#35 Markus Svensson

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #35 Markus Svensson

Post by Markman »

Minst lika bra som Jocke var i fjol! Och därtill fler snygga tv-räddningar! :P
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #35 Markus Svensson

Post by don_tomassso »

Grymt stabil.Va väl många som sa,att han inte var en Guldmålvakt!!Va de Wikegård va?
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #35 Markus Svensson

Post by freddus »

don_tomassso wrote:Grymt stabil.Va väl många som sa,att han inte var en Guldmålvakt!!Va de Wikegård va?
Har han sagt det eller ställde han frågan om han var en guldmålvakt?
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: #35 Markus Svensson

Post by barrskog »

Många sk experter som tvivlat på Mackan. Skönt för han att kunna bevisa motsatsen.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: #35 Markus Svensson

Post by groenahulken »

Tränaren berättar att han fick frågan från målvakten var Trollsjön låg och att Svensson sedan åkte upp dit för att meditera.
Hans Wallson:
- Han köpte ett tält den jäveln. Sedan han kom tillbaka har han spikat igen.
:lol:
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #35 Markus Svensson

Post by King Kong »

Bästa keeper genom tiderna i AIK i min bok.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Poet
Posts: 2480
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: #35 Markus Svensson

Post by Poet »

Var en av dom som var tveksam till Svensson som ensam keeper men får kanske ta och erkänna att han gjorde det bra.
2012-05-19
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #35 Markus Svensson

Post by 374 »

Är han verkligen bättre än när han stod i Solna? Vad har han i sådana fall utvecklat?


Bäste målvakten i AIK genom tiderna. :lol:
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #35 Markus Svensson

Post by p-play »

Han har blivit mycket jämnare och stabilare, mer skolad i sin stil. Han kunde göra otroliga matcher tidigare för att sedan i nästa match totalt falla igenom.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #35 Markus Svensson

Post by Foppas skridskocoach »

Det är väl hugget som stucket mellan Svensson i år och Eriksson ifjol. Båda två har gjort fantastiska slutspel och det är väl en smaksak vilken man håller högre.
Tigerränderna går aldrig ur.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #35 Markus Svensson

Post by 374 »

p-play wrote: Han kunde göra otroliga matcher tidigare för att sedan i nästa match totalt falla igenom.
När då till exempel, jag minns bara den beryktade HV-matchen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #35 Markus Svensson

Post by Bilderberg »

Svensson 13/14 eller Hadelöv 10/11?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #35 Markus Svensson

Post by p-play »

374 wrote:
p-play wrote: Han kunde göra otroliga matcher tidigare för att sedan i nästa match totalt falla igenom.
När då till exempel, jag minns bara den beryktade HV-matchen.
När han spelade i allsvenskan och senare i elitserien med Solna (han fick dock inte spela så många matcher där p g a Fasth). Hos oss har han i princip alltid varit bra.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #35 Markus Svensson

Post by jokarfo »

Bilderberg wrote:Svensson 13/14 eller Hadelöv 10/11?
Har själv alltid varit svag för Hade men Mackan fullt jämförbar i mina ögon.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #35 Markus Svensson

Post by 374 »

p-play wrote:
374 wrote:
p-play wrote: Han kunde göra otroliga matcher tidigare för att sedan i nästa match totalt falla igenom.
När då till exempel, jag minns bara den beryktade HV-matchen.
När han spelade i allsvenskan och senare i elitserien med Solna (han fick dock inte spela så många matcher där p g a Fasth). Hos oss har han i princip alltid varit bra.
Hade han en massa matcher där när han föll igenom?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #35 Markus Svensson

Post by p-play »

"Massa matcher"skulle jag nog inte uttrycka det, men han var helt klart ojämn (dock med en mycket hög toppnivå). Han ansågs oskolad (eller lite old school om man vill använda det begreppet) när han spelade i allsvenskan.

Han har dock varit otroligt bra i år och förtjänar verkligen allt beröm.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #35 Markus Svensson

Post by Special Brew »

Han har en väldigt hög högsta nivå, sen verkar han tappa fokus ibland och kan då släppa in tillsynes enkla puckar. Tycker dock att hans slutspel var väldigt stabilt och tillsammans med uppoffrande spel från utespelarna så var det minst sagt svårt att få hål på oss.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #35 Markus Svensson

Post by Markman »

2,05 GAA i grundserien och 1,38 GAA i slutspelet talar ju sitt tydliga språk, onekligen! Givetvis med bra hjälp av försvaret, men Svensson har verkligen klivit fram ordentligt i slutspelet och stundtals räddat oss från rejäla uppförsbackar när motståndarna har tryckt på ordentligt!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
norrbaggen
Posts: 32
Joined: 17 Jun 2011, 23:26

Re: #35 Markus Svensson

Post by norrbaggen »

Bäst genom tiderna eller inte kan diskuteras. Men en skön människa med härlig inställning är han.
https://www.youtube.com/watch?v=w8vTnGgecpc
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #35 Markus Svensson

Post by Hank »

Bäst under 2000-talet kanske, eller sen vi gick upp, ja det kan diskuteras.

Bäst genom tiderna är givetvis Dicken.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: #35 Markus Svensson

Post by Konk »

Bästa dialekt-mashupen jag har hört någonsin.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #35 Markus Svensson

Post by dovienya »

Håller med Konk :D
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #35 Markus Svensson

Post by jokarfo »

Konk wrote:Bästa dialekt-mashupen jag har hört någonsin.
Fullt i nivå med Jonas Bergqvist bisarra mas-skånska. Haha.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #35 Markus Svensson

Post by Markman »

Fick utmärkelsen "Årets räddning" med god marginal i omröstningen på SHL.se. 30 % röstade på honom, mot 17 % på tvåan Alsenfeldt. Räddningen i fråga kom mot LHC i omgång 20 och finns att se här: http://www.shl.se/artikel/55131/" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #35 Markus Svensson

Post by Markman »

Är för tillfället nere i Stockholm och tränar med Micce Andreasson:
25 grader varmt i Märsta, strax norr om Stockholm. Michael Andreason, Stefan Persson och Christer Höglund drillar ett 20-tal målvakter på isen och i teorisalarna. Från Skellefteås Markus Svensson...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a ... 9033952.ab
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #35 Markus Svensson

Post by Chippen »

-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
a.f.n
Posts: 24
Joined: 19 Apr 2012, 15:17

Re: #35 Markus Svensson

Post by a.f.n »

"Gör sällan de mest spektakulära räddningarna i en match" Nähä, ok.. I mitt tycke en av de flaxigaste och mest tvräddande målvakten i ligan.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #35 Markus Svensson

Post by Chippen »

Jag tror att de blir olika världar som möts här.
Det som Svensson nog menar med "spektakulärt" är väl typ ALLA räddningar som Engstrand stod för förra året. Sådana som gör att han hamnar på Veckans räddning vecka ut och vecka in.
Varför då? Jo, för att han har noll koll på vart han står i målet och därför måste panikagera när skottet kommer.

Du ser ju inte Svensson göra dem, för att han står ju ofta rätt och behöver inte överreagera på skott etc. Visst, tvräddningar etc, men det sker ju under kontrollerade former.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #35 Markus Svensson

Post by 374 »

Någon med Plus som vill dela?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... easer=true" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #35 Markus Svensson

Post by Special Brew »

15 Aftonbladetprofiler ställer frågorna som spelarna sällan får.

I dag är Skellefteås guldmålvakt Markus Svensson, 30, gäst hos Super-panelen.










 Hanna Olsson

Samhällschef

Borde alla former av porr förbjudas?

– Jag vet inte riktigt vad hon menar med porr eller var gränsen går. Exempelvis en amishperson kan tycka att i stort sett varenda tv-reklam är porr.

Var tycker du gränsen går för vad som ska få visas.

– Jag är inte tillräckligt insatt i konsekvenserna av porrindustrin – hur det går till och hur människor behandlas – för att kunna ge ett bra svar på den frågan.



 Marcus Leifby

Sportkrönikör

Vem är Sveriges bästa respektive sämsta hockeyexpert?

– Den är också lite svår. Om jag själv skulle se en match och fick välja två kommentatorer blev det Arne och ”Ankan” (Arne Hegerfors och Anders Parmström.) Jag läser och ser ganska lite hockey och känner inte att jag har en tillräckligt samlad bild för att kunna säga att någon är dålig. Finns ingen jag har något ont mot eller tycker illa om.



 Nina Johansson

Modekrönikör

Hur många lagkamrater använder "DD" i duschen? (DD = dubbeldusch, alltså schampo och tvål i ett)

– Haha. Det finns att tillgå, inte just dubbeldusch kanske, men ”2 in 1” finns att tillgå. Jag tror de flesta använder det på kroppen, men inte många har det i håret – och det har blivit betydligt färre som använder det i håret.

– Vi har grejer i omklädningsrummet som klubben tillhandahåller, något frisörschampo och någon duschtvål. Sedan kan man ha med sig eget också om man känner för det.



 Mats Wennerholm

Hockeykrönikör

Vad ska rädda Skellefteå den här säsongen?

– Kollektivet och att fortsätta jobba efter planen som föreningen har haft under en längre tid. Klart att många enormt skickliga spelare har lämnat, samtidigt har vi fått in många intressanta namn. Som jag var inne på tycker jag att kollektivet har varit vår styrka de senaste åren.



 Helena Trus

Nöjeskrönikör

Fotbollspelaren Kevin Walker vann "Idol" förra året – har även du haft artistdrömmar?

– Jo, men det har jag. Framför allt under gymnasiet. Då hade jag gärna klivit upp och rivit av en bra bit i aulan.

Gjorde du det?

– Nej, jag är ganska omusikalisk av mig och har aldrig spelat något instrument. Men just under gymnasietiden drömde jag lite om att bli artist. Då hade jag rätt många kompisar som höll på med musik på lite olika nivåer.



 Hans Abrahamsson

Hockeykrönikör

Vem är SHL:s bästa målvakt? Och vilket lags målvaktssida ser svagast ut?

– Prestation är en färskvara och nu står alla på noll. Tittar vi på förra säsongen var det många målvakter som stod för fantastiska prestationer. Om vi utgår från det utmärkte sig Alsenfelt över alla andra. I år kommer det hem många spännande namn med Nihlstorp och Tellqvist.

Svagast då?

– Jag väljer att passa på den.



 Patrik Lundberg

Krönikör

Hur ofta käkar du Calskrove – pizzan med inbakad hamburgertallrik – på Tre Kronor i Skellefteå?

– Haha. Ärligt så har jag aldrig testat, men jag känner till den, och kände faktiskt till den innan jag flyttade hit. De flesta härifrån har nog testat den, men jag har nog aldrig varit tillräckligt hungrig för att ge mig på den.



 Jennifer Wegerup

Fotbollskrönikör

Flickfotbollen är enormt stor i Sverige. Hur får man fler flickor att vilja börja spela ishockey?

– Det finns väl många viktiga punkter. Känns som vi behöver fler isytor i landet. En annan viktig del är att det finns förebilder och att de syns. Sedan ligger lite ansvar på klubbar att rekrytera unga tjejer och informera i skolor i tidig ålder. En annan sak är att göra sporten lite billigare att börja med.

Skellefteå har dominerat svensk ishockey – men har inget damlag.

– Jag vet inte vad jag ska säga. Jag tycker absolut att det skulle vara positivt om vi fick ett damlag. Hockeyintresset är väldigt stort i den här staden.



 Peter Wennman

Fotbollskrönikör

Vilken Skellefteå-back satte in en jättetackling och gjorde mos av den kanadensiske bjässen Clark Gillies i Canada Cup 1981?

– Jag har ju fått titta på frågorna innan, så jag hann kolla upp det. ”Helan” kallades han för, Peter Helander.

Kände du till honom sedan tidigare?

– Inte så mycket faktiskt, men nu vet jag lite. Han gjorde några matcher för Los Angeles faktiskt, sedan skadade han handen och slutade. Nu bor han i Göteborg. Du hör, nu vet jag en hel del.



 Malin Wollin

Krönikör

Du är född i Kalmar precis som jag, ska du vända hem när du tar dig en fru?

– Haha, rolig fråga. Jag är väldigt tacksam att min sambo har ställt upp och flyttat med mig runt Sverige så jag kan hålla på med hockey. Men jag är uppväxt i Kalmar och min sambo är från Oskarshamn, klart att det skulle vara trevligt att bo där igen. Samtidigt är det svårt att veta vad som händer i framtiden och vad man ska hålla på med.



 Jan-Olov Andersson

Nöjeskrönikör

Vilka är de bästa tv-serierna du har sett de senaste åren?

– True Detective, Suits och Californication

Jag får känslan av att du gillar tv-serier.

– Ja, det blir ganska mycket tv-serier. Det är ganska skönt när man har någon timme över på kvällen.



 Oisín Cantwell

Nyhetskrönikör

Nazistiska Svenskarnas parti kan komma in i ett antal kommuner efter valet. Då får de utse nämndemän. Rimligt?

– Den frågan skulle jag vilja skicka vidare till Sveriges riksdag.

Genom en eventuell lagändring?

– Jag tycker det är en fråga för dem att ta ställning till. Personligen tycker jag att alla människor är lika värda. Jag vill inte gå in på det mer än så, lite tråkigt kanske.



 Johanna Frändén

Fotbollskrönikör

Pratade ni i omklädningsrummet om Kirunas initiativ att spela i Pride-färger och hur gick snacket i så fall off the record? Man får ju lätt intrycket av att det råder lite bögskräck i hockeysverige, kan du dementera det?

– Tror faktiskt att vi hade semester när det blev officiellt. Så det har helt ärligt inte varit något snack om det i omklädningsrummet. Personligen tycker jag det år ett jättebra initiativ, en jättebra grej att lyfta fram.

Bögskräcken då?

– På de platser jag varit i hockeysverige har jag aldrig upplevt det, ingen bögskräck eller bögfobi. Det har varit väldigt öppet, eller vad man ska säga

Skulle en homosexuell spelare funka i Skellefteås omklädningsrum?

– Det tror jag.



 Natalia Kazmierska

Krönikör

Nu är det med i Svenska Akademiens ordlista. Använder du ordet "hen"?

– Ja, det gör jag i alla möjliga sammanhang. För mig är det ett ord som fyller en funktion och som jag snabbt kände mig bekväm med att använda.



 Twitterfrågan från @shepelev

Hur kunde du komma tillbaka mentalt efter HV:s upphämtning från 7-2 till 7-8 då du spelade i AIK?

– Jag var väldigt besviken med min prestation i den matchen. Samtidigt finns det betydligt bättre målvakter än mig som någon gång släppt in lika många mål och kanske ännu fler.

– Man får lära sig av det och försöka glömma och gå vidare. Samtidigt är jag faktiskt tacksam att jag fick vara med om det då. Jag hade även stor hjälp av Viktor Fasth och vår målvaktstränare Stefan Persson ställde upp väldigt mycket. Sedan inledde jag i den vevan även ett samarbete med en mental rådgivare som heter Andy Swärd.
Post Reply