Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Mange »

Tycker till skillnad från många att "hymnen" som presenterades i år är en rätt trevlig historia. Däremot kan jag absolut se en poäng i kritiken mot den också. Såg lite Hammarby-fotboll på TV nyligt och tänkte att jag var lite avundsjuk att dom hade en så bra "vanlig låt" som gick att använda i syftet.

Kom då på, det har ju vi också! My Home Town, funkar lätt i uppbyggnad att "sjunga långsamt" och göra hymn av och den har redan en koppling till AIK och Skellefteå. Enda haken är då enligt mig att den engelska texten känns lite malplacerad i sammanhanget. MEN, då är ju det problemet också redan löst eftersom den har översatts till svenska redan.

Mitt förslag alltså, be Pär att ta sitt gamla mästerverk och arrangera om det lite, låt sedan hans bevisligen duktiga dotter sjunga in den svenska texten så får man den där mysiga känslan som man fick av "hymnen" från i år. Vips så är det ju så sjukt bra! Fast det kommer säkert många inte att tycka, är nyfiken på vad som kommer att vara invändningarna, så shoot! Och här är texten:

http://www.youtube.com/watch?v=nDlg-R0UMHU" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Lappmössan »

Intressant inlägg. Jag gillar My Hometown, men den handlar ju mer om att "hemma är där hjärtat är" och gör inga referenser till Skeå eller AIK, även om det är standard att länka ihop dem iom att det är the Wannadies. Tycker ändå att stan och hockeyn måste få lite mer utrymme. Lite större igenkänningsfaktor helt enkelt.

(Sedan kändes låten som en brutal översättning rakt av utan tanke på hur orden passar in... nästan Google Translate-vibbar.)
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Trollet »

Lappmössan wrote:Intressant inlägg. Jag gillar My Hometown, men den handlar ju mer om att "hemma är där hjärtat är" och gör inga referenser till Skeå eller AIK, även om det är standard att länka ihop dem iom att det är the Wannadies. Tycker ändå att stan och hockeyn måste få lite mer utrymme. Lite större igenkänningsfaktor helt enkelt.

(Sedan kändes låten som en brutal översättning rakt av utan tanke på hur orden passar in... nästan Google Translate-vibbar.)
Den versionen är så överjävligt vidrigt hemsk att den inte borde få spelas alls.

"Min hem-STAAAAD". Herregud.
"Släntrar uppför och nerför de gatorna". Fail.

Nä, jag orkar inte ens fortsätta. Det är en av de sämsta covers jag hört. På riktigt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Larzon »

Nej. som att översätta blinka lilla stjärna>engelska>thailändska>isländska>kinesiska>ryska>svenska och sedan få det att passa in i svenska nationalsången.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Mange »

Ok, tror ju att det är lite tanken att det ska vara charmen med översättningen. Men originalet då? Kopplingen till Skellefteå AIK finns ju inte i texten men den finns ju betydligt mer än så med tanke på hur låten använts på matcher i åratal. Tror att en "hymnversion" skulle kunna bli storslagen.
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Jokard »

Det behöver ju inte nödvändigtvis kopplas direkt till AIK, utan kan ju gå i stuk med "Min hemstad", det skulle kunna bli bra tror jag.
Är dock helt emot den där raka översättningen av Säkert! Den är katastrof.

Gör om texten och finslipa melodin på nått vis, så det går långsammare och mer kraftfull-vänligt, så kan vi börja snacka!
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by svartgulsubkultur »

Hellre originaltexten än googletranslate-versionen (mitt i prick,Lappmössan).
Vore onekligen intressant att få höra en nedtonad, långsammare version.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by anterio »

Rätt nerskalad version från Popstads-giget (?) på E 2002. Lite gitarrmanglande på nått ställe men ger en vibb om hur det skulle kunna låta omarrat iaf.

Tycker absolut den skulle funka med orginaltext då den som Mange säger är inarbetad iom att den hängt med så länge som mållåt och känns jävulskt mycket både Skell och AIK. I alla fall för mig som utflyttad dryga 30-åring men då kanske vi är tillbaka i diskussionerna som fördes kring hymnen i första läget. Men raden "my home is where my heart is..." kan ju alla Skellianer såväl inneboende som utflugna skriva under på.

Var inte flera i "hymntråden" inne på just att hymnen inte behöver vara specielskriven utan kan få växa fram vilket My hometown kan sägas ha gjort. Två lysande exempel på det är ju redan nämnda "Just idag är jag stark" och även "You´ll never walk alone"
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Konk »

... Fields of Athenry och Forever blowing bubbles. Inte många klassiska hymner som blivit framkrystade.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by svartgulsubkultur »

phasse wrote:Hörde i dag att "Hela Sveriges AIK" sjungits på skolavslutningar i bygden. Då kan vi snacka avtryck. Men den är väl ändå redan rökt i SKA så...
Kamerautrustade föräldrars skyldighet att lägga upp på youtube.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Trollet »

phasse wrote:Hörde i dag att "Hela Sveriges AIK" sjungits på skolavslutningar i bygden. Då kan vi snacka avtryck. Men den är väl ändå redan rökt i SKA så...
Som tur är.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by fwd »

Trollet wrote:
phasse wrote:Hörde i dag att "Hela Sveriges AIK" sjungits på skolavslutningar i bygden. Då kan vi snacka avtryck. Men den är väl ändå redan rökt i SKA så...
Som tur är.
+1.

Jävla skitlåt.
Charter Division
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Bobby »

svartgulsubkultur wrote:
phasse wrote:Hörde i dag att "Hela Sveriges AIK" sjungits på skolavslutningar i bygden. Då kan vi snacka avtryck. Men den är väl ändå redan rökt i SKA så...
Kamerautrustade föräldrars skyldighet att lägga upp på youtube.
Låt oss slippa!
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Lappmössan »

Phasse: Den kommer inte bli en hymn, acceptera och gå vidare. Trollet/fwd/bob: Ert hat för låten ter sig bara barnsligt. Den har blivit en populär AIK-låt, acceptera och gå vidare.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by fwd »

Lappmössan wrote:Phasse: Den kommer inte bli en hymn, acceptera och gå vidare. Trollet/fwd/bob: Ert hat för låten ter sig bara barnsligt. Den har blivit en populär AIK-låt, acceptera och gå vidare.
Aldrig, hata det som hatas kan.
Charter Division
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Trollet »

Lappmössan wrote:Phasse: Den kommer inte bli en hymn, acceptera och gå vidare. Trollet/fwd/bob: Ert hat för låten ter sig bara barnsligt. Den har blivit en populär AIK-låt, acceptera och gå vidare.
Tycker låten är förfärlig. Men jag har ingenting emot att folk gillar den. Det är påtvingandet av dem som hymn som stör mig (och många andra).
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
gurra
Posts: 77
Joined: 15 Jun 2011, 19:26

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by gurra »

Förvandla inte denna tråd till en diskussion om "den där" andra låten.

Jag tycker my hometown är en klockren låt som förknippas både med Skellefteå som stad och hockeylaget. Skulle enligt mig, med en bra översättning, kunna fungera som hymn.

Edit* Kanske passar att sjunga refrängen på engelska, och resten på svenska?
User avatar
Roadkill
Posts: 83
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Ett seriöst förslag i "Hymndebatten"

Post by Roadkill »

Varför denna panik om en hymn? Bara för att ledningen vill skapa en NU. En hymn ska växa fram om det inte finns ett självklart alternativ. Det gör det inte just nu.
Post Reply