Svammeltråd

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Svammeltråd

Post by Zimme »

En sån sak som att jorden är rund är fullt möjligt att säga med 100% säkerhet med den teknik vi har idag. Det är inte så svårt att ta reda på. En fotboll är också ett klot liksom Jorden, eller kan vi inte säga det heller med 100% säkerhet? Det är samma sak, bara en annan skala.

Debatten gällde som sagt huruvida man kan bevisa nått, vilket jag hävdar att man kan. resten är bara utsvävningar från det.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Svammeltråd

Post by Zimme »

Sen håller jag med om att väldigt få teorier inom det område vi diskuterar nu är hundraprocentiga, många teorier har fått förkastas efter nya upptäckter. Jag skulle själv inte spela på Big-Bangteorin, den är långt ifrån 100%. Men det betyder inte att inget går att säga med 100% säkerhet. Galilei hade ex en annan teori om att alla föremål faller med samma hastighet om de befinner sig i vaccum. Vilket med teknikens utveckling varit möjligt att testa och visa att teorin stämde.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Svammeltråd

Post by 374 »

En vetenskaplig teori kan inte bevisas till 100%. Fråga vilken forskare som helst.
User avatar
Nick the little dick
Posts: 217
Joined: 15 Jun 2011, 22:43

Re: Svammeltråd

Post by Nick the little dick »

374 wrote:En vetenskaplig teori kan inte bevisas till 100%. Fråga vilken forskare som helst.
Men alltså, whaaaaaooooaoaoaooaoaoaoo

Skitsamma vi vann med 9-1.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Svammeltråd

Post by Markman »

Är Hasse Wallson släkt med James Hetfield? ;)
Image
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Svammeltråd

Post by Chippen »

-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Svammeltråd

Post by Rampa »

Markman wrote:Är Hasse Wallson släkt med James Hetfield? ;)
Ja, fast Hatfield har mycket bättre sångröst. :D
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Svammeltråd

Post by Markman »

Rampa wrote:
Markman wrote:Är Hasse Wallson släkt med James Hetfield? ;)
Ja, fast Hatfield har mycket bättre sångröst. :D
Tur att Walle är bättre hockeytränare i alla fall! ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Svammeltråd

Post by Rampa »

Rent hypotetiskt går det inte att vetenskapligt bevisa att 374 existerar eller att den/det roterar runt sin egen axel, vilket borde göra jävligt ont, tills motsatsen är 100%-igt motbevisad. :?
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Svammeltråd

Post by Rampa »

Markman wrote:Tur att Walle är bättre hockeytränare i alla fall! ;)
Jamen det kan du aldrig bevisa....öhh...tror jag. ;)
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Svammeltråd

Post by Jokard »

374 wrote:En vetenskaplig teori kan inte bevisas till 100%. Fråga vilken forskare som helst.
Håller med.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Svammeltråd

Post by Zimme »

Mitt sista inlägg i debatten:
Galilei hade ex en annan teori om att alla föremål faller med samma hastighet om de befinner sig i vaccum.
http://www.youtube.com/watch?v=_XJcZ-KoL9o" onclick="window.open(this.href);return false;
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Svammeltråd

Post by smogz »

Tyvärr Zimme så grävde du just din egen grav där.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Sv: Svammeltråd

Post by Zimme »

smogz wrote:Tyvärr Zimme så grävde du just din egen grav där.
På vilket sätt? För att det gått att visa att hans teori stämde?
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Svammeltråd

Post by jowa »

374, är det fakta eller är det en teori att jorden är rund?
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Svammeltråd

Post by smogz »

Zimme wrote:
smogz wrote:Tyvärr Zimme så grävde du just din egen grav där.
På vilket sätt? För att det gått att visa att hans teori stämde?
Nej, för att det inte stämmer. Einstein bevisade att den teorin vare fel. Om Vaacumröret var flera mil långt skulle dom inte landa samtidigt. Speciellt om månen var så nära som möjligt. Allt med massa har gravitation. Månens gravitationen skulle påverka kulans mer och fjädern skulle falla fortare. Äh, jag kanske minns åt helvete och är ute och cyklar, förresten kanske det var Newton och inte Einstein. Eller ingen av dom. Men faktum är att filmen du visar inte säger Jack shit. Om röret varit en mil långt och de landat samtidigt mätt med världens bästa instrument så skulle man ändå inte kunna bevisa att teorin stämmer. Man skulle öka sannolikheten ja, men inte bevisa.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Svammeltråd

Post by Zimme »

Du har PM.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Sv: Svammeltråd

Post by Jokard »

smogz wrote:
Zimme wrote:
smogz wrote:Tyvärr Zimme så grävde du just din egen grav där.
På vilket sätt? För att det gått att visa att hans teori stämde?
Nej, för att det inte stämmer. Einstein bevisade att den teorin vare fel. Om Vaacumröret var flera mil långt skulle dom inte landa samtidigt. Speciellt om månen var så nära som möjligt. Allt med massa har gravitation. Månens gravitationen skulle påverka kulans mer och fjädern skulle falla fortare. Äh, jag kanske minns åt helvete och är ute och cyklar, förresten kanske det var Newton och inte Einstein. Eller ingen av dom. Men faktum är att filmen du visar inte säger Jack shit. Om röret varit en mil långt och de landat samtidigt mätt med världens bästa instrument så skulle man ändå inte kunna bevisa att teorin stämmer. Man skulle öka sannolikheten ja, men inte bevisa.
Katching!
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Svammeltråd

Post by Jokard »

Zimme wrote:Du har PM.
Tråkmåns, vi andra vill ju också va me.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Svammeltråd

Post by Zimme »

Jokard (I'm back) wrote:
Zimme wrote:Du har PM.
Tråkmåns, vi andra vill ju också va me.
osis.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Svammeltråd

Post by smogz »

7Ok, här har vi den som dödade Gallileis vacuumteori var Newton

Image

Image

Every point mass attracts every single other point mass by a force pointing along the line intersecting both points. The force is proportional to the product of the two masses and inversely proportional to the square of the distance between them:[3]

where:
F is the force between the masses,
G is the gravitational constant,
m1 is the first mass,
m2 is the second mass, and
r is the distance between the centers of the masses.


Om man kastar in fler massor i ekvationen, månen, solsystemet, universum, så påverkar de den större massan mer. Ja den talar väl för sig själv ;-)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Svammeltråd

Post by smogz »

Eller är jag ute och cyklar? Var snart 20 år sedan jag läste fysik på Högskolan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Svammeltråd

Post by Zimme »

Riktigt, men en större massa har också en större tröghet och därmed krävs mer för att få den i rörelse så även om en större massa påverkas mer av gravitationen så har den större massan också en större motriktad kraft i trögheten.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Svammeltråd

Post by smogz »

Med centrifugalkraft (den heter inte exakt så va) så får vi också en påverkan, speciellt om röret är en mil högt. Kan vi isolera alla krafter kan vi räkna ut hur mycket de två accelererar mot marken och om vi vet exakt hur långt röret är kan vi också räkna ut hur lång tid det tar innan de landar. Det orkat jag dock inte nu. Men om jag inte minns helt jävla fel så landar dom inte samtidigt. Eller minns jag fel. Det ända vi kan konstatera är att Galileos teori var fel. Men den är nära.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Svammeltråd

Post by Trollet »

Centripetalkraft ja, centrifugalkraft är ju en tänkt motkraft. Men smogz har helt rätt i hela resonemanget. Bromsa nu Zimme, du har fel här.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Svammeltråd

Post by fwd »

Trollet wrote:Centripetalkraft ja, centrifugalkraft är ju en tänkt motkraft. Men smogz har helt rätt i hela resonemanget. Bromsa nu Zimme, du har fel här.
:mrgreen:
Oh happy day
Charter Division
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Svammeltråd

Post by 374 »

Allt detta bara för att mynna ut i att jag hade rätt. Förhoppningsvis har vi lärt oss något.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Svammeltråd

Post by Markman »

374 wrote:Allt detta bara för att mynna ut i att jag hade rätt. Förhoppningsvis har vi lärt oss något.
Även en blind höna...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Svammeltråd

Post by 374 »

Nej att jag hade rätt. Så är det för mig i verkliga livet också långa diskussioner hit och dit om något jag sagt och till slut visar det sig att jag haft rätt hela tiden.

Konklusionen är att mig ska man lyssna på.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Svammeltråd

Post by Zimme »

Jasså? http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=11876&page=11" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Many scientific theories are so well established that no new evidence is likely to alter them substantially. For example, no new evidence will demonstrate that the Earth does not orbit around the Sun (heliocentric theory), or that living things are not made of cells (cell theory), that matter is not composed of atoms, or that the surface of the Earth is not divided into solid plates that have moved over geological timescales (the theory of plate tectonics). Like these other foundational scientific theories, the theory of evolution is supported by so many observations and confirming experiments that scientists are confident that the basic components of the theory will not be overturned by new evidence

In science it is not possible to prove with absolute certainty that a given explanation is complete and final. Some of the explanations advanced by scientists turn out to be incorrect when they are tested by further observations or experiments. New instruments may make observations possible that reveal the inadequacy of an existing explanation. New ideas can lead to explanations that reveal the incompleteness or deficiencies of previous explanations. Many scientific ideas that once were accepted are now known to be inaccurate or to apply only within a limited domain.
However, many scientific explanations have been so thoroughly tested that they are very unlikely to change in substantial ways as new observations are made or new experiments are analyzed. These explanations are accepted by scientists as being true and factual descriptions of the natural world. The atomic structure of matter, the genetic basis of heredity, the circulation of blood, gravitation and planetary motion, and the process of biological evolution by natural selection are just a few examples of a very large number of scientific explanations that have been overwhelmingly substantiated.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Post Reply