#70 John Klingberg

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

#70 John Klingberg

Post by Markman »

Image
Född: 1992-08-14, Lerum
Position: D
Klubbfattning: Höger
Längd: 185 cm
Vikt: 78 kg
Kontrakt: 12/13 (oklart)

För att bygga på sitt rykte som hockeysveriges plantskola ännu mer kommer nu ännu en ung lovande spelare till Skellefteå AIK. I detta fallet handlar det om John Klingberg, senast från Jokerits organisation i SM-liiga, där han spelat både i just Jokerit, men även varit utlånad till Kiekko-Vantaa i finska andraligan. Jokerit har under säsongen haft 10 backar på kontrakt, och flera andra förutom Klingberg har också varit utlånade till Kiekko-Vantaa, så konkurrensen har helt klart varit hård om platserna.

Klingberg draftades 2010 av Dallas i femterundan, samma år som Oscar Lindberg, Petter Granberg och Marcus Sörensen. Klingberg har också ett påskrivet och klart tre-års entry-level kontrakt med just Dallas, påskrivet inför denna säsongen.

Klingberg beskrivs i första hand som en offensivinriktad back, men är inte helt oäven i defensiv zon heller. Hans största styrkor ligger dock i spelet med puck. Klingberg har vidare bra känsla för spelet och besitter en bra skridskoåkning. Han väger lätt, men har lite samma egenskaper som Anders Forsberg beskriver hos Marcus Sörensen: "Han är lite för tuff för sin egen storlek".

Spelarprofil på EP
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: John Klingberg

Post by Zimme »

Känns som att man får ge honom en ärlig chans, svårt veta var han står i jämförelse med övriga backar.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: John Klingberg

Post by Zimme »

Olli, vad säger du? du som har koll på finska ligan.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: John Klingberg

Post by Rampa »

Är Klingberg klar för Aik? Och var bekräftas det? Hittar inget på hemsidan eller EP.
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: John Klingberg

Post by olli »

Han har inte fått spela mycket. Jokerit berättar att dom ville ha han kvar men kille själv ville tillbaka Sverige.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: John Klingberg

Post by Zimme »

Rampa wrote:Är Klingberg klar för Aik? Och var bekräftas det? Hittar inget på hemsidan eller EP.
Han är ju i stan redan.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: John Klingberg

Post by olli »

Rampa wrote:Är Klingberg klar för Aik? Och var bekräftas det? Hittar inget på hemsidan eller EP.
Jokerit .com säger att han ska till ES. Och på samma artikkel dom säger att nya ES klubben kommer ut med saken senare.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: John Klingberg

Post by Zimme »

olli wrote:Han har inte fått spela mycket. Jokerit berättar att dom ville ha han kvar men kille själv ville tillbaka Sverige.
Jokerit har ju iofs en skaplig backsida med Väänänen och Niemi så det kan nog vara svårt att slå sig in som offensiv back.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: John Klingberg

Post by Jokard »

Känns litegrann som "Varför värva en ung back när vi har så bra egna talanger?" Men kan han tillföra laget någonting så är det inget att gnälla över!

Välkommen John.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: John Klingberg

Post by Rampa »

Zimme wrote:
Rampa wrote:Är Klingberg klar för Aik? Och var bekräftas det? Hittar inget på hemsidan eller EP.
Han är ju i stan redan.
Det i sig bekräftar väl inte att han är klar för oss, men jag hittade en artikel som påstår övergången.
http://www.hockeysverige.se/article/127 ... skelleftea" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
zoogin
Posts: 49
Joined: 02 Aug 2011, 20:07

Re: John Klingberg

Post by zoogin »

Killen vill ha SM guld i sitt CV, vinna guldet igen året efter & sedan dra till Dallas & kanske vinna Lord Stanleys buckla?

Välkommen till guldvinnare 2012!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: John Klingberg

Post by 374 »

Är han mer än sjunde back?
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: John Klingberg

Post by don_tomassso »

på denna sida finns han redan med i truppen
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=21717" onclick="window.open(this.href);return false;
o enligt norran är han på plats för att skriva på o genomgå läkarundersökningen.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: John Klingberg

Post by don_tomassso »

Nu har vi väl seriens yngsta backuppsättning.Men han e ju snabbare på rören än Alavaara.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: John Klingberg

Post by Rampa »

Han bekräftades nyss på EP, mellan mina inlägg här.
Grabben har ju talang. Vi får väl se hur mycket av den som "lyftet" till Skellefteå Aik släpper loss.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: John Klingberg

Post by Zimme »

374 wrote:Är han mer än sjunde back?
Svårt säga, dock billigare och förmodligen inte sämre än JAA.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: John Klingberg

Post by Lappmössan »

Vad i helvete håller AIK på med egentligen?
Ännu en yngling utifrån och en som dessutom inte skulle fylla någon som helst roll i laget. Vi har fem 90-talister på backsidan redan! Dessutom någon som jag sett beskrivas som "den sämsta backen i finska ligan" av diverse finnar.. Okej i PP men sämre än Rundblad defensivt. Och i PP har vi redan Edström.. Detta tar oss inte närmare ett guld, inte på långa vägar..
Last edited by Lappmössan on 15 Nov 2015, 19:46, edited 3 times in total.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: John Klingberg

Post by barrskog »

Bilden visar Jack Campbell och inte John Klingberg

*Mod: Tack, korrigerat!
Last edited by barrskog on 20 Jan 2012, 13:01, edited 1 time in total.
Tompa
Posts: 517
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: John Klingberg

Post by Tompa »

Den här killen måste verkligen användas på rätt sätt, om man tyckte Rundblad spelade med små marginaler så är det ingenting mot John Klingberg. Måste vara en värvning för framtiden, Klingberg har en enorm upside, men Klingberg på isen i en sudden mot Färjestad i en SM-final, knappast..
Winning isn't everything, it's the only thing
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: John Klingberg

Post by 374 »

Tyckte han var dålig i JVM.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: John Klingberg

Post by GroovyEd »

Om vi säger såhär= Billigare, troligen bättre än Alavaara. Rightare. Klart uppköp mot JAA.
User avatar
EuphoniC
Posts: 148
Joined: 16 Jun 2011, 08:47

Re: John Klingberg

Post by EuphoniC »

Inte för att vara nedlåtande men jag hade hoppats på något större, stabilare, mer rutin och därmed även dyrare. Känns som vi har många redan i egna led som skulle kunna fungera lika bra. Känner mig lite besviken. Eller kommer det fler backar?? :roll:

Ska vi sikta på guld tror jag nog att man också måste lätta lite på lädret. Att köpa billiga spelare som kan utvecklas här är eller som man hoppas ska göra "come back" är inte guld-material.

Kan förstås visa sig vara rätt, men det är en annan femma.
Last edited by EuphoniC on 20 Jan 2012, 13:25, edited 1 time in total.
/Jonas
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: John Klingberg

Post by groenahulken »

Utan att jinxa för mycket vill jag säga att det finns iaf potential i killen till nästa år ..
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: John Klingberg

Post by Chippen »

Lappmössan wrote:Vad i helvete håller AIK på med egentligen?
Ännu en yngling utifrån och en som dessutom inte skulle fylla någon som helst roll i laget. Vi har fem 90-talister på backsidan redan! Dessutom någon som jag sett beskrivas som "den sämsta backen i finska ligan" av diverse finnar.. Okej i PP men sämre än Rundblad defensivt. Och i PP har vi redan Edström.. Detta tar oss inte närmare ett guld, inte på långa vägar..
Om vi säger så här.
I stort håller jag med dig om man ska försöka få ynglingar från de egna leden, men vart i de egna leden hittar du en back som kan gå in och spela i ES nu direkt?

Jag var väl inte så imponerad av honom i detta JVM, tyckte att han gjorde det bättre förra året. Har stor potential iaf, men visst hade jag väntat mig en lite mera rutinerad spelare.

Att han beskrivs som "sämsta backen i SM-liiga" ska man nog inte ta så hårt. Om han inte har trivts så är det lätt att spela dåligt oxå.
Se bara på vad som hände med Sourovy då han lämnade Skellefteå...
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: John Klingberg

Post by Lappmössan »

Chippen wrote:
Lappmössan wrote:Vad i helvete håller AIK på med egentligen?
Ännu en yngling utifrån och en som dessutom inte skulle fylla någon som helst roll i laget. Vi har fem 90-talister på backsidan redan! Dessutom någon som jag sett beskrivas som "den sämsta backen i finska ligan" av diverse finnar.. Okej i PP men sämre än Rundblad defensivt. Och i PP har vi redan Edström.. Detta tar oss inte närmare ett guld, inte på långa vägar..
Om vi säger så här.
I stort håller jag med dig om man ska försöka få ynglingar från de egna leden, men vart i de egna leden hittar du en back som kan gå in och spela i ES nu direkt?
Edström? Granberg? Alm? Och i framtiden, om vi satsar på dem och inte tar in en massa ynglingar från andra klubbar kanske killar som Pudas, Lindholm, Aho, Pettersson, Söderberg m.fl.
Klingberg är inte bättre än Edström, Granberg eller Alm.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: John Klingberg

Post by GroovyEd »

Edström lirar ju på 6 backar, han petar nog Styrman till och med. Nog tror jag att Klingan är värvad för sin offensiv, där petar han både Alm och Granberg så det bara sjunger om det.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: John Klingberg

Post by Trollet »

GroovyEd wrote:Edström lirar ju på 6 backar, han petar nog Styrman till och med. Nog tror jag att Klingan är värvad för sin offensiv, där petar han både Alm och Granberg så det bara sjunger om det.
Jag tror också att Alm och Granberg är de han konkurrerar med. Granberg är lätt att gilla men jag tycker han ställer till det för sig lite väl ofta än så länge. Lite som Alm var i början av säsongen.
Alla tre blir nog stabila Elitseriebackar med tiden.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: John Klingberg

Post by lazerkrobbe »

Förutom att det kanske inte känns som den värvning som kommer att vinna guldet åt oss, så tycker jag det är ett härligt kaxigt budskap till dom andra deltagarna i ES från serieledarna - vi 'kickar' vår mest rutinerade back och ersätter honom med en 19-åring...
Har vår backbesättning blivit svagare av bytet JAA<-> Klingberg? Finns väl egentligen inget som tyder på det?
Vet inte hur väl JAA utnyttjade sin storlek? (och han var ju ingen bjässe ändå)
Då det gäller dom övriga bitarna i backspelet så har jag förstått att det är omöjligt att vara sämre än JAA?
zacce
Posts: 346
Joined: 15 Jun 2011, 16:58

Re: John Klingberg

Post by zacce »

GroovyEd wrote:Om vi säger såhär= Billigare, troligen bättre än Alavaara. Rightare. Klart uppköp mot JAA.
Min tankegång med...
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: John Klingberg

Post by Zimme »

lazerkrobbe wrote:Förutom att det kanske inte känns som den värvning som kommer att vinna guldet åt oss, så tycker jag det är ett härligt kaxigt budskap till dom andra deltagarna i ES från serieledarna - vi 'kickar' vår mest rutinerade back och ersätter honom med en 19-åring...
Har vår backbesättning blivit svagare av bytet JAA<-> Klingberg? Finns väl egentligen inget som tyder på det?
Vet inte hur väl JAA utnyttjade sin storlek? (och han var ju ingen bjässe ändå)
Då det gäller dom övriga bitarna i backspelet så har jag förstått att det är omöjligt att vara sämre än JAA?
Svårt att göra det speciellt mycket sämre än JAA, en junior gör hans jobb. Klingberg har iaf potential att kunna vara offensiv. Han går ju skicka till J-20 om man vill och lär inte vara dyr.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Post Reply