Jakt

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Jakt

Post by svartgulsubkultur »

Rampa wrote:
svartgulsubkultur wrote:Den där hunden verkar bara hjälpa fwd att jaga brudar.
Mycket ragg-potens så länge han är valp. (hunden alltså)
Ja, fwd kommer å andra sidan alltid att vara en valp.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

Rollie wrote:
374 wrote:Vad är tjusningen med att jaga?
Ungefär samma sak som tjusningen med att följa AIK.
?
Lust att utveckla den tanken?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Livsstil, spänning, kul, gemenskap. listan kan göras lång!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

Larzon wrote:Livsstil, spänning, kul, gemenskap. listan kan göras lång!
OK, nu var det ju en annan som svarade, men igen - var finns kopplingen till AIK?
Du ger en generall beskrivning av dom flestas liv, men var finns den unika kopplingen AIK-jakt?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Precis, jag gör en generell beskrivning varför folk har dom intressen dom har. Varför ska det vara någon skillnad på just jakt och AIK?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

Larzon wrote:Precis, jag gör en generell beskrivning varför folk har dom intressen dom har. Varför ska det vara någon skillnad på just jakt och AIK?
Nej, det är ju sant. Men samtidigt så är det väl inget unikt heller, och på nåt sätt så var det väl frågan?
Men skit i det, fortsätt att mörda hjälplösa djur och så sluter vi upp å det blir allvar...;-)
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

lazerkrobbe wrote:
Larzon wrote:Precis, jag gör en generell beskrivning varför folk har dom intressen dom har. Varför ska det vara någon skillnad på just jakt och AIK?
Nej, det är ju sant. Men samtidigt så är det väl inget unikt heller, och på nåt sätt så var det väl frågan?
Men skit i det, fortsätt att mörda hjälplösa djur och så sluter vi upp å det blir allvar...;-)
Läste ingenstans att han skrivit att det var unikt.

Rättar dig. "Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa."
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

Larzon wrote:
lazerkrobbe wrote:
Larzon wrote:Precis, jag gör en generell beskrivning varför folk har dom intressen dom har. Varför ska det vara någon skillnad på just jakt och AIK?
Nej, det är ju sant. Men samtidigt så är det väl inget unikt heller, och på nåt sätt så var det väl frågan?
Men skit i det, fortsätt att mörda hjälplösa djur och så sluter vi upp å det blir allvar...;-)
Läste ingenstans att han skrivit att det var unikt.

Rättar dig. "Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa."
OK, du har n-vis rätt...(att jag bara ids...).
Men jag tycker det är speciellt att hålla på och följa AIK, och Rollie jämförde jakt med det. Jakt, som vi har kommit överens om (?), inte är unikt, utan jömförbart med dom kickar som alla söker i livet.
Och ska n-vis inte vara mord, utan slakt. Ber om ursäkt för det!
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

jaha, du är en såndär.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

En diskussion om de etiska eller moraliska aspekterna kring jakt är alltid välkommen, men argument och synpunkter är nog att föredra framför att dryga sig?
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Jakt

Post by Lappmössan »

Att jaga är ett intresse. Att följa AIK är ett intresse. Precis som Larzon skriver finns det en hel del likheter runt om.
Last edited by Lappmössan on 02 Jun 2012, 18:24, edited 1 time in total.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Lappmössan wrote:Att jaga är ett intresse. Att följa AIK är ett intresse.
Precis det jag ville komma fram till! men vissa föredrar att leka troll.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Jakt

Post by Zimme »

Förutsätter att alla som tycker det är etiskt fel med jakt också är veganer, det vore höjden av dubbelmoral att kritisera jakt för att vara oetiskt och samtidigt äta kött från djur som slaktas på industriell väg.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Zimme wrote:Förutsätter att alla som tycker det är etiskt fel med jakt också är veganer, det vore höjden av dubbelmoral att kritisera jakt för att vara oetiskt och samtidigt äta kött från djur som slaktas på industriell väg.
Fet +1
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Jakt

Post by 374 »

Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att min fråga skulle locka fram jaktmotståndarna.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

Lazerkrobbe visar sin otäcka och intoleranta sida återigen-även om han låtsas ställa en saklig fråga- mot sådana som har andra värderingar och åsikter. Engentligen tycker jag att Larzon har svarat utmärkt som mitt outtalade språkrör. Och en sån som Lazerkrobbe kan ju sitta och äta sitt sjögräs i Tokyo på sina höga hästar. Likheten mellan AIK och jakt för mig är spänning, förväntan, oförutsägbarhet, inte lika lätt och enkelt som man hoppas, en jävla massa jobb etc. Sen är det en tradition som jag är uppväxt med sedan barnsben och jag kan säga att jag äter 90% av mitt kött från skogen och således bara 10% från en köttdisk med en jävla massa massproduktion och djurplågeri som följd.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

374 wrote:Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att min fråga skulle locka fram jaktmotståndarna.
ingen fara. troll will always be just troll. Efterssom personen i fråga bor i Tokyo, är det rätt lustigt att han uttalar sig om slakt och mord av djur! Låt oss freda älgar i 10 år och rävar i 10 år. då lär vi märka hur många människor som omkommer i trafikolyckor och hur många rådjur/harar/kaniner som kommer finnas kvar i SVERIGE (OBS!! EJ JAPAN!!!!)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

Larzon wrote:
374 wrote:Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att min fråga skulle locka fram jaktmotståndarna.
ingen fara. troll will always be just troll. Efterssom personen i fråga bor i Tokyo, är det rätt lustigt att han uttalar sig om slakt och mord av djur! Låt oss freda älgar i 10 år och rävar i 10 år. då lär vi märka hur många människor som omkommer i trafikolyckor och hur många rådjur/harar/kaniner som kommer finnas kvar i SVERIGE (OBS!! EJ JAPAN!!!!)
OK. Då vet jag hur det funkar...hade jag hyllat jakt och dom påstådda beröringspunkter som finns mellan jakt och Skellefteå AIK så hade det fortfarande varit en ogiltig åsikt då jag bor i JAPAN...inte speciellt förvånande, men lite skrämmande tycker jag...
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

Rollie wrote:Lazerkrobbe visar sin otäcka och intoleranta sida återigen-även om han låtsas ställa en saklig fråga- mot sådana som har andra värderingar och åsikter. Engentligen tycker jag att Larzon har svarat utmärkt som mitt outtalade språkrör. Och en sån som Lazerkrobbe kan ju sitta och äta sitt sjögräs i Tokyo på sina höga hästar. Likheten mellan AIK och jakt för mig är spänning, förväntan, oförutsägbarhet, inte lika lätt och enkelt som man hoppas, en jävla massa jobb etc. Sen är det en tradition som jag är uppväxt med sedan barnsben och jag kan säga att jag äter 90% av mitt kött från skogen och således bara 10% från en köttdisk med en jävla massa massproduktion och djurplågeri som följd.
OK. Ber om ursäkt att jag sårade en så öppen, oinskränkt och fri själ som din.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

Zimme wrote:Förutsätter att alla som tycker det är etiskt fel med jakt också är veganer, det vore höjden av dubbelmoral att kritisera jakt för att vara oetiskt och samtidigt äta kött från djur som slaktas på industriell väg.
OK.
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Warder wrote:En diskussion om de etiska eller moraliska aspekterna kring jakt är alltid välkommen, men argument och synpunkter är nog att föredra framför att dryga sig?
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Jakt

Post by lazerkrobbe »

Nu var det ju egentligen bara den pompösa parallellen mellan att jaga och vara AIK supporter som jag protesterade mot, inte jakt i sig. Sen 'lyckades' jag än en gång genom mitt otydliga och onödigt provocerande sätt att reta upp folk. Hur som helst - finner ingen som helst parallell mellan att jaga och att vara passionerad AIK supporter annat än just passionen för något. Men det är enligt mig inget unikt för jakt, tvärtom, dom flesta har nog fler saker än AIK som dom brinner för, Det var min kommentar.
Sen, angående jakt - nej, jag är inte vegan, och nej, jag förstår inte dom som älskar jakt. Men så är det ju allt som oftast, man möter människor som man inte fullt ut delar alla intressen med.
Varför jag inte tycker om jakt? Jakt i sig är i grunden en mycket aggresiv handling, och alla som njuter av att utöva aggresiva handlingar intresserar mig inte speciellt mycket, vi har inte samma grundläggande värderingar. Jag accepterar dom n-vis, och har vänner som jagar, men initialt så tråkar det ut mig.

Argument:
En tredjedel av alla kungsörnar eller 10 procent av alla berguvar (som båda är fridlysta fåglar) och som
har hittats döda innehöll blyhagelkulor. Av 23 undersökta rådjur som slagits av varg eller lodjur
innehöll 18 (alltså 75 procent) hagel.

över hälften av alla däggdjursarter som dödats slängs omedelbart
en femtedel av alla däggdjursindivider som dödats, mer än 100 000, slängs omedelbart
två femtedelar av alla fågelarter som dödats slängs omedelbart
nästan hälften av alla fågelindivider som dödats, mer än 200 000, slängs omedelbart
en tredjedel av samtliga individer som dödats, långt över 300 000, slängs omedelbart
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Jag delar inte din uppfattning om att jakt är en aggressiv handling, det kan vara det, men är det inte per automatik. Menar du att dödande är aggressivt per definition så är alltså rovdjur aggressiva. Sannolikt menar du istället att människan skiljer sig från djuren genom högre kognitiva förmågor och därigenom ska våra handlingar bedömas efter andra måttstockar. Ett intressant synsätt som du gärna får fördjupa.

Du förutsätter alltså att dödandet sker i affekt, något som förvisso är sant i mitt fall, men de känslor jag uppfylls av är snarare tvivel och sorg med en blandning av förhöjd närvaro. Dvs. väldigt långt ifrån aggressivitet. Det är just den förhöjda närvaron som rent emotionellt tilltalar mig, men det är inte motivationen till att jag jagar. Min jakt är ett etiskt beslut. Jag anser att köttindustrin är fruktansvärd men är än så länge av den uppfattningen att jag vill ha kött i min diet. Viltkött är hälsosammare och jag kan säkerställa att jag inte finansierar tortyr av tamboskap.

Jag njuter av att leva i harmoni med naturen. Sen har ordet harmoni disneyfierats till att betyda något annat än vad det gör. Harmoni betyder samklang, något som i naturen betyder att man deltar i det naturliga kretslopp med rovdjur och bytesdjur som utan moraliska bryderier är en konsekvens av världens evolutionära utveckling. I begreppet harmoni finns inget som skulle antyda att döda ett annat djur för sin egen överlevnad skulle vara fel. Att då mena att eftersom vi inte måste, vilket vi såklart inte gör, så är det per definition fel, är inte heller något som vi kan hitta stöd för i naturens kretslopp. Jag har inte tänkt färdigt kring mina egna moraliska aspekter kring jakt. Det är en process.

Att över hälften av alla djur slängs beror såklart på viltvårdande insatser. Dvs. på grund av att människan redan förstört det naturliga urvalet och den naturliga balansen mellan arterna så krävs dessa insatser för att stabilisera viltnivåerna. Huruvida ex. duvor, kråkfåglar och råttor ingår i statistiken kan man spekulera om. Skulle bli ganska trångt vid T-centralen om de fick leva naturligt.

Skadeskjutningar, tjuvjakt och troféjakt är inget jag på något sätt försvarar.

Tack för ett seriöst svar, jag finner stort nöje i dessa diskussioner.
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Jag kan inte hålla med om att "jakt i sig är i grunden en mycket aggresiv handling". Grunden för all jakt är hunger. Att skaffa föda.
Jag kan ofta känna, precis som Warder, en slags sorgkänsla, just efter ett fällt byte. Då jag mestadels jagar älg kan säga att fick jag inte del av köttet så jagade jag inte. Jag har förmånen mot flertalet andra , att slippa kött från djur, matade med antibiotika och diverse andra medikamenter.
Dessutom hade inte människan varit vad den är idag, om vi inte börjat äta kött och fisk.
Hur ser ni jaktmotståndare på fiske till exempel? Fiske är väl också en form av jakt. Fast på lägre stående i näringskedjan. Är det därför det accepteras.?
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Jakt

Post by jowa »

Ni som främst jagar älg, vad kör ni med för kaliber och vilka kulor kör ni med? Själv jagar jag med klassikern 8x57 och oryx men jag funderar allvarligt på att prova någon annan kula då jag inte är helt nöjd med hur den har behandlat älgarna. Trots rena sidoskott med träffar bakom bogen så har kulorna resulterat i en hel del kasserat kött med mycket blödningar. Tidigare jagade jag med 30-06 och hade då endast goda erfarenheter med oryx men nu har jag börjat tveka. Är det någon som har erfarenhet av Barnes kopparkulor?
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

jowa wrote:Ni som främst jagar älg, vad kör ni med för kaliber och vilka kulor kör ni med? Själv jagar jag med klassikern 8x57 och oryx men jag funderar allvarligt på att prova någon annan kula då jag inte är helt nöjd med hur den har behandlat älgarna. Trots rena sidoskott med träffar bakom bogen så har kulorna resulterat i en hel del kasserat kött med mycket blödningar. Tidigare jagade jag med 30-06 och hade då endast goda erfarenheter med oryx men nu har jag börjat tveka. Är det någon som har erfarenhet av Barnes kopparkulor?
Kör med Oryx till min 30-06:a. Jag har haft ett måndagsex som inte svampade ut och såg nästan som en helmantlad när vi slaktade, i övrig har det funkat bra sen jag bytte från Nossler. Har ingen erfarenhet av Barnes koppar.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

.308 och oryx, tycker också dessa fungerat bra. Inte alls så mycket köttförstöring.
Charter Division
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Rollie wrote:
fwd wrote:Hämtar hem den här lilla krabaten om 2-3 veckor.

Image

JRT :)
Han är ruggigt lik min nobs, bara sloköronen som skiljer från när han var valp.

Är oerhört jäkla sugen på finnspets, alternativt nobs om något år. Igor (JRT'n) och blivande spets kommer komplettera varandra fint vid nattlig grävlingsjakt 8-)

Fast främst kommer spetsen att användas till fågel såklart.

Blir nog midsommarhelgen jag åker och hämtar hem lilla odågan här ovan, han kommer först och främst användas till grytjakt men kan eventuellt bli något släpp på rådjur också för att se hur han fungerar.
Charter Division
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

jowa wrote:Ni som främst jagar älg, vad kör ni med för kaliber och vilka kulor kör ni med? Själv jagar jag med klassikern 8x57 och oryx men jag funderar allvarligt på att prova någon annan kula då jag inte är helt nöjd med hur den har behandlat älgarna. Trots rena sidoskott med träffar bakom bogen så har kulorna resulterat i en hel del kasserat kött med mycket blödningar. Tidigare jagade jag med 30-06 och hade då endast goda erfarenheter med oryx men nu har jag börjat tveka. Är det någon som har erfarenhet av Barnes kopparkulor?
Jag har en 308W som jag jagat med sedan förra århundradet ( :o ) och till den kalibern har jag under flera år och 10-15 älgar använt Sakos Hammerhead. Provade Super Hammerhead, men tog kvickt bort den från arsenalen, då den tydligen har en förmåga att splittras. Åtminstone till 308:an.
Har även provat Norma Vulcan, med samma effekt som Supern gav.
Olika kalibrar kan med samma typ av ammo ha helt olika effekt, bl.a. beroende på kulvikt, hastighet, räffelstigning etc.
Bland de sorter jag känner förtroende för har vi Nosler, Alaska, Hammerhead och Lapua Mega till exempel.
Prova dig fram eller hör med jägare som har samma kaliber är mitt råd.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Verkar finnas lite rävhat i min lilla terrier. Han fick ett leksaksdjur som föreställer en räv, snacka om att mörda en leksak. Betydligt mer intresserad av den än övriga leksaker.
Charter Division
Post Reply