Förbättringar av NP-forumet

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Lidlund »

Hank wrote:Skulle gärna se en länk från forumdelen till wp-sidan.

Alt. om den redan finns så vill jag ha den tydligare. :)
Saknar den med.. Låt mig komma ut! :D

Enklast är att lägga in en till länk där det står 'forum index och logga ut [XX]' med texten 'första sidan' och även göra om så när man klickar på 'bannern' längst upp att man kommer till första sidan
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by svartgulsubkultur »

Det är nog meningen att bannern längst upp kommer att se ut som bannern på WP-sidan.
Admin styr nog upp det där då semestern är över.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Skidrow »

Klart enerverande att man måste gå in på den tråd där någon skrev i Bortaresa; Växjö - Lördag 24/9 för att den sa avmarkeras, testat att vara in på Skellefteå AIK,Truppen men fortfarande markerad som oläst.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by schteffe »

Skidrow wrote:Klart enerverande att man måste gå in på den tråd där någon skrev i Bortaresa; Växjö - Lördag 24/9 för att den sa avmarkeras, testat att vara in på Skellefteå AIK,Truppen men fortfarande markerad som oläst.
Gå till indexsidan, längst ner till höger finns länken "Markera alla kategorier som lästa"
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Oliman »

Jag har nu letat "truppen" delen av sidan i två dagar. ... Hittade den nyss, den lyckas verkligen vara osynlig, antagligen för att länken till truppen har en helt annan design än de övriga trådarna.. Gussar att det är för att det är en underkategori, och de övriga är trådar. Men lite flummigt att blanda trådar och kategorier så. Känns väldigt som ett ful-hax
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Markman »

Den är absolut lite svårhittad om man inte vet var den är (duh! Klart den inte är så svår att hitta om man vet var den är.. ;) ), men frågan är om det verkligen blir bättre om alla spelartrådar ligger i kategorin.. Jag tror att det blir mer rörligt, och att hitta igen den är nog mer bara en vanesak tycker jag i alla fall.. :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Lidlund »

Jag efterfrågar starkt en egen underkategori för matchtrådar.. Kommer att bli grymt rörigt annars känner jag!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by smogz »

lidlund wrote:Jag efterfrågar starkt en egen underkategori för matchtrådar.. Kommer att bli grymt rörigt annars känner jag!
Håller helt och hållet med. matchtrådar kan inte ligga bland annat - även om jag mest använder visa aktiva trådar som ändå skiter i hur det är sorterat.

Admin - går det lägga upp så att valen

Visa obesvarade inlägg • Visa olästa inlägg • Visa nya inlägg • Visa aktiva trådar

Alltid ligger framme ovanför varje tråd. Så att man slipper gå tillbaka till forumindex för att komma dit.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by schteffe »

Matchtrådar som är passé kommer låsas och flyttas till arkivet, så frukta icket.

Angående det sistnämnda har personligen ingen aning, men det vore självklart önskvärt.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Lidlund »

Så vad du menar är att det kommer bara vara en aktiv matchtråd igång? Sen kommer arkivet att bli väldigt rörigt om ni inte sorterar upp det där.

vi kommer som minst ha 2 trådar aktiva under säsongen då den förra matchen ska diskuteras och nästa match ska spekuleras i.

Har fortfarande inte begripigt vad det är som 'forum admins' är rädd för med att ha lite mer struktur på trådarna?
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Markman »

Nja, diskussionerna i matchtrådarna har ju en tendens att pågå både före och efter match, men (bara som exempel!) om ingen skrivit i en matchtråd på en vecka så känns den ju inte särskilt relevant, annat än att kunna gå in och läsa vad som skrivits.. Det blir inte så att vi låser den föregående tråden så fort det kommer igång en ny..

Gällande strukturen är det den här som vi (admin/mod) gemensamt kommit fram till att vi vill ha på forumet. Det är givetvis inte den enda strukturen som går att ha, men det här är den vi har valt för att vi tror på den.. Smaken är som baken, i guess! ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Lidlund »

Jag kan till viss del förstå att man inte vill ha underkategorier för enstaka trådar. Jag kan tex förstå at man har en kategori för ALLA spelartrådar.. Oavsett om det är Junisar eller A-laget. Jag kan även hålla med om att silly season inte behöver en egen kategori utan man kan dela upp den mellan 'aik' och 'övriga lag'

Men däremot så anser jag att om ni inte kommer ha någon matchstruktug på arkivet kommer det att bli jättesnurrigt.

Jag tycker det är en bra ide att ha ett arkiv som man flyttar trådar till som inte varit aktiva på XX antal dagar. Men däremot så kommer arkivet bli jätteskrämmande om man inte har flertal underkategorier där.

Fördelen med att ha få underkategorier är att det kommer gå snabbare att komma till rätt tråd direkt eftersom vi inte kommer att ha så fruktansvärt många trådar igång. Men däremot så kommer ingen att våga sig in i arkivet som ni lägger upp det.

Hur kommer ni att göra arkiveringen? Manuell eller automatisk? Vilka kategoerier omfattas?
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by smogz »

Jag håller med dig Lidlund men jag har accepterat redaktionens val. Sen är det ju så att om det blir förjävla rörigt och svårt att använda så är det ju enkelt att efter nån månad när vi har rätt många matcher aktiva och i arkivet att helt enkelt utvärdera och om det behövs omvärdera och göra som jag och du vill.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by svartgulsubkultur »

Nog kan det komma att behövas underkategorier i Arkivet, men det märker vi efter hand och finns det ett behov så är det ju bara att lägga till.
Det som i första hand kommer hamna i arkivet är matchtrådar och fd AIKares spelartrådar. Varje år när transferfönstret stänger hamnar SS och SS övriga lag också där.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by schteffe »

Instämmer med detta, upplägget är självklart inte ristat i sten.

Matchtrådar som arkiveras pga. inaktivitet hamnar i arkivet i den ordning de arkiveras, således i (någotsånär) kronologisk ordning, vilket borde medföra att det inte blir så svårt att hitta dessa. I övrigt har forumet en tendens att bedriva diskussionerna i relativt få antal trådar (tyvärr, tycker jag), varvid behovet av att låsa (och arkivera) trådar inte kommer bli särskilt frekvent förekommande. Jag ser därför inte varför arkivet skulle bli rörigt och svårsökt än på ett tag.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Lidlund »

Kommer man att kunna öppna upp och besvara trådar som ligger i arkivet?

Hade JAG personligen fått bestämma arkivet skulle jag ha en undermapp för varje ES lag där allting som rör det laget hamnar.

Det betyder att det blir betydligt lättare att hitta åt matchtrådar från omg 1 när man är i omgång 55 för att läsa igenom vad vi tyckte om laget då..

Sen ang. silly season tycker jag att man kan göra ett avbrott i trådarna när serien börjar för att få en lättare struktur på allting..

Men nu kanske jag är övernitisk med tanke på att jag håller precis på genomgå en omfattande 5S revision här på jobbet :)
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by svartgulsubkultur »

Angående att hitta gamla matchtrådar så lär det inte vara nåt problem, de kommer ju att som Schteffe säger lagras i kronologisk ordning.
Sen ser jag ingen anledning till att trådar i arkivet skulle behöva vara låsta.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Hank »

svartgulsubkultur wrote:Angående att hitta gamla matchtrådar så lär det inte vara nåt problem, de kommer ju att som Schteffe säger lagras i kronologisk ordning.
Sen ser jag ingen anledning till att trådar i arkivet skulle behöva vara låsta.
Jag tycker arkivet ska vara låst jag. Ett arkiv är ju just ett arkiv och där ligger trådar som arkiverats för att de är låsta.

Sen finns det väl inte anledning att arkivera så mycket annat än just matchtrådar, som är väldigt mycket färskvara. Om en AIK-spelare slutar i klubben behöver ju inte tråden låsas, utan bara flyttas till övrig hockey. Möjligen att en låsning kan bli aktuellt i uttjatade/infekterade ämnen som får forumet att spåra ur när det dras upp.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Lidlund »

Hank wrote:Jag tycker arkivet ska vara låst jag. Ett arkiv är ju just ett arkiv och där ligger trådar som arkiverats för att de är låsta.

Sen finns det väl inte anledning att arkivera så mycket annat än just matchtrådar, som är väldigt mycket färskvara. Om en AIK-spelare slutar i klubben behöver ju inte tråden låsas, utan bara flyttas till övrig hockey. Möjligen att en låsning kan bli aktuellt i uttjatade/infekterade ämnen som får forumet att spåra ur när det dras upp.
Kan se en finess i att låsa arkivet.. Men jag skulle vilja ha en underkategori med typ 'andra hockeyspelare' där man kan diskutera människor som Åkerman.. Eller jämtin som lär skapa lite ämnen på ett ställe som gör att övrig hockey blir lite mer städat.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by anton95uppsala »

Jag skulle föredra att trådarna låses i arkivet. Skulle kännas mer som ett arkiv då. Om någon mot förmodan skulle vilja skriva något i en gammal matchtråd kan man ju ta kontakt med admin eller annan som kan låsa upp den. Fast det skulle förstås funka att ha trådarna öppna oxå :)
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by anton95uppsala »

Förresten. Gick det att fixa en "gilla-knpp". Skulle vara riktigt värt!
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Trollet »

Hatar att gnälla men RSS finns fortfarande inte. Inte heller funktionen att få mail vid nya inlägg i trådar man skrivit i. Båda dessa grejer tror jag finns inbyggt i phpBB3.

En liten detalj till som vore bra är om länkar automatiskt öppnas i en ny flik/nytt fönster. Brukar vara så på forum.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by smogz »

Längst ner till vänster har du en - Bevaka denna tråd - då får du mejl...tog ett tag för mig att bli av med mejl på NHL-tråden.

Låt oss bara komma ihåg att den som gör detta gör det helt ideellt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Trollet »

smogz wrote: Låt oss bara komma ihåg att den som gör detta gör det helt ideellt.
Absolut, det är svårt att ta upp förslag till förbättringar utan att låta krävande eller grinig.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Lidlund »

Är det bara för mig som inte kan 'backa' på forumet? dvs. bakåtknappen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by svartgulsubkultur »

Fungerar för mig iaf.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Hank »

Saknas det sök-funktion eller är det jag som är blind?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Trollet »

Hank wrote:Saknas det sök-funktion eller är det jag som är blind?
Längst upp till höger. Däremot är det inte så bra att texten man skriver blir ljusgrå, den syns dåligt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Markman »

Jag vill hävda att det är till vänster och att texten blir blå, men det kanske bara är jag.. ;)
Just under rubriken på tråden och bredvid knappen "besvara"..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Förbättringar av NP forumet

Post by Trollet »

Markman wrote:Jag vill hävda att det är till vänster och att texten blir blå, men det kanske bara är jag.. ;)
Just under rubriken på tråden och bredvid knappen "besvara"..
Det är bara för sökning inom tråden. Ska man söka på hela forumet måste man gå till förstoringsglaset uppe till höger.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply