#45 Oscar Möller (kontrakt t.o.m. 22/23)

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

#45 Oscar Möller (kontrakt t.o.m. 22/23)

Post by schteffe »

Image

Chasing a Dream: The Oscar Möller Story
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8401&hl=en#" onclick="window.open(this.href);return false;

Född: 1989-01-22 Stockholm
Position: C/RW
Klubbfattning: Höger
Längd: 179 cm
Vikt: 84 kg
Kontrakt: 12/13

Oscar Möller har Spånga som moderklubb och spelade juniorhockey i Djurgården innan han redan 2006 flyttade över till Nordamerika för att spela i WHL och Chiliwack Bruins. Där gjorde han en imponerande förstasäsong med 69 poäng under 68 matcher och blev bl.a. utvald till player of the game för Team White vid the Top Prospects game. Säsongen därefter ledde Möller ett tag poängligan i WHL, men föll tillbaka i produktionen något under säsongens andra halva. Möller har även spelat och haft en framträdande roll i svenska juniorlandslaget, sista året som lagkapten, vilket han också var mot slutet av tiden i WHL. Redan 2008 slog sig Möller direkt in i Los Angeles Kings uppställning och spelade 40 matcher under säsongen och gjorde 15 poäng. Av dessa gjordes 13 under de första 26 matcherna. Därefter ådrog sig Möller en axelskada under JVM som tog nästan två månader att rehabilitera, och efter det kunde Möller heller inte hålla samma höga nivå som innan skadan under resterande säsong.

De senste två säsongerna har Möller fått allt färre matcher i Kings uppställning och fått spela allt mer i Manchester Monarchs, där han både producerat bra och under den senaste säsongen varit assisterande lagkapten. Möller har placerats främst som right wing men även spelat en del center i både Kings och Monarchs. Möller karaktäriseras som en hårt arbetande, aggressiv tvåvägsforward med bra blick för spelet och ett sylvasst skott och bra målkänsla. Frågetecken för huruvida fysiken finns för att spela det fysiska spel som han gör och den eventuella skadebenägenhet som är kopplat till detta.

___________________________GP M A TP PIM _____GP M A TP PIM
2009-2010 Los Angeles Kings NHL 34 4 3 7 4 |
Manchester Monarchs AHL 43 15 18 33 20 | Playoffs 16 2 5 7 0
2010-2011 Los Angeles Kings NHL 13 1 3 4 2 | Playoffs 1 0 0 0 0
Manchester Monarchs AHL 59 23 27 50 34 |
User avatar
eastman
Posts: 23
Joined: 15 Jun 2011, 16:54
Location: Skellefteå

Re: #45 Oscar Möller

Post by eastman »

Ska verkligen bli kul att se vad Möller kan åstadkomma i AIK! Men nu när Jocke drog till Colorado så är det viktigt med ett par nya lekkamrater i förstalinan. Dock så har vi den mest spännande värvningen hittils i Möller.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #45 Oscar Möller

Post by schteffe »

Möller hade 32 vunna 72 förlorade tekningar 09/10 i kings, 37 vunna 49 förlorade säsongen innan.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #45 Oscar Möller

Post by svartgulsubkultur »

schteffe wrote:Möller hade 32 vunna 72 förlorade tekningar 09/10 i kings, 37 vunna 49 förlorade säsongen innan.
36,3% mao. Förvisso på NHL-nivå så de statsen är inte jämförbara med de stats du hade på LeGo (som låg runt 50 va?).
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Markman »

Verkar, liksom Lehtonen, ha en fäbless för biljard.. ;) https://twitter.com/#!/OM89/status/51490383116517376

Skulle även kunna vara så att han gillar fredagar..
SPOILER: barnförbjudet! (markera text neråt om ni vill läsa ;) )
https://twitter.com/#!/OM89/status/46238417197084672
:lol:
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Markman »

Hockeyligan är aktiva under försäsongen och nu har intervju-turen gått till Möller.. Möller ser liksom väldigt många andra Skellefteå AIK som en språngbräda tillbaka till NHL..
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=6774
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #45 Oscar Möller

Post by Oracle »

Tror stenhårt på Möller. Kul att han valde oss.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: #45 Oscar Möller

Post by Sketch »

Såg en kommentar på norranbloggen om det: Möller kan alltså bli utsedd till årets rookie nästa säsong... :lol:
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #45 Oscar Möller

Post by Colton »

Var överlägset bäst idag, vilken skridskoåkning och klubbteknik! Nog för att jag sett han flera gånger och vet om att han är fruktansvärt bra men blev ändå förvånad över hur mkt han dominerade. Som att se Jocke Lindström tidigare( Då menar jag alltså han liknar han i hur mkt han dominerar, inte spelstil... Det ska bli intressant att se hur bra han är när han får lite utrymme men topp 10 i elitseriens poängliga tror jag på. Allt annat skulle förvåna mig.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #45 Oscar Möller

Post by Chippen »

Colton wrote:Var överlägset bäst idag, vilken skridskoåkning och klubbteknik! Nog för att jag sett han flera gånger och vet om att han är fruktansvärt bra men blev ändå förvånad över hur mkt han dominerade. Som att se Jocke Lindström tidigare( Då menar jag alltså han liknar han i hur mkt han dominerar, inte spelstil... Det ska bli intressant att se hur bra han är när han får lite utrymme men topp 10 i elitseriens poängliga tror jag på. Allt annat skulle förvåna mig.
På vilken position har du sett honom spela, ytter eller center, och vart skulle du som sett honom spela säga att han gör bäst ifrån sig?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #45 Oscar Möller

Post by Colton »

Chippen wrote:
Colton wrote:Var överlägset bäst idag, vilken skridskoåkning och klubbteknik! Nog för att jag sett han flera gånger och vet om att han är fruktansvärt bra men blev ändå förvånad över hur mkt han dominerade. Som att se Jocke Lindström tidigare( Då menar jag alltså han liknar han i hur mkt han dominerar, inte spelstil... Det ska bli intressant att se hur bra han är när han får lite utrymme men topp 10 i elitseriens poängliga tror jag på. Allt annat skulle förvåna mig.
På vilken position har du sett honom spela, ytter eller center, och vart skulle du som sett honom spela säga att han gör bäst ifrån sig?
Jag har bara sett honom som center en match och då gjorde han bra ifrån sig, men de flesta har jag sett honom som ytter och i NHL så kommer han bort lite för att han är lite för liten.

Jag har sagt att jag velat se honom som center, men börjar undra om vi inte skulle ha Jimmie som center mellan Bud och Möller ändå. Då får vi mer nytta av Oscars spetsegenskaper.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #45 Oscar Möller

Post by Chippen »

Colton wrote: Jag har bara sett honom som center en match och då gjorde han bra ifrån sig, men de flesta har jag sett honom som ytter och i NHL så kommer han bort lite för att han är lite för liten.

Jag har sagt att jag velat se honom som center, men börjar undra om vi inte skulle ha Jimmie som center mellan Bud och Möller ändå. Då får vi mer nytta av Oscars spetsegenskaper.
Tja, förstår att han kommer bort lite som ytter i NHL, men han verkar ha gjort bra ifrån sig som ytter i AHL.

Blir det inte lite slöseri med Jimmie som center? Visst han kan spela center, men gör han inte bättre i från sig som ytter.

Personligen är jag lite inne på att sätta en Forsell som center mellan de två, detta för att få lite balans mellan offensivt och defensivt.
Nu vet jag förvisso inte hur bra defensivt som Möller och Bud är,men jag skulle nog nog vilja ha en "äkta" center mellan dem ändå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Markman »

Möller verkar ha fått sig ett nytt smeknamn:
"- Både jag och Oscar Lindberg heter ju Oscar. Eftersom han kallas ”Ogge” tyckte de att jag också skulle ha ett smeknamn – så det blev ”Brian”.

Brian?

- Ja, Pierre(-Edouard Bellemare) sa att han tycker att jag ser ut som en ”Brian”…
:lol:
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #45 Oscar Möller

Post by lazerkrobbe »

länken till hela Fahlmans inlägg: http://www.folkbladet.nu/263919/2011/08 ... hogklackat.
Skönt att Löven är så långt nere i skiten, hade kunnat bli jobbigt med diskussionen om högklackat annars?
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Markman »

Oh, glömde länka dit.. Givetvis var det curtesy of fahlman.. ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #45 Oscar Möller

Post by schteffe »

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #45 Oscar Möller

Post by Foppas skridskocoach »

Fan vilket skönt handledsskott han har!
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: #45 Oscar Möller

Post by tazman »

Verkligen, två mål och en härlig energi. Det enda jag sätter visst frågetecken för är spelsinnet men det tror jag kommer att utkristallisera då matcherna blir tuffare och han blir mera samspelt med sina medspelare.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #45 Oscar Möller

Post by Rampa »

Intervju med herr Möller.

http://northpower.nu/wordpress/?p=2119
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #45 Oscar Möller

Post by Rampa »

Han ljög då tydligen inte i intervjun, då han ansåg sig ha bra målsinne.
Den ende som lyckades göra mål på straff i matchen mot Vik:arna.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #45 Oscar Möller

Post by Foppas skridskocoach »

Synnerligen vass på frilägen. :)
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Markman »

Live-intervju med Möller på hockeyexpressen.. Ställ frågor till honom här: http://hockey.expressen.se/liveintervju?refresh=true
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Markman »

Ett urval av frågor och svar från Expressen + allmänhetens intervju:
Magnus Nyström: Fjolårsfinalisten Skellefteå har tappat flera av lagets bästa spelare sedan i fjol, det blir inte lätt att ersätta dem som försvunnit - känner du pressen?
Oscar Möller: Nej, det enda man känner är att det är kul att få en framträdande roll i laget. Men det gäller att man levererar. Det är många väldigt bra spelare som försvunnit. Men jag tror väldigt mycket på detta lag

Jonas : Varför kom du inte hem till Stockholm och DIF? Fanns det inget intresse?
Oscar Möller: Jo, Djurgården visade intresse. Helt klart Men de hade nästan full trupp och så ville jag träffa Skellefteå. Efter mötet med Skellefteå kändes det rätt att flytta hit
Magnus Nyström: Bättre lön här?
Oscar Möller: Det är klart att det spelar in till en viss del, men mitt mål är att komma tillbaka till NHL. Och det här är bästa stället att utvecklas på för mig. Och jag är sjukt sugen på att vinna.
Magnus Nyström: Är det också vad du får för roll i laget som avgör?
Oscar Möller: Ja, dels det. Och även hur laget spelar. Hur deras tänk är. Och sättet vi spelar på här...det kommer vara sjukt roligt att kolla på.


Fair play : Vad är din personliga målsättning med årets säsong i Elitserien?
Oscar Möller: Att få utvecklas ännu mer offensivt och defensivt. Sen vill jag bli starkare. Kunna stå emot mer. Jag har aldrig spelat i elitserien - men det utlimata målet är att komma tillbaka till NHL

Magnus Nyström: Så hur ska du bli starkare - vad gör du för att bli bättre på det?
Oscar Möller: Det är svårt att bli starkare under säsongen. Då måste man bibehålla ås mycket som möjligt. Den här sommaren har jag tränat hur bra som helst, vi har en väldigt bra fystränare här. Jag har kört hårdare än tidigare.

Magnus Nyström: Men vad tyckte då Kings om att du flyttade hem till Sverige?
Oscar Möller: Jag pratade med Ron Hextall, som är assisterande GM. Han sa att Kings tyckte det var bra för mig, att de hade pratat om de själva. De sa att de trodde detta är bra för mig. AHL är ingen dålig liga, men jag vill testa hur bra jag kan utvecklas i Sverige. Jag känner verkligen inte att jag bränt några broar.

Jörgen : Vad har du att säga om dina Kedjekompisar så långt? Oskar Lindberg har börjat starkt medan Bud Holloway ser väldigt seg ut
Oscar Möller: Oskar är ruskigt bra hockeyspelare, jag hade aldrig sett honom förut. Hanm blir det stora utropstecknet i vinter. Bud anpassar sig mer och mer till spelet här i Sverige. Isen, det social - allt. Han hittar sin roll och sitt sätt att spela mer och mer. Vi har spelat hur bra som helst senaste träningsmatcherna. Det är bara en tidsfråga innan Bud börjar göra en massa mål. Jag är inte orolig.

Markman : När du valde Skellefteå sa du i någon intervju att du valde med magkänslan. Vad menade du med det, och tycker du att den känsla du hade innan du skrev på stämmer fortfarande?
Oscar Möller: Jag har samma känsla. Nu har jag bott här i snart två månad. Kan inte säga något negativt om stan alls. Och hockeymässigt känns det nästan bättre än jag hade väntat mig.

Garvis : Spelar det nån roll för dej om du spelar center eller på kanten? Vem tycker du ska bli lagkapten ?
Oscar Möller: I vårt system, som vi spelar, så spelar det ingen roll om jag är center. Lagkapten? Martin Lundberg har varit de i de flesta matcherna på försäsongen. Han skulle vara ett bra val. Hans spelstil och hans personlighet gör att han passar för det.

Markman : Vad tycker du om tränarteamet i Skellefteå? Jag vill gärna ha en kommentar om varje tränare om det går bra!
Oscar Möller: Anders Forsberg - jag gillar hans sätt att se på hockeyn och hur vi ska spela. Jag gillar att Skellefteå spelar rolig hockey, vill gärna anfalla - och det var avgörane för att jag ville hit.
Bert Robertsson - positiv inställning, han driver gärna på killarna, vilket behövs,. Han gör det jättebra.
Stefan Klockare - han har mer hand om backarna. Han sköter isträningar tillsammans med Bert. Mycket trevlig, Kunnig
De är smarta allihopa. Alla tre. Det är riktigt bra tränare.

Magnus Nyström: Säger du fortfarande AIK, eller säger du pckså Solna nu?
Oscar Möller: Det blir att man säger Gnaget. När man säger AIK här, då menar man Skellefteå.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: #45 Oscar Möller

Post by Spökplumpen »

Niclas Wallin kommenterar Skellefteå under en intervju med Nyström

"Skellefteå har tappat bra spelare, men också fått Oscar Möller, som jag tror blir elitseriens bäste spelare. Varje gång han kom in i Los Angeles gjorde han en skillnad i det laget."
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #45 Oscar Möller

Post by King Kong »

Jättekul att han får göra mål direkt och visa sin målskytteskills..
Spelar så där härligt rakt och "enkelt" som många transatlanter gör och han skjuter precis som målskyttar skall, direkt, distinkt och ofta..
Har dessutom ett härligt kroppspråk som skickar bra vibbar..
Straffen han satte var grym, satan vilket tryck i det skottet..
Möller kommer att bli en grym favorit i vinter i Skellefteå Kraft Arena!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #45 Oscar Möller

Post by Foppas skridskocoach »

Jag älskar denne man!
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #45 Oscar Möller

Post by Oracle »

han hade då rätt om att Bud skulle börja göra mål ....

är nån ramsa på gång för honom och Bud?
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Special Brew »

Fullständig soppatorsk! Totalt osynlig de senaste matcherna!
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #45 Oscar Möller

Post by Chippen »

Någon ska kanske berätta för Möller att han måste jobba själv för att komma tillbaka till NHL, som var hans mål, och inte bara gå till en klubb som har rykte om sig att vara en klubb som är en språngbräda mot NHL.

Som han spelar just nu så är det fullt förståeligt att han inte mera än 13 matcher i NHL förra året och inte direkt var på radarn för Kings i år.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Special Brew »

Näe, det är helt otroligt att han fick så många som 13 matcher. Du har rätt i att han måste börja bidra lite själv. Efter förra säsongen var det en hel drös som lämnade oss för mer penningstinna ligor. Om det ska bli någon i år så får dom börja visa lite.
Post Reply