Jakt

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Hemma från första helgen älgjakt för våran del. 3 mindre tjurar, 4 hondjur och en stor kalv. Själv har man inte fått komma till skott, hann bara tvärskymta en springande älg på väg ut till pass, men lika roligt ändå.

Har fått se otroligt mycket skogsfågel som man ska försöka sätta nå hagel i nästa helg :)
Charter Division
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Jakt

Post by jowa »

BubbelVe wrote:Från norran !

"I årets björnjakt har jägare vid åtminstone 34 tillfällen skjutit mot en björn utan att lyckas fälla den."

Kan ni som är jägare förklara vari eran totalt överskattade rädsla för detta djur kommer ifrån ? Jag har försökt hitta NÅGON historia på internet där en vanlig svensk (eller utländsk bärplockare) NÅGONSIN har blivit anfallen av en björn. Senast trodde jag att jag hade hittat något då en grävmaskinist hade blivit attackerad men senare i texten så framkom "mannen som var en van jägare......." idioten hade alltså följt spår eller letat ide...
Klart att det kan bli farligt om man gör allt för att smyga sig på men kan ni förklara varför vi inte har några björnattacker på bärplockare, skogsarbetare, kraftarbetare, turister , motionärer eller någon annan grupp människor än jägare ?
JO för att det är ett skyggt djur som BARA anfaller då det känner sig trängt eller jagat ... Så om ni jägare helt enkelt tar det lugnt så kommer ni att få samma stillastående bredsida som oss andra som faktiskt bevittnat björn i skogen och det var en euforisk upplevelse (jag är väl för DUM för att bli rädd) så ni kan skjuta och faktiskt PRICKA. För handen på hjärtat så är det väl ett jaktbrott egentligen om man har avtryckarfrossa men ändå försöker skjuta eftersom en jägare har skottansvar och skall kunna garantera träff eller säkert nedslag på kula vid miss. Det har man inte när adrenalinet gör armarna stadiga som en torktumlare . Siffran i artikeln (som är illa nog ) är dessutom kraftigt underdriven,för att hitta jägare som gärna berättar att de missat (eller oss tävlingskyttar)är svårare än att få karlar erkänna att det inte var frugan som gjorde bucklan :roll:
Överbevisa mig hemskt gärna med en björn eller vargattack i sverige med ickejägare som måltavla......(hon med frispringande jakthund och barnvagn räknas inte ....det var jaktbrott det med förresten, dessutom blev hon ju inte attackerad)

Vargattack med dödlig utgång senast ???
1890 någon gång men det går ju inte bevisa med den tidens tech... förmodligen hund
I sverige har man börjat DNA testa vargattacker sedan bara några år tillbaka och de ovanligt farliga bestarna blev rätt ofta beskyllna för en helt annan förövares attacker.....

Sammanfattning
Föreliggande rapport är en sammanställning och analys över tidnings- och
medierapporteringen avseende hundangrepp på tamdjur och som tydligt visar att
problemet är mycket omfattande och högst sannolikt betydligt mer vanligt
förekommande än angreppen från samtliga våra stora rovdjur. Ett mycket stort
mörkertal föreligger beroende på det faktum att hundangrepp sällan kommer till
mediernas kännedom. Under år 2005 finns minst 45 angrepp beskrivna med drygt 400
drabbade tamdjur där hundar konstaterats vara skyldiga till angreppen. Beroende på
mörkertalet finns det skäl att tro att denna siffra skall dubbleras. Under samma år
angreps totalt 367 tamdjur av rovdjur, varav merparten av drabbade tamdjur utgörs av
får.
Påfallande ofta är fler än en hund inblandad vid angreppstillfället, vilket indikerar
lösspringande jakthundar snarare än tillfälligt förrymda sällskapshundar. Vidare
nämns jakthundar ofta som förövare, vilket tidsmässigt också väl sammanfaller med
när löshundsjakten är som intensivast på året. Det är därför högst troligt att
lösspringande jakthundar är orsak till en större del av dessa angrepp.


Fast nu har jag nog retat upp nog många vapenägare så det är dags att sluta..... :twisted:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=1975533
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Jag tycker tilldelningen för Västerbotten varit för låg de sista två åren. Vilket inte minst den snabbt avslutade jakten i år visade.
Nu har vi björn på vår mark och angränsande marker. Och väldigt lite älg. Kågemarks-jägarna som härjar i Mångberget har både sett o hört nalle. Och vi har nu vid ett par tillfällen hittat färsk spillning.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Heja tjuren.....se länken. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13750143.ab

Visst är det märkligt att EU ser mellan fingrarna då det gäller tjurfäktning t.ex. Samma fingrar som är och petar i den svenska jakten. Sverige har väl världens hårdaste reglemente då det gäller jakt. Både gällande vapen samt utövande.
User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Jakt

Post by Special Brew »

Rampa wrote:Heja tjuren.....se länken. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13750143.ab

Visst är det märkligt att EU ser mellan fingrarna då det gäller tjurfäktning t.ex. Samma fingrar som är och petar i den svenska jakten. Sverige har väl världens hårdaste reglemente då det gäller jakt. Både gällande vapen samt utövande.
Ett jävla djurplågeri! Rätt åt honom!
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Det skjuts för lite!
Charter Division
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Jakt

Post by Trollet »

ÄNTLIGEN!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Trollet wrote:ÄNTLIGEN!
Only for you! :mrgreen:
Charter Division
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Snart bär det av till Skellefteå för lite jakt igen, synd bara att det inte är någon hemmamatch man kan vråla sig hes på! Hur ser det ut med orre och tjäder i trakterna ni som är där lite oftare?
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Vadå ÄNTLIGEN? Var det ironi nu igen? ;)

Jag säger då, NU IGEN! 8-) Sköt en liten tjur lördan för två veckor sedan. :)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Warder wrote:Snart bär det av till Skellefteå för lite jakt igen, synd bara att det inte är någon hemmamatch man kan vråla sig hes på! Hur ser det ut med orre och tjäder i trakterna ni som är där lite oftare?
Där jag jagar, lite norr om Boli'a, ser det ut att finnas riktigt gott om tjäder. Orre ganska normalgott om, om man kan kalla det så. Massor av järpe. (ej modell ox-)
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Har rätt gott om tjäder där jag jagar utanför norsjö. Ska nog dit snart och prova, men först är de lite älgjakt imorgon :)
Charter Division
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Rampa wrote:
Warder wrote:Snart bär det av till Skellefteå för lite jakt igen, synd bara att det inte är någon hemmamatch man kan vråla sig hes på! Hur ser det ut med orre och tjäder i trakterna ni som är där lite oftare?
Där jag jagar, lite norr om Boli'a, ser det ut att finnas riktigt gott om tjäder. Orre ganska normalgott om, om man kan kalla det så. Massor av järpe. (ej modell ox-)
Fast visst blir järpen olovlig den 15e november?
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Warder wrote:
Rampa wrote:
Warder wrote:Snart bär det av till Skellefteå för lite jakt igen, synd bara att det inte är någon hemmamatch man kan vråla sig hes på! Hur ser det ut med orre och tjäder i trakterna ni som är där lite oftare?
Där jag jagar, lite norr om Boli'a, ser det ut att finnas riktigt gott om tjäder. Orre ganska normalgott om, om man kan kalla det så. Massor av järpe. (ej modell ox-)
Fast visst blir järpen olovlig den 15e november?
Det stämmer.

Dags att lägga sig nu och se fram emot en dag i skogen :D
Charter Division
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Dags nu att stiga upp (fast redan uppe) och ge sig iväg att leta älg en 2-3 dagar. :)
User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Jakt

Post by Special Brew »

Rampa wrote:Dags nu att stiga upp (fast redan uppe) och ge sig iväg att leta älg en 2-3 dagar. :)
Fy fan. Låter kallt. Brrrrrr.... :(
Rollie
Posts: 2052
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

Special Brew wrote:
Rampa wrote:Dags nu att stiga upp (fast redan uppe) och ge sig iväg att leta älg en 2-3 dagar. :)
Fy fan. Låter kallt. Brrrrrr.... :(
Du vet väl talesättet: "finns inget dåligt(kallt) väder, bara dåliga kläder"...
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Nu då snön försvinner så blir det nog någonfler jaktdag. Vi på älgskötselområden jagar ju de stackars klövdjuren ända fram till sista januari. Häng med på en jaktdag Rollie.
Ska nu till Boliden och hämta studsaren jag köpt åt grabben som ska börja uppsiktsjaga nästa höst. 8-)
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Jakt

Post by Lidlund »

Faan.. Tåget tog hunden ihelgen.. Jagar nära nog aldrig själv men brukar hänga med farsan ut för att rasta en själv och för att få komma bort från gripens avgaser, men som alltid så saknar man aldrig kon förns den är slaktad..
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

lidlund wrote:Faan.. Tåget tog hunden ihelgen.. Jagar nära nog aldrig själv men brukar hänga med farsan ut för att rasta en själv och för att få komma bort från gripens avgaser, men som alltid så saknar man aldrig kon förns den är slaktad..
Fy tusan...beklagar.
User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Jakt

Post by Special Brew »

lidlund wrote:Faan.. Tåget tog hunden ihelgen.. Jagar nära nog aldrig själv men brukar hänga med farsan ut för att rasta en själv och för att få komma bort från gripens avgaser, men som alltid så saknar man aldrig kon förns den är slaktad..
Tråkigt! Beklagar.
Rollie
Posts: 2052
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

lidlund wrote:Faan.. Tåget tog hunden ihelgen.. Jagar nära nog aldrig själv men brukar hänga med farsan ut för att rasta en själv och för att få komma bort från gripens avgaser, men som alltid så saknar man aldrig kon förns den är slaktad..
Tråkigt att höra. Syrrans kille blev av med sin Jämte för ca 2 år sen, verkar som tåget tar en hel del.
Rollie
Posts: 2052
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

Rampa wrote:Nu då snön försvinner så blir det nog någonfler jaktdag. Vi på älgskötselområden jagar ju de stackars klövdjuren ända fram till sista januari. Häng med på en jaktdag Rollie.
Ska nu till Boliden och hämta studsaren jag köpt åt grabben som ska börja uppsiktsjaga nästa höst. 8-)
Vad roligt att grabben din har blivit intresserad, det behövs att man får in de nya generationerna i jakten också.
Vore kul att ta en jaktdag där nedåt, speciellt som det är slutjagat på våra marker (för mycket snö) i norrbottens inland. Det enda är ju att det är så jäkla korta jaktdagar nu så man hinner knappt ut så börjar det skymma.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

lidlund wrote:Faan.. Tåget tog hunden ihelgen.. Jagar nära nog aldrig själv men brukar hänga med farsan ut för att rasta en själv och för att få komma bort från gripens avgaser, men som alltid så saknar man aldrig kon förns den är slaktad..

Tråkigt!



----

Jag och Larzon ska iväg och jaga räv med stövare och grythundar på lördag om vädret tillåter. Får se hur det ser ut med snön med mera!
Charter Division
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Jakt

Post by Lidlund »

Vad har du för grythund?
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

lidlund wrote:Vad har du för grythund?
Tyvärr ingen själv. Ska iväg med ett jaktlag och jaga. Dom kör en årlig rävjakt tillsammans :)

Sist jag var med så hade dom en JRT och en Tysk Jaktterrier som grythundar iaf :)
Charter Division
Foffe
Posts: 47
Joined: 12 Jul 2011, 19:12
Location: Kusmark
Contact:

Re: Jakt

Post by Foffe »

Oj så fort det går inte lång tid kvar av rådjursjakten måste hinna ut minst en gång till innan den sista dec. Sen är det ingen rolig snö nu. Villa ha lite kallare så det går att jaga Hare.
LÖVEN FINNS DOM ???
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Jaha ja, då var säsongens älgjakt snart slut. Bara drygt fyra timmar kvar.
Å jag som sitter hemma i stugvärmen. :shock:
Rollie
Posts: 2052
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

Rampa wrote:Jaha ja, då var säsongens älgjakt snart slut. Bara drygt fyra timmar kvar.
Å jag som sitter hemma i stugvärmen. :shock:
Den här årstiden är det just från fönstret i stugvärmen som det är i pricip möjligt att jaga (älg åtminstone) ;)
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

nå, var det någon som fick god jaktlycka :D?
Själv fick man lägga ner en liten 3-taggare
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Post Reply