Håller NP på att förändras?

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Håller NP på att förändras?

Post by Humlannitton »

Låt mig presentera mig själv så att ingen behöver ta illa upp över vem jag är som startar en sån här tråd. 40-årig gubbe som gått på Skellefteå AIK:s matcher sen åttaårsåldern, stått i kärnan på klacken ca 1985-90, stått på Västra stå under vartenda ett av de mörka åren (mot Antjärn, Vallentuna, Arlanda osv), och som fortfarande står på samma ståplats alla matcher som jag kan. Jag var med och minns med glädje tomtebloss-TIFOn från svunna tider, då det fortfarande var tillåtet. Jag är alltså INTE någon bärande NP-medlem, utan bara en vanlig supporter som brinner för mitt Skellefteå AIK sen mer än 30 år tillbaka. Jag går att hitta uppe till höger om klacken, med Erik Anderssons gamla matchtröja #3 ifall någon vill diskutera taktik, historia eller ta en kaffe.

Jag har hängt på NP:s forum i bra många år nu under samma nick, liksom på Hockeykultur och en del andra hockeyforum. Jag har alltid älskat den positiva läktarkultur som NP stått för, med TIFOn, skönsång, peppande ramsor och liknande. Jag tar med mina småtjejer (7 och 9 år) när det finns möjlighet, och eftersom det känts tryggt och bra att skola in dem på ståplats - som varit något av en fristad från hatramsor (hora, fitta, hata) och från idiotier som inomhusbrännande av pyroteknik.

Klacken har känts som den mest moderna i Sverige, just eftersom det hela tiden rört sig om att få med så många som möjligt i att bära laget framåt på ett positivt sätt istället för ett negativt a la Lulefans. Jag har aldrig hört någon som klagat. Jag älskar hur man tacklat Luleå genom att sjunga om Löven, "Let's go Rangers" om Jämtin, hejaramsorna till Lärking osv - det är humor!

Nu helt plötsligt känns det som om det finns fraktioner inom klacken. "Din mamma var en hora" hördes till Ledin, det bränns av blinkbengaler både borta och hemma, det är en emellanåt jävligt hetsk stämning här inne, där några av kärnan verkar vilja dra sig åt någon typ av hardcore-fans-håll. Personligen kan jag säga att ni inte på något sätt talar för mig när ni förespråkar coolheten i att bränna pyro inne i arenan, och att det faktiskt gör mig lite ledsen när det ska hetsas på olika sätt åt olika håll. Det är fan inte värdigt NP, det är inte värdigt Skellefteå AIK, det är inte värdigt Västra stå.

Uppe till höger där jag står, var det inte någon som applåderade eller tyckte att det var underhållande eller coolt med blinkbengalerna. Tvärtom så var det väldigt många som blev förbannade, upprörda och ilskna över att ni faktiskt förstörde den goda stämningen. Tidigare i vinter gick NP ut och fördömde brännandet av bengaler, nu tycker jag mig se att även kärnmedlemmar verkar vara ganska pro-pyro på sina håll. Att förstöra en låt som många försökte sjunga med i som en "hymn" (kalla den vad fan ni vill) genom att starta ramsor under tiden känns också rätt fånigt, även om jag förstått att vissa verkligen känner sig provocerade av den. Folk i gemen gillar låten, och den fick massiva applåder efteråt.

Samtidigt så har jag inte under något tidigare slutspel sett samma underbara hets som exempelvis SGSK stått för, fantastiska TIFOn, klibbor på stan, 8 DOWN - 4 TO GO, coola tvåpinnare, grymt fina bilder att dela med sig av på Fejjan, nya ramsor osv. Tack och lov så dominerar den här bilden ganska kraftigt fortfarande!

Men - enligt min egen högst personliga uppfattning så finns det en risk just nu, att NP väljer en väg som snarare kommer att alienera er från resten av den vuxna publiken snarare än att få dem att tända till och hjälpa till att stötta. Självklart kan jag ha fel, men de jag pratat med i min närhet verkar känna ungefär samma sak. Jag vill väldigt gärna att NP och Västra ska fortsätta vara ett ställe dit man kan ta med sig barnen och där man - trots att man står på kanten - fortfarande kan känna sig som en del av klacken när man sjunger.

Visst fan måste det få förekomma lite hat också, när domarna blundar för grejer eller när motståndarna grisar... men någonstans känns det som en viss skillnad på spontana och planerade grejer.

Så jag undrar mest bara, vart vill NP? Hur ser framtidsplanerna ut, visionerna? Vart vill ni? Vad ska rymmas under NP:s namn, och vad ska inte göra det?
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Håller NP på att förändras?

Post by lazerkrobbe »

Tack H19! +1
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Håller NP på att förändras?

Post by fwd »

Jag kommer att avgå som tifoansvarig och styrelsemedlem efter säsongen. Har massor av andra saker jag måste lägga ner min fritid på framöver. Tänkte meddela detta efter säsongen, men när frågan nu tas upp så.

Återkommer nog med ett längre svar på lite andra saker när tid ges.
Charter Division
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Melon »

Bra skrivet...jo, man börjar bli lite orolig över åt vilken håll supporterkulturen i Skellefteå är på väg...


Skrev innan matchen att denna Lördagsmatch kommer att vara ett stort test angående vart NP är på väg som klack, om vi klarar av att komma ihop som EN GRUPP som skapar ett ENORMT tryck på läktaren, eller om det kommer visa sig att det viktigaste för vissa är att köra sina egna grejer tillsammans med sina närmaste polare utan en tanke på hur det påverkar stämningen och sammanhållningen i hallen...


Tyvärr blev inte svaret det man ville ha...
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
SLAGARN
Posts: 45
Joined: 15 Jun 2011, 21:03

Re: Håller NP på att förändras?

Post by SLAGARN »

Fanns ingen fråga eller uppmaning i Humlans inlägg om någons vara eller icke vara i NP:s styrelse. Vore önskvärt med ett ställningstagande från styrelsen angående de frågor som ställts.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Håller NP på att förändras?

Post by svartgulsubkultur »

Du nämner mig och mina urbantifogrejer som något positivt, tack för att det uppskattas.
Men det var också jag som för tre-fyra år sen planterade "din mamma är ett luder, hon heter fru Ledin..." som du motsätter dig.

I stort håller jag dock med dig, NP är och har alltid varit lite mera folkligt och med mer glimten i ögat än de flesta andra klackar och jag vill att det fortsätter vara så.

Men det här känns som en diskussion som vi kan lyfta efter säsongen, just nu ska vi bara stå enade för att mobilisera så kraftfullt som möjligt inför finalserien mot Brynäs.
Så kan vi ta det här när vi inte har nåt viktigare för oss?
Inte för att det här är oviktigt men du förstår säkert vad jag menar.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Håller NP på att förändras?

Post by svartgulsubkultur »

Men oj, jag kan visst inte hålla mig....
Den som känner att North Power är på väg åt nåt annat håll än vad man själv är bör definitivt komma på årsmötena och vädra sina åsikter.
I dagsläget kommer väl inte ens 15% av medlemmarna på årsmötet och att det som sägs och bestäms där då är kanske inte alltid i enighet med vad den breda massan av medlemmar tycker? Bara en tanke.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Humlannitton »

fwd wrote:Jag kommer att avgå som tifoansvarig och styrelsemedlem efter säsongen. Har massor av andra saker jag måste lägga ner min fritid på framöver. Tänkte meddela detta efter säsongen, men när frågan nu tas upp så.

Återkommer nog med ett längre svar på lite andra saker när tid ges.
Som SLAGARN sa, jag har inte riktat kritik mot enskilda styrelsemedlemmar, och därmed inte "tagit upp den frågan". Jag är mest orolig för åt vilket håll NP vill gå, och ställer därför helt enkelt frågan.

Sen kvittar det för mig om detta tas nu eller efter guldet, jag ville mest bara väcka frågan.

All kraft borde läggas på att mobilisera styrkorna, istället för att slåss om hymner och pyro. Där är vi i alla fall överens.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Håller NP på att förändras?

Post by King Kong »

Jättebra skrivet Humlan!
Helt klart är det här en otroligt viktig fråga!
Jag brukar inte, men du får ett + 1 från mig!

North Power har byggts upp på ett otroligt bra sätt, men det viktiga idag är såklart hur det "arvet" hanteras idag och framöver..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Vinz
Posts: 58
Joined: 17 Jun 2011, 18:28

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Vinz »

Eh? Det är ju snarare så att det var mycket "värre" förut än det är nu. Kan inte förstå vars du får denna bild om att NP har varit en "fristad" från hatramsor och liknande trams. Någon som minns Sundsvall borta för X-antal år sedan med däcktifo...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Håller NP på att förändras?

Post by King Kong »

Har jag sagt att NPs historia är fläckfri?
Jag säger att man byggt upp NP på ett jättebra sätt till det man är idag, de senaste åren har man varit otroligt "proffsiga"..
Frågan Humlan ställer sig är väl om man har tänkt fortsätta på den vägen, eller falla tillbaka till något mer liknande det förr...

Men de e ju positivt iaf att du tycker att det var värre förr..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Lubbe »

Humlannitton wrote: Att förstöra en låt som många försökte sjunga med i som en "hymn" (kalla den vad fan ni vill) genom att starta ramsor under tiden känns också rätt fånigt, även om jag förstått att vissa verkligen känner sig provocerade av den. Folk i gemen gillar låten, och den fick massiva applåder efteråt.
Vi måste ha stått väldigt nära varandra. Jag stod längst bak/upp till höger om klacken. Jag måste ha haft tillfälligt fel på öronen, för jag hörde inte många som försökte sjunga med. Det var nån eller ett par till höger om mig, längst upp som mumlade lite under låten. Annars var det överlag väldigt tyst i arenan under hymnen och "massiva applåder" är väl att ta i. Gillar man låten så är det bara att ta i sjunga för kung och fosterland. Lite ansvar får man ta själv också om man vill att det ska bli allsång i en låt man gillar. Eller så är inte lusten att sjunga med i låten så stor i övriga publiken som du tycks ha fått för dig.

Jag tycker klacken gör ett kanonjobb och förtjänar stort beröm för sina idoga insatser match efter match.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Lubbe »

Och humlannitton, de små avartsbeteenden som förekommer idag är fanimig inte värre nu än vad det var på 80-talet. Eller du kanske vill ha tillbaks 80-talsbeteenden när det slängdes in gocartdäck & ventillock på isen. Att du förfasar dig måste bero på att du har en romantiserad och selektiv minnesbild av hur det såg ut på läktarna på 80-talet. Med 6000 pers på läktarna så det statistiskt helt normalt att någon kommer att tappa omdömet, då som nu. Men visst, det var länge sen man såg ett gocartdäck och på 80-talet såg man inga bengaler, så visst har vissa detaljer förändrats, men överlag tycker jag att mycket är som det alltid har varit.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Humlannitton »

Lubbe wrote:
Humlannitton wrote: Att förstöra en låt som många försökte sjunga med i som en "hymn" (kalla den vad fan ni vill) genom att starta ramsor under tiden känns också rätt fånigt, även om jag förstått att vissa verkligen känner sig provocerade av den. Folk i gemen gillar låten, och den fick massiva applåder efteråt.
Vi måste ha stått väldigt nära varandra. Jag stod längst bak/upp till höger om klacken. Jag måste ha haft tillfälligt fel på öronen, för jag hörde inte många som försökte sjunga med. Det var nån eller ett par till höger om mig, längst upp som mumlade lite under låten. Annars var det överlag väldigt tyst i arenan under hymnen och "massiva applåder" är väl att ta i. Gillar man låten så är det bara att ta i sjunga för kung och fosterland. Lite ansvar får man ta själv också om man vill att det ska bli allsång i en låt man gillar. Eller så är inte lusten att sjunga med i låten så stor i övriga publiken som du tycks ha fått för dig.

Jag tycker klacken gör ett kanonjobb och förtjänar stort beröm för sina idoga insatser match efter match.
Nu är det ju fortfarande också så att en låt antagligen kräver en viss tid på sig innan den blir någon slags allsångslåt, så att döma efter resultatet idag kanske är att gå händelserna lite i förväg. Jag hörde dock flera som faktiskt modigt försökte att hänga med i texten, även om det knappast var för full hals.

Jag tycker dock att klackens agerande kändes som en helt uppenbar protest, och jag anser personligen att det var fånigt. Genom att göra det, gav man heller inte direkt de som stod i närheten någon chans att våga sjunga med. Hade klacken svalt stoltheten och sjungit med istället, så hade garanterat fler gjort det också. Klart att klacken har alla möjligheter att döda en låt, och jag tycker - återigen personligen - att det var synd att de på grund av ren egoism gjorde det. För inte fan var det då för att stötta Skellefteå AIK eller för att skapa bra stämning... Är man nu så övertygad om att låten är värdelös och aldrig kommer att få fäste, är det väl bara att vara tyst och låta den självdö. Då blir alla nöjda och glada, och Någon Annan får skriva en bättre låt istället.

Sen har jag aldrig sagt något om att klacken - och många bredvid klacken på Västra - inte skulle göra ett kanonjobb, vilket jag tycker framgår rätt tydligt av vad jag skrivit. Frågan är mest vad som komma skall.
Vinz
Posts: 58
Joined: 17 Jun 2011, 18:28

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Vinz »

Har aldrig varit så lugnt på läktarna och kring NP som de senaste 4 åren, samtidigt har klacken genomlidit en försämring.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Humlannitton »

Lubbe wrote:Och humlannitton, de små avartsbeteenden som förekommer idag är fanimig inte värre nu än vad det var på 80-talet. Eller du kanske vill ha tillbaks 80-talsbeteenden när det slängdes in gocartdäck & ventillock på isen. Att du förfasar dig måste bero på att du har en romantiserad och selektiv minnesbild av hur det såg ut på läktarna på 80-talet. Med 6000 pers på läktarna så det statistiskt helt normalt att någon kommer att tappa omdömet, då som nu. Men visst, det var länge sen man såg ett gocartdäck och på 80-talet såg man inga bengaler, så visst har vissa detaljer förändrats, men överlag tycker jag att mycket är som det alltid har varit.
Var har jag påstått att det var bättre på 80-talet? Vad får dig att tro det?

Jag tycker att det var sämre på åttitalet, när jag själv stod i klacken. Det var sämre organiserat, sämre uppstyrt på alla håll, sämre ramsor, mer "hata" och "fitta", mer slagsmål på bortamatcherna. Det är kanske för att jag själv varit med om de åren som jag verkligen uppskattar vad som hände när NP bildades och den positiva, generösa, humoristiska läktarkulturen fick börja gro. Klacken idag går inte jämföra med den mindre, sämre och mer negativa klack som stod uppe i hörnet i nordväst.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Lappmössan »

NP är snällare nu än för några år sedan. Färre och färre sjunger ju!
Om vi kan få bättre stämning skiter jag fullständigt i om vi slutar vara PK. Enda jag är emot är pyro inne i arenorna då det är förbjudet och man kan riskera att få klacken utslängd/böter.

Vet hur mycket jobb som läggs ned på att fixa tifon och liknande. Ger er som gör det möjligt att få till bra stämning på matcherna en stående ovation här framför datorn! Ni har en stor del i att AIK är där vi är idag. GRYMT JOBBAT STYRELSEN M.FL.!
Taggtråd
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2011, 12:43

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Taggtråd »

Varför inte samla in några kronor till småkidsen så de får gå på disco för en gångs skull och se lite rök och blinkningar?
Jag lägger lätt en slant så man slipper dessa jubelidioter som försöker förstöra matchen för alla andra.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Larzon »

Vinz wrote:Eh? Det är ju snarare så att det var mycket "värre" förut än det är nu. Kan inte förstå vars du får denna bild om att NP har varit en "fristad" från hatramsor och liknande trams. Någon som minns Sundsvall borta för X-antal år sedan med däcktifo...
+1.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Larzon »

Taggtråd wrote:Varför inte samla in några kronor till småkidsen så de får gå på disco för en gångs skull och se lite rök och blinkningar?
Jag lägger lätt en slant så man slipper dessa jubelidioter som försöker förstöra matchen för alla andra.
Du skriver att det är småkids, det betyder att du vet vilka det var som tände blinksen. skriv pm med namn tack!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Humlannitton »

Larzon wrote:
Vinz wrote:Eh? Det är ju snarare så att det var mycket "värre" förut än det är nu. Kan inte förstå vars du får denna bild om att NP har varit en "fristad" från hatramsor och liknande trams. Någon som minns Sundsvall borta för X-antal år sedan med däcktifo...
+1.
Har varken tid eller möjlighet att följa med på bortamatcher, kanske det sett annorlunda ut där när det verkligen är hardcore-supportrarna som gått loss?
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Håller NP på att förändras?

Post by King Kong »

Jag har uppfattat det som att AIK och North Power haft en väldigt bra dialog och även hjälpt och lyssnat på varandra kring de flesta saker..

Står AIK också bakom det faktum att pyro tänds på läktaren, eller spelar det ingen roll vad dom tycker och vill?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Lappmössan »

Vill du påverka NPs framtid Humlan: engagera dig i NP!

Sluta upp med att sprida dålig stämning nu gott folk. Vi är 4 segrar från guldfest, full fokus på att bära fram laget!
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Jablonic »

Alltid bra med åsikter, men i mitt tycke är NP starkare nu än någonsin tidigare. Däremot, ju större och starkare man är som klack, desto större risk är det också att misstag sker. Som med bengalbränningarna. Hela NP tar avstånd från allt vad bengalbränningar inne på arenan heter. Med såna här inlägg får man nästan uppfattningen att folk tror att det här är NP:s vilja, att bränna bengaler, bli omvisiterade och förstöra för folk som åker med på våra resor? Varför skulle vi vilja det? Det är enstaka individer som ligger bakom sånt här.

Angående ramsor så känner jag lite att, snälla pojkar får inte kyssa vackra flickor. 98% av våra ramsor handlar om att sjunga fram AIK, att det då nån gång slinker emellan någon grövre nidramsa tycker jag är ok. Det ska vara ett helvete att spela bortamatch här uppe, och finns det en möjlighet att håna en motståndare så tycker jag man kan ta den. Oftast när vi sjunger sånt har det ändå någon sorts finess och humor. T ex "stort M, litet organ" osv.

Jag har varit inblandad sen början av 90-talet och tycker verkligen inte NP är på väg i fel riktning nu, det är helt klart tvärtom. Men det som skapade den här debatten är ju i grund och botten lanseringen av "hymnen". Kan ju diskutera om det var rätt att släppa en hymn då som vi redan på förhand visste det rådde så delade meningar om? Vi hävdade hela vägen att man bara får en chans att släppa en hymn, och det kändes viktigt att ha alla med på tåget redan när vi släpper hymnen, för att undvika just det här kriget som uppstått nu.
SLAGARN
Posts: 45
Joined: 15 Jun 2011, 21:03

Re: Håller NP på att förändras?

Post by SLAGARN »

Jablonic. Samtidigt som NP tar avstånd från bränningarna så är det folk ifrån styrelsen som direkt eller indirekt tar det i försvar och dessutom förlöjligar de som kritiserar. Det är ett problem. Om man som förening ställer sig upp och fördömer en sak, kan man inte som enskild styrelsemedlem försvara samma sak.
Northpower Stockholm
Posts: 451
Joined: 16 Jun 2011, 21:32
Location: Johanneshovs Isstadion sektion A6

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Northpower Stockholm »

Lappmössan wrote:Vill du påverka NPs framtid Humlan: engagera dig i NP!

Sluta upp med att sprida dålig stämning nu gott folk. Vi är 4 segrar från guldfest, full fokus på att bära fram laget!
Instämmer :D
Northpower Stockholm
Posts: 451
Joined: 16 Jun 2011, 21:32
Location: Johanneshovs Isstadion sektion A6

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Northpower Stockholm »

Kan vi som sagt inte hålla en god ton här på forumet nu när vi är bara 4 segrar från en guldfest. Vi lägger all energi på att bära fram laget. Vare sej vi är Medelemar i NP eller NP-Stockholm, ung eller gammal, gjort 1 eller 5000 inlägg.

Vi hjälps åt med detta och firar tillsammans i gävle och i skellefteå. :D 4 segrar kvar vänner.
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Håller NP på att förändras?

Post by Draper »

SLAGARN wrote:Jablonic. Samtidigt som NP tar avstånd från bränningarna så är det folk ifrån styrelsen som direkt eller indirekt tar det i försvar och dessutom förlöjligar de som kritiserar. Det är ett problem. Om man som förening ställer sig upp och fördömer en sak, kan man inte som enskild styrelsemedlem försvara samma sak.
Styrelsemedlemmar går efter styrelsens normer.n Sen kan de ha en annnan PERSONLIG åsikt. Detta är långt ifrån ovanligt. Hört talas om Fredrick Federley?
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Håller NP på att förändras?

Post by King Kong »

Jablonic wrote:Alltid bra med åsikter, men i mitt tycke är NP starkare nu än någonsin tidigare. Däremot, ju större och starkare man är som klack, desto större risk är det också att misstag sker. Som med bengalbränningarna. Hela NP tar avstånd från allt vad bengalbränningar inne på arenan heter. Med såna här inlägg får man nästan uppfattningen att folk tror att det här är NP:s vilja, att bränna bengaler, bli omvisiterade och förstöra för folk som åker med på våra resor? Varför skulle vi vilja det? Det är enstaka individer som ligger bakom sånt här.

Angående ramsor så känner jag lite att, snälla pojkar får inte kyssa vackra flickor. 98% av våra ramsor handlar om att sjunga fram AIK, att det då nån gång slinker emellan någon grövre nidramsa tycker jag är ok. Det ska vara ett helvete att spela bortamatch här uppe, och finns det en möjlighet att håna en motståndare så tycker jag man kan ta den. Oftast när vi sjunger sånt har det ändå någon sorts finess och humor. T ex "stort M, litet organ" osv.

Jag har varit inblandad sen början av 90-talet och tycker verkligen inte NP är på väg i fel riktning nu, det är helt klart tvärtom. Men det som skapade den här debatten är ju i grund och botten lanseringen av "hymnen". Kan ju diskutera om det var rätt att släppa en hymn då som vi redan på förhand visste det rådde så delade meningar om? Vi hävdade hela vägen att man bara får en chans att släppa en hymn, och det kändes viktigt att ha alla med på tåget redan när vi släpper hymnen, för att undvika just det här kriget som uppstått nu.
Vad gäller pyro är det ju jättebra att NP tar avstånd, men som SLAGARN påpekar så känns det ju inte så genuint när styrelsefolk samtidigt verkar försvara det pyro som nu tändes under kvällens match..

Sen generellt..

För mig handlar det i sin spets bara om vad som är ok att göra eller inte..
Jag blir förbannad när någon bryter mot solklara regler som kan straffa MIG..
Dessutom kan matchen brytas vilket vore helt värdelöst..

Sen är inte det här positiv "reklam" för NP..
"Vanliga" åskådare runt där jag stod blev redigt uppjagade och irriterade.."Va faan håller dom på med, är det till såna där bomber mina pengar går när jag skänker till dom är det då färdigt med det"..hörde jag klart och tydligt..
Jag tror inte att AIK ser positivt på det här heller, så jag kan liksom inte förstå varför man gör det...
Det känns ruggigt respektlöst..och onödigt..

Jag kan väl jämställa det med att jag blir förbannad om någon slänger in en snusdosa eller mynt på isen, men det är ändå lindrigare, för då lär dom inte tömma läktaren, då är det väl bara matchen som ev. kan brytas..
Sen är det ju faktiskt en säkerhetsaspekt kring pyro också, som inte finns med myntkastning..
Men i sak, är det väl åt samma håll...
Det känns otroligt jävla onödigt..

Om NP sen sjunger att någon motståndare är ett horbarn var 10:e match kan jag köpa, jag kan skämmas en smula och överlever det utan problem..
Det är inget jag kan stå för, men som sagt, jag kan köpa det..

Vad gäller denna Hymn så har jag inte alls hängt med i alla turer så jag ska nog inte yttra mig kring det just nu iaf..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
SLAGARN
Posts: 45
Joined: 15 Jun 2011, 21:03

Re: Håller NP på att förändras?

Post by SLAGARN »

Draper wrote:
SLAGARN wrote:Jablonic. Samtidigt som NP tar avstånd från bränningarna så är det folk ifrån styrelsen som direkt eller indirekt tar det i försvar och dessutom förlöjligar de som kritiserar. Det är ett problem. Om man som förening ställer sig upp och fördömer en sak, kan man inte som enskild styrelsemedlem försvara samma sak.
Styrelsemedlemmar går efter styrelsens normer.n Sen kan de ha en annnan PERSONLIG åsikt. Detta är långt ifrån ovanligt. Hört talas om Fredrick Federley?
Jag fattar väl att man kan ha en personlig åsikt. Men om man sitter i en styrelse som går ut med en ståndpunkt känns det lite märkligt att enskilda medlemmar i samma styrelse, i sitt eget forum försvarar det man som styrelse fördömt. Att man dessutom håller en ganska arrogant ton och förlöjligar folk som inser att AIK inte vinner något på det man tycker är så jävla ballt tycker jag är synd. NP gör en otrolig massa saker som är riktigt högklass. Därför är det synd att några som har "läktarkultur" som sitt stora intresse lyckas komma i fokus. Visst måste man väl fatta att man som styrelsemedlem har ett ansvar, och om man här på forumet försvarar och förmedlar en tolerant uppfattning, så rättfärdigar det att bränna på för de som inte förstår bättre.
Med det sagt ska jag försöka lägga ner mitt debatterande i saken och fokusera på det som återstår av denna säsong.
Fyra segrar...
Post Reply