#70 John Klingberg

Moderator: Styrelsen

lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #70 John Klingberg

Post by lazerkrobbe »

Rollie wrote:
barrskog wrote:
Chippen wrote:..Blir han så bra så att han efter nästa säsong drar över till NHL, så får vi inte några pengar för honom heller så även den dörren är ju stängd.
Och skulle han bli riktigt bra, men inte NHL-bra, så kommer Frölunda kalla "hem" honom direkt. Ser inte heller riktigt vitsen med Klingberg-värvningen..
Så är känslan. Antingen blir han så bra att Frölunda ger honom ett bra erbjudande och han drar utan att tveka eller så suger han och AIK vill inte ha kvar honom. Känns som en kortsiktig värvning som vi inte kommer få speciellt mycket nytta av.
Är ni 100 på att han skulle dra till Frölunda om dom lockade? Blev han inte lite misshandlad av den klubben tidigare?
Sen passar väl vårat offensiva spel han bättre än deras gröthockey?
Personligen tycker jag att det var en vettig chansning att plocka in John, sen får vi svaret nästa säsong?
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: #70 John Klingberg

Post by barrskog »

lazerkrobbe wrote:
Rollie wrote:
barrskog wrote: Och skulle han bli riktigt bra, men inte NHL-bra, så kommer Frölunda kalla "hem" honom direkt. Ser inte heller riktigt vitsen med Klingberg-värvningen..
Så är känslan. Antingen blir han så bra att Frölunda ger honom ett bra erbjudande och han drar utan att tveka eller så suger han och AIK vill inte ha kvar honom. Känns som en kortsiktig värvning som vi inte kommer få speciellt mycket nytta av.
Är ni 100 på att han skulle dra till Frölunda om dom lockade? Blev han inte lite misshandlad av den klubben tidigare?
Sen passar väl vårat offensiva spel han bättre än deras gröthockey?
Personligen tycker jag att det var en vettig chansning att plocka in John, sen får vi svaret nästa säsong?
Säker kan man aldrig vara :) Men han har sagt att Frölunda är klubben i hans hjärta, så jag tror inte de behöver vifta med en allt för stor sedelbunt för att han ska vända söderut. Skulle tro att han hellre bor i GBG än i Skeå också. Men visst, vårt spel passar honom bättre än frölundas, så han kanske prioriterar det över annat.

Personligen ser jag hellre att vi satsar på Jörn- och Glommers-bördiga som vi har goda chanser att behålla en lång tid framöver
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

Rollie wrote: Så är känslan. Antingen blir han så bra att Frölunda ger honom ett bra erbjudande och han drar utan att tveka eller så suger han och AIK vill inte ha kvar honom. Känns som en kortsiktig värvning som vi inte kommer få speciellt mycket nytta av.
Vi ska inte heller glömma bort att han, efter denna säsong, endast spelat av 1:a året på sitt 3-års med Dallas, så lyckas vi få honom att utvecklas riktigt bra och att han på allvar börjar visa att han har likheter med Rundblad och följer hans kurva så är ju risken stor att Dallas suger upp för att göra sitt sista år i AHL.

Så i vilket fall, om han tar stormsteg uppåt så lär chansen vara liten att vi får någon nytta av honom alls efter nästa säsong, och då tycker jag att detta vara en riktigt meningslös värvning.
Nog för att vi har fått en stämpel om att vara en språngbärda till NHL, men det brukar ju vara för spelare som har blivit nobbade och vill tillbaka (Lethonen, Möller, Holloway, Jocke L är väl exempel på sådana spelare), men i Klingbergs fall blir ju bakvänt och som sagt var så borde/bör vi ge mera istid åt Edström istället som vi kommer att betydeligt mera långvarig glädje av.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #70 John Klingberg

Post by lazerkrobbe »

barrskog wrote: Säker kan man aldrig vara :) Men han har sagt att Frölunda är klubben i hans hjärta, så jag tror inte de behöver vifta med en allt för stor sedelbunt för att han ska vända söderut. Skulle tro att han hellre bor i GBG än i Skeå också. Men visst, vårt spel passar honom bättre än frölundas, så han kanske prioriterar det över annat.

Personligen ser jag hellre att vi satsar på Jörn- och Glommers-bördiga som vi har goda chanser att behålla en lång tid framöver
Vi har väl inte dom ungdomarna med den potential som Klingberg har? Visst finns det en risk att vi tapapr honom till Frölunda, men personligen tror jag att Foppa kan snacka honom till rätta, roll i laget, NHL o.s.v, o.s.v.... ;)
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

lazerkrobbe wrote: Vi har väl inte dom ungdomarna med den potential som Klingberg har? Visst finns det en risk att vi tapapr honom till Frölunda, men personligen tror jag att Foppa kan snacka honom till rätta, roll i laget, NHL o.s.v, o.s.v.... ;)
Det är större risk att vi tappar honom till NHL/AHL om han gör en riktigt bra utveckling nästa år, detta för att han trots allt har kontrakt med Dallas. Om de sedan väljer att låna ut honom igen så undrar jag hur det funkar.

Går frågan först till den senaste klubben i Europa, dvs vi eller?

Jag tänker på pengarna som betala ut förresten, fick verkligen Frölunda pengar för honom, då han gick från Frölunda till Jokerit och därifrån till NHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #70 John Klingberg

Post by Trollet »

Chippen wrote:
lazerkrobbe wrote: Vi har väl inte dom ungdomarna med den potential som Klingberg har? Visst finns det en risk att vi tapapr honom till Frölunda, men personligen tror jag att Foppa kan snacka honom till rätta, roll i laget, NHL o.s.v, o.s.v.... ;)
Det är större risk att vi tappar honom till NHL/AHL om han gör en riktigt bra utveckling nästa år, detta för att han trots allt har kontrakt med Dallas. Om de sedan väljer att låna ut honom igen så undrar jag hur det funkar.

Går frågan först till den senaste klubben i Europa, dvs vi eller?

Jag tänker på pengarna som betala ut förresten, fick verkligen Frölunda pengar för honom, då han gick från Frölunda till Jokerit och därifrån till NHL.
1. Dallas lånar ut spelaren till vilken klubb de vill. Europa har inget draftsystem på det sättet, han kan bli utlånad till Teg om det är så.
2. 50k USD per säsong de senaste fyra säsongerna delas ut det året spelaren skriver på för NHL-klubben.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #70 John Klingberg

Post by Hank »

Men ersättningen går väl via ligan? Luleå blev väl blåsta på pengar för Omark och Harju på grund av det, om jag minns rätt, även om det också finns en extrafond som man kan ansöka ur för sådana felsitsar. Klingberg skrev på för Jokerit innan han skrev på för Dallas. Nu kan det ju också vara så att man justerat den här ordningen sedan Omark/Harju-affären.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #70 John Klingberg

Post by Zimme »

KHL har inget avtal med NHL har jag för mig, därför betalas inga pengar för spelare som går från KHL till NHL.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

Trollet wrote:
1. Dallas lånar ut spelaren till vilken klubb de vill. Europa har inget draftsystem på det sättet, han kan bli utlånad till Teg om det är så.
2. 50k USD per säsong de senaste fyra säsongerna delas ut det året spelaren skriver på för NHL-klubben.
F*ck! Blande ihop begreppen..det är ju om en spelare har kontrakt med klubben som den klubben har första tjing, eller är ju ute och cyklar nu oxå?

Jo, det där med summan är jag medveten om, men det är ju om en spelare går från ES. Nu gick ju inte Klingberg från ES utan från SM-Liiga, och då är det ju inte säker att det är samma sak.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #70 John Klingberg

Post by lazerkrobbe »

Chippen wrote:Det är större risk att vi tappar honom till NHL/AHL om han gör en riktigt bra utveckling nästa år, detta för att han trots allt har kontrakt med Dallas.
Med tanke på att han i princip saknar både talang och potential att bli bra (enligt dig?), så torde väl risken att tappa honom till NHL/AHL vara mer eller mindre = 0 ? ;)
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

lazerkrobbe wrote: Med tanke på att han i princip saknar både talang och potential att bli bra (enligt dig?), så torde väl risken att tappa honom till NHL/AHL vara mer eller mindre = 0 ? ;)
Enligt mig så förstår jag inte vad Dallas skrev med honom från första början ens, men om han nu ska ta den utveckling som de flesta här inne tror så vidareutvecklade jag det bara, och tror inte att det är till Frölunda han går, utan tillbaka till Dallas så att den organisationen får iaf ett år (hans sista på de kontrakt han har) under deras flagg.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #70 John Klingberg

Post by lazerkrobbe »

Chippen wrote:
lazerkrobbe wrote: Med tanke på att han i princip saknar både talang och potential att bli bra (enligt dig?), så torde väl risken att tappa honom till NHL/AHL vara mer eller mindre = 0 ? ;)
Enligt mig så förstår jag inte vad Dallas skrev med honom från första början ens, men om han nu ska ta den utveckling som de flesta här inne tror så vidareutvecklade jag det bara, och tror inte att det är till Frölunda han går, utan tillbaka till Dallas så att den organisationen får iaf ett år (hans sista på de kontrakt han har) under deras flagg.
Chippen, jag bara läser och kommenterar det du skriver, får en känsla av att du bestämt dig men inte riktigt förstår varför... ;)
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

lazerkrobbe wrote: Chippen, jag bara läser och kommenterar det du skriver, får en känsla av att du bestämt dig men inte riktigt förstår varför... ;)
ja, jag har bestämt mig för att det är en väldigt dålig värvning som gjorde av Klingberg och nej, jag ser inte likheterna med Rundblad heller.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #70 John Klingberg

Post by Skidrow »

Chippen wrote:
lazerkrobbe wrote: Chippen, jag bara läser och kommenterar det du skriver, får en känsla av att du bestämt dig men inte riktigt förstår varför... ;)
ja, jag har bestämt mig för att det är en väldigt dålig värvning som gjorde av Klingberg och nej, jag ser inte likheterna med Rundblad heller.
Ta bort 0 på tröjan :)

Jag tror på Klingberg nästa säsong btw.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #70 John Klingberg

Post by lazerkrobbe »

Chippen wrote:
lazerkrobbe wrote: Chippen, jag bara läser och kommenterar det du skriver, får en känsla av att du bestämt dig men inte riktigt förstår varför... ;)
ja, jag har bestämt mig för att det är en väldigt dålig värvning som gjorde av Klingberg och nej, jag ser inte likheterna med Rundblad heller.
Och det är väl det, att du har bestämt dig, i kombination med att du samtidgt skriver att han är NHL-material (jo, om Dallas bestämmer sig för att plocka över han så är han just det) och att John gjorde en mycket bra debut i AIK, som förbryllar åtminstone mig.
Hur får du ihop det - NHL material, bra debut och väldigt dålig värvning?
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

lazerkrobbe wrote: Och det är väl det, att du har bestämt dig, i kombination med att du samtidgt skriver att han är NHL-material (jo, om Dallas bestämmer sig för att plocka över han så är han just det) och att John gjorde en mycket bra debut i AIK, som förbryllar åtminstone mig.
Hur får du ihop det - NHL material, bra debut och väldigt dålig värvning?
Om du läst allt jag skrivit, vilket du verkar ha gjort så borde du veta varför jag tycker som jag göra, men oki. Jag tar det igen.
Han började bra, vilket är vanligt då en spelare kommer till en ny klubb. Han känner glädje att bryta mönster och mest troligtvis dåliga mönster. Spelar därför på glädje en stund, för att sedan sjunka tillbaka till sin rätta nivå igen, och kanske lägre. Kan ta Mattias Sjögren som ett annat lysande exempel på det fenomenet. Började bra, sjönk sedan i prestation om blev bara en i mängden.

Jag hade inte sagt någon om det halvår som Klingberg fick nu varit ett "se och lära"-halvår, men med tanke på den istid han fick och det förtroende han fick så är det en dålig värvning. För han tog inga steg uppåt, utan fortsatte snarare att backa tillbaka och bli om än sämre. Visade inget av sina offensiva kvaliteer alls, och defensivt visade han endast stora brister.
Att vi sedan tog honom på 1.5 är dåligt tänkt, om de har tänkt att utveckla honom, för det verkar ju som om det är först år #3 på senior nivå som man får frukt, och år #3 har vi inte honom.
Kan vara som Trollet skrev tidigare att vi trodde att vi värvade en spelare som var mera färdig än vad som verkligen visade sig vara.

NHL-material, näe..det har inte jag påstått, utan det har Dallas påstått genom att de signade honom. Jag ser inte det, utan att jag har skrivit det är mera som en förlängning på andras påståenden att Frölunda kommer suga upp honom OM han utvecklas under nästa säsong. Då tror jag Dallas plockar tillbaka honom, så enkelt är det med det.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #70 John Klingberg

Post by bruno »

Chippen wrote:
lazerkrobbe wrote: Och det är väl det, att du har bestämt dig, i kombination med att du samtidgt skriver att han är NHL-material (jo, om Dallas bestämmer sig för att plocka över han så är han just det) och att John gjorde en mycket bra debut i AIK, som förbryllar åtminstone mig.
Hur får du ihop det - NHL material, bra debut och väldigt dålig värvning?
Att vi sedan tog honom på 1.5 är dåligt tänkt, om de har tänkt att utveckla honom, för det verkar ju som om det är först år #3 på senior nivå som man får frukt, och år #3 har vi inte honom.
Kan vara som Trollet skrev tidigare att vi trodde att vi värvade en spelare som var mera färdig än vad som verkligen visade sig vara.
År 3 på seniornivå för Klingberg är nästa säsong. Eller gills inte dom 33 matcher han gjorde säsong 10/11?
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

bruno wrote: År 3 på seniornivå för Klingberg är nästa säsong. Eller gills inte dom 33 matcher han gjorde säsong 10/11?
Nu räknar jag bara matcher i ES och då får jag det till 26 matcher, och det är ungefär vad man kan förvänta sig att en spelare står bokförd när han är i toppen av sin årskull som junior.

Att han sedan säkerligen har så pass lite istid i flertalet av hans matcher att han inte ens fått betyg gör att jag jag mera räknar den säsongen som *"se och lär" och inte som en fullgod säsong.
Det i sig gör att jag räknar denna säsong som den första på seniornivå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #70 John Klingberg

Post by bruno »

Chippen wrote:
bruno wrote: År 3 på seniornivå för Klingberg är nästa säsong. Eller gills inte dom 33 matcher han gjorde säsong 10/11?
Nu räknar jag bara matcher i ES och då får jag det till 26 matcher, och det är ungefär vad man kan förvänta sig att en spelare står bokförd när han är i toppen av sin årskull som junior.

Att han sedan säkerligen har så pass lite istid i flertalet av hans matcher att han inte ens fått betyg gör att jag jag mera räknar den säsongen som *"se och lär" och inte som en fullgod säsong.
Det i sig gör att jag räknar denna säsong som den första på seniornivå.
Blir ju helt fel att räkna det året som ett "juniorår" när han spelade 13 matcher i juniorhockey mot 33 på seniornivå. Sen efter en snabb koll så snittade han 12:34 i istid/match det året vilket väl räcker gott till att få ett betyg. Dom 7 matcher han hade i Borås hade han garanterat upp mot 17-18 minuter/match också.

http://estat.hockeyligan.se/c/LPlayersT ... Position=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

bruno wrote: Blir ju helt fel att räkna det året som ett "juniorår" när han spelade 13 matcher i juniorhockey mot 33 på seniornivå. Sen efter en snabb koll så snittade han 12:34 i istid/match det året vilket väl räcker gott till att få ett betyg. Dom 7 matcher han hade i Borås hade han garanterat upp mot 17-18 minuter/match också.

http://estat.hockeyligan.se/c/LPlayersT ... Position=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, visst finns det hål i mitt resonemang, men om om han spelat så pass mycket, tycker du inte att Frölunda borde ha behållit honom och inte skeppat iväg en så pass ung och lovande back då, som du vill göra sken av att han är?

Visst hoppas jag att hans nästa säsong ska bli i enlighet med övrigas 3:e år, OM man nu ska räkna in han säsong i Frölunda, men om så är fallet så borde han har varit betydligt längre fram nu än vad han är.
Så nej, jag vidhåller att det var en kass värvning och att vi värvade en spelare som vi trodde stog längre fram än vad han gjorde, och hade hoppet om att "bara han kommer hem till Sverige och tryggheten så blommar han ut". För mig finns faktiskt inte mycket i hans ½ år här som jag kan se peka mot det.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #70 John Klingberg

Post by bruno »

Chippen wrote:
bruno wrote: Blir ju helt fel att räkna det året som ett "juniorår" när han spelade 13 matcher i juniorhockey mot 33 på seniornivå. Sen efter en snabb koll så snittade han 12:34 i istid/match det året vilket väl räcker gott till att få ett betyg. Dom 7 matcher han hade i Borås hade han garanterat upp mot 17-18 minuter/match också.

http://estat.hockeyligan.se/c/LPlayersT ... Position=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, visst finns det hål i mitt resonemang, men om om han spelat så pass mycket, tycker du inte att Frölunda borde ha behållit honom och inte skeppat iväg en så pass ung och lovande back då, som du vill göra sken av att han är?

Visst hoppas jag att hans nästa säsong ska bli i enlighet med övrigas 3:e år, OM man nu ska räkna in han säsong i Frölunda, men om så är fallet så borde han har varit betydligt längre fram nu än vad han är.
Så nej, jag vidhåller att det var en kass värvning och att vi värvade en spelare som vi trodde stog längre fram än vad han gjorde, och hade hoppet om att "bara han kommer hem till Sverige och tryggheten så blommar han ut". För mig finns faktiskt inte mycket i hans ½ år här som jag kan se peka mot det.
Var ifrån har du fått att Frölunda "skeppade" iväg honom? Han valde själv att gå till Jokerit.

– Valet stod mellan Jokerit och Frölunda. Jag ville bort från Göteborg för att utvecklas socialt och bli en bättre ishockeyspelare. Jag tror att det spelas en mer fartfylld hockey i Finland som gynnar utvecklingen av mitt defensiva spel.

John Klingberg hade inför säsongen ett starkt år bakom sig. Han var i Frölunda stundtals helt ordinarie i A-laget. Han stod för fem assist på 26 framträdanden och spelade dessutom till sig en plats i JVM-laget. Säsongen avslutades sedan med att han blev svensk J20-mästare med Frölunda. I slutspelet mäktade han med elva poäng (1+10) på sju matcher.

Detta var urklipp från denna artikel: http://hockeysverige.se/article/1235394 ... e-ratt-lek" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #70 John Klingberg

Post by smogz »

Chippen wrote:
smogz wrote:Oväntat att Klingberg sågas vid fotknölarna av just Ante och Chippen...
Varför var det så väntat att jag skulle såga honom?
Varför jag inte är överraskad- För att jag upplever dig Chippen som en stor åsiktsmaskin som vänder kappan efter vinden. Gör Klingberg en Rundblad och blommar ut nästa år kommer du att hylla värvningen som du nu sågat. Det finns sällan några nyanser i ditt resonerande, bara svart eller vitt.

Jag tycker mig se den största grundtalangen av alla våra backar hos Klingberg, ja även mer än Edström och det tycker jag mig ha kunnat se på det han visat under våren. Sen är han rätt vårdslös emellanåt och väger lite lätt i sargdueller, kanske försöker för mycket ibland. Men han är ingen spelare som ska spela safe för då är han kass. Han måste dock kunna värdera när han ska spela safe och inte.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

smogz wrote: Varför jag inte är överraskad- För att jag upplever dig Chippen som en stor åsiktsmaskin som vänder kappan efter vinden. Gör Klingberg en Rundblad och blommar ut nästa år kommer du att hylla värvningen som du nu sågat. Det finns sällan några nyanser i ditt resonerande, bara svart eller vitt.

Jag tycker mig se den största grundtalangen av alla våra backar hos Klingberg, ja även mer än Edström och det tycker jag mig ha kunnat se på det han visat under våren. Sen är han rätt vårdslös emellanåt och väger lite lätt i sargdueller, kanske försöker för mycket ibland. Men han är ingen spelare som ska spela safe för då är han kass. Han måste dock kunna värdera när han ska spela safe och inte.
Vänder kappan efter vinden? peka gärna på vart jag inte står för mitt ord är du väldigt snäll. Innan du gjort så tar jag dig inte på allvar.

Att jag kan erkänna att jag har fel, är inte samma sak som att vända kappan efter vinden, och ja. Skulle Klingberg blomma ut så är det självklart att jag erkänner att jag hade fel i min teori, men jag kommer fortfarande vidhålla att värvningen är fel och kom vid fel tidpunkt och på alldeles för lösa grunder och var ett alldeles för stort risktagande.
Att jag från det ska gå och hylla en värvning som i mina ögon är felaktigt känns inte rätt.

Men jag måste ärligt säga att det känns riktigt tryggt att ha dig på forumet, som verkar veta precis hur jag tycker och tänker och vad jag kommer göra. Det ska du ha credit för.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #70 John Klingberg

Post by smogz »

Du söker dessutom alltid konflikt, har ett otroligt behov att få sista ordet och tror att alla diskussioner är en tävling. Jag skrev att det var så jag uppfattade dig, det kräver inga bevis.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

smogz wrote:Du söker dessutom alltid konflikt, har ett otroligt behov att få sista ordet och tror att alla diskussioner är en tävling. Jag skrev att det var så jag uppfattade dig, det kräver inga bevis.
Du får uppfatta precis hur du vill, och jag är glad att du har en egen uppfattning och saker och ting.
Vad jag däremot inte förstår är varför det ska vara fel att bemöta påståenden om mig själv som du kommer med. Förklara det gärna för mig.

Vad gäller min åsikt om Klingberg så står jag fast vid den, och kommer att hävda att det var en onödig värvning och kommer även fortsättningsvis att tycka att det är konstigt att det accepteras en värvning av unga killar ibland, medans det ibland sågas värvningar av unga killar.

Styrman blev ju sågad till fotknölarna då han värvades, och det trots att Forsberg strödde lovord över honom. Nu har vi inte sett ett dugg av hans kvaliteer heller, mycket tack vare hans skador och det är ju något som Skellefteå borde haft koll på, då han historiskt sett varit mycket skadad från unga år.

Sörensen sågades, och det var kanske den märkligaste värvningen inför denna säsong.

Klingberg gör en usel insats de matcher han spelade, men lovordas. Jag kan nästan garantera att han inte fått spela så mycket som han fått göra om inte Edström skadats.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #70 John Klingberg

Post by smogz »

Det är klart du ska bemöta, jag förväntar mig inget annat. Jag tror till skillnad från dig att Klingberg har mycket högre potential än alla våra övriga backar, och jag tycker att det var värt att värva honom även om hanb inte skulle blomma ut nästa år. Enligt mig måste man våga för att vinna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

Klart att man ska våga för att vinna, och skönt att man kan tycka olika om spelare och värvningar.

Men om han inte blommar ut nästa år, vad exakt är det då som gör honom till en bra värvning? Visst bredd i truppen, men den spelare som han egentligen konkurrerar mest mest med av våra egna unga är ju Edström.
Visst kanske man är lite hemmablind med honom, och Klingberg ska väl ha bättre offensiv (vilket jag iofs inte såg) men Edström har bättre defensiv och spelare ett mera vårdat spel på isen. Det i sig gör att Edström går före Klingberg för mig, och då är som Klingberg utanför direkt.

Nu förutsätter ju detta att Pikken ersätts (för jag kan inte tänka mig att han är kvar nästa år) och att Forsberg inte har tänkt att låta Klingberg axla den roll som var tänkt åt Pikken.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #70 John Klingberg

Post by smogz »

Ok blommar han inte ut så kan du ha rätt i att det inte var en bra värvning. Dock tycker jag ändå inte att det var en felvärvning. Kostnaden är antagligen inte jätte hög och det finns potential. I man måste våga anda så tycker jag ändå att det var rätt att värva honom. Hur han coachades i slutspelet däremot har jag åsikter om.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #70 John Klingberg

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote:Men om han inte blommar ut nästa år, vad exakt är det då som gör honom till en bra värvning?
Kanske lite orättvist att plocka ut en mening ur ditt inlägg, men det där gäller ju faktiskt i lika hög grad för samtliga värvningar. Om inte Holloway hade presterat skulle man ju exempelvis kunnat fundera över vad som gjorde honom till en bra värvning, etc...
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

smogz wrote:Ok blommar han inte ut så kan du ha rätt i att det inte var en bra värvning. Dock tycker jag ändå inte att det var en felvärvning. Kostnaden är antagligen inte jätte hög och det finns potential. I man måste våga anda så tycker jag ändå att Gry var rätt att värva honom. Hur han coachades i slutspelet däremot har jag åsikter om.
Jag hade inte sagt så mycket om han hade fått, låt säga 5-7 minuter per match under den tid han var här nu. Då hade jag som förstått att det var för nästa år som han värvades.
Nu fick han betydligt mycket mer och körde rätt hårt, trots hans skrala insats. Det i sig får mig att tro att det fanns en övertro på honom och att de trodde att de värvat en bättre spelare än vad de verkligen fick.

Att han fick så mycket istid kan ju till viss del bero på att Edström var skadad och att den andra offensiva backen var hur blek som helst.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply