Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Det är ju kanske en självklarhet för er som är mitt i smeten att förstå skillnaden, men jag tveksam till att det är lika självklart för random besökare i hallen.

Där tolkas det nog som en och samma gruppering som står på Västra och det är NP.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by fwd »

CD tröjorna är alltså så diskreta.
Charter Division
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Akerman2 »

Draper: I din krets är det garanterat så. Men Marginalsupportrar som går någon match då och då, 60+are med mera är garanterat annorlunda. Stor del av NPs styrelse är med i CD. Och ändå fattar du inte hur man koppla ett samband?

Nåja. Jag skiter i vilket. Meddelar bara åsikter som inte går enligt önskade ramar och direkt får man syrliga kommentarer. Tror alla förstår att vad som skriks på läktaren inte kan knytas till en förening. Men banderoller, shop med mera är en annan femma.

Du har förresten PM Draper.
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Draper »

Akerman2 wrote:Draper: I din krets är det garanterat så. Men Marginalsupportrar som går någon match då och då, 60+are med mera är garanterat annorlunda. Stor del av NPs styrelse är med i CD. Och ändå fattar du inte hur man koppla ett samband?

Nåja. Jag skiter i vilket. Meddelar bara åsikter som inte går enligt önskade ramar och direkt får man syrliga kommentarer. Tror alla förstår att vad som skriks på läktaren inte kan knytas till en förening. Men banderoller, shop med mera.
I min krets är alltså på jobbet och bland folk som inte är mitt i smeten som någon här ovan uttryckte det. Bara för att vara tydlig. Så även marginalsupportrar verkar ju se skillnad. Nej, det gör jag ärligt talat inte. Har förklarat varför det är så och hur det ska gå till för att det ska se annorlunda ut också. Så lämnar det nu.

För flytta fokus, och det här är inte direkt riktat mot dig Akerman, vilka tar över dom fem-sex platser i styrelsen om CD avgår från NP i sommar? Det är väl knappt så många utöver CD eller folk som redan "gjort sin tid" på årsmötena.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Akerman2 »

Förmodligen ingen!? Det jag menar! Jag skrev i början att CD (dom 10-15 pers) är NP. Tog kanske i men det jag menar är att dom är ofantligt viktiga för NP. Då börjar du raljera över medlemsantal..

Edit: Sen står jag fast vid att det som händer på Västra i organiserad form i mångas ögon förknippas med NP. Dels för att det hänger en stor banderoll NP since 2001 sen för att det är den officiella supporterklubben. Och det är inte så konstigt att de mindre inbitna gör det.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jowa »

Givetvis kopplas allt som sker på västra stå ihop med NP vare sig det är positivt eller negativt. Är NP emot något som sker på västra går de väl ut med en motsägelse?

Jag tycker Ivy beskriver kvällen ganska bra.
Ivy wrote: Ikväll gav de paradoxalt nog intrycket av att prioritera läktarkulturen framför laget samtidigt som de själva bidrog till dålig läktarkultur.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by King Kong »

Jag är både förbannad och besviken över den här protesten och jag förstår inte ett jävla skit av vad den grundar sig på..

Vi spelar hemma i en match där vi kan ta hem seriesegern och då utförs det en protest mot att man skall ha NHL tema kring matchen..
Va fan är det man är rädd för?
På vilket sätt skulle denna tema kväll hota vår läktarkultur?

Nä, AIK bärgade ikväll seriesegern i en underhållande målshow medans delar av fan-skaran valde att vända dom ryggen..
Orsak, jo man hade utlovat NHL tema och då skulle det protesteras..

Jag skäms så jävla djupt in i skälen inför laget att det fan inte är sant..
Dom var och är värda så jävla mycket mer än en protest..
Last edited by King Kong on 02 Mar 2014, 00:11, edited 1 time in total.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Humlannitton »

Trollet wrote: Avslutningsvis till Humlan om det här med framgångar och att vara nöjd. Enligt mig är det där det farligaste sättet att tänka när man är på toppen, att slå sig till ro och tycka att allt är så bra det kan bli. Allt det du listar är positiva saker som klubben genomfört men det innebär inte att allt man gör är bra. Jag tycker också, rent personligen, att åldersargumentet är ganska svagt. Skulle den som är 25 år inte vara lika driven, älska laget lika mycket?

Förutsättningarna idag är inte som förr. Det protesteras verkligen inte i onödan eller särskilt ofta, men det blir oerhört skevt om ribban för att protestera mot något ska baseras på hur klubben sköttes för 15 år sedan. I så fall skulle vi lika gärna kunna vara nöjda med att vara ungefär som Modo är i SHL. De vinner ingenting längre men det är ju jättebra att de inte har dålig ekonomi och harvar i division 1.
Nu slåss du mot halmdockor. Jag sa ingenstans att vi skulle slå oss till ro, eller att allt är så bra det kan bli. Jag skrev inte att allt är bra. Jag skrev inte att den som är äldre har mer rätt att tycka eller brinner mer för laget än en som är yngre.

Jag satte in NHL-temat i ett historiskt perspektiv, och undrar om det är rimligt att påstå att klubbens agerande är att "pissa på" CD eller NP. Jag tycker för min del att det är bra med en dialog mellan klubb och supporterklubb, men tycker inte att vare sig NP eller ännu mindre CD ska ha något slags veto. I de tre ärenden jag kan minnas på rak arm de senaste året så tycker jag tvärtom att AIK handlat rätt och att CD/NP har fel; Hymnen, Edström-gate och nu detta med NHL-temat.

För varje sån grej så växer klyftan mellan gemene man och kärnan på västra stå. Det är inte få som grymtar på sidorna, kan jag tala om. Och nej, ingen skiljer på vad CD gör och vad NP gör bland normalbesökarna. Kvittar helt vilka tröjor eller märken ni har på er, CD ses antagligen som en undergrupp under NP. Min spekulation, skall medges.

Ditt övriga resonemang är också felaktigt. Vi är inte där Modo är, och vore vi där så kanske det vore större mening med att protestera. Men vi kan ju fan inte stå och protestera nu mot att vi kanske kan hamna där Modo är om 5 år. Jag protesterar gärna den dagen jag ser att klubben missköts, men det kan jag verkligen inte se idag.

Avslutningsvis; Jag har full respekt och är full av beundran för alla som lägger ner tid och energi på att både följa till bortamatcher och fixa tifon med allt vad det innebär. Really! Att kritisera ett sånt här beteende är inte samma sak som att säga att det NP och CD gör inte är värt något.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by King Kong »

Btw jag känner mig lite förvirrad vad gäller NP och CD och vem som representerar vem, när, var och hur, är det alltså på t-shirten man ser detta? Och byter ni alltså tröja när ni går "mellan" grupperna?
Ni kanske skulle skriva här då efter era inlägg vilken grupp ni representerar i just det inlägget också då man inte kan se vilka kläder ni har på er här.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snokia »

Ska väl bidra med min åsikt i debatten också.. Nu var jag inte där ikväll men min tonårsdotter var. Hon kommer hem och berättar om banderollen och även att den inte togs ner av dom som satte upp den.. Och enligt vad jag såg på tvn så satt den väl kvar flera minuter in på match. Jag personligen har inte något mot att man protesterar, men ärligt är det inte förbannat dålig stil att inte ta ned den så folket (läs barnen) som står längst fram kan se något?! Det kunde dom inte ikväll!
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jowa »

snokia wrote:Ska väl bidra med min åsikt i debatten också.. Nu var jag inte där ikväll men min tonårsdotter var. Hon kommer hem och berättar om banderollen och även att den inte togs ner av dom som satte upp den.. Och enligt vad jag såg på tvn så satt den väl kvar flera minuter in på match. Jag personligen har inte något mot att man protesterar, men ärligt är det inte förbannat dålig stil att inte ta ned den så folket (läs barnen) som står längst fram kan se något?! Det kunde dom inte ikväll!
Det slutade med att ordningsvakterna tog bort den men det var innan matchstart. Frågan är vem som satte upp den, ingen från CD var ju på plats.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Bobby »

snokia wrote:Ska väl bidra med min åsikt i debatten också.. Nu var jag inte där ikväll men min tonårsdotter var. Hon kommer hem och berättar om banderollen och även att den inte togs ner av dom som satte upp den.. Och enligt vad jag såg på tvn så satt den väl kvar flera minuter in på match. Jag personligen har inte något mot att man protesterar, men ärligt är det inte förbannat dålig stil att inte ta ned den så folket (läs barnen) som står längst fram kan se något?! Det kunde dom inte ikväll!
Den togs ner precis innan/under första målet (som kom 00.24).
Att du såg den under flera minuter på tv'n är ett mysterium.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Draper »

jowa wrote:
snokia wrote:Ska väl bidra med min åsikt i debatten också.. Nu var jag inte där ikväll men min tonårsdotter var. Hon kommer hem och berättar om banderollen och även att den inte togs ner av dom som satte upp den.. Och enligt vad jag såg på tvn så satt den väl kvar flera minuter in på match. Jag personligen har inte något mot att man protesterar, men ärligt är det inte förbannat dålig stil att inte ta ned den så folket (läs barnen) som står längst fram kan se något?! Det kunde dom inte ikväll!
Det slutade med att ordningsvakterna tog bort den men det var innan matchstart. Frågan är vem som satte upp den, ingen från CD var ju på plats.
Va?
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snokia »

Då måste jag ha jävligt dålig koll för jag tyckte den satt uppe när matchen började. Men jag kan ha fel. Det var då iallafall flera ungar som gnällde om den och att dom inte såg något. Nåja, togs den ner före matchen startade så ok. Dock vidhåller jag att orkar man sätta upp den så kan man ta ner den. I övrigt så finns det bara gott att säga om alla som kämpar och sliter med tifon, resor osv.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Bobby »

snokia wrote:Då måste jag ha jävligt dålig koll för jag tyckte den satt uppe när matchen började. Men jag kan ha fel. Det var då iallafall flera ungar som gnällde om den och att dom inte såg något. Nåja, togs den ner före matchen startade så ok. Dock vidhåller jag att orkar man sätta upp den så kan man ta ner den. I övrigt så finns det bara gott att säga om alla som kämpar och sliter med tifon, resor osv.
Skrev aldrig att den togs ner innan matchen började.
Citerar mig själv: "Den togs ner precis innan/under första målet (som kom 00.24)."
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snokia »

Ah, då hade jag koll ändå ;) Tryckte mat i ansiktet så hade halvdålig fokus första 10 :-P
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Skellefteå AIK i media

Post by svartgulsubkultur »

snokia wrote:Tryckte mat i ansiktet så hade halvdålig fokus första 10 :-P
NHL-tema även i TV-soffan ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Skellefteå AIK i media

Post by svartgulsubkultur »

Sen tror jag väl att det mesta kring det här är sagt nu.
Några visade sitt missnöje med en banner, några med att stanna hemma från matchen.
Alla och en vars fria rätt att tycka som dom vill och handla utifrån det.

För mig känns den här dagen som ett jävla antiklimax och väldigt tråkig.
Dels för att AIK väljer att testa en väg som för mig är allt som jag inte vill att AIK ska vara, sånt här får mig att gråta inombords.
Dels för att jag hade sett fram emot den här matchen efter OS-breaket, en lördagsmatch mot anrikt motstånd (jag ser hellre lag med tradition och historia än poplag som Läjkers och Örebro) men då temat kom upp så försvann all geist för den här matchen.
Dels för hur AIK väljer att censurera en ifall man råkar vara "en röst av betydelse" eller vad fan det nu var frågan om.

Men nu spottar vi i nävarna, kavlar upp blåställsärmarna och ger järnet på måndag, Frölunda är ett lag som det kan komma att vara viktigt att ha mesta möjliga psykologiska övertag på inför slutspelet.

FULLA SPJÄLL I SKELLHELL PÅ MÅNDAGKVÄLL!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Skellefteå AIK i media

Post by BigGuyJohan »

är väl en miss eller dålig stil att man inte tar ner banderollen efter man satt upp den.. men där stannar min kritik.. Problemet är då folk förväntar sig att klackledare, CD, folk med starka röster SKA vara på västra..
är det mindre fint att stanna hemma för att man inte vill ha jippofieringen? DET om något är väl ändå en legitim orsak för att stanna hemma?! En massa folk stannar ju hemma pga mer triviala orsaker än detta..

Sen måste jag fråga varför i helvete folk har mage att ifrågasätta CD och/eller NP i ett sånt här fall??!?!
CD och/eller NP och även jag drar igång ramsor för att vi Vill ha stämning på ladan. Men INGEN har rätt att kräva att vi SKA/MÅSTE sjunga! vi är alla privatpersoner som gör det vi gör pga vår kärlek till laget, inte för alla andra på västras/på ladans skull.. Har vi mindre rätt att välja bort en match man inte vill fara på? Hur kan folk kräva att privatpersoner Måste gå på matcher? om man är NP lr CD lr whatever har ingen jävla betydelse faktiskt! Alla är ändå privatpersoner med egna viljor.

Självklart ska NP och CD inte tro att man är större än laget och klubben. men samtidigt får inte klubben glömma hur viktiga klacken är. övriga västra stå får inte heller glömma det. utan kärnan på västra så blir de svårt att få till en bra stämning. blir snabbt att ramsor kommer i otakt om man inte har klackledare, om man inte har starka röster som är villiga att lägga den energin, om man inte har trumman boys som ser till att rätt tempo hålls så att inte folk kommer i otakt.

Jag återkommer i att fortsatt vara ilsken över att folk verkar kräva att man måste vara där.. Jag personligen har missat 5 matcher senaste 6 säsongerna. jag var där igår mot leksand. men lika fullt har ingen någon som helst rätt att kräva att jag ska vara där! oavsett vad mina orsaker skulle vara. lika lite kan folk kräva att SGSK ska vara där. lr häger lr vem fan som helst egentligen..
i samma andemening så kan ingen heller kräva att jag ska sjunga när jag är där, BARA för att jag brukar göra det.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by snokia »

svartgulsubkultur wrote:
snokia wrote:Tryckte mat i ansiktet så hade halvdålig fokus första 10 :-P
NHL-tema även i TV-soffan ;)
Hahaha, jåå körde NHL-tema kombinerat med same-tema i min feberyra ;) Renskav med andra ord :-P
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Akerman2 »

BigGuy, vem kräver att folk ska vara på plats? Att folk ska sjunga?

Det hängde en fet banderoll med en åsikt/budskap som folk debatterar.
Likväl skillnaden mellan CD och NP som kan vara diffus.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Skellefteå AIK i media

Post by BigGuyJohan »

men snälla.. folk raljerar om att de protesterades, om att det inte sjöngs.. osv.. vad innefattar då de? jo dom som satte upp banderollen och sedan gick ifrån matchen, men även dom som stannade hemma tas ju in i de då dom protesterade på sitt sätt eller hur? att de inte sjöngs, att de inte blev nå mycke sammanhängande och taktfullt sjungande av ramsor är väl ett ganska tydligt bevis på att dom som protesterade hemmavid oxå påverkade.
Även om man inte rakt ut sagt att dom och dom har gjort fel osv. så har ändå budskapet varit riktat även mot dom.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Foppas skridskocoach »

Problemet är inte att folk stannar hemma eller är tysta. Det är deras fulla rätt att göra det om de så känner för det.

Men varför köra en banderoll om något så oerhört harmlöst som ett engångsjippo när vår lagkapten ska hyllas för OS-silvret och vi har chans att spela hem seriesegern? Varför bryr ni er ens om jippot? Jag lovar att ytterst få (om ens någon) utanför CD tar särskilt hårt på NHL-temat. De som gillar det tänker nog "kul grej" medan de som ogillar det tänker "lite smålarvigt". Ni reagerar som om klubben valt att spela en match i löventröjor. Det tycks inte finnas några proportioner eller gråzoner där ni kan ha överseende med om klubben i en enskild match väljer att göra något som ni inte håller med om. Så fort något ni inte gillar genomförs så anser ni att klubben "pissar" på er. Det är rätt uppenbart att en och annan tycker att de bör ha vetorätt gentemot klubben i vissa frågor. Ledsen, men så funkar det inte.

Det mest sorgliga är att ni konsekvent agerar på ett sätt som skapar en splittring mellan NP (som 99% av supportrarna uppfattar som avsändare) och övriga supportrar. Det vinner ingen på, varken klubben, NP eller supportrarna i övrigt. Troligtvis inte charterdivisionen heller.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Skellefteå AIK i media

Post by svartgulsubkultur »

Du vet tvärsäkert att igår var igår och sen är det bra?
Om klubben skulle ta ett steg till längs NHL-stigen och tex införa en barntilltalande, NHL-influerad logga på samma sätt som Luleå gjorde för två år sen?
Eller införa cheerleaders?
Anar man oråd är det väl bättre att försöka säga ifrån innan allt bajs hamnat i fläkten, eller?

Sen har givetvis marknadsavdelningen fullt mandat att göra vad de vill, att NP eller någon annan anser sig ha vetorätt stämmer inte.

Pratade med Pea igår efter matchen och han var tydlig i att det är legitimt att sälja själen för mammon. Ord som oroar mig på riktigt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

+1 King Kong, fattar ingenting.
Last edited by smogz on 02 Mar 2014, 12:27, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Flodgrodan
Posts: 11
Joined: 07 Aug 2012, 16:13

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Flodgrodan »

Något jag tycker är oroväckande är att man, trots jippon på en lördagskväll, inte kan få arenan fullsatt om det inte är match mot Luleå(om ens då), eller slutspel. DET skäms då jag betydligt mer över än Kiss-cam och Nallekastning... Vi säkrade Seriesegern och Jimmie firades för sitt OS-Silver som den ende spelaren från Elitserien som tog en plats, det är lördag eftermiddag, men det går lik förbannat inte att fylla ladan.

Tänk vilken stämning det varit igår om CD var där och styrde upp... Men jag förstår grejen. Jag håller inte med, men jag förstår, så jag säger varken bu eller bä, jag hade en bra hockeykväll och sjöng ut som vanligt ändå, kul att ett fåtal andra gjorde detsamma, men var svårt att hålla sig för skratt den större delen av matchen då västra var uppdelat i 5 olika takter :lol:
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Humlannitton »

Uppenbarligen har även Elin Ala i Norran problem med att skilja på NP och CD.
Elin Ala wrote:Noterar slutligen att North Power satt upp en banderoll med texten "NHL-tema = hockeykulturell mörkläggning" innan matchen drog igång. Först protesteras det mot en kort utlåning till Björklöven, nu över en matchs NHL-tema. Det sistnämnda var i mina ögon en frisk fläkt.

Ska SHL-lagen fortsätta locka publik till arenorna och därmed få nog med intäkter för att utvecklas, då måste de uppdatera sin produkt emellanåt. Om Skellefteå AIK varit lika rädd för förändring som North Power hade laget fortfarande spelat seriematcher mot Björklöven.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Skellefteå AIK i media

Post by King Kong »

Självklart får alla göra precis som dom vill och självklart är alla indvider med en egen fri vilja oavsett om man tillhör NP, CD, båda 2 eller inget av dom.

Jag kan rikta det här inlägget till vilken supporter som helst..

Det tar ont i hjärtat när jag går på match och det bara är 4000 pers på plats, när Skellefteå är en sån hockeystad och stolt slår sig för bröstet över att vara det, på samma sätt tar det ont i hjärtat när supportrar som gärna ser sig själv som Sveriges bästa supportrar väljer att göra som igår med anledning av ett NHL tema. Jag tycker man sänker sig själv och Skellefteås supporters varumärke långt ner i skiten helt enkelt.

Som jag sagt tidigare måste man vara lite taktisk i sina aktioner och än en gång blev det bara förbannat fel och folk stod bara och skakade på huvudet och tyckte att det var jävligt löjligt och att man riktar protesten mot laget är för mig ofattbart. Laget stängde serien den kvällen med oss som seriesegrare och tackades av vissa supportrar med en protest i form av tystnad. Ofattbart. Märkligt. Tragiskt.

Jag går på hockey för att jag älskar sporten och mitt lag. Jag går på matchen live för att jag älskar att stå där med andra som delar mitt intresse för sporten och delar min passion för laget. Jag har visat mitt stöd för AIK i mer än 30 år på plats i ladan, genom motgångar och i framgångar. Huvudsyftet har dock alltid varit detsamma, att visa passionen för laget och hjälpa dom genom sång och stöd.

Hockeykulturen har ändrats under dom 30 åren och kommer säkert att ändras på något sätt även framöver. Att ”gömma” sig bakom att hockeykulturen hotas av ett NHL tema och att en protest riktad mot laget där av är legitim blir för mig lite av ett antiklimax.

I över 30 år har jag som sagt stått med mina jämlikar på läktaren och visat min kärlek för laget, det har varit det primära. Men idag är det alltså viktigare för delar av supportrarna att göra en protest, i en match där AIK säkrar seriesegern i elitserien och firar av lagets lagkapten som ensam representerat SHL i OS.
Den delen av vår hockeykultur har helt klart förändras och det till det sämre.

Jag har stått på västra i den gamla ladan och skanderat "SHC klapp, klapp, klapp, SHC, klapp, klapp, klapp"..
Förhoppningsvis kan ni som inte var med då förstå hur extremt märklig den här protesten mot NHL temat uppfattas av mig..

Skellefteå AIK har som förening aldrig stått starkare, varken på isen eller vid sidan av. AIK är ledande vad gäller ishockey i Sverige, både hockeymässigt och organisatoriskt.
AIK som förening siktar precis som hockeylaget på att hela tiden bli bättre, att utvecklas och ett av dom problem man brottas med är precis som alla andra lag, att få mer folk till arenan.

Därför provar man olika grepp och jag tycker att AIK är jävligt duktiga på att lyssna på sina fans och försöka tillmötesgå oss. Men jag hoppas för mitt liv inte att AIK någonsin hamnar i den position som föreningen 13 mil söderut gjort.
Den föreningen har från och till styrts av fansens påtryckningar och protester. En skör förening som inte vågat ta beslut som gått mot den supporterskara som haft högst röster.

Det finns så jävulskt mycket passion här att om den riktas rätt och konstruktivt så kan vi skapa magi, det har vi alla sett. Enade är vi svårstoppade. Splittrade är vi inte lika starka.

Med det sagt står det alla fritt att både stanna hemma, protestera eller byta lag.
Jag kommer att fortsätta älska laget och visa mitt stöd, i med och motgång, med eller utan kiss-cam eller hissandet av flaggor i taket och "hall of fame" liknande NHL influerade saker..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Skellefteå AIK i media

Post by micktålbot »

http://www.svt.se/nyheter/sverige/lakar ... tagsledare" onclick="window.open(this.href);return false;
Den här videon om läkarnas situation och hur vården alltmer kommersialiseras går direkt applicera på det som händer med idrottten. Idrotten har alltid varit en folkrörelse i Sverige men nu är spelet inte längre idrott utan en kommersiell produkt som i slutändan gör att sporten i sig inte är mer än en reklam för företagandet (branding) i sig, ett företagande där själva idrotten bara är en del i det som bringar inkomst. Jippon som NHL-teman kommer inte växa sporten på sikt, säkert inte ens på kort sikt, det är aktiva supporterrörelser som gör det, från botten och upp. Titta på de stora fotbollslagen i Europa, inga jävla jippon där som ska sälja 'produkten' utan det är sånger som You'll never walk alone som gör att folk kommer tillbaka. Jag tycker AIKs inställning är vedervärdig och jag tycker de protester som NP och CD gjort inte bara är helt rättfärdiga jag tycker de är varit för mesiga för att verkligen få någon form av genomslag eller resultat. Det krävs agressivare och större protester för att få människor runtomkring att inse allvaret. När protesterna är en liten banderoll eller att vara tyst i några minuter tycker folk bara att de som protesterar är barnsliga. Det är inte periferin som ska håvas in i arenan, det är kärnan som måste växa sig utåt. Det är en sådan kärna som gör att Djurgården har de publiksiffror de har i Allsvenskan hemma som borta exempelvis.
claymore
Posts: 64
Joined: 21 Jun 2011, 19:49

Re: Skellefteå AIK i media

Post by claymore »

Trist att det ska till protester om något så oförargligt som kiss-cam och nallekastning. Tycker att protesterna kan hållas inne tills dess att klubben försöker sig på "häftigt djurnamn på amerikanska", "cheerleaders" eller "vedervärdiga handklappor".
Slutligen måste jag tillstå att jag som medelålders sittplatssupporter helt har missat vad CD är för något trots att jag är den inom min bekantskapskrets som är överlägset störst AIK nörd. Därför är det ej heller förvånande att majoriteten av besökare och TV-tittare likt mig lär ha utgått från att det var NP som protesterade. Vill slutligen tillägga att ni i klacken (undantaget en i mitt tycke onödig protest) gör ett fantastiskt bra jobb som den sjätte utespelaren vad ni nu än valt att kalla er för.
Post Reply