Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Skellefteå AIK i media

Post by LeeGoren »

Det där är riktigt illa. Skulle gärna se en kommentar från coach i U16 som har största ansvaret här!
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

Perfekt vi får några goons om några år, tränarna verkar ha fattat att det är grisar vi behöver.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Är det AIK:are som beter sig så där? Stäng av dom.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Norran vakna! Kontakta ledarna och föreningen ni befinner er ju i samma stad.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

krysset wrote: 11 Dec 2018, 11:03 Norran vakna! Kontakta ledarna och föreningen ni befinner er ju i samma stad.
Dom kommer inte ifrågasätta aik.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

Dom har ju redan uttalat sig i Aftonbladet
Hata allt.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Varit i kontakt med norran. De gör artikel som ligger ute strax.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

I helgen hamnade Skellefteå AIK:s U16-lag i fokus efter två tacklingar mot huvudet i seriefinalen mot Modo. Efteråt har reaktionerna varit starka. ”Det här ska inte få hända", säger en besviken Johan Karlsson, tränare i AIK:s U16.


Huvudtacklingar och hjärnskakningar är ett stort problem inom hockeyn. Här om veckan gjorde Aftonbladet en stor granskning där det visade sig att det skett 341 tacklingar mot huvudet de senaste fem åren i SHL och hockeyallsvenskan.

Problemen är även stora inom ungdoms- och juniorhockeyn. Och i helgen, när Modo vann seriefinalen mot Skellefteå i en U16-serie, delade AIK ut ett par fula smällar mot huvudet.

Efter det har en video på smällarna spridits på sociala medier vilket lett till oerhört starka reaktioner. Legendaren Peter Forsberg är en av många som reagerat.

Tränare för Skellefteå AIK:s U16 är Johan Karlsson, som mår dåligt över det som inträffat.

– För två veckor sedan hade vi en stor genomgång och tittat på SHL:s videoutbildning om hur man ska tackla, agera och ta emot en tackling. Vi i AIK har varit tydliga att man tacklar för att vinna puck och att spela blad mot blad är det som gäller. Men vi får aldrig gå mot huvudet, säger Johan Karlsson.

– Och så händer det här, det är helt förkastligt. Jag är så ledsen, förbannad och besviken, fortsätter han.

"Horribla”
Den första tacklingen kom i mittzon och från "blindside" och ledde till en utvisning 2+10 minuter. I slutet av matchen, strax efter att Modo gjort 9–7 i tom kasse, kom ytterligare en tackling mot huvudet från den blinda sidan.

– Båda tacklingarna är fullständigt horribla. Finns ingen anledning att tackla så. Det är solklara matchstraff och killen som bara fick 2+10 fick inte spela klart matchen. Jag räknar också med att spelarna blir avstängda av förbundet. Blir det inte så kommer vi stänga av spelarna själva, säger Karlsson och tillägger:

– Jag vill vara tydlig med att vi som ledare aldrig någonsin hetsat spelare under en match. Vi är tydliga med att vi ska ha respekt för motståndare och domare. Så när detta händer blir man bara alldeles tom. Det tar bort all glädje från sporten. Jag har varit ledare i 15–20 år och aldrig varit med om något liknande. Bett om ursäkt
Johan Karlsson är som ni märker väldigt ledsen och besviken. På måndagskvällen hade ledarteamet ett långt möte med laget.

– Spelarna som delade ut smällarna fick också ringa och be om ursäkt till Modos spelare. De var känslosamt men det är viktigt att de förstår vilka konsekvenser detta kan få. Jag har även pratat med Modos tränare och bett om ursäkt. Och de har konstaterats att en av spelarna fått en hjärnskakning och det är så tråkigt och förkastligt.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Tror detta behövs i dom flesta arenor runt om i Sverige! Även här i Skelefteå även om priserna inte är på samma nivå som på hovet. Tycker AIK borde slopa alla dessa kaffebiljetter man delar ut per säsong till oss icke kaffedrickare och ge oss en mindre summa i presentkort kiosken istället.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... dCoP81rlyE
Belsibub
Posts: 83
Joined: 16 Jun 2011, 20:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Belsibub »

Kan det vara så att det är kritik...
Kan någon låsa upp, tack.

https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... eftea-aik/
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Skellefteå AIK i media

Post by lobo »

Belsibub wrote:Kan det vara så att det är kritik...
Kan någon låsa upp, tack.

https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... eftea-aik/
Nä, jag betalar, det gör tydligen inte du.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

99 spänn i månaden för att läsa Arvids blogginlägg?
Jag betalar redan 5-6000 för att se AIK lira, ofta med Lars Lindberg som kommentator :( ... Att läsa norrans "ok då vet vi, tack för svaret" *insert random plattityd som svar* - artiklar ligger inte jättehögt upp på min utgiftslista.

Hemma hos osv, görs sånt numer?
Last edited by dovienya on 29 Dec 2018, 13:55, edited 1 time in total.
MBB

Re: Skellefteå AIK i media

Post by MBB »

dovienya wrote:99 spänn i månaden för att läsa Arvids blogginlägg?
Jag betalar redan 5-6000 för att se AIK lira, ofta med Lars Lindberg som kommentator... Att läsa norrans "ok då vet vi, tack för svaret" *insert random plattityd som svar* - artiklar ligger inte jättehögt upp på min utgiftslista.

Hemma hos osv, görs sånt numer?
+1
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

lobo wrote: 29 Dec 2018, 12:07
Belsibub wrote:Kan det vara så att det är kritik...
Kan någon låsa upp, tack.

https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... eftea-aik/
Nä, jag betalar, det gör tydligen inte du.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Storpublik, fredag kväll och en fin hyllning till Erik Forssell. Men ett decimerat Frölunda kom på besök och förvandlade festen till en hemmapest när Skellefteå AIK fortsätter bjuda på mellandagsrea.

ANNONS

Det var i stort sett utsålt när 5 743 åskådare var på plats i Skellefteå Kraft Arena under fredagskvällen. Stämningen var dessutom på topp, nästa elektriskt, efter att en av de smartaste spelarna någonsin i Skellefteå AIK:s historia – Erik Forssell – fått en fin och välförtjänt hyllning.

Allt detta borde att lett till ett uppumpat hemmalag. Men istället för ett AIK som greppade taktpinnen stod det 0–2 efter 20 minuter. Och det skulle faktiskt ta ungefär halva matchen innan AIK vaknade till.

Vi ska komma ihåg att Frölunda, visserligen med fyra raka segrar inför matchen, är rejält decimerat då poängkungen Ryan Lasch är skadad, duon Mats Rosseli-Olsen och Tim Söderlund är avstängda samtidigt som Filip Westerlund och Samuel Fagemo spelar JVM.

Trots det var Göteborgarna det bättre laget matchen igenom. Den allra största skillnaden fick vi se i spel fem mot fyra där Frölunda spelar snabbt, smart och samtidigt med kyla. Man kommer till farliga avslut gång på gång – precis tvärtom än vad fallet är för AIK.

Den allra största skillnaden fick vi se i spel fem mot fyra där Frölunda spelar snabbt, smart och samtidigt med kyla.

Skellefteå AIK föll inför storpublik mot rivalen Frölunda. Här jublar Ponthus Westerholm efter sitt 3–2-mål. Foto: OLA WESTERBERGRörigt AIK

Och jag ifrågasätter vad planen är i AIK:s PP? För det har egentligen aldrig blivit bättre under säsongens gång, och hur man än möblerar om blir det sällan bättre utan oftare bara mer rörigt. Och varför får inte målkungen Andreas Wingerli chansen?

Jag vet att tabellen fortfarande är ruggigt jämn och att avståndet upp till topp sex inte är längre bort än tre–fyra segrar i följd. Men med tanke på hur AIK spelar – och har spelat den här säsongen – är det betydligt längre dit än vad det låter.

Dags att prestera

För botten börjar vara nådd, Skellefteå AIK. Det är dags att sluta snacka och börja visa prov på den kvaliteten i truppen som ni själva anser att ni sitter på.

Sist men inte minst är det märkligt hur ofta AIK de senaste åren bjudit på mellandagsrea. För tittar vi på statistiken från mellandagsmatcherna från 2013 fram till i år har laget tagit 16 av 51 poäng.

Och med det ytterst prekära läget just nu har AIK inte råd att ge bort fler billiga poäng.
Belsibub
Posts: 83
Joined: 16 Jun 2011, 20:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Belsibub »

Djävla skit, skriver det alla redan vet sedan läng
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

Belsibub wrote: 29 Dec 2018, 16:19 Djävla skit, skriver det alla redan vet sedan läng
Är du förvånad ? :roll:
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Arvid från norran wrote: Och jag ifrågasätter vad planen är i AIK:s PP? För det har egentligen aldrig blivit bättre under säsongens gång, och hur man än möblerar om blir det sällan bättre utan oftare bara mer rörigt. Och varför får inte målkungen Andreas Wingerli chansen?

[..]

Sist men inte minst är det märkligt hur ofta AIK de senaste åren bjudit på mellandagsrea. För tittar vi på statistiken från mellandagsmatcherna från 2013 fram till i år har laget tagit 16 av 51 poäng.

Och med det ytterst prekära läget just nu har AIK inte råd att ge bort fler billiga poäng.
En åsikt, äntligen. Wingerli har plats 14 i Skellefteås istid i PP..
Det kan jag egentligen tycka är ok; men bara om PP fungerar. Nu fungerar det inte, och har inte i ärlighetens namn gjort det hjälpligt sedan 2016/17 (och 2016 hade vi dessutom ett väldigt bra boxplay), och han får ändå inte chansen. Sjukt.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Jag antar att man vill att Wingerli skall ha tillräckligt med ork för att kunna bära BP. Det är betydligt konstigare att Hedberg matchas som extraforward i ett lag som har problem med att man har lite för många forwards som är lite för tröga på skridskorna. Det finns ett antal spelare som borde hamna på bänken före honom.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

Vilka tänker du på då p-play?

Jag tycker det är lite skumt att Linus lirar PP, även om han gjorde en ok match igår.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Den du nämner som exempel. Hedberg spelar kanske lite för mycket tunnelseende och har brister i positionsspelet då han inte jobbar fullt ut med start-stopp, men hans speed öppnar upp ytor.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lidlund »

p-play wrote:Jag antar att man vill att Wingerli skall ha tillräckligt med ork för att kunna bära BP. Det är betydligt konstigare att Hedberg matchas som extraforward i ett lag som har problem med att man har lite för många forwards som är lite för tröga på skridskorna. Det finns ett antal spelare som borde hamna på bänken före honom.
Lägg till att Wingerli är 4 i poängligan och 1 i målligan blir man fundersam på coachningen...

6 TOI/GP

Ett måste att förlängas med, oavsett om han åker över Atlanten eller inte...
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

Skellefteå är utanför slutspelsplats. Laget förlorade en nyckelmatch hemma mot Djurgården, trots tidig ledning och en intensiv kvitteringsjakt på slutet, och har nu fem poäng upp – till tiondeplatsen i SHL. Skellefteå inte bara riskerar att missa SM-slutspelet utan också att bli indraget i kvalsnacket när 40 procent av säsongen återstår.

Nog för att ett kval skulle vara nesligt och genant för en maktfaktor som Skellefteå AIK, men ekonomiskt skulle det vara en mycket värre missräkning att sluta elva eller tolva och ha spelat färdigt säsongen efter 52 omgångar den 14 mars.

En stor del av slantarna brukar hämtas hem i slutspelet, för att inte tala om i SM-finalen, där klubben har varit sju av de senaste åtta åren.
Det är snart bara en månad kvar innan transferfönstret stänger. Har Skellefteå råd att behålla Juhamatti Aaltonen? Ett mål och sex assist efter 31 matcher. Han har varit extraforward på slutet och spelade 33 sekunder i 3-1-förlusten mot Djurgården och knappt en och en halv minut i 4-2-segern mot Färjestad.

Det är hög tid för den avgående sportchefen Mikael Lindgren att se över truppen. Håller målvaktsparet? Hur kan grundspelet snabbt bli bättre? Finns det någon toppcenter som kan förstärka laget? Är det mentala läget OK? Varför har Joakim Lindström bara haft en assist i powerplay de senaste fem matcherna? Och hur kan Bud Holloway ha gått poänglös från PP i åtta raka…?

Många frågor.
Dags att hitta svaren.
För visst är det kris i Skellefteå när en match mot Djurgården i Skellefteå Kraft arena bara lockar 3 924 åskådare.

https://hockeynews.se/articles/6275/
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Albin Eriksson! Den ishockeyspelare i Skellefteå AIK som misstänks för våldsamt motstånd har nu åtalats. I polisförhör säger spelaren att han aldrig gjorde motstånd. ”Han försöker slita sig loss genom att slita och veva med armarna och kränga med kroppen”, kontrar en av ordningsvakterna i polisförhör.
Så här berättade Norran om händelsen i slutet av november: Efter att ishockeyspelaren förhörts av polisen samt att de två ordningsvakterna fått lämna sina versioner av händelseförloppet har nu åklagare Stina Westman beslutat att väcka åtal mot ishockeyspelaren.

”Krängt med kroppen”
Brottsmisstanken är våldsamt motstånd.

– Han har satt sig till motvärn genom att kränga med kroppen och slita och veva med armarna för att förhindra ordningsvakterna när de skulle avlägsna honom, sammanfattar Stina Westman.

Händelsen inträffade på en nöjeslokal i Skellefteå den 18 november.

Förutom att ishockeyspelaren ska höras vid den kommande rättegången så har åklagaren kallat de två ordningsvakterna som vittnen.

Vitt skilda uppgifter
I polisförhör har alltså AIK-spelaren förnekat brott. Norran har läst förundersökningen och där framgår det att versionerna om händelseförloppet går starkt isär.

De två ordningsvakterna beskriver hur det uppstår en diskussion vid platsen där man lämnar in/hämtar ut ytterkläderna.

En av ordningsvakterna berättar i förhör:

– Han har varit ”småstörig” hela kvällen och tjafsat med vakter mest hela tiden. Jag ser att han går mot jackinlämningen, jag går närmare för att se till att han inte ställer till med några problem. Han lutar sig över disken och putar ut med rumpan så att ingen ska kunna gå förbi.

”Knuffar till gästen”
– En annan gäst vill komma förbi, jag knackar honom på ryggen för att göra honom uppmärksam på att han står i vägen men han ignorerar detta. Då ledsnar den andre gästen och tränger sig förbi på insidan, mot väggen. Då reser sig killen upp och, vänder sig om och knuffar gästen som trängde sig emellan. Han höjer också ena armen och knyter näven, fortsätter ordningsvakten.

Ordningsvakten ingriper direkt och en kollega kommer till platsen.

– Jag rycker honom bakåt samtidigt som min kollega tar tag i hans ena arm. Vi trycker upp honom mot en stolpe, men han försöker ta sig loss genom att slita och veva med armarna och kränga med kroppen. Vi tar ned honom på golvet, men han fortsätter att veva med sina armar för att komma loss. Därefter sätter vi handfängsel på honom och polis anländer till platsen, och tar med honom till polisstationen.

Förhörts två gånger
AIK-spelaren har förhörts två gånger, tidigt på morgonen den 18 november samt den 30 november.

Ur det första förhöret:

– Jag står lutad vid disken med rumpan ut. Då kommer en kille och knuffar till mig så jag åker in i disken. Jag vänder mig om och knuffar tillbaka. Sekunderna senare flyger vakterna på mig, jag blir lätt chockad och hinner inte vara med om vad som händer. De brottar ned mig och sätter på mig handfängsel. De skriker att jag inte ska göra något motstånd, och jag gör inget motstånd.

”Väntade på sin chans”
AIK-spelaren säger också att han upplevde att vakterna hade koll på honom, och att de bara väntade på att ”få sin chans”.

I det andra förhöret vidhåller AIK-spelaren att han inte gjorde något våldsamt motstånd, och han uppfattade aldrig att någon vakt försökte knacka honom på ryggen och prata med honom vid jackutlämningen.

– Och jag kunde aldrig veva med armarna eftersom vakterna höll i mina armar. Jag förstod direkt att det var vakter som flög på mig. De var säkert irriterade på mig eftersom jag hade ifrågasatt deras handlande tidigare på kvällen.

AIK-spelaren i förhör den 30 november: Om åklagaren anser att det här är ett brott är jag villig att motta böter. Jag vill inte ha någon rättegång. https://www.norran.se/nyheter/blaljus/a ... -ska-vitt/
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Lysande program! Det här fångar upp vad jag med envishet hävdat i flera år, d v s att vi spelar runt och tar avslut i mindre bra lägen eller t o m i värsta fall tar alibiskott. Vi är 10:a (i tabellen) vad gäller farliga pass i offensiv zon (dvs de passningstyper som renderar i flest mål procentuellt sett).
https://www.tv4play.se/program/sporten/11961109
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Pär Nordlund har suttit 23 år i styrelsen och 18 år som ordförande i Skellefteå AIK. Det är nästan en tredjedel av hela hockeysektionens livstid. Men nu lämnar han över klubban. Norran träffade AIK:s ordförande och fick höra en spännande berättelse om allt från kampen att få klubben att överleva, där Nordlund och styrelsen själv gick in med pengar – till guldåren som en toppklubb i Europa. Pär Nordlund är en pigg 63-åring, som nu kommit till beslutet att börja hitta lite fler luckor i kalendern för valfria ändamål. Det är en del i beslutet att lämna engagemanget i styrelsen i Skellefteå AIK.

– Det kändes att det var dags på något sätt att någon annan tar över. Jag brinner fortfarande lika mycket för det, men det känns att det är kanske bättre att välja själv istället för att någon ska be mig sluta.

Har du någon uppfattning hur mycket tid du har lagt?
– Det vågar jag inte tänka på. Tidsmässigt är det ändå inte lika mycket nu som det var under de tio första åren. Numera fungerar allt så bra att det är ett ordinärt styrelsemöten.

Minnena är många. Nordlund blev lockad in i styrelsen av Tage Ljungholm 1996. Det var kanske inte den mest optimala tiden att kliva på uppdraget. AIK var mitt uppe i vad som fortfarande i dag kan betecknas som den största krisen i klubbens anrika historia.

– Vi som satt i styrelsen har skrivit på en konkursansökan två gånger, berättar Nordlund för att ge en målande beskrivning av hur illa det var.

– Det var många som satt i styrelsen på den tiden och det var väldigt svårt att få grepp om helheten. Varje lag hade sin redovisning. Det var som en koncern med en enorm del dotterbolag. Och sen får man ingen koncernredovisning. Det fanns ingen. Även om jag var ekonom fick jag inte ihop det. Vad är slutresultatet?

Nordlund kontaktade sin revisor, Anders Hettinger, som tog på sig uppdraget att gå igenom alla siffror och hitta en summa. Beskedet som kom var mycket värre än vad många hade trott.

– Det var minus 7,2 miljoner kronor berättade han. Och vi undrade, vaddå? Sen fortsatte han och sa att det här var konkursmässigt, säger Nordlund och fortsätter:

– Jag visste att det var rörigt, men inte att det var så eländigt. Det fanns i det läget bara två alternativ, för det går ju inte bara att titta på när du är back 7,2 miljoner kronor. Och det var konkurs eller en omstart. Och det blev en omstart med en rekonstruktion. Lyckades
Styrelsen jobbade metodiskt och intensivt att kapa kostnader och hitta intäkter. En av de största utmaningarna var att hitta ett ackord med Skattemyndigheten. De brukar normalt vara kompromisslös.

– Men vi lyckades. Skattemyndigheten gick med på ett ackord. Det beror med all säkerhet på att vi är en förening som inte har privata intressen. Men det var en del krav. Bland annat krävdes att hela styrelsen skulle bytas ut, men jag hade kommit in så sent så jag blev kvar. Sedan krävdes att vi skulle gå in pengar för att täcka nedskrivna skatteskulden. Så det första jag fick vara med om var att slanta in pengar, x antal tusen, för något jag inte hade varit med om.

En tuff start, men också början på en vändning som är svensk idrottshistoria. Från 1998 och framåt har AIK sportsligt i stort sett haft en uppåtgående trend som varade i nästan två decennier, tills det blev dubbla år av SM-guld och seriesegrar.

Nordlund blev ordförande 2001. Och även om det lyfte sakta sportsligt var det tuffa säsongsavslutningar.

– Det blev ju många kvalserier, kanske någon för mycket innan vi tog oss dit. Men vi jobbade strategiskt och tog oss långt utan att dränera ekonomin. Michael Engström, som hade börjat hos oss, sa att vi skulle gå upp förr eller senare om vi jobbade så här. Och det var helt rätt.

Största minnet
Av alla minnen är det faktiskt inte SM-gulden som Nordlund rankar högst. Det är händelsen från fjärde april 2006, när AIK tog steget tillbaka till SHL. – Det går inte att komma ifrån att det var när vi tog klivet upp igen. Det var euforiskt.

Minnesbilderna är som om det hände i går.

– Vi ledde med 3-0. Jag och sportchefen Peo Larsson stod ihop. Vi hade kommenderat över Pea Israelsson till andra sidan, till bortaklacken, för han var så hispig.

– Sedan gick de ikapp och då sa jag till Peo: ”Jag orkar inte med det här något mer. Jag åker till en flygplats och bara drar.” Sedan vände det. Men jag kände just där och då att nu får det vara nog.

AIK etablerade sig snabbt i SHL och har varit i slutspel sedan 2008. Vinsterna sticker förstås ut.

– När vi tar gulden var det sanslöst. Men ska man rangordna är det etta när vi tog oss tillbaks. Tuffa tider
Baksidan med att jobba som ordförande i en så publik verksamhet är när det händer tuffa incidenter.

Så det första jag fick vara med om var att slanta in pengar, x antal tusen, för något jag inte hade varit med om.

En av de enskilt mest uppmärksammade händelserna är när Chad Hinz misstänks för rattfylla. En situation som Nordlund och styrelsen inte var förberedd på.

– Det var tufft medialt. Vi var i kvalserie och det gick åt pipan. Det var tråkigt och det var jobbigt. Jag hade ingen aning då att det fanns så många tidningar i det här landet. De ringde mina barn.

Var det det tuffaste att hantera under din tid i styrelsen?
– Jag tycker annars att generellt är det väl tuffast när man måste tala om för en person att han måste lämna innan kontraktstiden löper ut. n av svårigheterna är att det är en känslig situation där det inte heller är möjligt att vara tydlig med exakt varför situationen har uppstått.

– Många gånger sitter man på mycket mer information än vad som kommer ut. Och skulle alla ha hela bilden skulle 90% tycka att det är klart att man göra så här. Men det är kanske jobbigaste när man inte har varit med så länge. Man lär sig hantera det.

Under sin tid med klubban samhället och teknikutvecklingen förändrat alla forum. I dag är sociala medier en stor del av samhället och Skellefteå AIK är många gånger i fokus – ur alla perspektiv.

Hur ser du på sociala medier?
– Det är kanske fördelen med att leva i en mindre stad. Du träffar så många människor, så de där mest märkliga sakerna får aldrig riktigt fäste. Men så är det väl i alla yrken och jobb att du lär dig hantera det där. Det avgörande är att man snackar med varandra internt och förstår varandra. Jag berörs inte sådär dramatiskt av det. Jag känner trygghet i det vi har gjort.

Nordlund har skrivit in sig i historien som en av de mest framgångsrika ordförandena någonsin i svensk idrott. Det är komplexa verksamheter, men där Nordlund har hittat en viktig faktor till framgångarna

– Att peka på en del går inte, utan det är ju en rad lyckliga omständigheter. Men framförallt är det många bra människor som jobbar ihop. Det går inte att göra det här själv utan det är många tillsammans som bygger framgång. https://www.norran.se/sport/skelleftea- ... i-klubben/
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Det blev en dyr hockeymatch för 67 bilägare i tisdags. Nu tydliggör kommunen vilka parkeringsregler som gäller runt arenan: "Trafiksäkerheten blir sämre på grund av felaktiga parkeringar" 🚗💨
https://megafonen.nu/2019/01/67-bilar-f ... KrvJZyiBVU
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

ante08 wrote: 30 Jan 2019, 17:04 Det blev en dyr hockeymatch för 67 bilägare i tisdags. Nu tydliggör kommunen vilka parkeringsregler som gäller runt arenan: "Trafiksäkerheten blir sämre på grund av felaktiga parkeringar" 🚗💨
https://megafonen.nu/2019/01/67-bilar-f ... KrvJZyiBVU
Finns det inte tillräckligt med parkeringsplatser vid arenan?
Post Reply