Klubbens ekonomi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Klubbens ekonomi

Post by Empress »

Tompa wrote: 14 Aug 2023, 17:51 1300 årskort måste vara sämst i SHL, t.o.m. sämre än Oskarshamn i sin miniatyrarena…
Att Lule säljer 3 gånger så mer årskort är helt otroligt.
Om AIK skulle sälja 2300 säsongs på sitt så skulle man säkert vara närmare att nästan sälja ut rubbet då det bara fanns under 1000 bra sittplatser kvar.

Så med 1000-1500 sålda så vet man det är inga problem hitta bra sittplatser dom typ 10 hemmamatcher man önskar se.

Om ni fattar mitt resonemang… :roll:
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Klubbens ekonomi

Post by dovienya »

Bra synpunkt. Som det är nu är det fan ganska svårt att få vettiga (sitt)platser som sällangångsbesökare. Ett normalalternativ är ju på västra, men knäna pallar inte riktigt nu på slutet.

Hur ser det ut på "andrahandsmarknaden"? Om jag vill ha vettiga sittplatser och väljer att köpa tre årskort pga detta, de fåtal matcher pallrar mig iväg till; kan jag då annonsera ut mina platser till andra (gratis) de övriga matcherna, dels för att fylla arenan, men framförallt så att vi slipper sitta på (oavsett sektion) RAD 1-3 på de matcher jag (och de flesta andra) prioriterar hårdast (Slutspel, Luleå, Modo, Timrå, FBK, Frölunda?), eller kan jag "återlämna dem" inför matcherna jag inte deltar i så att de görs tillgängliga för andra?

edit: fanns ju allt att läsa på om i villkoren för årskort.
Vart ju klart intressant med årskort helt plötsligt.

edit igen.. ja jävlar. 28 lax för familjen kändes svettigare än att betala match för match, även om man råkar komma upp i 28000 innan säsongen är över..
Last edited by dovienya on 15 Aug 2023, 23:43, edited 1 time in total.
shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Klubbens ekonomi

Post by shaquille »

Att sälja 1000 säsongskort och vara nöjda med det är inget annat än skandal. Målet borde vara minst 3000 säsongskort, inte bara sitt utan även stå.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by Rollie »

shaquille wrote: 14 Aug 2023, 23:34 Att sälja 1000 säsongskort och vara nöjda med det är inget annat än skandal. Målet borde vara minst 3000 säsongskort, inte bara sitt utan även stå.
Medhåll! 1000 säsongskort är ju pinsamt lågt
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Klubbens ekonomi

Post by kopitar »

Men vi har ändå många följare på Instagram, det är de som räknas.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Klubbens ekonomi

Post by Special Brew »

Magkänslan är att det blir svårt att dra folk till arenan denna säsong. Vet inte varför jag känner så? Men det är en känsla jag får när jag pratar med släktingar som brukat gå på matcher.
andreas22222
Posts: 1563
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Klubbens ekonomi

Post by andreas22222 »

Tror det kommer synas publik tapp på många arenor då ekonomin slår hårt för allt fler. Svenska inflationen fortfarande en av dom högsta i Europa

Samt stora lån som ska omförhandlas med helt nya räntor.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Klubbens ekonomi

Post by Foppas skridskocoach »

andreas22222 wrote: 15 Aug 2023, 18:31 Tror det kommer synas publik tapp på många arenor då ekonomin slår hårt för allt fler. Svenska inflationen fortfarande en av dom högsta i Europa

Samt stora lån som ska omförhandlas med helt nya räntor.
Plus att biljettpriserna inte heller kommer att röra sig nedåt.
Tigerränderna går aldrig ur.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by Rollie »

andreas22222 wrote: 15 Aug 2023, 18:31 Tror det kommer synas publik tapp på många arenor då ekonomin slår hårt för allt fler. Svenska inflationen fortfarande en av dom högsta i Europa

Samt stora lån som ska omförhandlas med helt nya räntor.
I Lulä har dom inte fattat det än, eller så gör kanske Finax all time high där uppe just nu
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Klubbens ekonomi

Post by Antos »

Special Brew wrote: 15 Aug 2023, 18:26 Magkänslan är att det blir svårt att dra folk till arenan denna säsong. Vet inte varför jag känner så? Men det är en känsla jag får när jag pratar med släktingar som brukat gå på matcher.
Pengarna spelar ju säkert roll för en del, men samtidigt är ju Aik fruktansvärt dåliga på att skapa intresse kring laget. Har en media avdelningen som inte producerar nånting som är värt att titta på, Forsell är ju också väldigt trist och bjuder ju inte på nånting om sina tankar kring i stort sett allt känns det ju som.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klubbens ekonomi

Post by Chippen »

Någon som vet om vi nådde 1500 årskort?
Såg att Luleå slog förra årets 3500 st
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Klubbens ekonomi

Post by Empress »

Chippen wrote: 28 Aug 2023, 20:17 Någon som vet om vi nådde 1500 årskort?
Såg att Luleå slog förra årets 3500 st
Förutom det självklara att AIK är ett bättre lag och spelar roligare hockey- om man bara jämför arenaupplevelsen (teknik/arenaplatser/ljud-ljus etc etc). Vem vinner : Coop eller SKA?
Kan någon ge ett objektivt svar?

Alltså - 1500 som vi säljer är väl 90 pct hardcorefans och 10 pct övriga? Vi skulle väl sälja 1500 även i Allsvenskan??
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Klubbens ekonomi

Post by Rollie »

Empress wrote: 28 Aug 2023, 21:57
Chippen wrote: 28 Aug 2023, 20:17 Någon som vet om vi nådde 1500 årskort?
Såg att Luleå slog förra årets 3500 st
Förutom det självklara att AIK är ett bättre lag och spelar roligare hockey- om man bara jämför arenaupplevelsen (teknik/arenaplatser/ljud-ljus etc etc). Vem vinner : Coop eller SKA?
Kan någon ge ett objektivt svar?

Alltså - 1500 som vi säljer är väl 90 pct hardcorefans och 10 pct övriga? Vi skulle väl sälja 1500 även i Allsvenskan??
Klart konsumhallen har en häftigare introshow om man nu är intresserad av sånt. Vet inte om det beror på det men man har ju faktiskt lyckats bygga en hype och intresse runt hockeyn även bland många "icke hockeykunniga" som plötsligt lever för att gå dit
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1625
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Klubbens ekonomi

Post by Dwight_Shrute »

Nästan 3 ggr så många sålda säsongskort går inte att snacka bort, vad gäller publikintresse. Med tanke på att AIK visar upp gigantiska sportsliga framgångar - särskilt i förhållande till Luleå - så borde det vara spel mot ett mål och det är det i och för sig, men inte till vår fördel..

Det här är något man *måste* prioritera. Hur gör vi för att accentuera vårt varumärke? Hur gör vi för att bygga intresse? Det låter jävligt pretentiöst men nyckeln tror jag *absolut* är den förhatliga storytelling-biten. Det är egentligen inget nytt inom marknadsföring, men nu när det fått ett engelskt namn så är det så klart coolare och häftigare... Nåja, man skapade någon slags embryo med "Bygdens lag" och så vidare, jag tycker inte att grundidén var dum alls, men utförandet räckte absolut inte hela vägen. Det känns som man inte riktigt orkade ta det i mål. Tyvärr lite grand som det ofta är i vår förening, eftersom man inte låter proffs ta hand om allt från start till mål..

Jag tycker man begår självmord på den här biten så jävla ofta eftersom man har fått för sig att hockey måste innebära att man är tuffast och hårdast. Det har vi aldrig varit i modern tid. Hårde Hardy är så jävla avlägset från den identitet som Skellefteå AIK haft och varit under de *riktiga* framgångsåren. Vi har byggt saker från grunden ur det som i många fall varit andrahandssorteringen på spelarmarknaden. Introt från 2020 har flera anslag som känns klockrena och som man borde bygga vidare på. Inte bara för ett nytt intro men för hela storytellingbiten runt laget. Om man är konsekvent och låter proffs (återigen) ta hand om det kommer det att bli bra. Problemet är ju också att det inte kommer att ge omedelbart resultat; det är problemet med all marknadsföring och varumärkeshantering - det tar tid. Det måste få ta tid och man måste hålla i det ordentligt. Tyvärr ÄR ju sånt här superviktigt idag för att driva marknadsföringsbiten och man måste lägga några spänn på det. Fördelen är att det skickar positiva signaler i alla riktningar; för potentiella spelare, fans och klubben i stort..
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klubbens ekonomi

Post by Skidrow »

I Luleå håller man kvar vid vi mot världen mentaliteten, medans AIK så fort några högljudda säger något så viker man ner sig så man vänder efter vinden istället för att stå för sin sak och där finns säkert en del av det enorma publik skillnaden i säsongkort. Några exempel, låt dom fundera, Bygdens lag (kör man med men känns som väldigt lite), Kenny osv.
Post Reply