Senast sedda filmen

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Så klart att den här tråden måste fortsättas men det är väl läge att byta namn på den eftersom DVD-spelaren är en antik skapelse :lol:

Diary of a Wimpy Kid: Rodrick Rules - Den första filmen var överraskande underhållande och den här filmen fortsätter i samma anda. Funkar för hela familjen och man får sig några goda skratt = 3+
/Jonas
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Senast sedda filmen

Post by Sketch »

Är Hangover 2 värd en titt?
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Senast sedda filmen

Post by anton95uppsala »

Pirates of the Caribbean 4 var riktigt kul att se! Kan verkligen rekommendera den. Älskar samtliga filmer i den serien, och ser redan fram emot 5:an! :D
User avatar
eastman
Posts: 23
Joined: 15 Jun 2011, 16:54
Location: Skellefteå

Re: Senast sedda filmen

Post by eastman »

Håller inte med om Pirates 4, även om den var helt ok så tycker jag den hade tappat mycket jämfört med de tidigare filmerna. Inte alls samma roliga stämning, och sämre bi-karaktärer. Men jag tycker den bör ses i alla fall, alltid kul med pirater! :)
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Paul - igen, barnen gillar den, kanske mest p.g.a. det förbjudna språket men jag gillar den också, lika bra en andra gång på kort tid = 4p (drar upp den från 3p+)
/Jonas
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Senast sedda filmen

Post by Markman »

The A-team - En i mina ögon riktigt skön film, även om den kanske inte är den mest högkvalitativa i sig.. Underhållningsvärdet är högt, och att Jessica Biel är med i filmen gör ju inte saken sämre.. :P Har man sett serien från 80-talet bör man också se filmen, imho! Bara det faktum att de använder en stridsvagn som faller från ett flygplan typ 20000 fots höjd för att skjuta ner attack drones säger väl det mesta..

Humorn i filmen tilltalar mig oerhört, liksom de ständiga oväntade vändningarna..
Bjuder på ett par citat som speglar filmens innehåll bra:
  • "They are the best at what they do, and they specialize in the ridiculous."
  • "overkill is underrated"
  • Sgt. Bosco 'B.A.' Baracus: [Overlooking Hannibal's mission plan] Oh hell yeah, Hannibal! This is it right here!
    Capt. 'Howling Mad' Murdock: This is bat shit insane! It's perfect
    Lt. Templeton 'Faceman' Peck: This is beyond nuts, boss.
    Col. John 'Hannibal' Smith: [laughs] It gets better.

    Och sist men inte minst repliken som ingen A-team-rulle kan vara utan -
  • "I love it when a plan comes together!"
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Senast sedda filmen

Post by anton95uppsala »

eastman wrote:Håller inte med om Pirates 4, även om den var helt ok så tycker jag den hade tappat mycket jämfört med de tidigare filmerna. Inte alls samma roliga stämning, och sämre bi-karaktärer. Men jag tycker den bör ses i alla fall, alltid kul med pirater! :)
Visst saknar man kärleksparet Turner lite grann men jag tycker ändå att de andra karaktärerna fyller tomrummet på ett bra sätt. :D
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Predators - Såg om med barnen igår. Blev besviken första gången då förväntningarna stod högt men nu när man har accepterat att den inte är i samma klass som den första filmen i serien och knappast bör jämföras med den så kändes den bättre = 3p
/Jonas
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Super 8 - Gick på bio med barnen igår och såg Super 8. Det är inte speciellt vanligt att en trailer och den information som släpps runt en film är gjord för att hålla vad filmen egentligen handlar om hemligt men jag gillar det - jag vill se trailers för att få en hum om vad som är och vad som inte är värt att se men jag vill inte se filmens alla highlights, vilket annars är vanligt att man klämmer in i en trailer, mer eller mindre. Filmen har en lite speciell känsla, det påminner på sätt och vis om den kompisanda som man upplever i filmen Stand By Me som är en av mina favoritrullar och hela retrokänslan är närvarande. Ett litet minus för att filmen tappar lite av känslan mot slutet och övergår mer mot Hollywood-mallen a la t.ex. Transformers och filmen hade varit långt mycket bättre om man hade undvikit detta men den är fortfarande riktigt bra.

Barnen gillade den, min yngste (8 år) kom i natt och kunde inte sova så jag frågade honom om det var "monstret" från filmen. Då skrattade han och sa "nej, det är zombisarna" och jag sa "men, det var ju bara barn" vilket följdes av ett skratt "jo, jag vet men ändå". Barn är härliga.

Ha inte så bråttom iväg efter filmen då man får se barnens egna zombiefilm under eftertexternas första hälft. Den kommer i och för sig så pass tidigt så att man missar den inte om man inte har jättebrådis ut ur biografen.

Betyget = 4p
/Jonas
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Senast sedda filmen

Post by anton95uppsala »

Var den sevärd? Funderar lite på att se den, (4p/5 eller /10??) :) Antar att du menar det första. :)
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Jo jag skriver alltid betyg 1-5 med +/- :) med andra ord klart sevärd.

The Adjustment Bureau - Det går inte att se den här filmen utan att tänka på både Dark City och Inception. Den förra en riktigt bra film och den senare enligt mig inte alls bra, en wannabe av rang. Halvvägs inte i filmen känns det bra, man väntar fortfarande på den stora poängen men tyvärr kommer den aldrig, man får aldrig veta varför det var så viktigt att följa "planen" bortsett från att han ska bli president men det verkade inte spela någon roll i slutänden. Betoningen på filmen ligger på romantik och visst är den bra, men jag saknar någon form av twist = 3p+
/Jonas
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Sucker Punch - En vansinnigt snygg trailer men erfarenheten säger att när något är så snyggt, när så mycket kraft lagts på att få den allra minsta visuella petitess så fantastisk så haltar handlingen. Så är inte fallet med Sucker Punch, den har en handling som till stor del saknar tal men det behövs inte. Pusselbitarna passar perfekt ihop och det här är i mina ögon tokbra hela vägen in till slutet. Det må så vara för att det trycker på min förkärlek till det visuella? Vem vet, skitsamma, jag drämmer till med en = 5p
/Jonas
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Senast sedda filmen

Post by Skidrow »

Ska jag måsta se Sucker Punch bara för att få dömma ut den :)

Sett S1 av Game of Thrones nu och där är en tv-serie som verkligen är meningslös, snyggt gjord men händer ingenting på hela säsongen, vill man se nakna dvärgare och annat se en porrfilm.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Senast sedda filmen

Post by Markman »

Invictus - En film som i ungefär lika delar handlar om Apartheid, Nelson Mandela och sydafrikanska rugbylandslaget Springboks. Mycket djup och inspirerande film om att överbrygga klyftor, både politiska och mänskliga sådana. Morgan Freeman gör en bra tolkning av mr. Mandela, och Clint Eastwood gör ett bra jobb bakom kamerorna som regissör.

Dessutom ett par fina rugbyscener, bland annat ett par autentiska scener med den legendariska Jonah Lomu (visserligen bara på tv i filmen, men ändå), den gigantiska mänskliga ångvälten med rejäla 196 cm/125 kg och ändå kapabel att springa 100 m under 11 sekunder. För en rugbyintresserad är det absolut sevärd, och jag törs nog säga att även de med intresse av andra idrotter och/eller intresse av apartheids/Mandelas historia kan finna nöje i filmen också.. Gillar man t.ex. Remeber the Titans tror jag att man kommer att gilla Invictus också.. A solid 4 in my book! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Senast sedda filmen

Post by Lappmössan »

Skidrow wrote:Sett S1 av Game of Thrones nu och där är en tv-serie som verkligen är meningslös, snyggt gjord men händer ingenting på hela säsongen, vill man se nakna dvärgare och annat se en porrfilm.
A song of ice and fire var en av de bästa serierna jag läste när jag var yngre, trots att det var fantasy. Politiska intriger som utspelar sig i en sorts medeltid samt en författare som inte är rädd för att döda sina karaktärer? Härligt. Har inte sett hela första säsongen än men av det jag sett har det varit klart godkänt även om det såklart utelämnas en hel del. Om han nu bara kunde skriva klart böckerna så kanske man orkar läsa dem igen..
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Insidious - Filmen har en inledning som ger direkta associationer till klassisk B-skräck och det är mycket i den här filmen som är border-line "töntigt" så som det ofta är i dito filmer men utan att på något sätt göra sig rolig över det. Först trodde jag att det handlade om en typisk film om hemsökta hus där man har det mesta ett otaligt antal gånger tidigare men efter en stund så skulle det visa sig att filmen har en känsla och ett upplägg som inte är ett i mängden. Filmen spårar ur lite mot slutet men jag har inte riktigt bestämt mig om det är på gott eller ont, att den späder på det "töntiga" kanske bara gör saken bättre eftersom den annars kanske hade upplevts som lite flat. När filmen var slut var jag lite kluven men jag gick och funderade medan jag gjorde mig redo för sängen och när jag kom på mig att jag gick omkring och myste med ståpäls så blev betyget ett faktum, jag hade tänkt att ge den 3+ men jag lyfter den till = 4p
/Jonas
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Senast sedda filmen

Post by Rampa »

Såg filmen "Vita Lögner" häromkvällen. Med bl.a. Peter Haber o Jessica Zanden. En "sådär-film".
Men något som fångade min uppmärksamhet var grabben som spelade sonen, Martin. En ca 8-års pojke.
Han såg ut som Adam Larsson måste ha sett ut i den åldern. Kolla in den ni som har canal+-paketet med SF-kanalen.
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Just hemkommen från bio och Transformers 3. Vad finns det att säga? Egentligen inte mycket. Den är inte dålig. Den är inte heller direkt bra. Den är precis samma sak som de andra filmerna, brist på konstruktiv handling och en helvetets massa tankelöst tranformerande och pang-pang. Liksom tidigare filmer för man sitt bästa för att lyckas skapa de längsta skjutscenerna någonsin och förmodligen lyckas man också, gång på gång. Oavsett så blir det förbaskat tråkigt. Betyget blir 2p+
/Jonas
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Senast sedda filmen

Post by TS_ »

Vet inte om detta ska läggas här, men kolla på den här GIF:en

http://existenz.se/out.php?id=36790

Michael Bay har gjort båda filmerna, är det en Trivia eller är han bara lat/snål?
User avatar
Plissken
Posts: 234
Joined: 15 Jun 2011, 23:25
Location: Skellefteå, Sweden
Contact:

Re: Senast sedda filmen

Post by Plissken »

Sucker Punch var väl kul för det visuella, och måste säga att den tog sig eftersom en smula 3-

Unknown Ganska bra den också då den 'misleadar' tittaren. Lite halvseg första halvan, men bättre mot slutet 3+

Game of Thrones S1 , HBO kan sin skit alltså. Ingen stjärna är större än serien själv, de tvekar inte att avrätta både den ena och den andra. Klart bästa serien på väldigt länge, en 5:a
Brain: Swear to God Snake, I thought you were dead...
Snake Plissken: Yeah, you and everybody else!
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Senast sedda filmen

Post by Sketch »

TS_ wrote:Vet inte om detta ska läggas här, men kolla på den här GIF:en

http://existenz.se/out.php?id=36790

Michael Bay har gjort båda filmerna, är det en Trivia eller är han bara lat/snål?
Måste ha varit en riktig Bay-fanboy (eller möjligen Bay-hatare) som upptäckt det där.. :lol:
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Deep Impact - barnen var sugna på den så det blev att se om. Funkar rätt bra faktiskt = 3p
/Jonas
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Senast sedda filmen

Post by smogz »

EuphoniC wrote:Jo jag skriver alltid betyg 1-5 med +/- :) med andra ord klart sevärd.

The Adjustment Bureau - Det går inte att se den här filmen utan att tänka på både Dark City och Inception. Den förra en riktigt bra film och den senare enligt mig inte alls bra, en wannabe av rang. Halvvägs inte i filmen känns det bra, man väntar fortfarande på den stora poängen men tyvärr kommer den aldrig, man får aldrig veta varför det var så viktigt att följa "planen" bortsett från att han ska bli president men det verkade inte spela någon roll i slutänden. Betoningen på filmen ligger på romantik och visst är den bra, men jag saknar någon form av twist = 3p+
Tolkar jag dig rätt om du tycker inception var dålig?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Rätt tolkat, för mig var främst en film som väldigt gärna ville bli en "ny Matrix", hela filmen kändes krystad och tråkig och ingalunda så "smart" som den menades vara :roll:

Så skrev jag om den då:
Inception - En film som väldigt många säger är väldigt bra men jag är inte övertygad. Den vill mycket, den har en bra idé och om man ser till början och slutet samt en (1) fightscen där emellan så fungerar det bra. Men filmen är 2 1/2 timma och detta är bara en halvtimma-förtiofem minuter i bästa fall och resten av filmen var för mig en enda lång plåga. Att jag aldrig har kunnat med Leonardo DiCaprio gör inte saken bättre även om jag tycker att det gick bättre än vanligt i Shutter Island. För mig känns det som att man har så gärna velat skapa något som ska sparka igång tankeverksamheten och bräcka Matrix att man glömt att filmen måste ha ett underhållningsvärde i sig, inte bara innehålla massa pang-pang mot en "anonym säkerhetsåtgärd" = 3p och jag är smått benägen att slänga på ett minus därtill.
Dumb & Dumber - Såg om med barnen, korkad film, inte speciellt rolig men har ändå ett visst "dumt" underhållningsvärde = 2p

Rango - Såg den först på bio med svenskt tal och jag tyckte att den var katastrofalt dålig från början till slut, inte alls så som trailern gav sken av och jag anade att mycket att filmens "grej" låg i de engelska rösterna. Såg om den på engelska nu och mycket riktigt så lyftes den från ingenting till väldigt mycket bättre, d.v.s. delen av filmen som utspelar sig från start till dess att "Rango" kommer till staden. Resten är skit likförbaskat. Delen före förfallet ger filmen stor potential och det känns lite synd att man inte lyckats hålla uppe underhållningsvärdet längre än runt där kameleonten ljuger i baren. En lite rolig grej som jag missade första gången är att när Rango håller på att bli överkörd på vägen i början av filmen så flyger han fram och tillbaka mellan olika fordon, varav en är en cabriolet med två karaktärer i. Snappade upp kopplingen först när jag reflekterade över att det är Johnny Depps röst, att bilen och karaktärerna är tagna från Fear & Loathing in Las Vegas när de kör efter ökenvägen och jagar fladdermöss 8-) gillar associationen skarpt! Filmen suger i det stora hela = 2p

Vid 0:41 fast tjuren sitter inte bak där eller ö.h.t. vad jag vill minnas: http://www.youtube.com/watch?v=P2pgWsYSyUA

Har påbörjat två filmer som jag inte riktigt känner att jag klarar av att se färdigt; Sinners & Saints och Hobo With a Shotgun. Hobo liknar Machete på många sätt och jag kan nog bara konstatera att jag inte klarar av den här typen av flamsig, oseriös nonsens-splatter. Kanske rullar igenom dem klart efter semestern...
/Jonas
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Senast sedda filmen

Post by smogz »

Personligen placerar jag Inception högt tillsammans med Pulp Fiction, The usual suspects, The shawshank redemtion, memento och några till. Med andra ord världsklass, men smaken är ju som baken. Även Leonardo har utvecklats till en riktigt bra skådespelare med en förmåga att välja riktigt bra filmer. De jag kommer på just nu som han spelat i på senare år som är riktigt bra: Blood Diamonds, Shutter Island, Inception och den där Jobbig Hongkong remaken som jag inte moms vad den heter.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Senast sedda filmen

Post by lazerkrobbe »

smogz wrote:...och den där Jobbig Hongkong remaken som jag inte moms vad den heter.
The Departed med världens bästa tema sång.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Senast sedda filmen

Post by smogz »

Snyggt att du lyckades citera min mobils båda felval ;-)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Senast sedda filmen

Post by lazerkrobbe »

smogz wrote:Snyggt att du lyckades citera min mobils båda felval ;-)
haha...tänkte jag inte ens på, ber om ursäkt för det...
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: Senast sedda filmen

Post by EuphoniC »

Sett om några filmer med barnen - ids inte skriva så mycket så här i semestertider.

Red Riding Hood - Gillades.

2012 - Gillades, funkade att se om även om den är galet överdriven på alla plan.

Lethal Weapon 2 - Nostaligtripp = 3p
/Jonas
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Senast sedda filmen

Post by Skidrow »

Började se Sucker Punch men efter 10min gav vi upp, var inte alls vad jag trode.

Såg Harry Potters sista film på bio i 3d och eftersom 3d är gjord i efterhand känndes det bättre och framförallt mindre jobbigt för ögonen, sen tycker jag filmen var bra så den får nog 7/10.
Post Reply