Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14295
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

smogz wrote:Nä det är klart du blir förbannad men med tanke på att du outar deras namn här och hon inte gör det så är du ju lika god kålsupare menar jag bara. Däremot är ju det hon skriver korkat.
Det har jag inte sagt att vi inte är, eller hur?
Däremot har jag inte dragit in hennes familj i det hela, och det är mest det jag är är förbannad på. Hon får skriva vad fan hon vill om mig. För den som ger sig i leken får leken tåla, men dra inte in oskyldiga i det hela. Att hon sedan vägrar ta bort det då jag påpekar att min familj inte har ett dugg att göra med det hela gör ju att man inser vad det är för typ av människa.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Det håller jag med om. Idiotiskt
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Intressant podden med PA i norran, tar upp en hel del intressanta saker och går igenom från start till nu.
p-play
Posts: 6810
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Om jag hörde rätt i podden var kostnaden för Urbom 2-3 miljoner ifjol. Vi måste nästan ha stått för hela lönen om de siffrorna stämmer.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Missade jag, hörde inget om Urbom.
Sed
Posts: 1614
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Sed »

Nordicbets mittcirkelnummer nu presenterade:

SKELLEFTEÅ: 50

Här var det faktiskt inte en enda deltagare som gissade rätt på Skellefteås motivering till talet 50. De flesta trodde att det berodde på att Skellefteå Kraft Arena fyller 50 år i år. Men så var inte fallet, Skellefteås val av talet 50 handlar om att föreningen har en vision om att 50% av A-lagstruppen ska komma från den egna juniorverksamheten. Av årets trupp har 14 av 24 spelare (58%) spelat juniorhockey för Skellefteå.


https://www.nordicbet.com/sv/blogg/shl/ ... alen-svar/" onclick="window.open(this.href);return false;
dovienya
Posts: 2234
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Kreativt, när man läser de andra motiveringarna; bara vi och djurgården som var någorlunda spännande och inte spelare eller grundandeår/ålder genomgående... Nog för att jag hade för mig 51%, (alltså MER än hälften) men...

Här på forumet var några väl inne på samma linje om arenans ålder?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Fan att det muppade ur sej för mej när jag skulle skicka in, dock osäker jag hade alla rätt men vi och dif hade jag då rätt på.
persson82
Posts: 662
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by persson82 »

http://hockeynews.se/articles/928/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jocke hoppas på Jimmie och tror inte att Skellefteå stängt dörren helt
User avatar
kopitar
Posts: 2585
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

Vad tror ni om detta ?

http://norran.se/hockeybloggen/wikegard ... ert-928131" onclick="window.open(this.href);return false;
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nishog04 »

kopitar wrote:Vad tror ni om detta ?

http://norran.se/hockeybloggen/wikegard ... ert-928131" onclick="window.open(this.href);return false;
Grym pod, sitter och lyssnar just nu. Wikegård säger mycket bra.
User avatar
nr86
Posts: 5367
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK i media

Post by nr86 »

Underhållande helt klart.
User avatar
Vitberget
Posts: 178
Joined: 16 Dec 2016, 11:54

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Vitberget »

Nu har metoo hunnit ikapp AIK ser jag.. Rätt många missnöjda på tex Instagram. Frågan är om Norran lyfter det också?

https://www.instagram.com/p/Bb1nxwIghzU/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GroovyEd
Posts: 1870
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Tycker det är, i slutändan, rätt bra hanterat av klubben. Jag är en som tror på en andra chans och att ingenting hade blivit bättre av att kasta ut honom från klubben. Jag räknar dock med att man tydligt markerar, både mot spelaren i fråga men också övriga spelare i juniorlagen, att det inte är okej på något sätt att bete sig som ett svin.
User avatar
kopitar
Posts: 2585
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

Vitberget wrote:Nu har metoo hunnit ikapp AIK ser jag.. Rätt många missnöjda på tex Instagram. Frågan är om Norran lyfter det också?

https://www.instagram.com/p/Bb1nxwIghzU/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag fick näsblod av att läsa alla kommentarer.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Skellefteå AIK i media

Post by SimonL »

Vitberget wrote:Nu har metoo hunnit ikapp AIK ser jag.. Rätt många missnöjda på tex Instagram. Frågan är om Norran lyfter det också?

https://www.instagram.com/p/Bb1nxwIghzU/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tolkar det inte som att det skett i samband med nån aktivitet som AIK arrangerat. Det är orimligt att AIK ska koll och ta ansvar för det ungdomsspelare gör privat. Hade det varit en A-lagsspelare eller ledare hade såklart saken varit en annan. Såklart ska AIK jobba för att 'kulturen' i ungdomslagen är på en vettig nivå och markera mot sexism etc men klubben har inte ansvar för ungdomarna privat.
User avatar
Miklosoft
Posts: 295
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Miklosoft »

...
Last edited by Miklosoft on 26 Nov 2017, 15:50, edited 1 time in total.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
ossian
Posts: 3691
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

Det är ett offer med i denna historia. En 14-årig flicka. Vet ingenting om vad som hänt, men om det blir ett så hårt straff så måste det vara något ganska allvarligt.

Tycker ändå att AIK gör rätt som lägger locket på då förövaren är en ung pojke, ett barn.
User avatar
Talbot25
Posts: 1069
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

ossian wrote:Det är ett offer med i denna historia. En 14-årig flicka. Vet ingenting om vad som hänt, men om det blir ett så hårt straff så måste det vara något ganska allvarligt.

Tycker ändå att AIK gör rätt som lägger locket på då förövaren är en ung pojke, ett barn.
Hmm, är lite dåligt påläst om just denna historia. Men sexualbrottslagstiftningen från 2005 gör att sex med underåriga räknas som våldtäkt."Sexuellt övergrepp mot barn" blev han dömd för. Vad gjorde han?
När man själv gick i högstadiet och var 14-15 så knullades det rätt friskt. En avsugning på skoltoaletten stoltserade polarna ofta med,själv så var jag mer intresserad av att köpa "drickadelli". Men det var innan den nya lagen trädde i kraft.

Oavsett vad som skett är Marcus Melinder en ond människa som förstör för tjejen, anhöriga, killen och klubben.
När gambiern Abdoulie Touray 25 som representerade Sunnanå SK våldtog en ung tjej så riktades ingen kritik mot laget.Nu blev ju han i och för sig häktad fängslad och hemskickad. Men hade det varit en vit spelare i AIK så hade det varit namn, bild och en fyra sidors krönika av Melinder, där han beskyller klubben.
Hällgren
Posts: 207
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Hällgren »

Jag struntar fullständigt i domen. Låt grabben spela hockey. Däremot, att Skellefteå AIK ställer sig bakom kampanjen och i samma inlägg försvarar förövaren är en dubbelnougat. AIK skaffar PR på helt fel sätt där brottet förminskas och det är så fel det går att komma i samhället. Jag tycker absolut att någon måste avgå efter detta.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lidlund »

Var har AIK försvarat honom?
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Vad handlar domen om. År det fråga om våldtäkt på riktigt eller att det är en minderårig inblandad då är alltid våldtäkt. Om en 25åring är med en 14åring är en sak, en 15åring med en 14åring en annan sak men fortfarande inte inom lagens ram. Men om man inte kan se skillnaden så finns det ingen anledning att fortsätta diskussionen med sådana personer.
User avatar
Erwynn
Posts: 2424
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Erwynn »

bsa wrote:Vad handlar domen om. År det fråga om våldtäkt på riktigt eller att det är en minderårig inblandad då är alltid våldtäkt. Om en 25åring är med en 14åring är en sak, en 15åring med en 14åring en annan sak men fortfarande inte inom lagens ram. Men om man inte kan se skillnaden så finns det ingen anledning att fortsätta diskussionen med sådana personer.
Sexuellt tvång är han dömd för.
Hata allt.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

OK , det är en annan sak
User avatar
Humlannitton
Posts: 1525
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Humlannitton »

Erwynn wrote:
bsa wrote:Vad handlar domen om. År det fråga om våldtäkt på riktigt eller att det är en minderårig inblandad då är alltid våldtäkt. Om en 25åring är med en 14åring är en sak, en 15åring med en 14åring en annan sak men fortfarande inte inom lagens ram. Men om man inte kan se skillnaden så finns det ingen anledning att fortsätta diskussionen med sådana personer.
Sexuellt tvång är han dömd för.
”Sexuellt övergrepp mot barn” för att citera domen i hovrätten.
krysset
Posts: 2006
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by krysset »

Tycker att sidan Skellefteå AIK fans på Facebook är aningen fel ute som smutskAstar Pea Israelsson.
Exempelvis Elin Nyström lägger ut bilder från banderoller i lördags och många tycker att den juniorspelare ska rullad i tjära och utesluts ur klubben. Killen är väl dömd och alla är värd en andra chans. Jag försvarar inte händelsen.
Hur tycker folk aik ska agera om låt säga någon i 1a kedjan skulle misshandla kvinnor. Vad skulle Elin Nyström tyckt då?
Elin är duktig jag tänker på insamlingen kring Oskar Möller men hon är administratör i gruppen och borde t bort detta medelande och denna pajkastning mot Pea!!!!
Man vinner inget på att göra som de gjort och de har vi.a kastat ut medlemmar ur Facebook gruppen
Jag blev blockerad själv då jag tyckte språkbruket skulle träffas ner och att inläggen tas bort.
Verkar som denna Elin fått storhetsvansinne och hur skulle hon bete sig om hon satt öga mot öga med Pea?

Händelsen är skrämmande och tragist för den då 14 årige tjejen. Tror AIK är tyst med tanke på offret och förövarens ålder och deras familjer.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Det går inte att försvara. Men det går inte att döma en femtonåring.på livstid. Stupståck för alltid framtida arbetsgivare som måste försvara händelsen det blir ju att skapa en ligist. Han är straffad i domstol, och behöver därefter uppfostran. Om klubben kör den linjen så ser jag inget fel i det. Om däremot en vuxen hur mycket storstjärnan han än är eller superledare så är det en helt annan sak.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1525
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Humlannitton »

krysset wrote:Tycker att sidan Skellefteå AIK fans på Facebook är aningen fel ute som smutskAstar Pea Israelsson.
Exempelvis Elin Nyström lägger ut bilder från banderoller i lördags och många tycker att den juniorspelare ska rullad i tjära och utesluts ur klubben. Killen är väl dömd och alla är värd en andra chans. Jag försvarar inte händelsen.
Hur tycker folk aik ska agera om låt säga någon i 1a kedjan skulle misshandla kvinnor. Vad skulle Elin Nyström tyckt då?
Elin är duktig jag tänker på insamlingen kring Oskar Möller men hon är administratör i gruppen och borde t bort detta medelande och denna pajkastning mot Pea!!!!
Man vinner inget på att göra som de gjort och de har vi.a kastat ut medlemmar ur Facebook gruppen
Jag blev blockerad själv då jag tyckte språkbruket skulle träffas ner och att inläggen tas bort.
Verkar som denna Elin fått storhetsvansinne och hur skulle hon bete sig om hon satt öga mot öga med Pea?

Händelsen är skrämmande och tragist för den då 14 årige tjejen. Tror AIK är tyst med tanke på offret och förövarens ålder och deras familjer.
Familjen har tvärtom i snart ett års tid försökt få Pea att uttala sig och få till stånd en transparent diskussion med AIK kring hur de konkret tänker jobba vidare med frågan. Killen värvades mer eller mindre aktivt hit, och bodde i Skellefteå AIK:s lägenhet. Jag tycker absolut att Skellefteå AIK har ett moraliskt ansvar när en ung spelare begår sexuella övergrepp under de premisserna.

Istället upplevde man ett hårdnackat motstånd från Pea som enligt min källa initialt vägrade informera styrelsen om händelsen.

Jag tycker man ska fråga sig detta; om övergreppet skett i samband med en lagfest och offret spelat i damlaget alternativt varit någon styrelseledamots dotter, hur hade man då agerat? Hade man mörkat ner det, hade killen spelat kvar i föreningen? Hur hade Pea och föreningen sett på brottsoffret då?

Det bästa hade varit att spela med öppna kort. Antingen skickat hem soelaren till Umeå igen och tagit tappet av en spelare som har skills, till förmån för värdegrund och principer. Alternativt varit öppen med vad som hänt utan att namnge spelaren, och berätta om den handlingsplan man borde haft för att rehabilitera killen. Samtidigt borde man gått ut med en offentlig ursäkt till brottsoffret och kompenserat henne på något sätt.

Inte för att man måste, men av good will och som krishantering. Då hade man kunnat komma ut ur situationen med högburet huvud och ingen hade kunnat säga att man inte tog händelsen på allvar. Istället valde man att sopa allt under mattan ovh låtsas som ingenting. Inte för att skydda offret eller för den delen förövaren, utan för att försöka undvika att det skulle fläcka ner varumärket och klubbmärket. Tyvärr fick det motsatt effekt.
p-play
Posts: 6810
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Om övergreppet skett i en lägenhet som tillhandahållits av klubben och han inte initialt informerat styrelsen om det så är den där avgå-skylten väl motiverad. Stämmer det du skriver om att han vägrat ta upp saken till diskussion så bör han dessutom få kicken. Den där värdegrundsgallimattiasen som han kör i varenda intervju verkar ju inte direkt ha någon vidare verklig innebörd, men i grunden är det nog inte någon som trott något annat. Hade den haft någon innebörd så hade man definitivt valt den före spelaren och skickat hem denne då han utan tvekan inte har skött sig.
Jag förstår verkligen att brottsoffret och berörd familj är upprörda när Pea skickar ut ett politiskt korrekt "Me Too meddelande på sociala medier för att ta billiga PK-poäng. Jag hade blivit fruktansvärt upprörd om det du skriver stämmer. Det känns ungefär lika genomtänkt som att åka runt i regnbågsfärgade tröjor utan att tänka på att det bortom det första budskapet egentligen är en politisk rörelses/organisations agenda som man nu tar ställning för. Det vore bra om mer information kom fram. Just nu är det svårt att ta ställning.
P.S. Mikael Lindgren skulle bli en utmärkt klubbdirektör. Då skulle man också få in en sportchef som kanske levt närmare hockeyn och har en uttalad spelfilosofi som han vill driva.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3081
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Foppas skridskocoach »

Humlannitton wrote:
krysset wrote:Tycker att sidan Skellefteå AIK fans på Facebook är aningen fel ute som smutskAstar Pea Israelsson.
Exempelvis Elin Nyström lägger ut bilder från banderoller i lördags och många tycker att den juniorspelare ska rullad i tjära och utesluts ur klubben. Killen är väl dömd och alla är värd en andra chans. Jag försvarar inte händelsen.
Hur tycker folk aik ska agera om låt säga någon i 1a kedjan skulle misshandla kvinnor. Vad skulle Elin Nyström tyckt då?
Elin är duktig jag tänker på insamlingen kring Oskar Möller men hon är administratör i gruppen och borde t bort detta medelande och denna pajkastning mot Pea!!!!
Man vinner inget på att göra som de gjort och de har vi.a kastat ut medlemmar ur Facebook gruppen
Jag blev blockerad själv då jag tyckte språkbruket skulle träffas ner och att inläggen tas bort.
Verkar som denna Elin fått storhetsvansinne och hur skulle hon bete sig om hon satt öga mot öga med Pea?

Händelsen är skrämmande och tragist för den då 14 årige tjejen. Tror AIK är tyst med tanke på offret och förövarens ålder och deras familjer.
Familjen har tvärtom i snart ett års tid försökt få Pea att uttala sig och få till stånd en transparent diskussion med AIK kring hur de konkret tänker jobba vidare med frågan. Killen värvades mer eller mindre aktivt hit, och bodde i Skellefteå AIK:s lägenhet. Jag tycker absolut att Skellefteå AIK har ett moraliskt ansvar när en ung spelare begår sexuella övergrepp under de premisserna.

Istället upplevde man ett hårdnackat motstånd från Pea som enligt min källa initialt vägrade informera styrelsen om händelsen.

Jag tycker man ska fråga sig detta; om övergreppet skett i samband med en lagfest och offret spelat i damlaget alternativt varit någon styrelseledamots dotter, hur hade man då agerat? Hade man mörkat ner det, hade killen spelat kvar i föreningen? Hur hade Pea och föreningen sett på brottsoffret då?

Det bästa hade varit att spela med öppna kort. Antingen skickat hem soelaren till Umeå igen och tagit tappet av en spelare som har skills, till förmån för värdegrund och principer. Alternativt varit öppen med vad som hänt utan att namnge spelaren, och berätta om den handlingsplan man borde haft för att rehabilitera killen. Samtidigt borde man gått ut med en offentlig ursäkt till brottsoffret och kompenserat henne på något sätt.

Inte för att man måste, men av good will och som krishantering. Då hade man kunnat komma ut ur situationen med högburet huvud och ingen hade kunnat säga att man inte tog händelsen på allvar. Istället valde man att sopa allt under mattan ovh låtsas som ingenting. Inte för att skydda offret eller för den delen förövaren, utan för att försöka undvika att det skulle fläcka ner varumärket och klubbmärket. Tyvärr fick det motsatt effekt.
Jag tycker att det är sjukt svårt att bedöma AIK’s agerande utan att ha alla fakta på bordet (att killen betett sig jävligt illa kan vi utgå från i o m att han är dömd för brottet). Jag tycker dock att det är en jäkla skillnad mellan om övergreppet begås av en 15-årig ungdom jämfört med om någon av a-lagsspelarna eller i ledarstaben skulle begå en liknande handling. Killen är trots allt inte i närheten av att vara något ansikte utåt för föreningen och är inte vuxen. Att man då går mer varsamt fram än om någon av a-lagsspelarna gjort samma sak är ganska naturligt i min värld och det behöver inte tolkas som någon form av tyst godkännande av hans aktion eller som om föreningen skiter i offret. Ytterst få vet antagligen vad som sagts mellan killen ifråga och representanter från AIK.

Om övergreppet skett gentemot en lagkamrat, eller i samband med en av föreningens aktiviteter (då killen får anses vara en representant för föreningen) är det en sak. Då är föreningen involverad och behöver tydligt markera sitt ställningstagande, samtidigt som man har all rätt i världen att kasta ut killen. Men om det är något som skett helt orelaterat till AIK i övrigt tycker jag nog att föreningen gjort rätt. Jag ser inte riktigt poängen med att dela ut ytterligare straff än det han fått i såväl den juridiska som informella ”folkets” domstol. Men eftersom ingen tycks vilja förklara exakt vad som skett får man nöja sig med att spekulera.
Tigerränderna går aldrig ur.
Post Reply