
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Ca 1000 biljetter kvar till lördag...då är väl 5300 en möjlig siffra.
Undrar hur många lag vi har efter oss i publikligan i år förutom Oskarshamn?
Gissar vi kommer hamna före Oskarshamn, Rögle och kanske Växjö.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Blir nog fullsatt i alla arenor utom en.
claymore
Posts: 64
Joined: 21 Jun 2011, 19:49

Re: Publiken

Post by claymore »

Kan man inte ha Pudas som evenemangs-/biljettansvarig ? :roll:
shaquille
Posts: 1970
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Rent jävla bedrövligt, att gå på en gratis jippo premiär det går bra men när det är seriepremiär då sitter man hemma, säger väl allt om intresset i stan. Allt annat än fullsatt en premiär är uselt.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Skandal att gå på träning i augusti men inte stötta laget i premiären. Flera bussar åker från Lycksele, en STOR eloge.
Hällgren
Posts: 206
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: Publiken

Post by Hällgren »

Sluta gnälla på konsumenten. Är produkten inte tillräckligt bra kommer ingen att köpa den. I det här fallet biljetter. Economics 101. Se till att vinna med 5-0 och bjud på känslor och ett slagsmål för då kommer folket.
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Publiken

Post by msoe »

Hällgren wrote: 13 Sep 2019, 07:40 Sluta gnälla på konsumenten. Är produkten inte tillräckligt bra kommer ingen att köpa den. I det här fallet biljetter. Economics 101. Se till att vinna med 5-0 och bjud på känslor och ett slagsmål för då kommer folket.
Men de gör ju inte det..
Inte ens 13/14, när vi hade lekstuga med hela jävla serien kom folket i särskilt mkt större utsträckning än idag.
petterrr_dd
Posts: 342
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Publiken

Post by petterrr_dd »

Tror biljettansvarig ljög om att det var 1000 kvar... har kollat igenom sittplats och det är nog betydligt mer än 1000 kvar 😡
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Publiken

Post by Fdskebo »

Det är ju marknaden som styr, så är det alltid. Tillgång vs Efterfrågan.

Varför köpa årskort när det aldrig är utsålt och alltid finns bra platser lediga när man är sugen på att gå?
Varför stressa för att gå på en serielunk-match mot ett skitlag när det är snöblandat regn i slutet av november, när jag kan se den i stugan (med öl, chips, egen toa, repriser, analyser etc.)?
Varför betala och gå på machen och se samma intro, ismaskin, buffémat etc. som det var för 5 år sedan?

Det finns en hel del frågor som folk ställer sig som borde ha ett svar med ett utropstecken efter.
Men FÖRNYELSE som ledord hade varit en början.

AIK skulle kunna börja med;
Att göra ett nytt maffigt intro VARJE år.
Ordentliga spelarpresentationer och intervjuer med alla nyförvärv på sin hemsida. (För Norran gör ju ingen glad)
Samarbeta bättre med NP och lyssna på dem vad gäller läktare, förutsättningar, prissättning, draghjälp.
shaquille
Posts: 1970
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Nån som vet anledningen till att man slutat visa sålda biljetter på hemsidan ? Är det för att det alltid är så många kvar eller...
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Publiken

Post by kopitar »

Skellefteå hockeystad tillåt mig att skratta!
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Är du själv i arenan?
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Publiken

Post by Gezim »

På instagram har AIK lagt ut att det är kvar ca 400 sittplatser
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Publiken

Post by kopitar »

krysset wrote: 13 Sep 2019, 18:10 Är du själv i arenan?
Dom gånger jag verkligen kan.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

kopitar wrote: 13 Sep 2019, 17:57 Skellefteå hockeystad tillåt mig att skratta!
Mycket beror på vad du prioriterar. Varför skrattar du åt att Skellefteå är en hockeystad?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Det är inte så konstigt att man inte har någon publik på matcherna när man har ett sådant här bokningssystem. Det känns som ett helt projekt att kunna se priserna och sedan boka in en önskvärd plats. Har de ansvariga ens använt systemet själva? Nu blir det TV-soffan istället mot Färjestad.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Publiken

Post by kriwi »

p-play wrote: 16 Sep 2019, 13:15 Det är inte så konstigt att man inte har någon publik på matcherna när man har ett sådant här bokningssystem. Det känns som ett helt projekt att kunna se priserna och sedan boka in en önskvärd plats. Har de ansvariga ens använt systemet själva? Nu blir det TV-soffan istället mot Färjestad.
Vilken pissig ursäkt att inte gå. Är det inte kyla, snöstorm, eller dagar före lön så är det något annat. Absolut att man skulle kunna önska än bättre översiktlig bild av prissättningen, men så jobbigt är det inte att trycka nån gång extra på en hemsida. Övriga lag gissar jag kör på samma system men lyckas ändå sälja sina biljetter.

Är som Pudas sa i intervjun i bladet. Det börjar på stå men en bra stämning. Folk drar folk. Kom igen nu.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

Blev förfärad över hur det såg ut på västra i lördags. Hade för mig att det bjöds friskt från alla håll på biljetter för att få en stor klack. Trots alla gratisbiljetter var det i mina ögon bara 80% beläggning.
Vad faan händer?
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

snorhyveln wrote: 16 Sep 2019, 19:46 Blev förfärad över hur det såg ut på västra i lördags. Hade för mig att det bjöds friskt från alla håll på biljetter för att få en stor klack. Trots alla gratisbiljetter var det i mina ögon bara 80% beläggning.
Vad faan händer?
Billing kanske har svaret?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

Empress wrote: 16 Sep 2019, 20:29
snorhyveln wrote: 16 Sep 2019, 19:46 Blev förfärad över hur det såg ut på västra i lördags. Hade för mig att det bjöds friskt från alla håll på biljetter för att få en stor klack. Trots alla gratisbiljetter var det i mina ögon bara 80% beläggning.
Vad faan händer?
Billing kanske har svaret?
Enkelt sätt att svara på. Kan omöjligt vara Billings fel att folk med gratisbiljetter inte kommer till västra stå.
I mångas ögon är det Billings fel att fisken på Rinkside är för mycket kokt, att skinnet på Sibyllakorven är för tjockt, att man har Mariestadsöl å inte Norrlands, vita bortadräkter istället för gula. Riktigt så enkelt är det inte, dvs allt är inte Billings fel. Grabben gör nog så gott han kan, även om man ibland blir lite fundersam. Tror det är svårare att väcka en överviktig öldrickande soffliggare att gå än vad många tror. Sedan håller det inte att varje år höja biljettpriset. Oerhört många i min bekantskapskrets, både jobbare som pensionärer fixar helt enkelt inte priset på en biljett längre. Man köper hellre en soffa, IPTV och en back öl.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Publiken

Post by krysset »

Ja det blir dyrt för många. Jag tror det är sanningen. En pilsner är inte billig i arenan heller.
Många skriver om intro mm. När vi fick nya mediakuben så kom inte mer folk. Nu tycker jag att kuben är bra.
Luleå har mkt mer folk, varför?
Vi är mätt på framgång? Färjestad ökade sina siffror när det såg glest ut efter framgångsåren.
Broberg är en attraktion. Lindström o Möller wingerli likaså.
Skulle vara intressant att veta hur AIK jobbar. Nu stod det mycket om att 300 Lyckselebor skulle komma ja det är bra men på något sätt borde det varit fullsatt. Imorgon blir det väl 4000 pers.
Det är trisst med lite folk och visst är det dåliga matcher ibland men det är det väl i andra städer också.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

kriwi wrote: 16 Sep 2019, 18:48
p-play wrote: 16 Sep 2019, 13:15 Det är inte så konstigt att man inte har någon publik på matcherna när man har ett sådant här bokningssystem. Det känns som ett helt projekt att kunna se priserna och sedan boka in en önskvärd plats. Har de ansvariga ens använt systemet själva? Nu blir det TV-soffan istället mot Färjestad.
Vilken pissig ursäkt att inte gå. Är det inte kyla, snöstorm, eller dagar före lön så är det något annat. Absolut att man skulle kunna önska än bättre översiktlig bild av prissättningen, men så jobbigt är det inte att trycka nån gång extra på en hemsida. Övriga lag gissar jag kör på samma system men lyckas ändå sälja sina biljetter.

Är som Pudas sa i intervjun i bladet. Det börjar på stå men en bra stämning. Folk drar folk. Kom igen nu.
När man sitter i 20-25 minuter på arbetstid (istället för att fakturera kund) och försöker boka och hela tiden måste göra om proceduren därför att det av ena eller andra anledningen inte fungerar så är något fel. Det är obegripligt att man fortfarande inte har implementerat ett smidigt bokningssystem. Jag har gjort mina matcher i både kyla och snöstorm och det när vi harvade lägra ned i seriesystemet så jag har nog lite till godo där. ;)
320 kr för en relativt central sittplats är mycket och det avskräcker definitivt folk från att gå på regelbunden basis. Och när man tappar publik så tappar man merförsäljning. Det är så mycket som skulle kunna förbättras, men man fortsätter i princip bara på samma sätt. Det känns som att man bara sitter med sitt spreadsheet och räknar på hur mycket man måste höja biljettpriserna för att täcka de ökade personalkostnaderna med allt annat oförändrat.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

krysset wrote: 16 Sep 2019, 21:46 Ja det blir dyrt för många. Jag tror det är sanningen. En pilsner är inte billig i arenan heller.
Många skriver om intro mm. När vi fick nya mediakuben så kom inte mer folk. Nu tycker jag att kuben är bra.
Luleå har mkt mer folk, varför?
Vi är mätt på framgång? Färjestad ökade sina siffror när det såg glest ut efter framgångsåren.
Broberg är en attraktion. Lindström o Möller wingerli likaså.
Skulle vara intressant att veta hur AIK jobbar. Nu stod det mycket om att 300 Lyckselebor skulle komma ja det är bra men på något sätt borde det varit fullsatt. Imorgon blir det väl 4000 pers.
Det är trisst med lite folk och visst är det dåliga matcher ibland men det är det väl i andra städer också.
Färjestad hade en liknande utveckling som oss, men tog till slut beslutet att byta ut ledningen och ta in personer med rätt erfarenhet och kompetens.
Berehowsky
Posts: 216
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: Publiken

Post by Berehowsky »

Man gör det enkelt för sig att skylla på dålig ekonomi genom minskad publik. ( man har ett sjukt bra tv-avtal som genererar galet med pengar som ingen publik skulle kunna ersätta) Tror inte någonstans att intresset är mindre, bara att mediala utbudet och tillgängligheten har blivit större och enklare att ta till sig. Som andra här inne har lyft så krävs det mer av en klubb idag för att locka folk än bara huvudprodukten. Kan ta mig själv som exempel. Innan jag blev familjefar så hade jag säsongskort i 19 år på sittplats inga problem. Efter att blev familj så är tiden med den det viktigaste i livet. En match tar ca 5 timmar per tillfälle och ibland 3ggr i veckan dvs tid som förloras med familjen. Av den anledningen väljer jag att oftast se på tv då man samtidigt kan umgås med familjen. Det jag vill komma till är att våran och även en del andra klubbar måste göra det mer tillgängligt för den kategori med familj. Om man breddar produkten så att jag kan få med min fru med noll intresse och även barnen så blir vi 4 åt gången som går vid dom tillfällena som jag själv brukar gå ( merförsäljning ) men då måste det bjudas upp till dans för dom också. Det här är bara ett exempel från min sida som jag inte tror är helt ovanligt för vi var sex kompisar med sittplats under den här tiden som nu är i samma sitts som jag. Jag tycker inte valet är svårt familjen går alltid först och det innebär inte att jag är en sämre supporter.
Post Reply