Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Trollet »

AIK - visa hjärta! (Då krossar ni FBK)

Inför de två bortamatcherna mot HV71 och Frölunda skrev kollega Markman att han efterlyste inställning och ett lag som jobbar för varandra solidariskt. Vi stackare som besökte Västsverige fick inte se mycket av den varan, insatsen mot Frölunda var rent av generande dålig och nu vill det verkligen till att det där uttrycket ”studsa tillbaka” tas på allvar. För Färjestad slår man inte på halvfart.



Jag ödslar inte mer av internets totala utrymme på Frölundamatchen än att här och nu konstatera att med den inställning laget kom ut i lördags så vinner man inga hockeymatcher i Elitserien 2011/2012. Så den biten måste upp och det rejält.
På skadesidan hittade vi i lördags Jimmie Ericsson, Christian Söderström och under matchen skadade Martin Lundberg. Dessutom har vi de långtidsskadade backarna Tomas Skogs (blindtarmen) och Fredrik Styrman (ljumskarna), båda opererade och några veckor bort, och fotskadade forwarden Melker Karlsson. Från Sundsvall Hockey har Oscar Lindberg nu kallats hem och även om det inte blev många matcher där nere så blir han intressant att följa i morgon kväll. Oscar spåddes ju få ett genombrott den här säsongen och centrade förstakedjan tidigt under säsongen. Svårt att tro idag när han är utlånad till Allsvenskans botten men så var det.

Av ovanstående är Jimmie den som saknas klart mest. Laget blir väldigt tunt utan honom och hans mentala påverkan är nog större än man tror. Även Chrippe (magsjuk senast) skulle det vara trevligt att få tillbaka, han har lyft ordentligt efter jul efter en halvtrög start.

I Färjestad skadade sig målvakten Cristopher Nilstorp inför match senast och verkar osäkert startande. Mot Djurgården spelade istället uttalade andremålvakten Fredrik Pettersson-Wentzel och han gjorde det så bra att han höll nollan (1-0). Hur som helst är det en försvagning för vargstammen. Jonas Frögren är tillbaka i spel och värmlänningarna kommer med ett relativt intakt lag till Skellefteå.

Det går att snacka laguppställningar, kedjeformationer och att den och den måste stiga fram, kliva upp i nivå, ta ansvar osv. Men till den här matchen handlar det till nästan hundra procent om något så fundamentalt om inställning. Skellefteå – Färjestad har alla förutsättningar att bli en toppmatch där det som vanligt lär smälla i sargerna och snackas fult mellan varven. I normala fall är AIK hyfsat klara favoriter i matchen, det är bara den där insatsen i lördags som sitter i bakhuvudet.

Vi lär få se Jocke Eriksson i målet den här gången, och när vi nu börjar närma oss slutspel hoppas jag att Anders Forsberg gör ett tydligare ställningstagande kring vem som är förstemålvakt i laget. Jag köper visserligen tanken med att det är mycket värt med två matchtränade målvakter. Samtidigt kan jag inte komma ifrån att jag tycker Jocke är värd mer speltid än han fått den här säsongen med de resultat han visat upp. På alla andra platser i laget gäller ”den som är bäst ska premieras och få spela”. Det vore trevligt att se den tankegången få lite mer inflytande även på målvaktssidan.

/Trollet
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by svartgulsubkultur »

Jäpp, nu är det på med blåstället som gäller.
Och inget höjer arbetsmoralen som att ha 5-6000 ylande skogstokar bakom sig.
På tisdag drar dessutom Yngre Gardet igång sin nystartade juniorklack och de kommer att hjälpa till att sätta extra mycket svartgul färg på Västra.

Se till att bidra du med, imorgon ska det tryckkoka i SKA!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by svartgulsubkultur »

http://www.folkbladet.nu/283218/2012/01 ... -jimmie-co" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker verkar kunna spela imorgon och Chrippe måste ju ha blivit frisk men de övriga ska vi nog inte räkna med.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Chippen »

Då jag är ganska medicinskt inkompetent, och inte har opererat bort blindtarmen så kanske någon kan svara på varför det skulle ta upp till 4 veckor för Skogs att komma tillbaka.
Är det att man väntar på att stygnen ska "ätas" upp av kroppen eller?

I vilket fall är han grymt saknad av mig på isen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Special Brew »

Nu är det fan dags att studsa tillbaka! Jocke i målet får vi hoppas. Vi vinner med 3-2.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Lappmössan »

Nu jävlar.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by svartgulsubkultur »

svartgulsubkultur wrote:Jäpp, nu är det på med blåstället som gäller.
Och inget höjer arbetsmoralen som att ha 5-6000 ylande skogstokar bakom sig.
På tisdag drar dessutom Yngre Gardet igång sin nystartade juniorklack och de kommer att hjälpa till att sätta extra mycket svartgul färg på Västra.

Se till att bidra du med, imorgon ska det tryckkoka i SKA!
Kolla in bilderna på FB från YGs tifomålning igår.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1880
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by GroovyEd »

Chippen wrote:Då jag är ganska medicinskt inkompetent, och inte har opererat bort blindtarmen så kanske någon kan svara på varför det skulle ta upp till 4 veckor för Skogs att komma tillbaka.
Är det att man väntar på att stygnen ska "ätas" upp av kroppen eller?

I vilket fall är han grymt saknad av mig på isen.
Hans blindtarm var väl rent utav inflammerad, som jag förstått är det för att det gått så pass långt som han är borta så länge, hade det upptäckts tidigare hade han varit tillbaks snabbare. Men jag kan ju ha fel.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Rampa »

Samling i Tryckkokar Arena! :D Tjusigt sgsk.
Nu vill vi se inställning och glöd. Glöd som i den värsta smidesässjan.


Chippen wrote:Då jag är ganska medicinskt inkompetent, och inte har opererat bort blindtarmen så kanske någon kan svara på varför det skulle ta upp till 4 veckor för Skogs att komma tillbaka.
Är det att man väntar på att stygnen ska "ätas" upp av kroppen eller?

I vilket fall är han grymt saknad av mig på isen.
Jag är inte expert, men vid ingrepp då man öppnar bukhinnan är det väl nästan obligatorium med fyra veckors rehab. Tror jag.
Jag saknar också dalmasen.
Tompa
Posts: 527
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Tompa »

Färjestad är utan tvekan det lag som AIK har det mest jobbigt emot. Förbluffande statistik, inte EN seger mot FBK under ordinarie tid på dom TIO senaste matcherna, det är inga tillfälligheter. Nu vill jag se att AIK kan stå emot Färjestads tyngd både i försvars- och anfallszon, att inte Frögren och backarna får slänga omkring AIK:s forwards som små vantar och att AIK:s backar kan stå emot Färjestads tunga forwards, få stopp i spelet och vara starka framför Jocke imål. Oj vad Jimmie kommer saknas imorgon, dags för någon annan att visa vägen och ledaregenskaper!
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by smogz »

Oerhört viktigt att försvarsspelet görs fullt ut mot Färjestad. När dom får långa anfall på oss där vi ställer upp statiskt är vi alldeles för svaga. Det går bara att bota genom att göra pressförsvarsspelet fullt ut. Iofs att spela hela matchen i deras zon är förstås också nått som funkar, men det är lite svårt att få till..
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by don_tomassso »

Tror på en ny sur förlust mot FBK 2-3 i sudden.
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Special Brew »

Undrar varför matchen inte är upplagd på svenskaspels lången ännu. Vill ju gambla lite. ;)
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Sketch »

Visst har tonen på kommentarerna på norrans hockeyblogg och folkbladet gått och blivit jäkligt negativa den senaste tiden? Vi är tvåa i elitserien för i helvete, med en match mindre spelad än ettan och trean! Har detta lag tagit oss så här långt ska vi supportrar självklart stå bakom dem hela vägen.

Ge JÄRNET på västra nu, laget behöver det!
FRAMÅT AIK!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by svartgulsubkultur »

Nu är det matchdag, taggad som fan!
Flugsvampsstuvning till lunch idag så pulsen lär väl öka ytterligare något på de fjorton timmar som återstår.
SCHLÄPP PUCKEN!!!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by svartgulsubkultur »

Alle nach die Halle!
Ingen vill ju heller missa en eventuell periodpauspresentation av sista värvningen ala Mikko M -08 eller Libor/Branda -06 ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Zimme »

"vi har äran att presentera...WÄÄÄÄÄÄÄJN GRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄTTZKYYYYYY" :-D
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3092
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Foppas skridskocoach »

Special Brew wrote:Undrar varför matchen inte är upplagd på svenskaspels lången ännu. Vill ju gambla lite. ;)
Pssst. Det är inte 1986 längre. Man får spela på andra bolag än Svenska Spel.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Markman »

Enligt A-Fop är både Skogs, Melker och Hynning spelbara.. "Sen får vi se om de spelar", var dock den efterföljande kommentaren, så vi får se vad som händer..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3092
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Foppas skridskocoach »

Markman wrote:Enligt A-Fop är både Skogs, Melker och Hynning spelbara.. "Sen får vi se om de spelar", var dock den efterföljande kommentaren, så vi får se vad som händer..
Intressant... Melker in och Foppa alt Hynning ut känns ju som en given uppgradering.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Markman »

Foppas skridskocoach wrote:
Markman wrote:Enligt A-Fop är både Skogs, Melker och Hynning spelbara.. "Sen får vi se om de spelar", var dock den efterföljande kommentaren, så vi får se vad som händer..
Intressant... Melker in och Foppa alt Hynning ut känns ju som en given uppgradering.
Är alla hela och fullt spelbara så håller jag med, men Melker har trots allt knappt tränat på is sedan han kom tillbaka, vilket får mig att tveka lite grann.. Vi ska inte stressa bort Melkers självförtroende genom att starta upp honom ur form, då tror jag faktiskt mer på att vila honom i någon match och köra med Foppa/Hynning istället..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
marre
Posts: 3195
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by marre »

Skogs tillför ju hur matchotränad han än är..Alm/Granberg som backpar håller ju inte ens Timrå klass..
User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Markman »

Ärligt talat vill jag se Skogs-Klingberg som backpar med Granberg som sjundeback, ifall Skogs är så pass i form att han kan spela på en bra nivå.. När Skogs är i den form han var innan han blev skadad tror jag att han kan komplettera Klingberg alldeles lysande!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Fdskebo »

Markman wrote:Ärligt talat vill jag se Skogs-Klingberg som backpar med Granberg som sjundeback, ifall Skogs är så pass i form att han kan spela på en bra nivå.. När Skogs är i den form han var innan han blev skadad tror jag att han kan komplettera Klingberg alldeles lysande!
Jepp.
Lindgren-Burström
Pikken-Edström
Skogs-Klingberg
Granberg

Det är en bättre uppställning än någon tidigare under säsongen. Även om man kan tycka att Pikken-Edström känns konstig på papperet. Idealiskt vore ju att spela Pikken med Linkan, men det fuckar ju upp övriga uppställningar om man inte lyfter in Granberg. Men vem av Burström/Edström petar han? Skulle vara Burström i så fall som inte rosat marknaden på slutet.

Alltså;
Lindgren-Pikken
Skogs-Klingberg
Granberg-Edström
Burström

nja, jag tror nog mer på första ändå. Även om det finns alternativ om Burström inte studsar tillbaka.
User avatar
schteffe
Posts: 1923
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by schteffe »

Finns säkert revanschlusta hos många spelare sen den flata bortaturnén, inte minst Linkan och Nisse. Hoppas de kan hitta tillbaka till sitt superstabila spel från tidigare på säsongen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by svartgulsubkultur »

schteffe wrote:Finns säkert revanschlusta hos många spelare sen den flata bortaturnén, inte minst Linkan och Nisse. Hoppas de kan hitta tillbaka till sitt superstabila spel från tidigare på säsongen.
Exakt, och jag hoppas att det inte bara är spelarna som knyter näven i byxfickan inför kvällens match.
Jag som supporter känner då en jävulsk taggning för att visa var skåpet ska stå.
Ikväll går vi upp i topp igen om alla på läktaren och på isen ger sitt yttersta.

FULLA SPJÄLL I SKELL-HELL IKVÄLL!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1880
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by GroovyEd »

svartgulsubkultur wrote:Alle nach die Halle!
Ingen vill ju heller missa en eventuell periodpauspresentation av sista värvningen ala Mikko M -08 eller Libor/Branda -06 ;)
Åhå... Av någon anledning får jag gåshud varje gång jag hör någon nämna Libors namn, något liknande ikväll och jag kissar nog på mig :)
Harks
Posts: 82
Joined: 17 Jun 2011, 14:08

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by Harks »

Super-Morgan dömmer :D
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by svartgulsubkultur »

Harks wrote:Super-Morgan dömmer :D
Stort M...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Omg 43 - 31/1 kl. 19.00 - Skellefteå AIK - Färjestads BK

Post by TS_ »

3.15 x pengarna på att Färjestad vinner
Locked