#70 John Klingberg

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

Foppas skridskocoach wrote:Lugn nu - Klingan kommer att vara grym nästa år.
Vad är det som talar för det?
och kom inte dragandes med att han kommer få en hel försäsong med Skellefteå och bygga på sig muskler..för det är inte på det planet som jag tycker det brister..utan det är i själva spelet och då hjälper det inte att bygga på muskler etc.

Han har inget markeringsspel, för att vara offensiv back så har han ett alldeles för dåligt passningspel och ett alldeles för dåligt timat skott (jag vet att det kommer med rutin).
Tycker inte heller han har blicken för spelet, utan får ofta agera på impuls då hans sävlighet sätter honom i knipa. Att han sedan är ung och ska få göra misstag, svar ja. Dock så ska man lära sig något av dem, men det tyckler jag inte han gör heller.

Visst är det en kort tid han varit här, men jag tycker inte att han gått framåt något alls utan snarare har han gått bakåt från att ha börjat riktigt bra.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #70 John Klingberg

Post by lazerkrobbe »

Chippen wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Lugn nu - Klingan kommer att vara grym nästa år.
Visst är det en kort tid han varit här, men jag tycker inte att han gått framåt något alls utan snarare har han gått bakåt från att ha börjat riktigt bra.
OK, men om han har visat på en potential att spela riktigt bra, så vad är det som talar för att han inte ska hitta den nivån igen? ;)
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

lazerkrobbe wrote: OK, men om han har visat på en potential att spela riktigt bra, så vad är det som talar för att han inte ska hitta den nivån igen? ;)
För jag tror inte att det var hans nivå som han visade upp då, utan mera ett "glädjespel" som ofta visas då en spelare kommer till en ny klubb, men sedan dalar spelaren ned till sin rätta nivå.
Tycker det ofta är så med spelare som kommer in set i trupperna.

Sjögren i FBK är ett annat exempel på sådan kurva.
Mäenpää då han kom till Skellefteå, ett annat

*mod* fixade din quote
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #70 John Klingberg

Post by Humlannitton »

Ante wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Lugn nu - Klingan kommer att vara grym nästa år.
Inte en chans. Sägs dessutom haft en jävla attityd i Frölunda. Nu gör vi om och gör rätt och släpper Klingberg snarats!
Om vi ska fortsätta på Ainas-skvallret så sägs precis samma sak om Johan Alm.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #70 John Klingberg

Post by Ante »

Humlannitton wrote:
Ante wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Lugn nu - Klingan kommer att vara grym nästa år.
Inte en chans. Sägs dessutom haft en jävla attityd i Frölunda. Nu gör vi om och gör rätt och släpper Klingberg snarats!
Om vi ska fortsätta på Ainas-skvallret så sägs precis samma sak om Johan Alm.
Fast detta är långt ifrån nåt Ainas-skvaller så det kan du glömma. Skiter egentligen i vilket. Det viktiga är att han upptar en av få backplaster där vi behöver göra en förändring. Klar prio att agera här.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #70 John Klingberg

Post by Humlannitton »

Ante wrote:Fast detta är långt ifrån nåt Ainas-skvaller så det kan du glömma. Skiter egentligen i vilket. Det viktiga är att han upptar en av få backplaster där vi behöver göra en förändring. Klar prio att agera här.
Det är inte mitt "ainas-skvaller" om Alm heller, men ungdomar har ibland den där märkliga förmågan att mogna med de erfarenheter de gör. Jag har full tilltro till A-Fops förmåga att avgöra huruvida Klingan kommer att blomma ut eller inte till nästa säsong. Huvudsaken är att de inte räknar in honom på de första två backparen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #70 John Klingberg

Post by Zimme »

Vad har hans ev attityd i Frölunda med något att göra?
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #70 John Klingberg

Post by Zimme »

Sen så försökte klubben få hit Klingberg redan innan säsongen och kravet nu var att han skulle vara kvar nästa år, ser inte att det är ett alternativ att man skickar honom. A-fop ser nånting stort i honom och han lär inte lyssna på att vi gnäller.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #70 John Klingberg

Post by Ante »

Zimme wrote:Vad har hans ev attityd i Frölunda med något att göra?
Jaa, den kan ju följa med... En spelares attityd betyder rätt jävla mycket och det pratar vi rätt ofta om sådant härinne om i stort sett alla spelare! Nu kan grabben som Humlan säger mognat.

Kan inte fatta hur ni kan nöja er med en sådan här back i truppen? I mina ögon är backsidan en prioritet att förstärka. Då ryker dom svagaste namnen. Om nu Klingberg mot förmodan blommar ut i en annan klubb kan jag med lätthet ta det.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #70 John Klingberg

Post by Lappmössan »

Var så jävla förbannad på honom och hans 2 minuters byte i slutet av andra igår...
Tycker som Ante att han verkligen inte är nödvändig i truppen (men det har kanske redan framgått i mina tidigare inlägg om honom. ;)) Samtidigt ser jag hellre att vi behåller Klingberg före Styrman.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #70 John Klingberg

Post by Lubbe »

Klingberg har solklart potential. Vore idioti att inte signa Klingberg om han själv vill stanna.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #70 John Klingberg

Post by Humlannitton »

Lubbe wrote:Klingberg har solklart potential. Vore idioti att inte signa Klingberg om han själv vill stanna.
Han har redan kontrakt för nästa säsong.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #70 John Klingberg

Post by bruno »

Ante wrote:
Zimme wrote:Vad har hans ev attityd i Frölunda med något att göra?
Jaa, den kan ju följa med... En spelares attityd betyder rätt jävla mycket och det pratar vi rätt ofta om sådant härinne om i stort sett alla spelare! Nu kan grabben som Humlan säger mognat.

Kan inte fatta hur ni kan nöja er med en sådan här back i truppen? I mina ögon är backsidan en prioritet att förstärka. Då ryker dom svagaste namnen. Om nu Klingberg mot förmodan blommar ut i en annan klubb kan jag med lätthet ta det.
Alltså, du är medveten om att han är 20 år gammal? Var nog få här inne (inte jag iaf) som hade förhoppningen att han skulle komma i år och vara jätteframträdande. Jag hade ungefär förväntat mig det som han har presterat.

MEN det brukar för det mesta ta 2-3 säsonger i seniorhockey innan en junior får fram det bästa ur en själv och där har vi Klingberg nästa säsong. Finns hur många exempel som helst på det. Rundblad, Tim, Oliver Ekman, Anton Strålman för att ta några i hans kategori sen har vi ju Silfverberg och Järnkrok för att nämna fler.

Nä, strategin att satsa ungt och ge dom förtroende är enda sättet för oss och sådana som brynäs att hävda oss mot pengaklubbarna. Tror det kan smälla till för många av de yngre nästa år då de flesta börjar ha 2-3 seniorsäsonger i kroppen, däribland Klingberg.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #70 John Klingberg

Post by Ante »

bruno wrote:
Ante wrote:
Zimme wrote:Vad har hans ev attityd i Frölunda med något att göra?
Jaa, den kan ju följa med... En spelares attityd betyder rätt jävla mycket och det pratar vi rätt ofta om sådant härinne om i stort sett alla spelare! Nu kan grabben som Humlan säger mognat.

Kan inte fatta hur ni kan nöja er med en sådan här back i truppen? I mina ögon är backsidan en prioritet att förstärka. Då ryker dom svagaste namnen. Om nu Klingberg mot förmodan blommar ut i en annan klubb kan jag med lätthet ta det.
Alltså, du är medveten om att han är 20 år gammal? Var nog få här inne (inte jag iaf) som hade förhoppningen att han skulle komma i år och vara jätteframträdande. Jag hade ungefär förväntat mig det som han har presterat.

MEN det brukar för det mesta ta 2-3 säsonger i seniorhockey innan en junior får fram det bästa ur en själv och där har vi Klingberg nästa säsong. Finns hur många exempel som helst på det. Rundblad, Tim, Oliver Ekman, Anton Strålman för att ta några i hans kategori sen har vi ju Silfverberg och Järnkrok för att nämna fler.

Nä, strategin att satsa ungt och ge dom förtroende är enda sättet för oss och sådana som brynäs att hävda oss mot pengaklubbarna. Tror det kan smälla till för många av de yngre nästa år då de flesta börjar ha 2-3 seniorsäsonger i kroppen, däribland Klingberg.
Du hade alltså förväntat dig att han skulle vara värdelös? Jo, jag vet att han är lika gammal som Alm, Granberg mfl. Det gör lixom inget bättre. Dom tog ett kliv fram i slutspelet, Klingan tog om möjligt ett steg tillbaka! Ni får tjata er blåa om hur roligt det är med ett ungt lag... Ska vi vinna en pokal behöver vi in klass på backen!
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #70 John Klingberg

Post by bruno »

Du hade alltså förväntat dig att han skulle vara värdelös? Jo, jag vet att han är lika gammal som Alm, Granberg mfl. Det gör lixom inget bättre. Dom tog ett kliv fram i slutspelet, Klingan tog om möjligt ett steg tillbaka! Ni får tjata er blåa om hur roligt det är med ett ungt lag... Ska vi vinna en pokal behöver vi in klass på backen!
Att han har varit värdelös får stå för dig. Jag tycker han har varit godkänd sett till hela säsongen. Sen passar väl inte slutspelshockey hans spelstil och nuvarande kroppshydda bäst till skillnad från Granberg och Alm som är gjutna för täta och tuffare matcher.

Han kommer att bli en back som gör 20+ poäng/säsong, frågan är bara när. Förhoppningsvis redan nästa säsong. Tror lätt han kan komma upp i samma poängskörd som Hannu hade i år.

Sen lär nog inte klass bli lätt att hitta med dina mått mätt då inte ens Tollefsen duger. Honom hade jag jublat till om vi hade snott han framför FBK! Var ju en jävla gigant i kvarten. Sen att han verkar vara riktigt ödmjuk och har tuffhet och ledaregenskaper gör det inte sämre.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

bruno wrote: MEN det brukar för det mesta ta 2-3 säsonger i seniorhockey innan en junior får fram det bästa ur en själv och där har vi Klingberg nästa säsong. Finns hur många exempel som helst på det. Rundblad, Tim, Oliver Ekman, Anton Strålman för att ta några i hans kategori sen har vi ju Silfverberg och Järnkrok för att nämna fler.

Nä, strategin att satsa ungt och ge dom förtroende är enda sättet för oss och sådana som brynäs att hävda oss mot pengaklubbarna. Tror det kan smälla till för många av de yngre nästa år då de flesta börjar ha 2-3 seniorsäsonger i kroppen, däribland Klingberg.
En skillnad mellan de spelare du nämner och Klingberg är att alla de du nämner hade en utvecklingskurva som gått uppåt, och det är inget som Klingberg kan skryta om.

Jag kanske har ett dåligt hockeyöga som inte ser potentialen i denna kille, men tyvärr så ser jag verkligen inte något som gör att han ska vara kvar nästa år.
Hans defensiv suger riktigt, hans offensiv ser man inte mycket av. Jag tror faktiskt att han får svårt att ta en plats nästa år.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #70 John Klingberg

Post by Foppas skridskocoach »

Hans utvecklingskurva börjar ju inte i januari i år...

Han har ju haft en rätt märkligsäsong då han börjat i Finland och sedan landat i Skellefteå. Han är fortfarande rätt så klen och har inte full erfarenhet av ES-tempot än. Jag har sett honom lira J20 ett par gånger med Frölunda och han var ruskigt överlägsen, samma känsla som när man fick se Rundblad för första gången.

Jag är övertygad om att killen har en naturbegåvning av sällan skådat slag. I det avseendet tror jag inte att vi har någon i fjolårstruppen som slår honom på fiigrarna, och då räknarjag medHolloway, Lindström etc. Skeppar vi honom tilll nästa säsong kan vi ha gjort ett stort misstag. Behåller vi honom får vi väl i värsta fall låna ut honom om det inte funkar.

Problemet som jag ser det är inte värvningen i sig utan coachningen. Vi hade gott kunnat ge honom mindre istid i år med blicken riktad mot nästa säsong i stället.
Tigerränderna går aldrig ur.
Moss
Posts: 207
Joined: 11 Dec 2011, 18:59
Location: Skellefteå

Re: #70 John Klingberg

Post by Moss »

Foppas skridskocoach wrote: Han har ju haft en rätt märkligsäsong då han börjat i Finland och sedan landat i Skellefteå. Han är fortfarande rätt så klen och har inte full erfarenhet av ES-tempot än. Jag har sett honom lira J20 ett par gånger med Frölunda och han var ruskigt överlägsen, samma känsla som när man fick se Rundblad för första gången.
Håller med, låt han växa till sig och komma in i ES-tempot.
Den där killen har heltklart potensial att bli en ruggit bra spelare.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: #70 John Klingberg

Post by kriwi »

Fast skulle Klingan mot all förmodan blomma ut så kommer han ju dra direkt, antingen tillbaka till Frölunda alternativt andra sidan pölen. Skulle gärna se Klingberg lämna men kommer väll knappast hända?
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #70 John Klingberg

Post by marre »

Blir hur som helst intressant följa killen nästa år! Har han "Det" tro :?
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #70 John Klingberg

Post by smogz »

Oväntat att Klingberg sågas vid fotknölarna av just Ante och Chippen...
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: #70 John Klingberg

Post by Micke »

Men han har ju en del potential, bra på rören och bra med pucken. Dock får han ut väldigt lite av det, han gör ju inga mål eller assist men jag ser ingen anledning till varför han inte skulle kunna utveckla dessa saker. Dock är han rätt dålig defensivt och det kommer vi nog få vänja oss vid.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #70 John Klingberg

Post by Ante »

smogz wrote:Oväntat att Klingberg sågas vid fotknölarna av just Ante och Chippen...
Om alla vore någorlunda ärliga härinne så skulle fler såga honom. Han har varit skitdålig helt enkelt! Vart han tar vägen i utveckligen vet varken du eller jag. Jag vill inte chansa här.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #70 John Klingberg

Post by Trollet »

Ante wrote:
smogz wrote:Oväntat att Klingberg sågas vid fotknölarna av just Ante och Chippen...
Om alla vore någorlunda ärliga härinne så skulle fler såga honom. Han har varit skitdålig helt enkelt! Vart han tar vägen i utveckligen vet varken du eller jag. Jag vill inte chansa här.
Han har ju verkligen inte levererat hittills. Jag är mest förvånad att han fått speltiden, var helt säker på att han var en värvning för kommande säsong.

När vi nu ändå skrev fast honom, 1,5 år känns nästan som sämsta möjliga. Han är ju inte bra nog för att kliva in och dominera i september. Och bygger han på sig under säsongen och blir bra så är kontraktet slut sen. De riktiga frukterna får nog AIK inte del av där.

Eller så trodde de helt enkelt att han var mycket bättre igång redan när han kom. Att man köpte en färdigare produkt än vad som visade sig.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: #70 John Klingberg

Post by kurtivar »

frågan är hur mycket speltid han hade fått om Edström inte hade blivit skadad
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: #70 John Klingberg

Post by päran »

Tycker att Klingberg har väldigt många likheter med Rundblad när han kom upp. Om han är villig att låta Thomson ge honom sju kilo i sommar tror jag att han kommer att göra succé i AIK. Samma lika med Edström!
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #70 John Klingberg

Post by Chippen »

smogz wrote:Oväntat att Klingberg sågas vid fotknölarna av just Ante och Chippen...
Varför var det så väntat att jag skulle såga honom?

Men du kanske är riktigt nöjd med vad han presterat sedan han kom och tycker att han varit ett kanonförvärv som verkligen har lyft vårt spel, på det sätt som kan kräva av en värvning som kommer in i januari som sista spelare.

Jag kanske är dum, men jag förstår inte vitsen med värvningen alls. Vi värvar in honom på 1.5 år, och han är under utveckling, och vi ger honom en halv säsong i ES nu. Med de matcher han spekade med oss, så ger det total 42 matcher i ES och det är väl ungefär vad man kan tänka sig att en riktigt lovande junior ska spela sin första säsong i ES.

Nu ska vi förädla honom under en säsong till, och det ger oss vaddå? Inte något alls, för om man tittar på t.exErixon och Rundblad så var det först på deras 3:e säsong som de verkligen blommade ut, och när det är dax för säsong #3 så är inte Klingberg våra spelare, och om vi får honom att nå sin potential så lär vi inte ha kvar honom år #3.
Blir han så bra så att han efter nästa säsong drar över till NHL, så får vi inte några pengar för honom heller så även den dörren är ju stängd.

Sedan kommer jag ihåg hur mycket det gnälldes över att Sörensen värvades och hur mycket det brukar gnällas då det kommer upp Silly Rykten om unga spelare.
Det brukar ju då heta att "vi har ju så bra underifrån", "varför ska vi ta i hit unga spelare som tar tid från våra egna" etc, men helt plötsligt så är det oki att värva hit en ung back, som sedan visar sig vara ytterst medioker i spelet och kanske den svagaste defensivt.

Jag förstår som inte grejen, och att man sedan vill behålla honom i truppen är för mig riktigt märkligt.
Visst så kanske han har en potential att bli en bra back, men vi ska inte glömma att vi har Rasmus Edström ibakvattnet, som tyvärr fick slutet på säsongen förstört då han skadades.

Sedan helt ärligt, ni som gillar Klingberg. Hur mycket tror ni han hade fått spela om Edström varit skadefri?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: #70 John Klingberg

Post by barrskog »

Chippen wrote:..Blir han så bra så att han efter nästa säsong drar över till NHL, så får vi inte några pengar för honom heller så även den dörren är ju stängd.
Och skulle han bli riktigt bra, men inte NHL-bra, så kommer Frölunda kalla "hem" honom direkt. Ser inte heller riktigt vitsen med Klingberg-värvningen..
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: #70 John Klingberg

Post by päran »

Tror lätt att han går in på sex backar, kanske fyra redan nästa år. Förmodligen för en billig peng. Minns mina ord, han kommer att göra succé....
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #70 John Klingberg

Post by Rollie »

barrskog wrote:
Chippen wrote:..Blir han så bra så att han efter nästa säsong drar över till NHL, så får vi inte några pengar för honom heller så även den dörren är ju stängd.
Och skulle han bli riktigt bra, men inte NHL-bra, så kommer Frölunda kalla "hem" honom direkt. Ser inte heller riktigt vitsen med Klingberg-värvningen..
Så är känslan. Antingen blir han så bra att Frölunda ger honom ett bra erbjudande och han drar utan att tveka eller så suger han och AIK vill inte ha kvar honom. Känns som en kortsiktig värvning som vi inte kommer få speciellt mycket nytta av.
Post Reply