Special Brew wrote: ↑14 Jun 2024, 21:33
Damerna kostar mer än kaffepengar. Dessutom drar dom ingen publik. Varför ska AIK lägga pengar på något som ingen är intresserad av att se på? Enda anledningen måste ju i så fall vara utpressning från en del stora sponsorer som av en PK-anledning kräver detta.
Drar inge folk???
Du menar North Power som bojkottar deras matcher?
”Bojkottar”? Var har detta annonserats?
Att personer i NP väljer att inte gå på vissa matcher har väl knappast med nån bojkott att göra, snarare valfrihet. Eller menar du att NP bojkottar J20 också?
Jag är en stor förespråkare för damidrott, och följer massor av damfotboll själv. Men det går ju inte kräva att folk ska komma till matcherna, enbart erbjuda en bra produkt med ett så bra arrangemang som möjligt för att locka folk.
Är det några som borde ifrågasättas rörande damidrott och publikintresse generellt, så är det väl kvinnor/feminister som hellre går på herrmatcher och sen gnäller över att damspelarna inte får samma förutsättningar.
I sakfrågan här, så tycker jag att det är okej att herrsidan under några år täcker upp de värsta förlusterna för damsidan. Men ska det bli hållbart i längden måste de naturligtvis täcka sina egna utgifter och dra sin egen publik.
..och återigen; damlagets kostnader är inte det som orsakar att det ser illa ut vad gäller svenska mästarna Skellefteå AIKs ekonomi.
För övrigt får väl vem som helst gnälla över hur usla förutsättningar damerna får, även om man inte går på matcherna eller är intresserad av damhockey, varför skulle man inte "få" det? Jag tillhör den kategorin och jag har inga som helst problem att tycka att de känslorna är välmotiverade just för att de förutsättningar som tillåts/ges inte är i närheten av vad som skulle behövas för att lyfta kvaliteten och därigenom skapa en produkt som blev mer intressant för besökare.. I livet i stort och idrott i synnerhet behöver man draghjälp i början. Om jag inte vill ge det åt någon annan, varför ska jag själv få det när jag behöver den?
Såklart bidrar damlagets kostnader till att vi går minus. Inte enbart, men det bidrar såklart. Att man dessutom budgeterar med NHL-kontrakt känns ganska märkligt. Känns inte likt AIK. Samma sak med den klantiga värvningen av KHL-spelaren i höstas. Känns inte heller likt AIK. Det krävs bättring på flera håll.
Special Brew wrote: ↑15 Jun 2024, 16:37
Såklart bidrar damlagets kostnader till att vi går minus. Inte enbart, men det bidrar såklart. Att man dessutom budgeterar med NHL-kontrakt känns ganska märkligt. Känns inte likt AIK. Samma sak med den klantiga värvningen av KHL-spelaren i höstas. Känns inte heller likt AIK. Det krävs bättring på flera håll.
Å andra sidan bidrar ju även J20 och J18 och deras framfart i Slutspelen.
-Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
krysset wrote: ↑14 Jun 2024, 13:48
Keckas Corner då drar han in pengar till sig själv med hjälp av AIKs namn.
Hur mycket olika personer i AIK drar in kan man nog få fram siffror på.
Nu är det nästan 5 miljoner back och det är knappast Kecka som står för dessa.
Jag har hört att:
Sikura, Sandberg och Dzierkals var bland de högst avlönade i laget. Det tillkom även Andreas Johnson som ligger i nivå med det Jocke hade.
När det gäller AJ så skrev han treårs och när man nu tagit in billigare spelare så går AJ in i budgeten.
Linus S kommer också att tjäna mer men dessa två ryms i budgeten. Oscar Möller är sjukskriven så där har AIK ingen kostnad.
Brandsegg, Eriksson, Johansson kostar inte speciellt mkt.
Vi kommer ha utrymme för en bra back och en bra forward.
Agostino, Chl, Tidigare VD var en kostnad som rymms inom förlusten.
Hade det kommit 500 åskådare extra någon match i SHL lunken hade vi hamnat på plus.
Jag har hört att sandberg hade 85k / mån på ett 9 månaders kontrakt men att Sikura och Dzierkals var dyra.
utköpt av VD och kennyfadäsen är ju de stora posterna. vi måste rekrytera bättre.
Uppenbart att det behövs tänka om på marknadssidan men det är ju oerhört positivt att de anställer mer personal där då det uppenbart behövs förstärkning.
Damerna kostar mer än kaffepengar. Dessutom drar dom ingen publik. Varför ska AIK lägga pengar på något som ingen är intresserad av att se på? Enda anledningen måste ju i så fall vara utpressning från en del stora sponsorer som av en PK-anledning kräver detta.
Drar inge folk???
Att personer i NP väljer att inte gå på vissa matcher har väl knappast med nån bojkott att göra, snarare valfrihet. Eller menar du att NP bojkottar J20 också?
Jag är en stor förespråkare för damidrott, och följer massor av damfotboll själv. Men det går ju inte kräva att folk ska komma till matcherna, enbart erbjuda en bra produkt med ett så bra arrangemang som möjligt för att locka folk.
Är det några som borde ifrågasättas rörande damidrott och publikintresse generellt, så är det väl kvinnor/feminister som hellre går på herrmatcher och sen gnäller över att damspelarna inte får samma förutsättningar.
I sakfrågan här, så tycker jag att det är okej att herrsidan under några år täcker upp de värsta förlusterna för damsidan. Men ska det bli hållbart i längden måste de naturligtvis täcka sina egna utgifter och dra sin egen publik.
Finns några enkla grejer att fixa till dammatcherna!
Går det att köra match i samband med att J20 spelar match? Fixa "billigt" matpaket på Rinkside. Billig öl brukar dra folk också, kanske nån i herrlaget kan hälla upp öl!
Min fantasi är något begränsad men jag tror att man behöver skapa lite mervärde kring dammatcherna!
Drar inge folk???
Finns några enkla grejer att fixa till dammatcherna!
Går det att köra match i samband med att J20 spelar match? Fixa "billigt" matpaket på Rinkside. Billig öl brukar dra folk också, kanske nån i herrlaget kan hälla upp öl!
Min fantasi är något begränsad men jag tror att man behöver skapa lite mervärde kring dammatcherna!
Sen att folk drar folk!
Det kommer vara några krockar där Damlaget spelar i A-hallen och att J20 spelar i C-hallen samtidigt kommande säsong.
Chippen wrote: ↑29 Jun 2024, 22:16
Undra hur man räknade den 11 dagar långa bortaturnen? Separerade man utgifterna på den då den innehöll både CHL- och SHL-matcher.
Sedan är det ju en stor skillnad på vart laget är beläget. T.ex tror jag inte resekostnaderna hade blivit lika höga för Frölunda.
Vi har naturligtvis högre resekostnader än Frölunda. En ypperlig anledning att inte ställa upp i den där skitturneringen!
Något som jag tänkt på länge o en viktig fråga NP kan få stort erkännande för om de driver o lyckas få genomfört.
1. Verka för att AIK går före gällande avskaffande av kommunalt stöd via skattemedel. Endast de generella blygsamma stöden alla föreningar får ska tas emot. Kan bli svårt bedöma Ske Krafts stöd som av många ses som sponsring från ett företag vilket som helst. En enkel riktlinje angående Ske Kraft vore att AIK inte ska ha mer från Ske Kraft än andra föreningar i kommunen. Det viktigaste är att i första hand tacka nej till skattemedel som går direkt från kommunkassan till klubben.
Var skon klämmer o samvetet gnager är att pengar som behövs inom vård, skola, infrastruktur m.m hamnar hos importer som slår ut bygdens egna talanger. Har klubben råd att importera spelare har AIK för mycket pengar o då behövs inga skattemedel. Jag vet detta är det normala för alla i SHL men det vore något att stoltsera med att gå först. Jämfört med fotbollsallsvenskan som totalt spårat ur angående importer är SHL ett föredöme men detta vore det definitiva steget som borde generera enormt med folkstöd o förmodligen högre publik o tittarsiffror.
Det är ju helt sjukt att kommunen använder invånarnas pengar för att straffa ut sina egna ungdomar.
Om man tar det ett steg längre handlar det dessutom om en form av korruption. Politikerna delar ut pengar o för många får för sig de är givmilda jultomtar som i valet ges röster som tack.
Last edited by Håkan on 05 Aug 2024, 10:53, edited 2 times in total.
Håkan wrote: ↑02 Aug 2024, 11:11
Något som jag tänkt på länge o en viktig fråga NP kan få stort erkännande för om de driver o lyckas få genomfört.
1. Verka för att AIK går före gällande avskaffande av kommunalt stöd via skattemedel. Endast de generella blygsamma stöden alla föreningar får ska tas emot. Kan bli svårt bedöma Ske Krafts stöd som av många ses som sponsring från ett företag vilket som helst. En enkel riktlinje angående Ske Kraft vore att AIK inte ska ha mer från Ske Kraft än andra klubbar i kommunen. Det viktigaste är att i första hand tacka nej till skattemedel som går direkt från kommunkassan till klubben.
Var skon klämmer o samvetet gnager är att pengar som behövs inom vård, skola, infrastruktur m.m hamnar hos importer som slår ut bygdens egna talanger. Har klubben råd att importera spelare har AIK för mycket pengar o då behövs inga skattemedel. Jag vet detta är det normala för alla i SHL men det vore något att stoltsera med att gå först. Jämfört med fotbollsallsvenskan som totalt spårat ur angående importer är SHL ett föredöme men detta vore det definitiva steget som borde generera enormt med folkstöd o förmodligen högre publik o tittarsiffror.
Det är ju helt sjukt att kommunen använder invånarnas pengar för att slå ut sina egna ungdomar.
Om man tar det ett steg längre handlar det dessutom om en form av korruption. Politikerna delar ut pengar o för många får för sig de är givmilda jultomtar som i valet ges röster som tack.
Vilket kommunalt stöd är det du syftar på?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Håkan wrote: ↑02 Aug 2024, 11:11
1. Verka för att AIK går före gällande avskaffande av kommunalt stöd via skattemedel. Endast de generella blygsamma stöden alla föreningar får ska tas emot. Kan bli svårt bedöma Ske Krafts stöd som av många ses som sponsring från ett företag vilket som helst. En enkel riktlinje angående Ske Kraft vore att AIK inte ska ha mer från Ske Kraft än andra föreningar i kommunen. Det viktigaste är att i första hand tacka nej till skattemedel som går direkt från kommunkassan till klubben.
Det är ju helt sjukt att kommunen använder invånarnas pengar för att slå ut sina egna ungdomar.
Vi har ju minst antal importer och flest egenproducerade spelare år efter år, då borde vi ju ha fullsatt varje match?
Fotbollsallsvenskan har många med utländskt namn pga att många ungdomar med utländskt påbrå söker sig till fotbollen.
Skulle hockeyn ha samma upptag så skulle många spelare ha utländska namn och annan hudfärg.