Jakt

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Någon av er som vet hur det ser ut i markerna kring Skellefteå när det gäller fågel. Har fått intrycket att det verkar bli ett bra fågelår.
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Warder wrote:Någon av er som vet hur det ser ut i markerna kring Skellefteå när det gäller fågel. Har fått intrycket att det verkar bli ett bra fågelår.
i drängsmarkområdet har det varit väldigt gott om fågel iaf, i maj var det standard att se ~10 orrar och 2-3 tjädrar på en och samma kväll. kommer nog bli bra det här!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Warder wrote:Någon av er som vet hur det ser ut i markerna kring Skellefteå när det gäller fågel. Har fått intrycket att det verkar bli ett bra fågelår.
I Fjol var det ett bra fågelår på de olika marker jag var runt på, tyvärr inte varit ut på så många fler ställen än Drängsmark i år men verkar kunna bli bra igen :)
Charter Division
Foffe
Posts: 47
Joined: 12 Jul 2011, 19:12
Location: Kusmark
Contact:

Re: Jakt

Post by Foffe »

Till helgen så är det dags för Kråk jakt igen. Längtar tills Rävjakten, Bockjakten,Skogsfågeljakten med trädskällare och Älgjakten börjar.
LÖVEN FINNS DOM ???
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Jag ska som nybakt jägare för första gången pröva på lockjakt på orre och järpe samt om jag har riktigt flyt ge mig på rådjuret. Hur vanligt är det med viltvårdsområden i Skellefteåtrakten, eller jagar alla på sina egna marker?
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Warder wrote:Jag ska som nybakt jägare för första gången pröva på lockjakt på orre och järpe samt om jag har riktigt flyt ge mig på rådjuret. Hur vanligt är det med viltvårdsområden i Skellefteåtrakten, eller jagar alla på sina egna marker?
som jag förstår så är det väldigt många VVO i skellefteåtrakten, jag jagar i drängsmark, där är det VVO
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Tror de flesta områden är VVO runt om i kommunen.

For och hämtade min bössa igår, nu börjar man vara redo inför rävjakten till att börja med :)
Image
Charter Division
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Jakt

Post by TS_ »

En riktig man använder inte ljuddämpare
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

TS_ wrote:En riktig man använder inte ljuddämpare

När jag redan har tinnitus och känner att jag förhoppningsvis ska kunna höra vid 30 års ålder så tycker jag ljuddämpare är ett bra alternativ. Trots att jag använder kåpor när jag är på skjutbanan/jagar så har jag ändå mer tinnitus om kvällarna när jag skjutit.
Charter Division
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Jakt

Post by TS_ »

fwd wrote:
TS_ wrote:En riktig man använder inte ljuddämpare

När jag redan har tinnitus och känner att jag förhoppningsvis ska kunna höra vid 30 års ålder så tycker jag ljuddämpare är ett bra alternativ. Trots att jag använder kåpor när jag är på skjutbanan/jagar så har jag ändå mer tinnitus om kvällarna när jag skjutit.
:?
Blaser
Posts: 1
Joined: 15 Jun 2011, 23:48

Re: Jakt

Post by Blaser »

Larzon wrote:
Warder wrote:Jag ska som nybakt jägare för första gången pröva på lockjakt på orre och järpe samt om jag har riktigt flyt ge mig på rådjuret. Hur vanligt är det med viltvårdsområden i Skellefteåtrakten, eller jagar alla på sina egna marker?
som jag förstår så är det väldigt många VVO i skellefteåtrakten, jag jagar i drängsmark, där är det VVO
Ordning och reda städa på fredag min vän, i Drängsmark är det 3 jaktlag som organiseras i en jaktklubb! VVO finns exempelvis i Kusmark.
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Intressant, jag håller på att undersöka ifall jag kan arrendera farsans mark strax norr om medle, men han vet inte om det tillhör något vvo eller så. Sen ryktades om konstiga regler som att man inte får arrendera om man inte bor i kommunen. Eftersom jag pluggar i Uppsala så är det inte direkt gott om tillfällen till övrig jakt. Man får hoppas...
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Warder wrote:Intressant, jag håller på att undersöka ifall jag kan arrendera farsans mark strax norr om medle, men han vet inte om det tillhör något vvo eller så. Sen ryktades om konstiga regler som att man inte får arrendera om man inte bor i kommunen. Eftersom jag pluggar i Uppsala så är det inte direkt gott om tillfällen till övrig jakt. Man får hoppas...
Brukar vara mycket lokala bestämmelser att man ska ha anknytning till marken man ska arrendera på och liknande. Även vanligt att en person som äger mark kan arrendera ut X antal jaktkort, ingår alla marker i närheten i ett VVO så brukar det vara vanligt att man tar snittarean på allas marker tillsammans och att man får arrendera ut så många kort som snittet ligger på tills man fyllt "sin mark". Säg att "Y" äger 500HA skog och snittet ligger på 100ha(per mark) i VVO't så får alltså "Y" arrendera ut 5 jaktkort för året. Blev kanske flummigt men hoppas du förstår. Kolla med din farsa hur det ligger till, för det finns många olika varianter på hur det fungerar. :)
Charter Division
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Blaser wrote:
Larzon wrote:
Warder wrote:Jag ska som nybakt jägare för första gången pröva på lockjakt på orre och järpe samt om jag har riktigt flyt ge mig på rådjuret. Hur vanligt är det med viltvårdsområden i Skellefteåtrakten, eller jagar alla på sina egna marker?
som jag förstår så är det väldigt många VVO i skellefteåtrakten, jag jagar i drängsmark, där är det VVO
Ordning och reda städa på fredag min vän, i Drängsmark är det 3 jaktlag som organiseras i en jaktklubb! VVO finns exempelvis i Kusmark.


my bad :oops:
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Foffe
Posts: 47
Joined: 12 Jul 2011, 19:12
Location: Kusmark
Contact:

Re: Jakt

Post by Foffe »

Warder wrote:Jag ska som nybakt jägare för första gången pröva på lockjakt på orre och järpe samt om jag har riktigt flyt ge mig på rådjuret. Hur vanligt är det med viltvårdsområden i Skellefteåtrakten, eller jagar alla på sina egna marker?
Jag jagar i Kusmark och det är ett VVO
LÖVEN FINNS DOM ???
Foffe
Posts: 47
Joined: 12 Jul 2011, 19:12
Location: Kusmark
Contact:

Re: Jakt

Post by Foffe »

Om några dagar så åker man iväg och ska jaga skogsfågel jag är sugen Finnspetsen spricker av jaktlust just nu. Har hunnit med att jaga Bock men såg ingen den 16 juli. Ska röja kring ett torn få fram en bra skjutgata.

Sen får man ju se vem som har bra flås jag eller hunden.
LÖVEN FINNS DOM ???
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Satt ute och passade rådjur igår utan lycka. Kom i säng ~23, somnade ~00.00. Väckaren ställd 03.00, upp och en snabb kopp kaffe och sen ut på passet igen, hände fan ingenting intressant på några timmar. Dock igår kväll fick man smyga sig på 2 fina skoveltjurar som polare tipsat om stod och betade en bit ifrån mitt pass ;)
Charter Division
Foffe
Posts: 47
Joined: 12 Jul 2011, 19:12
Location: Kusmark
Contact:

Re: Jakt

Post by Foffe »

Om några timmar börjar man rulla iväg mot några dagars skogsfågeljakt någonstans i Norrbotten. Kan säga att Min finnspets är mycket ivrig att fara hon kan inte vara stilla hon fattar inte varför vi inte har farit en.
LÖVEN FINNS DOM ???
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

fwd wrote:Satt ute och passade rådjur igår utan lycka. Kom i säng ~23, somnade ~00.00. Väckaren ställd 03.00, upp och en snabb kopp kaffe och sen ut på passet igen, hände fan ingenting intressant på några timmar. Dock igår kväll fick man smyga sig på 2 fina skoveltjurar som polare tipsat om stod och betade en bit ifrån mitt pass ;)
du "glömde" påpeka att en höll på att springa ihjäl mig.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Larzon wrote:
fwd wrote:Satt ute och passade rådjur igår utan lycka. Kom i säng ~23, somnade ~00.00. Väckaren ställd 03.00, upp och en snabb kopp kaffe och sen ut på passet igen, hände fan ingenting intressant på några timmar. Dock igår kväll fick man smyga sig på 2 fina skoveltjurar som polare tipsat om stod och betade en bit ifrån mitt pass ;)
du "glömde" påpeka att en höll på att springa ihjäl mig.

Detaljer.... :roll:
Charter Division
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

varit ute o stötjagat skogsfågel i åtta timmar idag, vette tusan hur långt jag gått men på tok för mycket är det ;)
Blev inte en enda fågel, hade jäkla massa tjäder igång i slutet av dagen som klarade sig undan. Tur dom finns kvar iaf :)
Charter Division
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Om det finns liv på andra planeter, finns det älgar där då?? :?
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Rampa wrote:Om det finns liv på andra planeter, finns det älgar där då?? :?

:( :o
Charter Division
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

fwd wrote:varit ute o stötjagat skogsfågel i åtta timmar idag, vette tusan hur långt jag gått men på tok för mycket är det ;)
Blev inte en enda fågel, hade jäkla massa tjäder igång i slutet av dagen som klarade sig undan. Tur dom finns kvar iaf :)
Dags för en trädskällare hör jag. Den ultimata jakten!! ;) Sköt två tjädertuppar och två orrar premiärhelgen för min norrbottensspets. Verkar som ett riktigt bra fågelår i år. Däremot syns det oroväckande lite spår efter älg hos oss i år.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Rollie wrote:
fwd wrote:varit ute o stötjagat skogsfågel i åtta timmar idag, vette tusan hur långt jag gått men på tok för mycket är det ;)
Blev inte en enda fågel, hade jäkla massa tjäder igång i slutet av dagen som klarade sig undan. Tur dom finns kvar iaf :)
Dags för en trädskällare hör jag. Den ultimata jakten!! ;) Sköt två tjädertuppar och två orrar premiärhelgen för min norrbottensspets. Verkar som ett riktigt bra fågelår i år. Däremot syns det oroväckande lite spår efter älg hos oss i år.
Kommer att bli en trädskällare i framtiden ja :D Bara att gratulera då, grattis grattis :D och fortsatt skitjakt ;)
Charter Division
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Jakt

Post by BubbelVe »

Från norran !

"I årets björnjakt har jägare vid åtminstone 34 tillfällen skjutit mot en björn utan att lyckas fälla den."

Kan ni som är jägare förklara vari eran totalt överskattade rädsla för detta djur kommer ifrån ? Jag har försökt hitta NÅGON historia på internet där en vanlig svensk (eller utländsk bärplockare) NÅGONSIN har blivit anfallen av en björn. Senast trodde jag att jag hade hittat något då en grävmaskinist hade blivit attackerad men senare i texten så framkom "mannen som var en van jägare......." idioten hade alltså följt spår eller letat ide...
Klart att det kan bli farligt om man gör allt för att smyga sig på men kan ni förklara varför vi inte har några björnattacker på bärplockare, skogsarbetare, kraftarbetare, turister , motionärer eller någon annan grupp människor än jägare ?
JO för att det är ett skyggt djur som BARA anfaller då det känner sig trängt eller jagat ... Så om ni jägare helt enkelt tar det lugnt så kommer ni att få samma stillastående bredsida som oss andra som faktiskt bevittnat björn i skogen och det var en euforisk upplevelse (jag är väl för DUM för att bli rädd) så ni kan skjuta och faktiskt PRICKA. För handen på hjärtat så är det väl ett jaktbrott egentligen om man har avtryckarfrossa men ändå försöker skjuta eftersom en jägare har skottansvar och skall kunna garantera träff eller säkert nedslag på kula vid miss. Det har man inte när adrenalinet gör armarna stadiga som en torktumlare . Siffran i artikeln (som är illa nog ) är dessutom kraftigt underdriven,för att hitta jägare som gärna berättar att de missat (eller oss tävlingskyttar)är svårare än att få karlar erkänna att det inte var frugan som gjorde bucklan :roll:
Överbevisa mig hemskt gärna med en björn eller vargattack i sverige med ickejägare som måltavla......(hon med frispringande jakthund och barnvagn räknas inte ....det var jaktbrott det med förresten, dessutom blev hon ju inte attackerad)

Vargattack med dödlig utgång senast ???
1890 någon gång men det går ju inte bevisa med den tidens tech... förmodligen hund
I sverige har man börjat DNA testa vargattacker sedan bara några år tillbaka och de ovanligt farliga bestarna blev rätt ofta beskyllna för en helt annan förövares attacker.....

Sammanfattning
Föreliggande rapport är en sammanställning och analys över tidnings- och
medierapporteringen avseende hundangrepp på tamdjur och som tydligt visar att
problemet är mycket omfattande och högst sannolikt betydligt mer vanligt
förekommande än angreppen från samtliga våra stora rovdjur. Ett mycket stort
mörkertal föreligger beroende på det faktum att hundangrepp sällan kommer till
mediernas kännedom. Under år 2005 finns minst 45 angrepp beskrivna med drygt 400
drabbade tamdjur där hundar konstaterats vara skyldiga till angreppen. Beroende på
mörkertalet finns det skäl att tro att denna siffra skall dubbleras. Under samma år
angreps totalt 367 tamdjur av rovdjur, varav merparten av drabbade tamdjur utgörs av
får.
Påfallande ofta är fler än en hund inblandad vid angreppstillfället, vilket indikerar
lösspringande jakthundar snarare än tillfälligt förrymda sällskapshundar. Vidare
nämns jakthundar ofta som förövare, vilket tidsmässigt också väl sammanfaller med
när löshundsjakten är som intensivast på året. Det är därför högst troligt att
lösspringande jakthundar är orsak till en större del av dessa angrepp.


Fast nu har jag nog retat upp nog många vapenägare så det är dags att sluta..... :twisted:
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

BubbelVe wrote:Från norran !

"I årets björnjakt har jägare vid åtminstone 34 tillfällen skjutit mot en björn utan att lyckas fälla den."

o.s.v.
kolla in den här hårdingen: http://www.youtube.com/watch?v=mFSw-J3lVqE
:)
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Jakt

Post by BubbelVe »

Jag måste bara få fortsätta retas ....
Jägare skryter ofta om deras förträffliga skyttekunskap, jag menar, att hitta en jägare som skjuter tänderna av en fluga som ler, på 80 meters avstånd i fart och dålig sikt, finns ju i varje jaktlag ....

På några få träningstillfällen plus inskjutningen !

Medans vi värdelösa tävlingsskyttar behöver skjuta 1500-3000 skott per år för att känna oss hyfsade ??

Kolla får ni se att björnar inte är farliga, bara ta till fulknep...
http://www.youtube.com/watch?v=f94WI-0chv4&NR=1
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Jakt

Post by svartgulsubkultur »

Jag passar på att citera min gamla hockeyadept, Jack Sundqvist http://eliteprospects.com/player.php?player=62963 apropå älgjakt:

"Jag förstår inte varför ni håller på att tjafsa om 12-taggare hit och 17-taggare dit.
Skjut en igelkott så har ni ju en tusentaggare att hänga upp på väggen."
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Till viss mån håller jag med dig Bubblet. Däremot misstänker jag att många (flertalet) sk självförsvarsskott mot björn, vid fullt avskjuten kvot, avlossas av björndödar-kåta jägare.

SGSK, här tjafsas inte om 17-eller 20-taggare. Här gäller om det är 0 eller 60 kg kött i frysen. ;)
Post Reply