Tråden om namnet AIK

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Tråden om namnet AIK

Post by Lappmössan »

Vi kan väl fastställa direkt och informera alla nytillkomna att med AIK åsyftas inget annat än Skellefteå AIK. AIK IF är Gnaget är Solna.
Detta kommer förmodligen vevas en massa i media hädanefter, viktigt att vi står fast.

Nu kör vi! ALLA ÄLSKAR SKELLEFTE AIK!
AIK
Posts: 7
Joined: 20 Mar 2012, 21:56

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by AIK »

Det är ingen match mellan riktiga AIK mot Skellefteå AIK. Det är ingen match mellan AIK IF och SAIK. Det är ingen match mellan AIK Solna och AIK. Det är en match mellan AIK och Skellefteå AIK. Där AIK kommer få en jävligt stor fördel, eftersom alla sjunger och stöttar AIK.

Varför kan man inte bara vara stolta över sin historia? SAIK tog ju efter AIK.
"I matchprogrammet inför mötet mellan AIK och Skellefteå AIK på Johanneshovs Isstadion den 29 november 1964 står följande text på en av de sista sidorna: Skellefteå AIK bildades 1921. En av de som var med vid bildandet, Gustaf Dahlin, har berättat:
Vi tog efter AIK i Stockholm i allt Vi var ju en liten klubb uppe i norr och trodde väl aldrig att vi skulle få möta det gamla AIK i seriespel någon gång. Och därför skaffade vi oss nästan identiska dräkter och samma spelstil i fotboll, det berömda smokingliret."


Barcelona står ju för att man tog färgerna efter Basel. Varför kan inte Skellefteå också göra det?

Vi får se om Oscars Möllers hjärta slår hårdast för sin favoritklubb AIK, eller klubben han spelar för.
Last edited by AIK on 20 Mar 2012, 22:22, edited 1 time in total.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by svartgulsubkultur »

AIK wrote:Det är ingen match mellan riktiga AIK mot Skellefteå AIK. Det är ingen match mellan AIK IF och SAIK. Det är ingen match mellan AIK Solna och AIK.

Det är en match mellan AIK och Skellefteå AIK. Där AIK kommer få en jävligt stor fördel, eftersom alla sjunger och stöttar AIK.

Vi får se om Oscars Möllers hjärta slår hårdast för sin favoritklubb AIK, eller klubben han spelar för.
Verkade Möller heja på Gnaget under de fem tidigare mötena i år?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Lidlund »

AIK wrote:Det är ingen match mellan riktiga AIK mot Skellefteå AIK. Det är ingen match mellan AIK IF och SAIK. Det är ingen match mellan AIK Solna och AIK.

Det är en match mellan AIK och Skellefteå AIK. Där AIK kommer få en jävligt stor fördel, eftersom alla sjunger och stöttar AIK.

Vi får se om Oscars Möllers hjärta slår hårdast för sin favoritklubb AIK, eller klubben han spelar för.
Det är nästan varning på det där! På vårat forum heter är AIK det AIK som kommer från Skellefteå.. Eran klubb heter AIK IF, våran heter Skellefteå AIK..

I övrigt.. Hoppas på bra matcher!
AIK
Posts: 7
Joined: 20 Mar 2012, 21:56

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by AIK »

svartgulsubkultur wrote:
AIK wrote:Det är ingen match mellan riktiga AIK mot Skellefteå AIK. Det är ingen match mellan AIK IF och SAIK. Det är ingen match mellan AIK Solna och AIK.

Det är en match mellan AIK och Skellefteå AIK. Där AIK kommer få en jävligt stor fördel, eftersom alla sjunger och stöttar AIK.

Vi får se om Oscars Möllers hjärta slår hårdast för sin favoritklubb AIK, eller klubben han spelar för.
Verkade Möller heja på Gnaget under de fem tidigare mötena i år?
Nej, han är ett proffs. Men när jag snackade med hans tjej Charlotte för några dagar sen, så sa hon att han helst inte vill "förstöra" för AIK.
AIK
Posts: 7
Joined: 20 Mar 2012, 21:56

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by AIK »

Lidlund wrote:
AIK wrote:Det är ingen match mellan riktiga AIK mot Skellefteå AIK. Det är ingen match mellan AIK IF och SAIK. Det är ingen match mellan AIK Solna och AIK.

Det är en match mellan AIK och Skellefteå AIK. Där AIK kommer få en jävligt stor fördel, eftersom alla sjunger och stöttar AIK.

Vi får se om Oscars Möllers hjärta slår hårdast för sin favoritklubb AIK, eller klubben han spelar för.
Det är nästan varning på det där! På vårat forum heter är AIK det AIK som kommer från Skellefteå.. Eran klubb heter AIK IF, våran heter Skellefteå AIK..

I övrigt.. Hoppas på bra matcher!
Jag försöker ha en vänlig ton, och det är verkligen inte meningen att göra någon upprörd.
Men förstår inte varför man envisas med att kalla sin klubb efter Sveriges största klubb?

Är det någon här som håller på AIK i fotboll? Men att ni håller på SAIK i hockey?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by svartgulsubkultur »

Keep on dreaming ratboy.

Och Saik är ett bandylag från Gästrikland.

Men alltid kul om motståndarfans hittar hit och för vettiga diskussioner.
Att traggla om "Vi har hetat AIK i 122 år, blablabla..." har du inget för.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Zimme »

OK from och med nu är det AIK och Gnaget. punkt slut. även för Gnagare.

f.ö kommer AIK:s färger från Nottigham Panthers
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by svartgulsubkultur »

Och Gnagets färg är väl nån konstig blåvariant som ser ut som dassgrått, eller?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
AIK
Posts: 7
Joined: 20 Mar 2012, 21:56

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by AIK »

Så det ni menar är att erat lag tog färgerna från Nottigham Panthers. Och av en slump fick en logga väldigt lik vår, och vår gamla "tröjdesign", samt kallade er för AIK? Det kan ni ju inte mena.

Men för att ställa frågan igen:
Varför vill man inte vara stolt över sin historia, och göra det bästa ut av det? Som jag skrev, Barcelona är ju väldigt öppna med att man kopierade mycket från fotbollslaget Basel. Bland annat färgerna.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by barrskog »

So it begins.. :D att dessa löljliga ståckhålmare tar sig tid..
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Lidlund »

Inte för att vara sån.. Men du vet att AIK står för Allmänna idrottsklubben? Och det finns flera sådana runt om i sverige? Hela vägen upp till Haparanda som är Sveriges nordligaste(?) AIK-klubb?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Zimme »

Vad som hände i början av förra seklet vet vi och vi tar ingen större notis om det, Er anrika klubb dog och kvar är ett företag med namnet AIK IF, vilket blir AIF
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
lill-akka
Posts: 174
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by lill-akka »

Skellefteå AIK grundades för 90 år sedan och inspirerades säkert av Solnas d:o på 20-talet då de på den tiden var Sveriges bästa fotbollslag. Hockeyn kom till Skellefteå först på 50-talet och då tog man designen från ovan nämnda engelska lag.

Det fanns två klubbar i stan på den tiden AIK och IF. Därför kallades alltid AIK för AIK. Att laget var från Skellefteå förstod alla som bodde i stan ändå så det behövde inte påpekas. Jag tror inte man ändrar sig efter 90 år och börjar kalla sitt lag för något annat eller...?
AIK
Posts: 7
Joined: 20 Mar 2012, 21:56

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by AIK »

barrskog wrote:So it begins.. :D att dessa löljliga ståckhålmare tar sig tid..
Jag tar mig tid, för personligen så tycker jag det är intressant att höra vad ni menar.

Förväntar mig att bli behandlad med samma respekt, som jag har för er.

Och ja, Lidlund. Jag vet det. Men ingen annan klubb kallar sig för "AIK", och tror att man är riktiga AIK. Eller försöker lura sig själva.

Jag vet att ni gärna vill kalla er för AIK, men alla utanför Skellefteå tycker nästan det är lite sött. Det är som jag och mina kompisar skulle starta ett lag som heter Manchester United Football Club. Och sedan komma upp i Allsvenskan efter typ 10år, möter riktiga Manchester United i Europa. Och kallar oss för riktiga Man United.

Ni får gärna kalla er vad ni vill för mig. Jag vill bara veta varför ni vill kalla er något andra förknippar med något annat. Om ni är utanför Skellefteå, och någon frågar vilket lag ni håller på. Så kan ni ju inte svara endast AIK. För då kommer personen du snackar med tro att du håller på just AIK. Klubben från Stockholm.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Hank »

Men för fan, 2003 ringde och ville ha sina spörsmål tillbaka. Alla som vill diskutera namnfrågan kan väl göra det i en annan tråd så diskuterar vi fucking kvartsfinalen här.

EDIT: Jag instämmer alltså med Trollet.

EDIT 2: Det är visst semi nu...
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Zimme »

Du har inte kommit på att anledningen till att vi håller på är att snubbar som du kommer hit och är helt rabiata för att vi kallar vår klubb för AIK? Det är det största ickeproblemet på denna jord. här är det vi som är AIK och ni Solna/gnaget/whatever. Lev med det.


Namndiskussionen är härmed död, nu är det nutid och hockey om gäller.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by bruno »

Är så jävla less denna namndiskussion. Dagisnivå... Låt oss diskutera hockey istället! Ska du "AIK" komma hit och skriva så skriv nått vettigt istället för att starta upp nån jävla löjlig diskussion om vem som är riktiga AIK, som dessutom redan avhandlats 5000 gånger i media.
AIK
Posts: 7
Joined: 20 Mar 2012, 21:56

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by AIK »

Zimme wrote:Du har inte kommit på att anledningen till att vi håller på är att snubbar som du kommer hit och är helt rabiata för att vi kallar vår klubb för AIK? Det är det största ickeproblemet på denna jord. här är det vi som är AIK och ni Solna/gnaget/whatever. Lev med det.


Namndiskussionen är härmed död, nu är det nutid och hockey om gäller.
Jag är ju verkligen inte "rabiat" eller upprörd. Jag har bara frågat, för att jag har vart nyfiken på hur ni tänker.
Och vill absolut inte göra någon här inne upprörd. Och förstår inte heller varför ni ska bli det.

Men ja, tillbaka till hockeypratet. Ni som vill svara på mina frågor, kan ju kanske PMa mig?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Lappmössan »

Tycker faktiskt att vi borde banna gnagarna som lär dyka upp på detta forum. Max tre motståndarsupportrar som varit inne här har sagt något vettigt, resten har varit rena troll. Det är slutspelstider för fan, show no mercy.

Om det ligger någon sanning i ryktena som florerar kommer det tyvärr dröja länge innan vi får tillbaka Bellemare.
Men slår vi Modo utan honom kan vi slå Solna med. Tagga!
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Rampa »

AIK wrote:
Zimme wrote:Du har inte kommit på att anledningen till att vi håller på är att snubbar som du kommer hit och är helt rabiata för att vi kallar vår klubb för AIK? Det är det största ickeproblemet på denna jord. här är det vi som är AIK och ni Solna/gnaget/whatever. Lev med det.


Namndiskussionen är härmed död, nu är det nutid och hockey om gäller.
Jag är ju verkligen inte "rabiat" eller upprörd. Jag har bara frågat, för att jag har vart nyfiken på hur ni tänker.
Och vill absolut inte göra någon här inne upprörd. Och förstår inte heller varför ni ska bli det.

Men ja, tillbaka till hockeypratet. Ni som vill svara på mina frågor, kan ju kanske PMa mig?
Du har PM.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Lubbe »

bruno wrote:Är så jävla less denna namndiskussion. Dagisnivå... Låt oss diskutera hockey istället! Ska du "AIK" komma hit och skriva så skriv nått vettigt istället för att starta upp nån jävla löjlig diskussion om vem som är riktiga AIK, som dessutom redan avhandlats 5000 gånger i media.
+1

Känns som en diskussion man hört en miljard ggr. Som Mac vs. PC...att folk ids...
User avatar
Erwynn
Posts: 2417
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Erwynn »

Finns en väldigt bra tråd för folk som är intresserade av diskutera namn, https://www.flashback.org/t789356" onclick="window.open(this.href);return false; 82sidor nonsens och ni slipper gå in här på NP till och med.

Spännande med Gnaget, man får väll hålla en extra tumme på att man likt förra året brände allt på kvarten!
Hata allt.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by svartgulsubkultur »

lill-akka wrote:Skellefteå AIK grundades för 90 år sedan och inspirerades säkert av Solnas d:o på 20-talet då de på den tiden var Sveriges bästa fotbollslag. Hockeyn kom till Skellefteå först på 50-talet och då tog man designen från ovan nämnda engelska lag.

Det fanns två klubbar i stan på den tiden AIK och IF. Därför kallades alltid AIK för AIK. Att laget var från Skellefteå förstod alla som bodde i stan ändå så det behövde inte påpekas. Jag tror inte man ändrar sig efter 90 år och börjar kalla sitt lag för något annat eller...?
Bra sammanfattning, men hockeysektionen startade 1943, inte på 50-talet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Svartgul
Posts: 10
Joined: 16 Jun 2011, 03:11

Re: Semifinal 1. 26 Mars kl 19.00 Skellefteå AIK - Gnaget

Post by Svartgul »

Lidlund wrote:Inte för att vara sån.. Men du vet att AIK står för Allmänna idrottsklubben? Och det finns flera sådana runt om i sverige? Hela vägen upp till Haparanda som är Sveriges nordligaste(?) AIK-klubb?

Helt fel påstående. Allmänna Idrottsklubben finns det inga flera av i Sverige men det finns flera Allmänna Idrottsklubbar. Säger man AIK som är forkorting av Allmänna Idrottsklubben så menar man den klubben och inte något delnamn av någon annan klubb som kanske har stadsbetäckningen före i namnet. Skellefteå AIK hette ju exempelvis Skellefteå HC i slutet av 80-talet. AIK värvade ju tex Mats Lundström som bla gjorde första målet i Globen (från Skellefteå HC) 1989.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Tråden om namnet AIK

Post by Trollet »

Alla (ALLA!) inlägg i andra trådar som handlar om rätten till namnet AIK kommer att hamna här.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Svartgul
Posts: 10
Joined: 16 Jun 2011, 03:11

Re: Tråden om namnet AIK

Post by Svartgul »

Zimme wrote:Vad som hände i början av förra seklet vet vi och vi tar ingen större notis om det, Er anrika klubb dog och kvar är ett företag med namnet AIK IF, vilket blir AIF

Finns inget som heter AIK IF. Det togs bort inför denna säsongen eftersom vissa nötter förknippade verksamhetsbeteckningen (IF - ishockeyförening) som en del av klubbnamnet vilket hockeyförbundet ursäktat sig för. Annars hade exempelvis DIF hetat DIF IF av samma skäl. Därför tog man bort det för att bla ni där uppe inte skulle slå knut på era tankegångar. :mrgreen:
Svartgul
Posts: 10
Joined: 16 Jun 2011, 03:11

Re: Tråden om namnet AIK

Post by Svartgul »

Lappmössan wrote:Tycker faktiskt att vi borde banna gnagarna som lär dyka upp på detta forum. Max tre motståndarsupportrar som varit inne här har sagt något vettigt, resten har varit rena troll. Det är slutspelstider för fan, show no mercy.

Härligt. Vi kanske ska hindra er från att skaffa biljetter till matcherna på Hovet? Max tre personer inne på ert forum har vett nog att kunna ta en saklig diskussion. Slutspelstider var det ja...
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Tråden om namnet AIK

Post by Trollet »

Svartgul wrote:
Lappmössan wrote:Tycker faktiskt att vi borde banna gnagarna som lär dyka upp på detta forum. Max tre motståndarsupportrar som varit inne här har sagt något vettigt, resten har varit rena troll. Det är slutspelstider för fan, show no mercy.

Härligt. Vi kanske ska hindra er från att skaffa biljetter till matcherna på Hovet? Max tre personer inne på ert forum har vett nog att kunna ta en saklig diskussion. Slutspelstider var det ja...
Jag må vara naiv, men jag tror inte att en diskussion på vårt forum i sig är anledning nog för att hindra oss från biljetter på Hovet. Vi får väl våra 150 biljetter och får kämpa om resten med alla andra på Ticnet.
En gång såg jag en på ert forum som skrev att vi var dumma i huvudet. Men ni fick hälsa på nästa gång ändå. Så jobbar vi!

Peace.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tråden om namnet AIK

Post by Markman »

nakenchock wrote:Otrevligheter
Hotelser och såna uttalanden kan du lägga ner direkt om du vill hänga på det här forumet..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Post Reply