#35 Markus Svensson

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

#35 Markus Svensson

Post by Zimme »

Klar, 2år.

Image

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1746" onclick="window.open(this.href);return false;
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #xx Markus Svensson

Post by Skidrow »

Lycka till i norra AIK!!!!
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

Inte så oväntat, men jag får då ingen WOW-känsla över denna värvning. Trodde att vi skulle plocka in en målvakt som låg lite längre fram i sin utveckling och jag trodde väl inte att vi skulle plocka hit en målvakt som var så gammal, om man nu kan säga att en målvakt är gammal vid 27 år.

Men vad fan? Vi har målvaktssidan klar nu, och han lär ju inte vara en speciellt dyr värvning heller. I sina bästa stunder är ju en målvakt att lita på, men det är hans dalar som måste ut, och det kan förhoppningsvis Holm rätta till lite grann.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #xx Markus Svensson

Post by Trollet »

Verkligen upp till bevis för Krister Holm. Men uppenbarligen ser ju AIK mer i Svensson än vi vanliga dödliga gjort innan han blev aktuell för oss.

Lite udda dock att kalla en 28-åring målvakt för lovande. Inte för att karriären är slut vid 30 för en keeper men ändå.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #xx Markus Svensson

Post by Zimme »

Så är det ju för alla målvakter, skitmatcher kommer ibland och 7-8 matchen mot HV var ju inte bara hans fel. Fasth kunde ju släppa 8 baljor bakom sig på 60 minuter..
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: #xx Markus Svensson

Post by Jablonic »

Två år också. Hmm, jaja, har man ändå bestämt sig för Jocke som förstaval så är det väl lika bra att ha en riktigt billig backup. Vilket jag utgår från att han är.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #xx Markus Svensson

Post by 374 »

Han höll nollan i ett derby. Har en hög högstanivå men saknar jämnhet. Känns spontant inte som ett bättre val än exempelvis Pumba.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

Jag hoppas att det är ett 1+1 eller något liknande, så att vi har rätt att bryta efter 1 år för jag tror helt ärligt inte på denna värvning.
Jag hade varit mera tillfreds om vi t.ex hade värvat hem Lindvall igen, som fortfarande är ung och borde ha större möjligheter till utveckling.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
emme
Posts: 6
Joined: 01 Aug 2011, 17:25

Re: #xx Markus Svensson

Post by emme »

Jag tror på han! Tror han kan bli riktigt bra om han får till det!
Tror han får en bättre utveckling här där han får bättre hjälp av Holm och även Jocke.
I Solna handlade ju nästan allt om att göra Fasth till ett "stjärna"
Ska bli väldigt intressant att se han nästa säsong!

Välkommen till AIK!
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #xx Markus Svensson

Post by schteffe »

En viss Viktor Fasth är två år äldre och man kan väl säga att han slog igenom på allvar först när han kom till gnaget för två år sedan, som 27:åring. Säsongen innan det spelade han 23 matcher i då allsvenska Växjö. Markus är 27 idag och har visat sig ha hög högstanivå och där det fortfarande finns teknik att slipa på.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: #xx Markus Svensson

Post by Spökplumpen »

Det är ett rakt tvåårskontrakt.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

schteffe wrote:En viss Viktor Fasth är två år äldre och man kan väl säga att han slog igenom på allvar först när han kom till gnaget för två år sedan, som 27:åring. Säsongen innan det spelade han 23 matcher i då allsvenska Växjö. Markus är 27 idag och har visat sig ha hög högstanivå och där det fortfarande finns teknik att slipa på.
Men det känns inte som en jämförelse som håller heller.
Om jag inte minns fel så kom Fasth till Gnaget som i princip redan uttalad 1:e keeper, och det är ju en helt annan sits som Svensson kommer i till oss.

Visst har han en hög högsta nivå, och att hans problem är jämnheten och att han måste höja högsta nivå.

Dock så tycker jag att frångår en del andra värvningar, speciellt då det är ett 2-års. Visst är det bra med kontinuitet, men jag hade varit mera tillfreds om det varit en yngre målvakt som det hade skrivits med och en målvakt som det kanske finns större potential att ha för en längre period.

Fan, kan inte undgå tanken om att det hade varit mera i Skellefteås stil att kontraktera en spelare som Robin Rahm, fast det är ju en stor chansning oxå.
Skulle dock kunna tänka mig Rahm som en målvakt vi ändå skriver kontrakt med, som 3:e målis, och lånar ut honom till en allsvensk klubb för denna säsong. För i Rahm finns det stor potential att bli en riktigt bra målvakt, eller fanns iaf. Dessutom så är det en målvakt vars värde i princip borde vara noll och inget i ES mått, så vad har man egentligen att förlora?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: #xx Markus Svensson

Post by Spökplumpen »

Det låter väldigt likt Skellefteå att värva en etablerad, nyligen dopingavstängd målvakt som tredjemålvakt och låna ur honom. Nej, visst ja. Peo är inte sportchef längre. Dumt är bara förnamnet.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #xx Markus Svensson

Post by King Kong »

För mig känns det här som en kanonvärvning!
Svensson imponerade stort på mig under sin tid i MIF och jag tror det finns massor med potential i den snubben!
Med Holm som bollplank kan han alldeles säkert göra riktigt bra ifrån sig.

Nä, det känns som en riktigt bra värvning!
Är nöjd på målvaktssidan nu!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

Spökplumpen wrote:Det låter väldigt likt Skellefteå att värva en etablerad, nyligen dopingavstängd målvakt som tredjemålvakt och låna ur honom. Nej, visst ja. Peo är inte sportchef längre. Dumt är bara förnamnet.
Nyligen dopingavstäng, javisst. Dock har han tagit sitt straff och varför ska han då fortsätta att dömas?

Han lär inte kosta mycket att plocka in, och jag ser inget konstigt med att låna ut sin 3:e målis. Gnaget värvade ju in Hamberg (eller vad han nu heter) men han kommer ju att fortsätta i Almtuna.

Sedan kan jag ju säga att den klubb som knyter upp Rahm och får honom till den nivå han var innan avstängningen och får fortsätta bygga vidare på det kommer att ha en målvakt som håller hög ES klass.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #xx Markus Svensson

Post by Lidlund »

Chippen wrote:Sedan kan jag ju säga att den klubb som knyter upp Rahm och får honom till den nivå han var innan avstängningen och får fortsätta bygga vidare på det kommer att ha en målvakt som håller hög ES klass.
Dock får han inte träna med laget förns augusti
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

Lidlund wrote:
Chippen wrote:Sedan kan jag ju säga att den klubb som knyter upp Rahm och får honom till den nivå han var innan avstängningen och får fortsätta bygga vidare på det kommer att ha en målvakt som håller hög ES klass.
Dock får han inte träna med laget förns augusti
Ser inget konstigt med det. Det brukar ju komma in spelare sent i trupperna som inte varit på is och tränat innan de anländer heller.
Renberg när han anslut till oss för sin halva säsong är ett exempel och andra spelar som varit långskadade men får en chans i en ny klubb som Koistinen.

Så att Rahm inte får träna med en ny klubb förrän i augusti ser jag som ett mindre problem för den klubb som tar honom.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: #xx Markus Svensson

Post by Spökplumpen »

Chippen wrote:
Spökplumpen wrote:Det låter väldigt likt Skellefteå att värva en etablerad, nyligen dopingavstängd målvakt som tredjemålvakt och låna ur honom. Nej, visst ja. Peo är inte sportchef längre. Dumt är bara förnamnet.
Nyligen dopingavstäng, javisst. Dock har han tagit sitt straff och varför ska han då fortsätta att dömas?

Han lär inte kosta mycket att plocka in, och jag ser inget konstigt med att låna ut sin 3:e målis. Gnaget värvade ju in Hamberg (eller vad han nu heter) men han kommer ju att fortsätta i Almtuna.

Sedan kan jag ju säga att den klubb som knyter upp Rahm och får honom till den nivå han var innan avstängningen och får fortsätta bygga vidare på det kommer att ha en målvakt som håller hög ES klass.
Du ser inget konstigt..? Du tror inte det handlar om etik? Skellefteå skulle inte ta i Rahm med tång. Vilka signaler sänder det till ungdomarna, sponsorerna etc?

Att sen värva en tredjemålvakt bara för att låna ut honom är också ekonomiskt oförsvarbart. Oavsett om Rahm är billig nu är han ändå dyr i förhållande till en ung målvakt som Steen. Vidare sänder det också signaler till en som Steen att han kan se sig om efter annan klubb, det känns inte heller ok med tanke på att man redan meddelat Steen att han är trea.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

Spökplumpen wrote: Du ser inget konstigt..? Du tror inte det handlar om etik? Skellefteå skulle inte ta i Rahm med tång. Vilka signaler sänder det till ungdomarna, sponsorerna etc?

Att sen värva en tredjemålvakt bara för att låna ut honom är också ekonomiskt oförsvarbart. Oavsett om Rahm är billig nu är han ändå dyr i förhållande till en ung målvakt som Steen. Vidare sänder det också signaler till en som Steen att han kan se sig om efter annan klubb, det känns inte heller ok med tanke på att man redan meddelat Steen att han är trea.
Öh, nej. Jag ser inget konstigt, precis som jag skrev och vilka signaler det skulle sända? Tja, att vi är en klubb som inte ser till förflutna synder och inte dömer en spelare efter det. När ett straff är avklarat så det avklarat. Vi skulle även visa att vi är en klubb som är beredd att ge en andra chans till någon, och det tycker jag sänder bra signaler.

Jag ser det inte som ekonomiskt oförsvarbart heller, för i såfall är ju alla juniorutvecklingskontrakt detsamma. Vad har vi haft för nytta av t.ex Lindholm som hela tiden varit utlånad till Sundsvall? Sörensen är ett annat exempel, nu fick han förvisso sparken, men ändå.

Nu är det ju rätt klart att Rahm inte kommer att återfinnas i en klubb i ES kommande säsong, utan mest troligt i Allsvenskan och där är det väl Örebro som ligger närmast.
Dock så ogillar jag skarpt inställningen att man ska fortsätta döma en kille som tagit sitt straff.

Men för att knyta lite till topicen, så är jag fortfarande frågande till Svensson och varför man egentligen värvar hit en målvakt som redan från start är ganska uttalad 2:a, och jag förstår inte riktigt heller hur de lyckades få hit en 27-åring som vaktade båsdörren i princip hela förra säsongen och får göra det nu igen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #xx Markus Svensson

Post by schteffe »

Eftersom Jocke är och kommer vara så bra vore det inget annat än resursslöseri att värva en målvakt som redan på förhand skulle vara lika god medtävlare om förstaspaden. Vi är som bekant inget NHL/KHL-lag. Vad gäller åldern så framgick det väl med tydlighet i mitt förra inlägg att det inte behöver ligga Markus i fatet. Och sen är det väl snarare jämnheten än högstanivån som ska höjas. Inte många fixar att hålla nollan i ett stockholmsderby och mota 48 skott, som ett exempel. Han har hittills spelat främst på allsvensk nivå och kan säkert med rätt teknisk träning ta steget. Om han sedan gör det har varken vi eller AIK någon aning om. Men sammanfattningsvis kan man alltså säga - bra, klok värvning av AIK som får in en spännande andremålvakt som hållit en helt okej nivå tidigare och som mycket möjligt kan utvecklas ytterligare. Sen verkar det dessutom vara en trevlig prick som kan passa in bra i gruppen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

och vad jag menar är att jag hellre sett en yngre och mera utvecklingsbar målvakt som backup. Visst är det kanske en stabil backup, men man måste ju även titta på framtiden.

Men visst jag kan se nyttan av att värva honom oxå. Det ger ju mera utrymme och tid att få Steen mera färdig att komma in i A-truppen och man behöver inte stressa fram honom.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #xx Markus Svensson

Post by schteffe »

Chippen wrote:... mera utvecklingsbar ...
Hur vet du i vilken mån Markus är utvecklingsbar eller ej? Med tanke på att det finns exempel på målvakter som utvecklats rejält på äldre dar, ta bara Hadelöv och Fasth som exempel, så har åldern inte nödvändigtvis något med hur utvecklingsbar man är.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

Visst är det så, att det finns undantag som bekräftar regeln, det säger jag inget om och visst hade Svensson en otacksam uppgift att bilda målvaktspar med Fasth men det känns inte bra ändå.

Känns bara inte som ett lika starkt målvaktspar som Hadelöv-Eriksson på något sätt.
Samtidigt är ju inte fel att ha en målvakt som inte gör sina första staplande steg i ES som backup heller, och han lär ju som sagt var inte vara dyr i drift och det finns säkert en bra plan som även involverar Steen.

Bara det att känns inte heller bra att plocka upp en ratad back-up keeper från ett annat ES lag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #xx Markus Svensson

Post by schteffe »

Man får tycka som man vill och "känna" som man vill. Men ratad kan man inte kalla honom. Snarare värvad förra året från allsvenskan och fick stå 11 matcher och i övrigt vakta båsdörren, bänkad av Fasth, elitseriens bästa målvakt (enligt de flesta kritiker och i konkurrens med ett antal men ändock).
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #xx Markus Svensson

Post by Hank »

Niklas Svedberg ratades av Modo häromåret, visserligen yngre men...

Det är väl inte osannolikt att Svensson i faktisk prestation KOMMANDE säsong gör bättre ifrån sig än vad Hadelöv gjort under den GÅNGNA säsongen. Sedan kanske det inte ser lika runkvänligt ut på papperet.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #xx Markus Svensson

Post by 374 »

Målvaktssidan kommer nog att vara den svaga punkten även nästa år.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #xx Markus Svensson

Post by Skidrow »

374 wrote:Målvaktssidan kommer nog att vara den svaga punkten även nästa år.
Anfallspelet var vår svaga punkt i slutspelet.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #xx Markus Svensson

Post by 374 »

AIK gjorde fler mål per match i slutspelet än i grundserien. Släppte också in fler.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #xx Markus Svensson

Post by Chippen »

schteffe wrote:Man får tycka som man vill och "känna" som man vill. Men ratad kan man inte kalla honom. Snarare värvad förra året från allsvenskan och fick stå 11 matcher och i övrigt vakta båsdörren, bänkad av Fasth, elitseriens bästa målvakt (enligt de flesta kritiker och i konkurrens med ett antal men ändock).
Man kan väl i högsta grad säga att han är ratad då han fick gå från Gnaget inför kommande säsong. Jag vet inte vad du kallar det, men jag kallar det ratad jag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #35 Markus Svensson

Post by Markman »

Chippen wrote:
schteffe wrote:Man får tycka som man vill och "känna" som man vill. Men ratad kan man inte kalla honom. Snarare värvad förra året från allsvenskan och fick stå 11 matcher och i övrigt vakta båsdörren, bänkad av Fasth, elitseriens bästa målvakt (enligt de flesta kritiker och i konkurrens med ett antal men ändock).
Man kan väl i högsta grad säga att han är ratad då han fick gå från Gnaget inför kommande säsong. Jag vet inte vad du kallar det, men jag kallar det ratad jag.
Frågan är om han inte fick något nytt kontrakt (=ratad), eller fick kontraktsförslag och tackade nej (absolut inte samma sak som att bli ratad).. Jag minns inte om det skrivits något om det, och oavsett ska man vara medveten om att kvällspressen inte direkt har alla information på sina bord.. "Klart att det inte blir någon förlängning" är inte automatiskt på grund av att klubben inte vill förlänga, det kan ju vara spelarens val också..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Post Reply