Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Tränarna

Post by Trollet »

Att förlänga med Anders är nog väldigt hög prioritet. Hans spelidé är rätt radikalt annorlunda och genomsyrar hela klubben nu. Det vore en rejält hög risk att byta ut ledaren i A-laget och hoppas att det ska fortsätta fungera.

Däremot kan man ju räkna med att han kanske är landets dyraste tränare efter att kontraktet med oss går ut. Men ändå, ett långtidskontrakt med honom skulle signalera kontinuitet och att man vågar behålla en tränare även i motgångar. Treårskontraktet han fick som oprövad tränare var ett bevis på det, skulle man lyckas skriva fast honom på ett femårs nu så sänder det väldigt tydliga signaler om att det finns trygghet och förtroende i klubben.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Tränarna

Post by Bilderberg »

Kanske finns fler anonyma tränare på marknaden?

Så varför ta in en stenåldersman med 90-talshockey?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Special Brew »

Trollet wrote:Att förlänga med Anders är nog väldigt hög prioritet. Hans spelidé är rätt radikalt annorlunda och genomsyrar hela klubben nu. Det vore en rejält hög risk att byta ut ledaren i A-laget och hoppas att det ska fortsätta fungera.

Däremot kan man ju räkna med att han kanske är landets dyraste tränare efter att kontraktet med oss går ut. Men ändå, ett långtidskontrakt med honom skulle signalera kontinuitet och att man vågar behålla en tränare även i motgångar. Treårskontraktet han fick som oprövad tränare var ett bevis på det, skulle man lyckas skriva fast honom på ett femårs nu så sänder det väldigt tydliga signaler om att det finns trygghet och förtroende i klubben.
Håller med. Han måste få ett långt kontrakt! Dubbla lönen och skriv på 5 år.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

Tycker det är viktigare att vi får behålla Lasse. Förlänger gärna med AF också men han är långt ifrån den bäste matchcoachen i elitserien...
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Tränarna

Post by Trollet »

Lappmössan wrote:Tycker det är viktigare att vi får behålla Lasse. Förlänger gärna med AF också men han är långt ifrån den bäste matchcoachen i elitserien...
Nej. Men han är nog den bäste tränaren. Man skulle ju vilja se en tydligare uppdelning i coachningen, jag vet inte hur Klockare och Bert står sig som matchcoacher?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Tränarna

Post by haggloader »

Vad gäller Anders Forsberg och eventuell förlängning tycker jag det i intervjuer låter som om han helt klart är intresserad och har det som förstahandsalternativ.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Tränarna

Post by lurch »

Har aktivt följt Aik sen 70-talet å jag har aldrig sett en coach som kan utveckla individen som Forsberg kan. Det som ligger Anders i fatet tycker jag är att han är i princip oduglig som matchcoach. Han har en strategi när han går in till match å den viker han inte en tum från,även när spelet falerar. Tror inte han är headcoach nästa säsong men,om han vill,kan han få en huvudroll i Skellefteås "talangfabrik". Gott så.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Tränarna

Post by haggloader »

lurch, vad är din åsikt kring tränarfrågan nästa säsong? Lasse J, Klockare eller någon annan..
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Tränarna

Post by Larzon »

haggloader wrote:lurch, vad är din åsikt kring tränarfrågan nästa säsong? Lasse J, Klockare eller någon annan..
Bert.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Tränarna

Post by lurch »

För att bibehålla en viss kontunitet i båset ska Klockare och Bert va kvar. Som headcoach vill jag se nån rutinerad med bevisade meriter av t.ex sm guld,landslagscoach eller dylikt. En riktig matchcoach.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

lurch wrote:För att bibehålla en viss kontunitet i båset ska Klockare och Bert va kvar. Som headcoach vill jag se nån rutinerad med bevisade meriter av t.ex sm guld,landslagscoach eller dylikt. En riktig matchcoach.
Som jag skrivit i tråden om matchen mot Cluben nu senast så är den coach jag håller högst i ES överhuvudtaget Roger Melin och det just för hans gedigna erfarenhet och hans bevisat skickliga matchcoaching. Jag skulle spontant vilja hävda att det i första hand är han som ska ta över efter Afop om den senare inte är kvar som HC, i andra hand någon inom den egna organisationen men då snarare för att bibehålla den "idémässiga" kontinuiteten i och kring ledarstaben. Då är jag mer osäker på vem som skulle passa bäst. Både Bert och Stefan är bra alternativ och LJ vore nog inte heller en katastrof.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

Jag håller med om Melin men skulle även vilja lägga till Janne Karlsson, han som nu är i Rögle och inte han som var i Växjö.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Tränarna

Post by King Kong »

Äh, inte tråk-Melin..

Låt oss fortsätta med det vi bygger på..
Jag ser helst att Foppa fortsätter, men skulle han själv välja att flytta på sig eller om AIK väljer annat så hoppas jag i 1:a hand att Klockare tar steget upp som huvudtränare med Bert och kanske X-et som assisterande..

Men jag skulle även kunna tänka mig sticka fram ett kontrakt till tex. Micke Renberg på en assistent post..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Tränarna

Post by smogz »

Var det inte lite snack i tidningar om Garpenlöv kring jul. Vad har han för tränarmeriter? Han har iallafall hyllat Skelleftes spelstil som fan iår.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Tränarna

Post by bruno »

King Kong wrote:Äh, inte tråk-Melin..

Låt oss fortsätta med det vi bygger på..
Jag ser helst att Foppa fortsätter, men skulle han själv välja att flytta på sig eller om AIK väljer annat så hoppas jag i 1:a hand att Klockare tar steget upp som huvudtränare med Bert och kanske X-et som assisterande..

Men jag skulle även kunna tänka mig sticka fram ett kontrakt till tex. Micke Renberg på en assistent post..
Har hört av en icke namngiven junior som hade han och x:et i j20 att klockare inte är mycket att hänga i julgranen som tränare. Däremot höjde han X:et till skyarna.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

King Kong wrote:Äh, inte tråk-Melin..

Låt oss fortsätta med det vi bygger på..
Jag ser helst att Foppa fortsätter, men skulle han själv välja att flytta på sig eller om AIK väljer annat så hoppas jag i 1:a hand att Klockare tar steget upp som huvudtränare med Bert och kanske X-et som assisterande..

Men jag skulle även kunna tänka mig sticka fram ett kontrakt till tex. Micke Renberg på en assistent post..
Om jag nu var otydlig med det så kan jag väl för sakens skull förtydliga att jag också helst ser att Afop fortsätter. Jag tror också på att bygga på det vi har, kontinuitet i trupp och ledarstab osv. MEN, skulle Afop av nån anledning inte själv vilja eller av annan anledning inte kunna fortsätta som HC, så är nog Melin min hetaste kandidat utanför organisationen just pga hans matchcoach-kvalitéer. Hur tungt han i en sån situation skulle väga mot en internrekrytering/rockad inom de egna leden måste jag ärligt erkänna att jag inte riktigt kan avgöra än.

Jag är ju ingen anhängare av Renberg som expertkommentator men det är ju inte för att han inte kan tillräckligt mycket hockey. Han kanske skulle ha större kvalitéer som ass. coach. Vad vet jag.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Tränarna

Post by Micke »

Micke Renberg? Please. Räcker inte med att vara en klyschig expertkommentator som står och skriker "åk då, åk då!!" för att bli tränare i Sveriges bästa hockeylag. Han får allt ta och bevisa nåt, vilket jag inte tror att han nånsin kommer göra.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Tränarna

Post by jowa »

jokarfo wrote:
King Kong wrote:Äh, inte tråk-Melin..

Låt oss fortsätta med det vi bygger på..
Jag ser helst att Foppa fortsätter, men skulle han själv välja att flytta på sig eller om AIK väljer annat så hoppas jag i 1:a hand att Klockare tar steget upp som huvudtränare med Bert och kanske X-et som assisterande..

Men jag skulle även kunna tänka mig sticka fram ett kontrakt till tex. Micke Renberg på en assistent post..
Om jag nu var otydlig med det så kan jag väl för sakens skull förtydliga att jag också helst ser att Afop fortsätter. Jag tror också på att bygga på det vi har, kontinuitet i trupp och ledarstab osv. MEN, skulle Afop av nån anledning inte själv vilja eller av annan anledning inte kunna fortsätta som HC, så är nog Melin min hetaste kandidat utanför organisationen just pga hans matchcoach-kvalitéer. Hur tungt han i en sån situation skulle väga mot en internrekrytering/rockad inom de egna leden måste jag ärligt erkänna att jag inte riktigt kan avgöra än.

Jag är ju ingen anhängare av Renberg som expertkommentator men det är ju inte för att han inte kan tillräckligt mycket hockey. Han kanske skulle ha större kvalitéer som ass. coach. Vad vet jag.
Ursäkta en okunnig men exakt vad gör Melin till en bra "matchcoach" och vad gör Forsberg till en dålig?
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Tränarna

Post by King Kong »

Renbergs analyser sträcker sig längre än så...
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

jowa wrote:
jokarfo wrote:
King Kong wrote:Äh, inte tråk-Melin..

Låt oss fortsätta med det vi bygger på..
Jag ser helst att Foppa fortsätter, men skulle han själv välja att flytta på sig eller om AIK väljer annat så hoppas jag i 1:a hand att Klockare tar steget upp som huvudtränare med Bert och kanske X-et som assisterande..

Men jag skulle även kunna tänka mig sticka fram ett kontrakt till tex. Micke Renberg på en assistent post..
Om jag nu var otydlig med det så kan jag väl för sakens skull förtydliga att jag också helst ser att Afop fortsätter. Jag tror också på att bygga på det vi har, kontinuitet i trupp och ledarstab osv. MEN, skulle Afop av nån anledning inte själv vilja eller av annan anledning inte kunna fortsätta som HC, så är nog Melin min hetaste kandidat utanför organisationen just pga hans matchcoach-kvalitéer. Hur tungt han i en sån situation skulle väga mot en internrekrytering/rockad inom de egna leden måste jag ärligt erkänna att jag inte riktigt kan avgöra än.

Jag är ju ingen anhängare av Renberg som expertkommentator men det är ju inte för att han inte kan tillräckligt mycket hockey. Han kanske skulle ha större kvalitéer som ass. coach. Vad vet jag.
Ursäkta en okunnig men exakt vad gör Melin till en bra "matchcoach" och vad gör Forsberg till en dålig?
Nå, jag utger mig inte för att vara nån expert så mina åsikter är strikt lekmannamässiga. Om det nu är nån tröst. Men för att svara på fin fråga så tycker jag att matchcoachandet nog är Afops enda svaga sida. Jag vet att hans inställning är att vara mer laid back i båset osv eftersom det inte är hans ledarstil att hålla på att gorma och gapa. Men jag får ofta känslan att när matcher kommer till en punkt där det gäller att anpassa spelidéns till en given situation, vaska om i kedjor när det gått i stå osv, så händer det väldigt sällan med Afop. Melin å andra sidan uppfattar jag som extremt skicklig på just det, att läsa av svagheter i motståndarnas spel och bygga en strategi som utnyttjar dem. Jag kan ha jättefel om Melin och ha massuppfittat Afop helt men så har jag uppfattat de båda.

Sen vill jag för tydlighetens skull än en gång skriva att jag helst av allt vill att Afop ska stanna. Han är fruktansvärt skicklig och har gjort det sjukt bra som HC men slutar han och vi inte har en fullgod intern lösning så tror jag Melin hör till ett av de klart bättre alternativen. Inte bara av ovanstående skäl såklart utan även det faktum att karljäveln har hyggliga meriter från slutspel osv.

Har jag förklarat tillräckligt?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Frågan är om Skellefteå är stort nog för att Melin ska kunna utöva sina intressen här.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

374 wrote:Frågan är om Skellefteå är stort nog för att Melin ska kunna utöva sina intressen här.
Hehehe...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

374 wrote:Frågan är om Skellefteå är stort nog för att Melin ska kunna utöva sina intressen här.
Knappast, eller inte så uppenbart iaf men likasinnade brukar ju hitta varandra trots allt :-)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Tränarna

Post by VonCheese »

svartgulsubkultur wrote:
374 wrote:Frågan är om Skellefteå är stort nog för att Melin ska kunna utöva sina intressen här.
Hehehe...
Men är det inte så att Melin har ett 3-års kontrakt med Linköping? Och varför skulle ha ens vara intresserad av att träna oss istället?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

För att han är en swinger...?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Os72
Posts: 922
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Tränarna

Post by Os72 »

Liten intervju med Anders F angående nästa säsong i Aftonbladet.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Tränarna

Post by Foppas skridskocoach »

Det låter ju extremt märkligt om vi inte ens har fört diskussioner med A-Fop om framtiden. Bristerna till trots så har han ett väldigt bra track record och jag tror att det står väldigt många föreningar på kö om vi släpper honom.

Men COT har ju alltid gått sin egen väg och de har säkert en tanke bakom att eventuellt släppa honom också. Jag hoppas dock att det i så fall inte beror på (som ryktena säger) att LJ själv vill hoppa ner i båset.

Ett alternativ är ju iofs att A-Fop själv spelar ut intresset som finns för honom från andra föreningar som ett sätt att höja lönen och att det därför främst är en kostnadsfråga.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Jag skulle faktiskt vilja se att man kör på en riktigt långsiktig plan, som faktiskt involverar Lasse i en annan roll på sikt.
Man skriver fast Forsberg som tränare, i låt säga 3 år till, och efter det så blir han Sportchef i föreningen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Harks
Posts: 82
Joined: 17 Jun 2011, 14:08

Re: Tränarna

Post by Harks »

Förr eller senare kommer X:et att gå upp i A-laget. Flytten från J18 -> J20 indikerar detta och nästa steg känns självklart. Ser nog gärna A-Fop 2 säsonger till innan detta sker. Dock lär ju X:et bli hästlängder billigare nu i och med A-Fops status på marknaden.
varforinte
Posts: 55
Joined: 17 Jun 2011, 15:00

Re: Tränarna

Post by varforinte »

Chippen wrote:Jag skulle faktiskt vilja se att man kör på en riktigt långsiktig plan, som faktiskt involverar Lasse i en annan roll på sikt.
Man skriver fast Forsberg som tränare, i låt säga 3 år till, och efter det så blir han Sportchef i föreningen.
Jag håller helt med. Efter dessa 3 år (till) så kör Forsberg sportchef, X:et upp i A-laget med klockare och Bert, Lind får kliva tillbaka till A-jun och kanske få med sig Lasse som kan komma med rutin för att på sikt få upp Lind i A-laget. Nu vet ju inte jag hur spelarna upplever hur nån av ovan nämnda som tränare vilket är ganska avgörande men det är lite svårt att spekulera i.
Post Reply