#5 Adam Larsson

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

#5 Adam Larsson

Post by svartgulsubkultur »

Image

Birthyear: 1992-11-12 Birthplace: Skellefteå, SWE
Age: 18 Nation: Sweden
Position: D Shoots: R
Height: 190 cm / 6'3" Weight: 100 kg / 220 lbs
Youth Team: Skellefteå AIK Contract: 11/12

Adam Larsson är högvilt så här en dryg vecka innan draften. Han är definitivt tillräckligt bra för att gå som nummer ett, men det handlar också om lagens behov och lite politik.
Oavsett om han väljs som etta, tvåa eller femma så kommer laget som väljer honom att jobba hårt för att få över honom redan till kommande säsong.
Hur Larsson själv resonerar verkar osäkert, härom veckan sa hans agent Elefalk till nhl.com att de planerade att stanna i Elitserien ett eller två år till medan Adam själv efter NHL Combine sa att "går jag topp 5 åker jag över direkt".
Adam hade annars något av ett sophmore year ifjol, jämnheten i spelet och den offensiva produktionen var inte lika bra som året innan. Men efter en rent ut sagt svag höst så spelade han i alla fall upp sig och gjorde runt årsskiftet ett bra JVM, men där fick han känningar av en ljumskskada som sedan höll honom borta från spel en bit in i Februari.
I sina bättre stunder är Larsson lugn, trygg och placeringssäker med bra uppspel och ett tungt skott. Han kan också spela hårt och fysiskt och har en elak ådra i sig.
Å andra sidan kan han bitvis se loj och slö ut och spela med huvudet under armen
Om en vecka vet vi vem som valt honom i draften och därefter lär det inte dröja så länge innan vi vet om han stannar i AIK ett år till eller inte.
Personligen tror jag att ett utvecklande år till på hemmaplan vore gynnsamt för Adam och för AIK vore det illa ur lagbyggarsynpunkt att tappa en så viktig kugge så sent.


2008-2009 Skellefteå Elitserien 1 0 0 0 0 |

2009-2010 Skellefteå Elitserien 49 4 13 17 18 | Playoffs 11 0 1 1 31

2010-2011 Skellefteå Elitserien 37 1 8 9 41 | Playoffs 17 0 4 4 12
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #5 Adam Larsson

Post by schteffe »

Det börjar dra ihop sig till draft, känns inte helt bra att Colorado som väljer som tvåa och dessutom behöver en bra back nu har lockat till sig Jocke Lindström, kanske ökar det risken att Adam försvinner från oss.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #5 Adam Larsson

Post by Lidlund »

schteffe wrote:Det börjar dra ihop sig till draft, känns inte helt bra att Colorado som väljer som tvåa och dessutom behöver en bra back nu har lockat till sig Jocke Lindström, kanske ökar det risken att Adam försvinner från oss.
aves har mer eller mindre sagt att dom ska ha landeskog.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #5 Adam Larsson

Post by Zimme »

Edmonton eller Devils låter som de troligaste kandidaterna, förmodligen blir det NJ som tar honom.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #5 Adam Larsson

Post by Lidlund »

EDM är ju sugen på Ryan Nugent-Hopkins enligt rykten.

så det lutar väl åt Devils..
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #5 Adam Larsson

Post by schteffe »

Och frågan blir då så klart, kommer devils ha brådis att ha över Adde? Hur ser nuvarande backbesättning ut?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #5 Adam Larsson

Post by svartgulsubkultur »

schteffe wrote:Och frågan blir då så klart, kommer devils ha brådis att ha över Adde? Hur ser nuvarande backbesättning ut?
http://www.hockeybuzz.com/cap-central/team.php?team=NJ
5 backar har kontrakt, 2 UFAs och 4 RFAs.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #5 Adam Larsson

Post by Colton »

Hört rykten om folk som pratat med honom säger att han själv tror att det blir NHL för han nästa år. Kommer bli sjukt intressant att se vem som väljer honom måste jag säga, förhandstipset går till Devils, outsidern är nog ändå Edmonton och deras sjuka behov av bra backar.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #5 Adam Larsson

Post by svartgulsubkultur »

And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #5 Adam Larsson

Post by Rampa »

Wennerholms tips appropå Oilers.
" Laget behöver backar och Larsson kan lyfta ett helt lag. Men jag tror Steve Tambellini faller för trycket och tar favoriten Nugent-Hopkins – ännu en småväxt forward i ett redan småvuxet lag."

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3218473.ab

Vi får väl veta natten mot lördag vem som får rätt.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #5 Adam Larsson

Post by Lappmössan »

Har förövrigt skrivit på avtal för Reebok-CCM:
http://www.theglobeandmail.com/sports/h ... cle2071812
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #5 Adam Larsson

Post by Lidlund »

– Att jag stannar i Sverige ett år till kan mycket väl hända. Men jag kan inte sticka under stol att NHL lockar, säger Adam Larsson.
– Men jag tänker ta några dagar efter draften och bara tänka på vad jag vill göra nästa säsong, tar jag ett beslut vill jag att det ska kännas bra till 100 procent.

http://hockey.expressen.se/nhl/1.247929 ... -nerverna-.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #5 Adam Larsson

Post by Lappmössan »

Lika bra att ta det här.
Draft-ögonblicket: http://www.youtube.com/watch?v=fZ4ovCvVXRs

Tror precis som ni att detta är perfekt. Först och främst kommer Adam till en rätt bra klubb med en hel del svenskar varav många är i hans egna ålder. Dessutom är pressen inte lika stor på honom nu som om han skulle ha gått som 1:a eller 2:a. (Sedan är inte pressen att åka över direkt lika hög heller.. ;) )
Sedan är det bara att se på reaktionerna -ledningen i NJ verkar supernöjda. De fick nog den de ville ha.
Och enligt Uffe Bodins twitter:
Adam Larsson var tårögd på presskonferensen. Mycket känslor efter att ha blivit draftad av Devils: "Det här är perfekt för mig." #twittpuck

Stort grattis Adam!
User avatar
eastman
Posts: 23
Joined: 15 Jun 2011, 16:54
Location: Skellefteå

Re: #5 Adam Larsson

Post by eastman »

Jag tror tyvärr (för AIK:s del) att han spelar NHL nästa säsong. Dock gläds jag med Adam och jag önskar honom lycka till!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #5 Adam Larsson

Post by Foppas skridskocoach »

Det här var kanon för Adams del. Devils backuposättning ser ju riktigt klen ut. Fast för vår del var det nog inte speciellt lyckat då risken att han drar känns överhängande.
Tigerränderna går aldrig ur.
Fredrik
Posts: 222
Joined: 15 Jun 2011, 20:08

Re: #5 Adam Larsson

Post by Fredrik »

Är väl stor risk att han försvinner nu, men det känns betydligt bättre att han försvinner till en välskött klubb där han kan utvecklas fullt ut. Det hade varit lite hemskt att se Florida eller Islanders ta honom...
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #5 Adam Larsson

Post by Ante »

Fredrik wrote:Är väl stor risk att han försvinner nu, men det känns betydligt bättre att han försvinner till en välskött klubb där han kan utvecklas fullt ut. Det hade varit lite hemskt att se Florida eller Islanders ta honom...
Blev halvt livrädd att han skulle gå till Islanders... Förstå att måsta se honom i den tröjan. Inte helt ok med Devils heller men det får man ju köpa för Adams skull. Tror detta blir kanon för honom.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #5 Adam Larsson

Post by Lidlund »

Adam Larsson, New Jersey Devils: ”Jag ska prata med Devils och se vad de har för plan för mig. Men naturligtvis vill jag spela i NHL”.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #5 Adam Larsson

Post by Humlannitton »

Lite gåshudsvarning på NJ-fansens reaktion på "...from Skelleftea, Sweden..."
http://www.youtube.com/watch?v=091rbREcFmo
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: #5 Adam Larsson

Post by ante08 »

New Jersey vill ha Adam Larsson direkt.
http://hockey.expressen.se/nhl/1.248128 ... nu-larsson
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #5 Adam Larsson

Post by Chippen »

Nu vet jag inte om jag var sömnig eller bara missade det, och isf så bortse från detta.
Men visst var typ alla top prospcet med i vinjetten till NHL Draften UTOM Adam?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #5 Adam Larsson

Post by Markman »

Tror inte jag såg honom där nej.. Och ingen intervju med honom heller, efter det att han blev vald.. Hans dåliga engelska kanske bidrog till det sista, men det första är ju inte riktigt så lätt att förklara..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #5 Adam Larsson

Post by Chippen »

Alltså..jag vette fan om de inte bara brukar ha en intervju med de 3 första som väljs. Kommer inte ihåg hur det varit tidigare, men något säger mig att det inte är så konstigt för någonstans ska de ju dra gränsen och den brukar nog vara vid nr 3.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #5 Adam Larsson

Post by TS_ »

Nog var det då konstigt att de intervjuade nr. 4
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #5 Adam Larsson

Post by Markman »

De hade ju i alla fall en intervju med Zibanejad som togs som 6a.. Det har gjorts en intervju med Ryan Strome också, och han blev vald 5a, dock tror jag den sistnämnda kom till efter själva förstarundan..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #5 Adam Larsson

Post by Lappmössan »

Lär vara en blandning av Adams dåliga engelska och att Lou Lamorellio går efter principen "ju tystare desto bättre" hehe.. Det finns annars några intervjuer med honom ute på YT.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: #5 Adam Larsson

Post by Konk »

Tycker ni går hårt åt Adams engelska. Gubben som ropade upp honom på podiet hyllade ju Adams engelska i nån intervju med New Jerseys web-tv.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=p10fwNzTOAM "Almost impeccably perfect"
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #5 Adam Larsson

Post by Lappmössan »

Han säljer ju honom för NJ-fansen. Det ser ju vem som helst att hans engelska är långt ifrån "almost impeccably perfect", men det ska ändå sägas att han inte är sämre än t.ex Rundblad var när han draftades, (eller många av svenskarna som draftades nu.) Så det lär inte vara något bekymmer.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #5 Adam Larsson

Post by Chippen »

Nåja, hur dålig Adam än må vara på engelska så är ju rena rama spårkgeniet om man jämför med den gemene finnen :-)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #5 Adam Larsson

Post by Chippen »

Markman wrote:De hade ju i alla fall en intervju med Zibanejad som togs som 6a.. Det har gjorts en intervju med Ryan Strome också, och han blev vald 5a, dock tror jag den sistnämnda kom till efter själva förstarundan..
Kan det vara som så att de inte intervjuade Adam just för att han egentligen gick lägre än vad som var väntat och att t.ex Zibanejad för att han gick mycket högre upp än vad han borde gått? Sedan tror jag Zibanejads rötter var spännande att kabla ut.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply