Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Akerman2 »

Sportis wrote:Man tror inte sina ögon när man ser att folk vill in med Forsberg istället för Holloway. Visst, Bud har inte varit bra, men ska vi ta guld i vår så måste vi få igång honom.
+1

Sen kan Bud, i princip på egen hand, ordna en seger.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by GroovyEd »

Intressanta kedjor på träningen idag. Möller-Bell-Lindström, Jimmie-PP-Bud.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Inte ens på träningen, utan den officiella laguppställningen. Det var inte många alls på matchvärmningen. Men ja, intressanta. Möller och Bud har väl i princip alltid spelat ihop ända sedan början av förra säsongen, förutom några matcher där det testades annat utan positiva resultat. Å ena sidan bra att testa när Holloway är lite ur slag, men å andra sidan lite risky business känns det som.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by GroovyEd »

Ah såg det nu, läste lite snabbt. Tror det kan bli jävligt lyckat, eller ja, det man hoppas på iallafall! ;)
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Foppas skridskocoach »

Frågan är hur mycket vikt man ska lägga vid uppställningarna på pappret. Wallsson vaskar om betydligt mer än sin föregångare och det kan ju alltid vara frågan om lite tjuv och rackarspel för att sätta griller i huvudet på motståndarna.

I matchen i lördags spelade vi med 53 olika kedjekombinationer. Det blir säkert fler än de vi ser på laguppställningen idag.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Foppa-coach - Alldeles säkert, det räknar jag med! Man lär ju inte vara sen att röra om lite mer om det inte ger några positiva vibbar. Sen kan det mycket väl vara som du säger: tjuv och rackarspel. Vi skulle mycket väl kunna se en helt annan uppställning på isen redan från start också, det är långt ifrån ovanligt i slutspelet!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by TS_ »

Dagens uppställning = Aprilskämt?
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by tazman »

TS_ wrote:Dagens uppställning = Aprilskämt?
Utveckla tack.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Egentligen tycker jag att man ska trixa med kedjor under serien så man har klart för sig hur man ska ställa upp i slutspel. Hoppas detta väcker Bud.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by TS_ »

tazman wrote:
TS_ wrote:Dagens uppställning = Aprilskämt?
Utveckla tack.
Lite orolig att förändringarna gör oss sämre.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Foppas skridskocoach »

TS_ wrote:
tazman wrote:
TS_ wrote:Dagens uppställning = Aprilskämt?
Utveckla tack.
Lite orolig att förändringarna gör oss sämre.
Känns ändå skapligt så här långt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by TS_ »

Foppas skridskocoach wrote:
TS_ wrote:
tazman wrote:
Utveckla tack.
Lite orolig att förändringarna gör oss sämre.
Känns ändå skapligt så här långt.
Jag medger att jag hade fel, och det är jag glad för. 8-)
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Luftar lite tankar kring utespelarnas prestationer hittills i slutspelet.

Burström/Granberg & Sevc/Klingberg - har varit urstabila och bör hållas orörda.

Övriga backar tävlar om resterande tre platser. Erik har -3 och 5 insläppta, flest av samtliga. Skogs varvar bra insatser med slarviga pass, Alm tar för många tvåor, Lindgren stundtals för vek i närkamperna.

Hela tredjekedjan är inget annat än klockren - Melker/Lindberg/Emanuelsson. I övrigt har Arvidsson och Möller presterat på topp.

Petterström och Lundberg har högpresterat, även om det finns lite kvar till högsta betyg, speciellt för Petterström som varit vassare tidigare; lider dock av att han spelar i en formation med kamrater som är helt ur slag.

Pettersson får ett okej betyg, var mycket bra mot BIF men sämre nu mot LHC.
Lindström får också ett okej betyg i min bok, visst gör han stundtals bra grejer och slår ett öppnande pass, men hans generella beteende är förutsägbart och temposänkande eftersom han allt som oftast går i samma Tenkrat-bågar samt håller pucken alldeles för länge. Ego.
Bellemare har en bra bit till toppnivån och har inte alls någon tajming i passningsspelet. Dock okej defensivt. Hade hoppats på en magisk comeback som senast.

Underbetyg får ges till Forssell (osynligare än osynligast), Jimmie (lyckas inte skapa något offensivt, kraftlös) och Bud (ser ibland ointresserad ut, dribblar för mycket och skjuter för lite). Vi har inte råd att dessa spelare ligger så långt under sin nivå, i synnerhet om vi tar oss till final och där möter än hårdare motstånd. Vi behöver en Luledödande Forre, en hårdskjutande Bud och en matchvinnande genombrotts-Jimmie för att gå hela vägen.

Tror inte på "bänka för att skicka signaler" - bara om någon är rejält skadad ska någon av dessa vila. Tar vi två raka matcher så har vi en veckas vila till finalmatch 1, vilket måste vara målsättningen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Jag är fundersam kring allt dribblande som blir när man kör 14-forwards. Är det verkligen ett bra sätt att matcha laget att knappt köra två byten per period med samma manskap?

Eftersom båda toppkedjorna är ur slag just nu så är jag för en återgång till gamla uppställningar.

3e-kedjan är just nu untouchable så den får vara hel.

1a: Jimmie - Petterström - Jocke (ev. Forsell istället för Pontus)
2a: Möller - Bellemare - Bud (Bellemare är Otajmad, Bud utan självförtroende - ge dom tryggheten att spela med varandra tillbaka)
3e: Young-guns
4e: Arvidsson - Forsell - Lundberg (även om jag gillar Adam P väldigt mycket så vill jag ha tyngd i denna kedja och jag kräver att Arvidsson spelar, tror den blir för dålig bakåt med Lundberg el. Forsell utanför)
14e Adam P
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

smogz wrote:Text
Håller med fullständigt. Hittills har det dessutom inte visat någon positiv effekt alls att byta plats på Jocke och Bud. Bud ska spela med Möller och Pierre tycker jag. De känner varandra klart bäst. Tror inte första blir sämre av att gå tillbaka heller. Ingen av linorna producerar ändå som det är nu, att dessutom slänga in oroligheter i form av omkastningar är bara att be om problem.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Micke »

Jepp där är nog alla överens. Jag har funderat på om vi skulle vila Jimmie nästa match, om han är skadad alltså. Men vi vet ju inget, så svårt att säga något konkret. Men om vi säger att Jimmie är skadad så tycker jag han ska vila nu. Då skulle jag vilja ha det så här:

1a: Jocke - Pontus - Arvidsson
2a: Bud - PEB - Möller
3e: Melker - Oscar - Petter
4e: Adam - Forre - Martin

Foppa sjunde

Alternativt att Pontus byter med Forre, men är rädd att den kedjan blir för "klen" då. Även om Pontus inte är något monster så är han kraftigare.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Trollet wrote:
smogz wrote:Text
Håller med fullständigt. Hittills har det dessutom inte visat någon positiv effekt alls att byta plats på Jocke och Bud. Bud ska spela med Möller och Pierre tycker jag. De känner varandra klart bäst. Tror inte första blir sämre av att gå tillbaka heller. Ingen av linorna producerar ändå som det är nu, att dessutom slänga in oroligheter i form av omkastningar är bara att be om problem.
Kan det ha något med att göra med att man inte tycker att nån av kedjorna blir tillräckligt bra bakåt i ett slutspel, att Bud och Möller tillsammans väger för lätt? Men fan Jocke är väl inte större och starkare än Bud.

Eller tycker man att man ska dela upp Rightarna? Känns nästan som det är orsaken. Tycker i vilket fall att det inte funkat. Om det är en enda sak jag skulle vilja förändra i laget så är det just första och andra-kedjan.

Byt tillbaks till formationser som bevisligen funkat.
Jimmie - Forsell - Jocke (nu när Petterström verkat hamna i fjärde)
Bud-Belle-Möller

Det tror jag kan ge en uppryckning på de kedjorna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

I slutspelet har de ju i princip int varit nå kedjor att tala om. Man har rullat på folk rätt rejält. Endast vid pp och bp kört strukturerat kring vilka som spelat. Och även just efter pp då man oftast satt in "fjärde kedjan" annars ha man senaste matcherna sett alla spela med alla i princip.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by dovienya »

Tycker JockeL har skött defensiven som aldrig förr?
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rampa »

BigGuyJohan wrote:I slutspelet har de ju i princip int varit nå kedjor att tala om. Man har rullat på folk rätt rejält. Endast vid pp och bp kört strukturerat kring vilka som spelat. Och även just efter pp då man oftast satt in "fjärde kedjan" annars ha man senaste matcherna sett alla spela med alla i princip.
Mycket beroende på att AIK spelat så intensivt att avblåsningarna stundtals varit få, vilket gjort flygande byten lite pö om pö ibland.
Men det verkar ju inte heller spela så stor roll vilka som lirar med vem. Alla konstellationer går hem.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Grejen är att jag tror det finns mer att ta ut från Holloway, Möller, Bellemare, Jimmie och Jocke än vi fått ut hittills. Jag vill inte bara vinna mot Luleå, jag vill gärna krossa dom. Därför spekulerar jag med en match kvar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Hank »

Oroar mig, som allla andra, en aning för backsidan. Dels att vi tappar två av våra tre bästa backar (Sevc och Granberg) och ytterligare två topp 6-backar (Skogs och Klingberg), dels att vi tappar tre av fyra fysiska backar (Sevc, Granberg, Skogs). Detta samtidigt som vi tycks värva relativt orutinerat och även verkar ge Aho en chans. Jag räknar tills vidare in Bengtsson och Erik A i lagbygget. Som jag ser det finns det i sådana fall endast en plats kvar att fylla. Drömmen vore en tvåvägsback, kanske en något mer konservativ Sevc-typ men med ännu bättre förstapass.

Räcker det verkligen? Framförallt fysiskt?

Samtidigt kan man tänka på att vi under stora delar av grundserien spelade utan både Granberg och Klingberg. Under säsongens inledande 18 omgångar saknade vi dessutom Sevc (han missade i alla fall 18 matcher totalt, kommer inte ihåg om han var borta något senare under serien?).

Även utan dessa tre levererade vi bra resultat. Minns någon hur det såg ut i de mer statiska momenten där fysik kan tänkas extra viktigt, typ boxplay, under den perioden? AIK:s tanke verkar ju vara att spela med högre press (vilket leder till mindre behov av råstyrka), men om/hur detta funkar i praktiken är ju en annan femma. Men kanske har vi redan svaret på det, delvis, i form av förra säsongsinledningen?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Jo vi spelade ju utan Granberg, Klingberg och Sevc inledningsvis och det var ju inte katastrofPanik bakåt så om vi får in en lite mer fysisk back till laget så klarar vi oss.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by smogz »

Kanske vi till och med klarar oss utan en mer fysisk back. Det skulle kännas tryggt att få in en sån, men måste erkänna att jag är nyfiken på experimentet att köra utan uttalade sådana. Dock vet jag inte om jag är beredd att chansa på att experimentet går hem. Gissar att det kommer in fler.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Hank »

En förutsättning är ju också att Alm kommer att spela en större roll. Det tror jag också att han kommer klara, som i grundserien i fjol fast ett eller två snäpp bättre.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

I sammanhanget ska påminnas om följande statistik:
Erik Andersson - 49 spelade matcher i grundserien - 7 insläppta mål och totalt +26.
Helt ok.
User avatar
gurra
Posts: 77
Joined: 15 Jun 2011, 19:26

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by gurra »

Kan inte minnas att vi släppte in 7 mål under grundserien... Pics, or it didn't happen!
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Akerman2 »

Antar att vi inte värvar någon ny keeper nu när Jocke åker över. Då står vi med Mackan Svensson och Stefan Steen.

Lovande Steen som dock aldrig spelat en seniormatch och Mackan med 42st elitseriematcher (varav 4 slutspelsmatcher). Går inte att komma ifrån att man är orolig. Mackan visade prov på hög klass förra säsongen och tror nog han fixar att vara en mer uttalad förstakeeper. Men ja, nog är man en smula orolig!
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by VonCheese »

Akerman2 wrote:Antar att vi inte värvar någon ny keeper nu när Jocke åker över. Då står vi med Mackan Svensson och Stefan Steen.

Lovande Steen som dock aldrig spelat en seniormatch och Mackan med 42st elitseriematcher (varav 4 slutspelsmatcher). Går inte att komma ifrån att man är orolig. Mackan visade prov på hög klass förra säsongen och tror nog han fixar att vara en mer uttalad förstakeeper. Men ja, nog är man en smula orolig!
Jag är rätt övertygad om att vi kommer VÄRVA en ersättare till Jocke E.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Är inte säker på att Jocke åker över..
Locked